Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vastaan kaikiin. Koitan pitää prässissä mahd. leveän asennon, että jalkaterät pysyisivät suorina. En lyö jalkoja suoriksi, enkä laske prässiä liian alas. Pienemmillä painoilla (=pitempää sarjaa) ei tunnu kipua ja reidet paukkuu hyvin. Pitänee varmaan pysyä jaloissa vähän pitemmissä sarjoissa. Mutta kyllä varmaan yläkropassa kannattaa tehdä lyhyempää sarjaa (pystypunnerrus, vinopenkki kp, penkki yms.)?

Vastaan kaikiin. Koitan pitää prässissä mahd. leveän asennon, että jalkaterät pysyisivät suorina. En lyö jalkoja suoriksi, enkä laske prässiä liian alas. Pienemmillä painoilla (=pitempää sarjaa) ei tunnu kipua ja reidet paukkuu hyvin. Pitänee varmaan pysyä jaloissa vähän pitemmissä sarjoissa. Mutta kyllä varmaan yläkropassa kannattaa tehdä lyhyempää sarjaa (pystypunnerrus, vinopenkki kp, penkki yms.)?

Voipa se olla niinkin, että tuo prässin fiksattu liikerata ei sovi sinulle, ja paremmin passaisikin kyykky vapaalla tangolla. Se on yksi mahdollisuus. Rajoitetun liikeradan laitteet ei sovi kaikille, eikä IMO niihin pitäisikään treeniä perustaa.

Kannattaa treenata. DOMS eli se treenin jälkeisten päivien kipu ei juuri korreloi palautumisen tai palautumattomuuden kanssa. Eli treenaamaan vaan. Se kipu kyllä lähtee kun lämmittelee hyvin liikkeisiin. Lisäksi keho tottuu tiheään treenitahtiin, jolloin noita kipuja ei välttämättä niin paljoa jatkossa tulekaan.

Minkä takia se palkkari pitäisi treenin aikana juoda? Voi olla että fiksumpaa olisi ihan vettä juoda treenin aikana. Oletetaan kuitenkin että olet syönyt ennen treeniä hyvin, joten energiaa on kehossa riittämiin. Juo palkkari treenin loppupuolella tai jälkeen.
Toi lihaskipu on siitä hyvästä et jos joskus tulee tehtyä sellainen treeni että paikat pamahtaa kunnolla lihaskipuihin niin kannattaa mennä testaamaan saman lihasryhmän laitteita seuraavana päivänä eri tekniikoilla ja eri kulmista. Mitä suuremmat kivut tuntuu jossain toisessa kulmassa niin tod. näk. lihas työskentelee paremmin siten ja tekee ihan hyvää vaihtelua. Vanha keino tämäkin. Jotkut liikkeet jotka ei tunnu menevän mitenkään perille ilman muuten, niin samoissa liikkeissä tuntuu samoissa paikoissa selvästi että lihas työskentelee kun kipu ilmaantuu voimakkaana venytyksissä ja supistuksissa.

Herää kysymys, että mihin sä sitä tietoa tarttet? Ja haluaisitko tietää sen kelkan massan, vaiko kelkan massan aiheuttaman voiman laitteen liikesuunnassa? Kaikkea ne ihmiset miettiikin. Eihän kukaan laske treenipainoihin prässien, hackien sun muiden kelkkoja, kuten ei taljojen, väkipyörien, vipuvarsien tai muidenkaan vastuksia.

Halusin vaan tietää, paljon se kelkka tuo niiden painojen lisäksi kuormaa siihen suoritukseen. Mistään treenipainojen laskemisesta en sanonut sanaakaan.

Halusin vaan tietää, paljon se kelkka tuo niiden painojen lisäksi kuormaa siihen suoritukseen. Mistään treenipainojen laskemisesta en sanonut sanaakaan.

No eikö tuo meinaa sitä että haluat sen kelkan painon laskea siihen tulokseen mukaan, jos kerran sen kelkan vastuksen tarvitset? Ei kai nuita yleensä ilmoita edes valmistajat, kun siinä ei mitään järkeä ole.

No eikö tuo meinaa sitä että haluat sen kelkan painon laskea siihen tulokseen mukaan, jos kerran sen kelkan vastuksen tarvitset? Ei kai nuita yleensä ilmoita edes valmistajat, kun siinä ei mitään järkeä ole.

Eikös riipu vähä paljon se kelkka painaa kun ilmotellaan tulokseen? Esim. jos painaisi vaikka 20kg, niin on se mielestäni ihan huomioitavan arvoista.

1.7kg viikossa ?!?!

Onko normaalia jos viikossa tulee lisää painoa 1.7 kg ja rasvaprosentti 17.1%-18.5% (oon 65.8kg). Alotin salilla käynnin viime lauantaina 3-kertaa viikossa 1-jakosella.

Eikös riipu vähä paljon se kelkka painaa kun ilmotellaan tulokseen? Esim. jos painaisi vaikka 20kg, niin on se mielestäni ihan huomioitavan arvoista.

Hackissakin se todellisen vastuksen suuruus riippuu kelkan painon lisäksi mm. laitteen kulmasta. Missään koneessa tulos ei ole vertailukelpoinen kuin tasan saman laitteen kanssa ja silloin pääsee helpommalla kun puhuu vain lisättävistä painoista. Jos haluat vertailukelpoisia tuloksia ilmoitella, niin kannattaa keskittyä vapaapainoliikkeisiin, niissä se onnistuu ilman epäselvyyksiä. Jos taas pitää päästä ilmoittelemaan isompia tuloksia vain egoilun vuoksi niin pääset helpommalla kun vain valehtelet korvat heiluen etkä mieti jotakin kelkan painoja.

Eikä ole huomioitavan arvoista. Ei tuommosten laitteiden kanssa kannata alkaa mitään vertailua ja tuloksia siinä mielessä katselemaan. Itsekin sitä voi prässätä toisella salilla 400kg sarjaa ja toisella salilla erilaisessa prässissä 200kg samanlaista sarjaa. Ei tuommosissa laitteissa ole mitään mieltä vertailla tuloksia, kun noihin tosiaan vaikuttaa prässin kulmat, rullien kitkat, penkkien kulmat, ja ne kelkat joista kukaan ei tiedä paljonko ne oikeasti painaa. Tehkää ne tuloksenne vapaalla tangolla kyykyssä, penkissä ja maastavedossa niin ei tartte ihmetellä kelkkojen painoja ja laakerikitkoja.

Pidättekö te pakkislaiset treenipäiväkirjaa? mitä olette mieltä?

Itse aion aloittaa tuon ylläpitämisen. Voisin merkata käyttämäni ohjelman. Jokaisen liikkeen kohdalle paino - ja toistomäärän. Myöhemmin näkisin miten tulokset ovat kehittyneet ajan mittaan. :)

Merkkaappa treenin kestot, päivän ruoan laatu, montako tuntia unta, jos jaksat niin montako sarjaa olet tehnyt tiettyä liikettä ja jokaiseen sarjaan myös merkkaat painot, lisäravinteet yms.....

Kyllä tosta kehityksen huomaa kun tajuaa siitä jotain :D Sitten huomaa äkkiä sen, että kun reenit meni perseelleen että oliko syy ruoka vai yö-unet.

+ itse pidän

Merkkaappa treenin kestot, päivän ruoan laatu, montako tuntia unta, jos jaksat niin montako sarjaa olet tehnyt tiettyä liikettä ja jokaiseen sarjaan myös merkkaat painot, lisäravinteet yms.....

Kyllä tosta kehityksen huomaa kun tajuaa siitä jotain :D Sitten huomaa äkkiä sen, että kun reenit meni perseelleen että oliko syy ruoka vai yö-unet.

+ itse pidän

Ja muista merkata myös mieliala salilla. Pitemmällä aikavälillä voi sitten nähdä vaikutuksen treeneihin ja tehdä päätelmiä mikä oli syy ja seuraus.

Pistänpä nyt saman tien bodylehden tilauksessa tulleen päiväkirjan merkintäjutut:

päivät yms. treenin kestot sun muut

liikeet ja kaikki on tälläin: sarja/painomäärä, sarja/painomäärä, sarja/painomäärä.....

Arvostelu 1-5 (5=paras):
energiataso
voimataso
treeniteho
motivaatio
henkinen tasapaino
päivän ravinnonlaatu
päivän nestetasapaino

unta ..... tuntia

lisäravinteet: ....

kommentit: .....

ja lopuksi vielä saat valita 3 eri vaihtoehtoa kokonaisuudesta: huono/kohtalainen/hyvä

ja merkkaa kaikki verryttelyjen/venyttelyjen ajat, treenikaverit yms.

tää oli sitte "kopio" bodylehden treenipäiväkirjasta

+ itse pidän

Olen pitänyt varmaan 4 tai 5 vuotta treenipäiväkirjaa, johon merkkaan ohjelman, jota teen ja painot, joita käytin sarjoja tehdessä.

Tuohon kelkkaan, niin kyllä itse lasken sen siihen mukaan, kun vihkoon tuloksia laittelen.
Eikös sitä muka lasketa mukaan?:wtf::wtf:
Tähän tyhmänä vois laittaa, että eikö penkissä lasketa tankokin mukaan ja ym. tangoilla tehtävissä liikkeissä?
Tietty noi laitteet on erilasia, kelka voi painaa toisella salilla sen 20kg, meillä se painaa 40kg.

Tuohon kelkkaan, niin kyllä itse lasken sen siihen mukaan, kun vihkoon tuloksia laittelen.
Tähän tyhmänä vois laittaa, että eikö penkissä lasketa tankokin mukaan ja ym. tangoilla tehtävissä liikkeissä?
Tietty noi laitteet on erilasia, kelka voi painaa toisella salilla sen 20kg, meillä se painaa 40kg.

Saahan sen laskea jos haluaa. Siinä ei vaan ole mitään järkeä koska tulos ei kuitenkaan ole vertailukelpoinen muiden samanlaisten laitteiden kanssa. Tangolla eri asia, maan vetovoima vetää vapaata tankoa aina samalla tavalla. Mutta merkkaa ihan miten itse haluaa. Voihan sen kelkan painon laittaa vaikka 100:si kiloksi niin saa kirjoitella isompia lukuja. :)
E: sivun ensimmäisissä viesteissä asia onkin jo selitetty.

Tankoliikkeissä kuormitukseen vaikuttavia tekijöitä ei tietyssä liikkeessä ole mitään muita kuin tanko ja lisättävät painot, siksi siinä on järkevää summata molemmat yhteen kun siitä saadaan aina vertailukelponen kokonaiskuormitus. On ihan sama, teetkö esim. penkkiä 15 vai 20 kilon tangolla, jos kokonaisrautamäärä käsien varassa on sama. Sen sijaan esim. kaksi erilaista prässiä eivät ole millään lailla vertailukelpoisia, vaikka jotkin kelkan painot mukaan laskisitkin. Lue vielä tuo marden viesti ylempää.

Tuollaisessa laitteessa sä et voi verrata niitä tuloksia mihinkään muuhun kuin esim. omiin tuloksiin edellisessä treenissä tai kaverin tuloksiin samassa laitteessa. Tällöin vertailukelpoiset lukemat saadaan yksinkertaisesti lisättävistä levyistä, joten miksi ihmeessä sotkea jonkin kelkan painoa mukaan? Ei sua toki kukaan kiellä sitä kelkkaa mukaan laskemasta, jos muna pitenee siitä että saat kirjoitella vihkoon isompia numeroita.

Emmä nyt sitä tarkota, aivan v*tun sama onko mulla vihossa raapustettuna se 450kg vaiko 215kg.
Oon vaan aina laskenu siihen sen kelkan mukaan, siksi kyselin.
Se mua vaan ihmetyttää, että miksi sitä sitten ei laskisi mukaan, jos sekin kertta jonkin verran painaa?
e. voinhan mä alkaa sitten laittamaan sen kiekkojen määrän+kelkka 40kg.

Back
Ylös Bottom