Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No ei varmasti tule ainoostakaan naturellista colemanin kokoista :D

E...Möööhässä

Mitkä olisi parhaita liikkeitä alavatsan palikolle?
Tällä hetkellä olen tehnyt lähinnä koipien nostelua roikkuen ja maassa makaamalla.

Osaisiko joku sanoa, että kuinka pienellä rasva% näkyy vatsalihakset noin keskimäärin? Tiedän, että varmasti riippuu ihmisestä ja kuun asennosta, mutta joku arvio olisi kiva kuulla.

Onkos jostain ostettavissa kotikäyttöön tällasia rasvan mittaamiseen tarkotettuja välineitä?
Kun rasvaprosenttia lasketaan niin riittääkö siihen normaali dieettaus? :david:

Eli tänään viimeksi scottitangolla tein seisovilteen hauiskääntöä, ja nimenomaan niin, etten laskenut alas asti, sitten pisti oikeen kunnolla ja homma jäi kesken. Käsipainoilla ja tangolla duunailen yleensä, ja molemmissa kipu tuntuu. Mietin, että olisko jotenkin kyynertaipeen jänteessä ongelmaa vai missä kiikastaa.
Kokeile kaikkia miljoonaa eri hauisliikettä jossa on kädet vähän eri asennoissa ja katso auttaako. Yhtenä ihan erilaisena tulee mieleen sellainen liike, että menet ristitaljan väliin seisomaan, laitat kahvat molemmin puolin taljaa ylävaijeriin kiinni ja otat luonnollisesti kahvat käteen. Liike tapahtuu samalla tavalla kuin posettelisit peilin edessä vetäen tuplat edestä. Ja kaikista liikkeistä löytyy variaatioita ihan niin paljon kuin itse jaksaa keksiä. Etsi ja kokeile, joku voi auttaa. Ja jos ei auta, niin jätä sitten liike vähän vajaaksi jos se auttaa. Parempi sekin kuin kova kipu ja löysät sarjat. Ei niille jänteillekään pysty mitään muuta tekemään kuin odottelemaan ja katselemaan josko ihan vaan treeni auttaisi.

Paitsi... Onko ne aina olleet kipeet vai tulleet kipeiksi lähiaikoina? Jos jälkimmäinen, niin niissähän on rasitusvamma ja siinä tapauksessa treeni seis ja lepäillään hetki.

Kun rasvaprosenttia lasketaan niin riittääkö siihen normaali dieettaus? :david:
Ei. Kyllä epänormaali dieettaus on paljon parempi.

Äite väittää kivenkovaa että kananmunia sais syödä vain 2 kappaletta viikossa kolesterolin takia. Kuulemma useasti viikossa syötynä terveydelle vaarallista. Joo onhan niissä kolesterolia mutta muka vain 2 kananmunaa viikossa :jahas: Vaikea uskoa.

Ihan höpöhöpöpuhetta tuo on, kuten Laurii sanoi. Itellä menee munia yleensä pari päivässä ja kolesteroliarvot olivat hyvät, kun tälläviikolla kävin mittauttamassa.

Äite väittää kivenkovaa että kananmunia sais syödä vain 2 kappaletta viikossa kolesterolin takia. Kuulemma useasti viikossa syötynä terveydelle vaarallista. Joo onhan niissä kolesterolia mutta muka vain 2 kananmunaa viikossa :jahas: Vaikea uskoa.
Vielä kolmantena perään: Toi on vanha legenda jonka oma äitee kertoi mulle joskus kun olin lapsi. Ikävä kyllä se on nimenomaan legenda ja siis täyttä paskaa.

Terve!
Haluaisn kysyy että mikä on sopivan pituinen salilla olo aika? Olen kuullut joittekin sanovan " Mitä pitempään sitä parempi" ja taas jotkut ovats sononeet että 1h riittää ja kaikki siitä yli menevä aika hidastaa lihasten kasvua.
Onko näin?

Terve!
Haluaisn kysyy että mikä on sopivan pituinen salilla olo aika? Olen kuullut joittekin sanovan " Mitä pitempään sitä parempi" ja taas jotkut ovats sononeet että 1h riittää ja kaikki siitä yli menevä aika hidastaa lihasten kasvua.
Onko näin?

Ei tässäkään mitään absoluuttista totuutta ole. Treenin pituus riippuu ohjelmasta, jaosta, sarjojen/toistojen määrästä, palautuksien pituudesta, yms. 1-2-jakoisilla normaali kesto on yleensä 45-75min, tuon yli jos menee niin kannattaa miettiä ohjelmaa/jakoa uudestaan. Jos oikeasti teet isoja liikkeitä ja aikaa kuluu 1,5h, ei siinä sitten mitään, mutta jos treeni pitkittyy kaiken maailman reiden loitontaja koneiden ja rannekääntöjen takia niin yli tunnin treeneissä ei ole mitään järkeä.

Ranteeni on alkanut olla kipeenä salin jälkeen, tai leukojen jälkeen.

Riittäkö lepo vai pitääkö alkaa käyttää jotain sidettä?

Kannattaa harkita rannetukea ja kiinnitä huomiota, että ranne pysyy suorassa eikä kierry ja vääntyile turhaan.

Itselläni hera ja malto loppuivat ja joudun n. kuukauden pärjätä jollain toisella palkkarilla. Köyhä opiskelija, kun olen..
Vastaako siis kaurahiutaleet + maito saman asian? Vai mikä olisi parempi yhdistelmä?

Ja paljonko mitäkin laitetaan sitten pulloon?

Itselläni hera ja malto loppuivat ja joudun n. kuukauden pärjätä jollain toisella palkkarilla. Köyhä opiskelija, kun olen..
Vastaako siis kaurahiutaleet + maito saman asian? Vai mikä olisi parempi yhdistelmä?

Ja paljonko mitäkin laitetaan sitten pulloon?
Ota mieluummin ihan normaalina ateriana treenin jälkeen puuroa ja maitoa. Palaudut kyllä silläkin. Ei niitä tartte kylmänä kiskoa.

Toki normaali herapalkkari on parempi ihan käytännön syistäkin, mut ei se maata kaada vaikka ei saisikaan sitä peruspalkkaria.

Ota mieluummin ihan normaalina ateriana treenin jälkeen puuroa ja maitoa. Palaudut kyllä silläkin. Ei niitä tartte kylmänä kiskoa.

Toki normaali herapalkkari on parempi ihan käytännön syistäkin, mut ei se maata kaada vaikka ei saisikaan sitä peruspalkkaria.

Okei. Olen ottanut hera + malto aina treenin jälkeen pukukopissa, mutta onko sillä suurta haittaa jos otan tämän puuro + maito yhdistelmän sitten vasta kotia päästyäni? Ottaen kuitenkin huomioon, että mulla on noin 20min pyöräilymatka kotia..
Paljonko tätä puuro + maitoa pitäisi sitten ottaa? Onko se ihan normi satsi eli desi kaurahiutaleita, jolloin tulee se lautasellinen ja sitten 3-4dl maitoa..
Hera on kuitenkin ollut mulla suuri proteiinin lähde varsinkin treenipäivinä, mutta ei sen poisjättäminen vaikuta tuloksiin/ kehittymiseen kuitenkaan?

Okei. Olen ottanut hera + malto aina treenin jälkeen pukukopissa, mutta onko sillä suurta haittaa jos otan tämän puuro + maito yhdistelmän sitten vasta kotia päästyäni? Ottaen kuitenkin huomioon, että mulla on noin 20min pyöräilymatka kotia..
Ja ottaen huomioon, että vaikka joutuisit olemaan kuukauden ilman palkkaria tai palkkarikorvikkeita, niin vuoden päästä olet kasvattanut kolme grammaa vähemmän lihasta kuin palkkarin kanssa. Kuukausi on kuitenkin niin lyhyt aika, ettei ole mitään järkeä stressata. Sillä ei ole pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna mitään merkitystä. Ei mitään.

Back
Ylös Bottom