Ärsyttävät asiat liikenteessä

Normaalit ihmiset myös osaavat lukea...Olisit nyt lainannut ne muutkin mun kirjoitukset perusteluineen, mutta et tainnut jaksaa lukea edes niitä. Niissä kun lukee jo valmiiksi vastine kirjoittamaasi. Mutta kun sun nyt vaan piti vaan päästä kirjoittamaan ja yrittää päteä. Tai sitten et vaan ymmärtänyt lukemaasi. Tottahan se on, että iso osa normaalesita ihmisistä on ihan vitun urpoja. Olen siis mielelläni tässä asiassa epänormaali.

Njaa luin kyllä koko tekstin siitä asti kun asia on uutta. Nuo nyt sattuivat olla ensimmäiset kohdat jotka vastauksissa kävivät silmään. Elä menetä yöunias sen takia.

Jos ohitansatasen alueella 100km/h liikkuvaa autojonoa ajaen itse 105km/h vasenta kaistaa, poukkoilu jonon väleihin voidaan tulkita tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi. Jos ajaa 105km/h satasen alueella, ajaa jo niin lujaa, ettei kenenkään tarvitse yrittää ohitusta ilman sinisiä vilkkuja.

Aika ihmeellistä että jotkut valittavat siitä, että eivät saa ajaa ylinopeutta. Eikö säännöt koske teitä?

Taas väärin. Jotkut valittavat siitä että hitaampi ei päästä nopeampaa ohitse vaikka mitään estettä tälle ei ole. Ja siis mitä se on sulta pois jos joku muu ajaa sua lujempaa?

BTW tuli vaan mieleen kun otit esiin tarpeettoman kaistanvaihdon.. jos ajat moottoritietä ja tulet liittymän kohtaan niin annatko rampista tulleelle autolle tietä?

Jos ohitansatasen alueella 100km/h liikkuvaa autojonoa ajaen itse 105km/h vasenta kaistaa, poukkoilu jonon väleihin voidaan tulkita tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi. Jos ajaa 105km/h satasen alueella, ajaa jo niin lujaa, ettei kenenkään tarvitse yrittää ohitusta ilman sinisiä vilkkuja.

Aika ihmeellistä että jotkut valittavat siitä, että eivät saa ajaa ylinopeutta. Eikö säännöt koske teitä?

Ei, vaan valitus johtuu siitä, että jotkut haluavat tahallaan hidastella ja tukkia motarilla vasemman kaistan, joka on tarkoitettu ohittamiseen eikä rinnalla hiihtämiseen.
Yhdyn heihin täysin

edit. vähän niinkun hidas mutta kuitenkin..

Jos ajan ylinopeutta, nopeampaa ei pitäisi takaa tulla. Jos tulee, niin voi voi.

Millä logiikalla? Mielestäni on ihan mahdollista että jos sinä ajat ylinopeutta voi joku muu todellakin tulla nopeampaa takaa, eli ajaa suurempaa ylinopeutta kuin sinä.

Millä logiikalla? Mielestäni on ihan mahdollista että jos sinä ajat ylinopeutta voi joku muu todellakin tulla nopeampaa takaa, eli ajaa suurempaa ylinopeutta kuin sinä.

Onhan se mahdollista, mutta kuten sanottua, ei minun tarvitse olettaa, että joku aikoo rikkoa liikennesääntöjä. Jos esimerkiksi joku ei näytä vilkkua voin olettaa, ettei hän aio kääntyä ja jos ajan ylinopeutta voin olettaa, että takana tulija ei aio ajaa vielä enemmän ylinopeutta.

Ensin voisi määrittää yleisesti mikä voisi olla hyväksyttävä syy kaahaamiselle. Muuten prosenttiarviosi voi olla liian iso, jos hyväksyttävä syy voisi olla kiire töihin...
Vai kuka, sinäkö otit vaan oman heittoprosentin omille mielikuville hyväksyttävistä syistä?

Tuli vaan mieleen...

Ihan itse omasta päästä heitin tuon lukeman ja mielestäni "kiire töihin" tms ei ole hyväksyttävä syy. Tosin oli syy mikä tahansa, pyrin antamaan tietä kovempaa menevälle mikäli se vain on mahdollista ja järkevästi toteutettavissa. Ruuhkassa en lähde poukkoilemaan kaistalta toiselle sen takia että joku vatipää hiihtää perseessä kiinni.

Tätä keskustelua seuratessa alkaa ihmetellä että kuinka voi ihmisille aiheuttaa näin kiivasta keskustelua joku nopeusrajoitusten noudattaminen. Voisivat vähän käydä keski-Euroopassa katsomassa ajotapoja ja miettiä sen jälkeen mikä on tärkeää ja mikä ei. Esim. Saksassa katsotaan sitä liikennettä ja ajetaan sen mukaan ei nopeusmittarin. Tämä on mielestäni oikea tapa. Liikenteessä tapahtuu asioita, joita pitää varoa EI nopeusmittarissa.

KOSKEE KOSKEE, MUTTA VIT** SE EI OLE SUN EIKÄ KENENKÄÄN MUUN SIVIILIN TEHTÄVÄ VALVOA SITÄ!!! Soitto poliisille, jos niin ketuttaa, mutta edessä et kuppaa. Se on mulle ihan sama ku tulisit mun naaman eteen ku olen kävelemässä, olet minun tielläni.:curs::curs::curs::curs::curs::curs:
Nyt saa riittää tää topikki, en olisi ikinä uskonut että oikeasti tollasia vatipäitä on olemassa, jotka ihan tosissaan ajattelee noin. Tai sit vaan uhalla kirjottelette täällä. Jo autokoulussa opetetaan, että turhaan ei vasemmalla ajella.:thumbs:

KOSKEE KOSKEE, MUTTA VIT** SE EI OLE SUN EIKÄ KENENKÄÄN MUUN SIVIILIN TEHTÄVÄ VALVOA SITÄ!!! Soitto poliisille, jos niin ketuttaa, mutta edessä et kuppaa. Se on mulle ihan sama ku tulisit mun naaman eteen ku olen kävelemässä, olet minun tielläni.:curs::curs::curs::curs::curs::curs:
Nyt saa riittää tää topikki, en olisi ikinä uskonut että oikeasti tollasia vatipäitä on olemassa, jotka ihan tosissaan ajattelee noin. Tai sit vaan uhalla kirjottelette täällä. Jo autokoulussa opetetaan, että turhaan ei vasemmalla ajella.:thumbs:

No kyllähän muuten kuppaan. Esimerkiksi motarilla tilanteessa jossa ohitettavana on useampi peräkkäin ajava rekka. Sillä normaalilla motarivauhdilla pääsee kyllä rekoista ohitse, mutta rekkojen väliin en varmasti puikkelehdi jos takana tulevalla pitkien vilkuttelijalla ei vilku myöskin siniset valot katolla tai etumaskissa.

No kyllähän muuten kuppaan. Esimerkiksi motarilla tilanteessa jossa ohitettavana on useampi peräkkäin ajava rekka. Sillä normaalilla motarivauhdilla pääsee kyllä rekoista ohitse, mutta rekkojen väliin en varmasti puikkelehdi jos takana tulevalla pitkien vilkuttelijalla ei vilku myöskin siniset valot katolla tai etumaskissa.

Ja et muuten varmasti ainakaan KUPPAA. Ajat rekkojen ohi tavalla ja nopeudella jonka itse näet turvalliseksi ja samantien rekkojen ohitettua ja sopivalla etäisyydellä otat sen oikean kaistan. Vai mitä ?

Tuosta on ihan turha sen nopeammin ajavan avautua.

Mutta voi vittu jos joku tahallaan kuppaa edessäni ilman hyvää syytä - kuten nämä rekat esim. - koska ilmeisesti luulee olevansa velvollinen valvomaan MINUN nopeuttani. Silloin kyllä muuttuu naamani punaiseksi ja jos pääsisin puhuttelemaan kaveria niin sen tekisin.

Itse voin kyllä sen tunnustaa että ajan esim. lahdentiellä aina sellaiset 140 tai vähän yli vakionopeudensäätimessä. Mutta pyrin siihen että en roikkuisi tarpeettomasti kenenkään perseessä tai aiheuttaisi vaaratilanteita. En näe kyseistä ylinopeutta kenenkään terveyttä vaarantavana. Eri asia on kun näkee vatipäitä jotka kaksikaistaisella tiellä suorittavat kamikaze ohituksia jotka eivät edes käytännössä heidän omaa matkantekoaan nopeuta. Tätä "jos minä ajan ylinopeutta, kukaan ei voi tulla ohi" mentaliteettia en kyllä jaksa ymmärtää. Omasta puolestani jos joku motarilla haluaa vetää sen minkä laitteet kulkee niin siitä vaan kunhan ei aiheuta tarpeettomia vaaratilanteita muille tielläliikkujille.

...koska ilmeisesti luulee olevansa velvollinen valvomaan MINUN nopeuttani.
Ei kyse ole valvonnasta.

Ajetaanpa moottoritietä pikku pätkä:

Rajoitus on sata.

Oikealla kaistalla on rekkoja ja muita ajoneuvoja noin 30m välein. Niitä on siis koko ajan. Sen kaistan ajoneuvot liikkuvat 90-95km/h.

Minä ajan vasemmalla kaistalla. Nopeuteni on 103km/h. Ajan jo siiis ylinopeutta, mutta samalla ohittaen oikealla olevia ajoneuvoja tasaiseen ja jatkuvaan tahtiin.

Nyt taakseni ilmestyy bemarimies, joka haluaa ajaa 104km/h. Mitä tehdä?

Pitääkö minun päästää bemarimies heti ohitseni niin, että siirryn oikealle kaistalle hetkeksi, hiljennän sen kaistan vauhtiin, pudotan turvavälini edellä ajavaan alle laillisen rajan ja kulutan polttoainetta uuteen kiihdytykseen vai pitääkö bemarimiehen odottaa, että jono oikealla kaistalla katkeaa niin, että voin siirtyä siihen turvallisesti ja nopeuttani muuttamatta?

Itse voin kyllä sen tunnustaa että ajan esim. lahdentiellä aina sellaiset 140 tai vähän yli vakionopeudensäätimessä. Mutta pyrin siihen että en roikkuisi tarpeettomasti kenenkään perseessä tai aiheuttaisi vaaratilanteita. En näe kyseistä ylinopeutta kenenkään terveyttä vaarantavana. Eri asia on kun näkee vatipäitä jotka kaksikaistaisella tiellä suorittavat kamikaze ohituksia jotka eivät edes käytännössä heidän omaa matkantekoaan nopeuta. Tätä "jos minä ajan ylinopeutta, kukaan ei voi tulla ohi" mentaliteettia en kyllä jaksa ymmärtää. Omasta puolestani jos joku motarilla haluaa vetää sen minkä laitteet kulkee niin siitä vaan kunhan ei aiheuta tarpeettomia vaaratilanteita muille tielläliikkujille.

Jep. Jos aikoo ajaa ylinopeutta, niin se täytyy ainakin tehdä muiden tielläliikkujien ehdoilla...puskurissa roikkumista ja valojen vilkuttamista en ymmärrä, varsinkin jos edellä ajava ajaa sääntöjen mukaan...vähän nöyryyttä peliin.

Pitääkö minun päästää bemarimies heti ohitseni niin, että siirryn oikealle kaistalle hetkeksi, hiljennän sen kaistan vauhtiin, pudotan turvavälini edellä ajavaan alle laillisen rajan ja kulutan polttoainetta uuteen kiihdytykseen vai pitääkö bemarimiehen odottaa, että jono oikealla kaistalla katkeaa niin, että voin siirtyä siihen turvallisesti ja nopeuttani muuttamatta?

Ei.

Nyt taakseni ilmestyy bemarimies, joka haluaa ajaa 104km/h. Mitä tehdä?

Nimenomaan, bemarimiehen pitää odottaa että sinä siirryt takaisin oikealle kaistalle. Ja sinä siirryt vasta kun se on turvallista.

:offtopic: Aina ne bemarit...

Ja kumpaanhan kysymykseen sinä vastasit "ei" ?

Back
Ylös Bottom