Ärsyttävät asiat liikenteessä

Marsalkka sanoi:
<plääääh>
Miksi helvetissä huononnat tieturvallisuutta hermostuttamalla muita autoilijoita ja pahentamalla heidän kiirettään? Miksi tölläät jatkuvasti nopeusmittaria ja peräpeiliä etkä sitä minne olet menossa ja mihin voit törmätä? Onko sinulla jokin oikeus haitata muiden kulkemista ja sekoittaa liikennettä?

Miksi muuten edes kyttäätte miten muut ajavat, eikö kannattaisi vain pitää huoli omasta turvallisesta liikkumisesta ja ilmoittaa selkeästi vaarallisista tapauksista poliisille?

Utajärveläisilllä nuorilla oli ilmeisesti kiire, joten tarve oli ihan oikeutettu. Harmi vaan, ettei ratissa ollut sinun veroistasi kuskia, joka kyllä handlaa tilanteen kuin tilanteen.
Siis minä taisin olla ainoa joka ymmärsi tuon aikaisemman kirjoittajan pointin. Pointti ilmeisesti oli se, että emme elä täydellisessä maailmassa jossa jokainen voi sokeasti luottaa siihen, että kaikki toimisivat sääntöjen mukaan. Tuskin kovinkaan paljoa lohduttaa ajatus, että "minulla on oikeus luottaa siihen, että muut toimivat sääntöjen mukaan" jos makaa maan alla 3 m multaa päällä. Tuossa aikaisemma postissa vaan tuotiin esiin syitä miksi monet eivät välttämättä noudata näitä liikennesääntöjä ja tällöin on järjen köyhyyttä luottaa sokeasti siihen, että kaikki niitä noudattaisivat. Noilla syillä ei mielestäni edes pyritty perustelemaan miksi ylinopeutta ajaminen olisi sallittua. Sisälukutaitoa katsokaas.

Utajärveläisilllä nuorilla oli ilmeisesti kiire, joten tarve oli ihan oikeutettu. Harmi vaan, ettei ratissa ollut sinun veroistasi kuskia, joka kyllä handlaa tilanteen kuin tilanteen.
Todennäköisesti 99% kortillisista on parempia kuskeja kuin kyseinen noviisiautoilija.

Siis minä taisin olla ainoa joka ymmärsi tuon aikaisemman kirjoittajan pointin. Pointti ilmeisesti oli se, että emme elä täydellisessä maailmassa jossa jokainen voi sokeasti luottaa siihen, että kaikki toimisivat sääntöjen mukaan. Tuskin kovinkaan paljoa lohduttaa ajatus, että "minulla on oikeus luottaa siihen, että muut toimivat sääntöjen mukaan" jos makaa maan alla 3 m multaa päällä. Tuossa aikaisemma postissa vaan tuotiin esiin syitä miksi monet eivät välttämättä noudata näitä liikennesääntöjä ja tällöin on järjen köyhyyttä luottaa sokeasti siihen, että kaikki niitä noudattaisivat. Noilla syillä ei mielestäni edes pyritty perustelemaan miksi ylinopeutta ajaminen olisi sallittua. Sisälukutaitoa katsokaas.

Kiitos

Käytännössä suurin osa autoilijoista ajaa pääteillä kuitenkin koko ajan hieman ylinopeutta todellista nopeutta, tai juuri sitä suurinta sallittua nopeutta. Silloin ne ohi hinkuvat vetelee jo aika reilua ylinopeutta.

Mulle on ihan sama, jos joku haluaa ajaa nasta laudassa, kunhan ei tule mun puskuriin roikkumaan, tai vaaranna mun henkeä liikenteessä sillä liiallisella nopeudella. Se kuuluu mulle. Kiire on silti paska perustelu. Ei siitä mihinkään muutu. Se takapuskurissa kiinni roikkuminen on täysin turhaa provosointia siltä takana ajavalta. Onko se yhtään perustellumpaa, kuin ajaa sitä vasenta kaistaa oikeaa kaistaa ohittaen, mikä ei käsittääkseni suurimmaksi osaksi ole provosointia ja kiusausta?
Näin juuri. Itse tulee varsinkin kesäaikaan huristeltua Lahden motaria melko usein ja kyllä näitä ohituskaistalla peräänliimautujia riittää välillä riesaksi asti, vaikka pyrinkin ajelemaan melko hiljaisina aikoina. Joillain kuskeilla tuntuu olevan se asenne, että vasen kaista on joku GT -kaista, jonka nopeusrajoituksen saa määritellä aina kovimpaan ajava. Itse ajan säännöllisesti siten, että mittari näyttää 130-135 km/h. Tuolla vauhdilla, jos lähtee ohittamaan esim. 10 auton letkaa, jotka ajavat melko lähekkäin vaikkapa 125kmh, niin siinä kyllä kestää tovin ja helposti saa jonkun peräpuskuriin protestoimaan sitä, että pitäisi ajaa lujempaa. Siinä tapauksessa annan toki tilaa, jos oikealla kaistalla käyminen on omasta mielestäni turvallista. Pyrin kuitenkin noudattamaan siinä autokoulusta tuttua nyrkkisääntöä, että ohitetun auton eteen olisi hyvä palata vasta, kun se näkyy kokonaan peruutuspeilissä. Pienessä letkassa ollaan tässä vaiheessa jo monesti seuraavan auton vierellä, joten käytän silloin oikeuttani jatkaa ohitusta.

Ikkunoiden pesu juuri on muuten hyvä muistutus peräpuskuriin liimautujille, että jättäkääpäs vähän tilaa. Lasol -läikät vastapestyssä ja -vahatussa Volvossa ei yleensä hirveästi miellytä auton haltijaa. :D

Mulle on ihan sama, jos joku haluaa ajaa nasta laudassa, kunhan ei tule mun puskuriin roikkumaan, tai vaaranna mun henkeä liikenteessä sillä liiallisella nopeudella. Se kuuluu mulle. Kiire on silti paska perustelu. Ei siitä mihinkään muutu. Se takapuskurissa kiinni roikkuminen on täysin turhaa provosointia siltä takana ajavalta. Onko se yhtään perustellumpaa, kuin ajaa sitä vasenta kaistaa oikeaa kaistaa ohittaen, mikä ei käsittääkseni suurimmaksi osaksi ole provosointia ja kiusausta?

Tästä olen kanssasi vahvasti samaa mieltä. Poislukien se että sille kiireelle voi olla todella hyvä syy.

(seuraava enempi muille kuin Inskalle)

Lähtien siitä olettamuksesta että muut eivät liikenteessä ole tahallaan aiheuttamassa vaaratilanteita / rikkomassa liikennesääntöjä / ärsyttämässä muita, pääsee paljon vähemmällä ja hermotkin pysyy paremmin kurissa.

Tästä olen kanssasi vahvasti samaa mieltä. Poislukien se että sille kiireelle voi olla todella hyvä syy.

Väitän että 99,9% sille kiireelle ei ole sellaista syytä että se syy tekisi kaahaamisesta hyväksyttävää.

Ensin voisi määrittää yleisesti mikä voisi olla hyväksyttävä syy kaahaamiselle. Muuten prosenttiarviosi voi olla liian iso, jos hyväksyttävä syy voisi olla kiire töihin...
Vai kuka, sinäkö otit vaan oman heittoprosentin omille mielikuville hyväksyttävistä syistä?

Tuli vaan mieleen...

Väitän että 99,9% sille kiireelle ei ole sellaista syytä että se syy tekisi kaahaamisesta hyväksyttävää.

Voi hyvinkin olla noinkin suuri prosentti, voi tosin olla vaikka vain 99%. Riippuu siitä mikä on hyväksyttävä syy (mulla ei kyllä toi oikeasti kiinnosta).

99.9% tarkoittaa siis sitä että kerran tuhannesta sillä ylinopeutta ajavalla autolla olisi "hyväksyttävä" syy ajaa ylinopeutta.

Jos ja kun takaa on tulossa joku ohi, annan tietä. Siksi että joskus (kerran sadasta, kerran tuhannesta, mitä väliä) sillä takana tulevalla on oikeasti kiire - eikä tuo ole minulta pois.

Esim. satasen alueella 110 ajaessasi ajat todennäköisesti jotain 102-105km/h. Eli tuskin pysäyttävätkään.

Pidän 100km/h alueella noin 120km/h tai vähän alle mittarissa. Mittari huijaa 3-5km/h, tarkastettu gepsillä...Että se siitä sun 105km/h.;)

Ja jollain tiellä(en nyt muista oliko motari vai mikä) on väärin ajaa vasenta kaistaa LAIN mukaankin. Etsikää jos ette usko...

Ainahan sitä pitäisi pyrkiä ajamaan ajoradan oikeassa reunassa. Katsokaa vaikka juutuupista se viherahovideo, missä se saa sakot kun ajaa vasenta kaistaa. :D
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.

Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Miksi helvetissä huononnat tieturvallisuutta hermostuttamalla muita autoilijoita ja pahentamalla heidän kiirettään?

Ajamalla lievästi sallittua nopeutta kovempaa? En voi mitään, että ihmiset siitä hemostuvat. Hauskaa se kyllä on.
Miksi tölläät jatkuvasti nopeusmittaria

Vakionopeudensäädin.

ja peräpeiliä

Turvallisuuden vuoksi aika ajoin.
etkä sitä minne olet menossa ja mihin voit törmätä?

Näin juuri enimmäkseen toimin. Ja yli 15 vuotta ilman kolaria on mennyt.
Onko sinulla jokin oikeus haitata muiden kulkemista ja sekoittaa liikennettä?

Ajamalla lievästi sallittua nopeutta kovempaa? Tuskin sentään. Korkeintaan jonkun ylinopeushurjastelijan pään sisällä.
Miksi muuten edes kyttäätte miten muut ajavat, eikö kannattaisi vain pitää huoli omasta turvallisesta liikkumisesta ja ilmoittaa selkeästi vaarallisista tapauksista poliisille?

Siksi ajankin vain hyvin lievää ylinopeutta ja toivon, että tämä riittäisi muillekin.

Musta tuntuu, että marsalkan kokemukset kehä kolmosella ajamisesta, on isin farkkuvolvon takapenkiltä, kun ovat mökille menossa. ;) Ainakin juttujen perusteella.

Sinänsä aika jännä, että noin monii vetää herneen nenään tuosta Marsalkan toiminnasta. Kaveri ajaa ylinopeutta ja silti vittuillaan, ettei saa hidastella:david:

Eipä tässä ole kukaan siitä vittuillut vaan lähinnä puututtiin tuohon vasemman kaistan varaamiseen
Vaikka näen, että jollain siellä takana on kova kiire mun ohi, niin en ala lisäämään nopeutta sen takia, jos selkeästi ajan nopeammin kuin oikealla ajavat

Normaali ihminen antaa tietä takaa tulevalle jos takaa tuleva menee nopeammin. Oli se sitten hiihtoladulla tai kehä kolmosella.

Esim Kehäteillä ei ruuhka-aikana ole oikeastaan koskaan sellaista väliä oikealla, mihin kannattaisi tunkea.

No ruuhka aikaan sielä tuskin kukaan ylinopeutta ajaa.

Normaali ihminen antaa tietä takaa tulevalle jos takaa tuleva menee nopeammin. Oli se sitten hiihtoladulla tai kehä kolmosella.

No ruuhka aikaan sielä tuskin kukaan ylinopeutta ajaa.

Normaalit ihmiset myös osaavat lukea...Olisit nyt lainannut ne muutkin mun kirjoitukset perusteluineen, mutta et tainnut jaksaa lukea edes niitä. Niissä kun lukee jo valmiiksi vastine kirjoittamaasi. Mutta kun sun nyt vaan piti vaan päästä kirjoittamaan ja yrittää päteä. Tai sitten et vaan ymmärtänyt lukemaasi. Tottahan se on, että iso osa normaalesita ihmisistä on ihan vitun urpoja. Olen siis mielelläni tässä asiassa epänormaali.

Tää oli hyvin sanottu. Mä en tosiaan ymmärrä, mikä siinä sivuun/takaisin siirtymisessä on niin vaikeaa. Pitää olla päässä joku ruuvi löysällä.

Tää oli hyvin sanottu. Mä en tosiaan ymmärrä, mikä siinä sivuun/takaisin siirtymisessä on niin vaikeaa. Pitää olla päässä joku ruuvi löysällä.
Jos ohitansatasen alueella 100km/h liikkuvaa autojonoa ajaen itse 105km/h vasenta kaistaa, poukkoilu jonon väleihin voidaan tulkita tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi. Jos ajaa 105km/h satasen alueella, ajaa jo niin lujaa, ettei kenenkään tarvitse yrittää ohitusta ilman sinisiä vilkkuja.

Aika ihmeellistä että jotkut valittavat siitä, että eivät saa ajaa ylinopeutta. Eikö säännöt koske teitä?

Back
Ylös Bottom