Nyt on kahden päivän aikana tullut koko kesän edestä... Nimittäin olen koko kesän splittaillut skootterilla ja ehdinkin jo ihmettelemään kaverille, että yllättävän vähän ihmiset liikenteessä tuosta häiriintyvät, siis suomalaisiksi. Noh, nyt on tänään ja eilen sitten sattunut kohdalle näitä "perussuomalaisia". Ohitin karvalakkimalli audi tt:n liikenneympyrässä ja kun olin jo audin edellä niin eiköhän kuski paina tööttiä ja kiihdyttää minusta ohitse. Tämän jälkeen kun aloin ohittaa kys. audia tosi leveällä tiellä oikealta puolelta (kävelyvauhti) kiilaa tämä sankari minua. Noh sitten vasemmalle puolelle vauhdin edelleen hiljainen ja kaveri kiilaa lisää. Nostin jalkani tyyliin "monotanko etulokasuojaan" niin kaveri lopetti kiilaamisen. Sitten tullaan seuraavissa liikennevaloissa huutamaan, että "tajuat sä, että tuo on hengenvaarallista ja että leikin omalla hengelläni". Sinänsä mielenkiintoista, että jos kaveri oli huolissaan mun terveydestä niin miksi hän yritti tahallansa kiilata minua?
Välittömästi tämän tilanteen jälkeen kun olin vielä samoissa liikennevaloissa menin jonon keulille. Siis menin kääntyvien kaistaa joka oli tyhjä sinne jonon keulille, eli en edes mitenkään puikkelehtinut. Olin siinä keulilla, siis ensimmäisenä mutta kaistan oikeassa laidassa, ja kun valot vaihtuivat lähdin ensimmäisenä liikkeelle mutta en viitsinyt siirtyä keskelle kaistaa, koska kuulin kun vanhempi mieshenkilö kiihdyttää aivan täysillä vanhalla Mazda 323:lla jotta pääsisi minun edelleni. Siis minulla on tuollainen 100 cc skootteri ja tuollaisella vanhalla mazdalla joutuu todella huudattaa, että se kiihtyisi paremmin ja näinhän tämä setä teki. Noh, ei siinä mitään, kyllähän minä olin itsekkin tullut siihen jonon keulille, eikä minua haitannut jos toinen menee ohi. Mutta kun tämä kys. setä välittömästi kun oli päässyt minusta ohitse painoi jarrua ja hiljensi vauhdin hitaaksi. Eli tarkoitus oli vain opettaa minua. Noh, kyseinen setä vain sattui tekemään ihan yhtä väärin kuin minäkin, koska minä olin jo hänen edellään. Itseasiassa hän teki mielestäni vielä enemmän väärin, koska ohitti minut risteysalueella tarpeettoman läheltä. Minä olin "vain" ajanut paikalla olleen jonon ohi sen keulille.
Sitten tänään kun ajelin kehä I:stä. Siinähän on ne tietyömaat leppävaaran lähellä ja liikenne seisoo. Minä ajelin sitten piennarta pitkin kävelyvauhtia ohi seisovasta letkasta. Kun liikenne lähti kulkemaan siirryin vielä paikallaan olevan (ei ollut ehtinyt lähteä liikkeelle ja sen edessä ollut auto oli jo lähtenyt) Toyota merkkisen pakettiauton eteen. Siis pakettiauto oli jättänyt n.20 m välin seuraavaan ja minä "pujahdin" tuohon väliin n. 5 m päähän edellä ajavasta (siis 15 m pakettiauton eteen) ja kun olin jo jonkin aikaa (siis joitain sekunteja) ajanut tässä välissä pakettiauton kuski painaa tööttiä ja näyttää keskaria. Ilmeisesti kaveria häiritsi, koska itse joutuu istumaan ruuhkissa ja toiset pääsevät etenemään paremmin.
Noh, ei löydy ymmärrystä motoristeiltakaan. Splittasin paikalla olevan jonon ohi ja keulilla oli moottoripyörä oman kaistansa vasemmassa laidassa. Minä tulin motarin viereen oikealle puolelle. Kun valot vaihtuivat vihreiksi moottoripyörän kuljettaja ilmeisesti reagoi minua hitaammin tai sitten jäi muuten vaan kun Skootterilla ei tarvitse vääntää kuin kaasua. No, motari sitten jäi pari metriä taakseni, kunnes kiihdyttää kovilla kierroksilla minusta ohi (siis ajoin oikeassa reunassa kaistaa ja motari ohitti minut saman kaistan vasenta reunaa). Seuraavissa valoissa motari sitten odottaa kaistan vasemmassa laidassa punaisten vaihtumista. Minä tulen takaa ja hiljennän motarin oikealle puolelle ja saman tien valot vaihtuvat ja ennen kuin ehdin pysähtyäkään jatkan matkaani motarin jäädessä seisomaan valoihin. Motari tulee taas lujasti kiihdyttäen minun vasemmalle puolelleni (sama kaista) jan näyttää kädellä pyörittäen osoittaen sormella päätään (siis tarkoitti, että olisin hölmö. Lapsena taidettiin tehdä tuota samaa ja sanoa saman aikaisesti "viriviri tööttööt", tiedättäne mitä tarkoitan). Tämäkin oli sinänsä mielenkiintoista, että kys. motoristi piti minua hölmönä vaikka itse syyllistyi näkemykseni mukaan vaarallisempaa toimintaan kuin minä. Minä ohitin hänet kun hän oli pysähtyneenä mutta hänen piti ajaa minusta ohi samalta etäisyydeltä mutta tuolloin oli vauhtia n. 50 km/h.
Kaikille jeesustelijoille tiedoksi: tiedän, että splittaus voi olla vaarallista. Se vielä nähdäkseni on myös laitonta (tästä liikkuu netissä monenlaista tulkintaa). Mutta pointti ei olekaan tuo minun toteuttamani hallittu splittaus vaan muiden ihmisten suhtautuminen muihin tienkäyttäjiin ja heidän reagointi siihen. Minua lähinnä kiinnostaisi tietää, että millä nämä kotipoliisit perustelevat oman lain rikkomisensa ja sen, että he vaarantavat minua "kouluttaessaan" enemmän liikennettä kuin minä.
Edit: mainitsin noita auton merkkejä ja malleja vain tuodakseni esille, että oman kokemuksen perusteella ei näytä olevan väliä onko hieno/huono/halpa tai kallis auto. Kaikista luokista näyttäisi löytyvän tällaista käyttäytymistä.
Mainittakoon vielä, että ajan myös paljon autolla mutta en siltikään ymmärrä autoilijoita tuossa kiilaamisessa. Itse autoilijana annan jopa mahdollisuuksien mukaan valoissa seistessäni tietä jos joku tulee takaani splittaamalla.
Kuitenkin joku kysyy mitä tuo splittaus on: se on "lane splitting" eli ajetaan kaksipyöräisellä autojen välistä niiden ollessa omilla kaistoillaan.