Tossa Powerhousun tapauksessa ainakin itelle tulee mieleen että sieltä viiden auton+traktorin takaa ohittamaan lähtevä ei välttämättä näe mitä siellä traktorin edessä tapahtuu.Lisäks ku se painaa sit tallan pohjaan ni eihän se voi tietää kuka niistä edessä ajavista tempasee hänen eteensä.Ite en lähtis sieltä vikana ryntäilee,kyllä se eka sieltä lähtee ku tilanne on hänen kyvyilleen sopiva.Ja kaikkienhan pitäs ajella kykyjensä mukaan eikä luulojen.
Näinhän se menee. Tietysti jos kukaan näistä viidestä autosta ei ohita traktoria, niin kyllä sieltä takaa saa lähteä ohi, mutta ei sieltä jumalauta tulla sitä samaa satasen vauhtia ja heitetä vasemmalle kaistalle kun jonon pää lähestyy ja paineta kaikkien ohi edes tarkistamatta tilannetta. Luulisi olevan kaikille selvää, että pääsääntöisesti se traktori halutaan ohittaa ja silloin ensimmäinen traktorin takana on ensimmäisenä vuorossa ja hänelle annetaan tilaa ohittaa eikä pusketa itse sieltä takaa blokkaamaan sen ensimmäisen ohitusmahdollisuutta.
Ja jos nyt vielä kerran väännän oikein rautalangasta mitä tässä tapauksessa tapahtui. Eli traktorin takana on jono jonka minä juuri saavutin ja hidastin jonon perään. Samoin teki mun takana tuleva, mutta sen takana tuleva ilmeisesti ei jaksanut hidastella kun sattui sopivasti, että tie aukesi juuri sillä hetkellä, joten hän painoi koko jonon ohi hidastamatta ja katsomatta onko sieltä edestä joku lähdössä ohi. Siinä suoraan traktorin takana on vähän heikompi näkyvyys ja ohittamaan lähteminen kestää hetken, joten lyhyehkön jonon päästä ehtii hyvin blokkaamaan sen ensimmäisen. Tämän yhden potentiaalisen vaaratilanteen jälkeen päästiin kaikki siitä traktorin ohi parissakymmenessä sekunnissa, eli ei siellä odoteltu ja ihmetelty, eikä jonon ohittajalla säästynyt aikaa juurikaan. Jos se jonon ensimmäinen ei olisi syystä tai toisesta ymmärtänyt katsoa peiliin, niin sieltä takaa olisi tullut tämä yksi satasta kylkeen tai perään. Ja vielä enemmän tämä vituttaa koska olin kerran itse se ensimmäinen auto, joka oli lähdössä ohi, mutta takaa tulikin joku hidastamatta samaa vauhtia ohi ja onnettomuus oli aika lähellä. Laitoin jo vilkun päälle ja olin kiihdyttämässä ja kääntämässä heti kun paikka vapautui, mutta huomasin että takaa joku tulee kovempaa, joten oli pakko veivata takaisin traktorin taakse.
Jos tästä ette vieläkään ymmärrä mikä siinä voi vituttaa ja jauhatte vielä sitä, että onko siellä takana odotettava kilometritolkulla tai vittuilette mun täydellisyydestä, niin siinä omassa liikennekäyttäytymisessä saattaa olla jotain parantamisen varaa.
Ja vielä tiedoksi, että mä olen kaukana täydellisestä, mutta tiedostan sen enkä pääsääntöisesti hölmöile liikenteessä, joten luulisin, että mulla on varaa sanoa joistakin asioista. Joskus sattuu vahinkoja, mutta edellä mainittu käytös, moottoritielle liittyminen kuuttakymppiä tai takaluukussa ajaminen ei ole vahinko. Oikeastaan puhun näistä siksi, että joku täälläkin voi tuntea piston sydämessään ja ehkä vähän tarkistaa omaa käyttäytymistään. Ymmärrän kyllä, ja niin tässäkin joillekin taisi käydä, että tunnetaan pisto sydämessä, mutta ei korjata omaa käytöstä vaan suututaan.
Yksi asia mikä harmittaa melkein joka päivä on se, kun moottorotiellä ohittaja palaa oikealle kaistalle aivan liian aikaisin, eli heti ohitettavan eteen. Olen tästäkin pari kertaa kirjoittanut, jos joku edes huomaisi tekevänsä itse samoin ja kiinnittää siihen seuraavalla kerralla huomiota.