takaa saa lähteä ohi, mutta ei sieltä jumalauta tulla sitä samaa satasen vauhtia ja heitetä vasemmalle kaistalle kun jonon pää lähestyy ja paineta kaikkien ohi
Muistanko oikein, että taannoin kirjoittelit turhan kiihdyttämisen ja jarruttamisen välttämisestä. Tässä tilanteessahan tuolla kaverilla kävi uskomaton munkki, jos vauhti oli stabiili ja homma hoitui. Se myös hidasti liikennettä kokonaisuudessaan kaikkein vähiten.
Olen sujuvan liikennekulttuurin kannattaja ja mainitussa tilanteessa se toteutui täysin. Viisi autoilijaa hävisi 2 sekuntia, autokantaa ja luontoa säästettiin.
edes tarkistamatta tilannetta.
Pidempää takaa saattaa olla paras näkyvyys vastaantulijoiden varalta. Mielestäni ohittajan tarkistusmekanismi on edellä ajavan vilkku. Jos vilkku ei ole päällä, ei ole ohittamassa. Jos tie on vapaa ohitukselle, laki sallii operaation.
Tämän yhden potentiaalisen vaaratilanteen
En ymmärrä vaaratilanteen potentiaalisuutta muussa mielessä kuin että ohitus on aina riski ja isoin riski on mielestäni edessä. Ohitusta aloittaessa ollaan väistämisvelvollisia takaatuleville. Ohittaja ei saa aiheuttaa vaaraa muille. Jos joku jo ohittaa, eteen ei saa mennä, jos siitä aiheutuu vaaratilanne. Ohitusta valmistellessa on pakko katsoa peiliin. Jos takaa lähestyy auto satasta ja oma vauhti on 30, se pitää huomata.
Jos se jonon ensimmäinen ei olisi syystä tai toisesta ymmärtänyt katsoa peiliin, niin sieltä takaa olisi tullut tämä yksi satasta kylkeen tai perään.
Syyllinen (ja vaaratilanteen aiheuttaja) olisi ollut ensimmäinen autoilija (ei ohituskieltoa, sallittu nopeus tai oletettavasti osasyyllinen ylinopeustilanteessa).
Ja vielä enemmän tämä vituttaa
Tämä tunne olisi hyvä pystyä karsimaan etenkin liikenteessä. Siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä. En tiedä pitäisikö mennä terapiaan. Siis minun.
omassa liikennekäyttäytymisessä saattaa olla jotain parantamisen varaa.
On parannettavaa.
enkä pääsääntöisesti hölmöile liikenteessä
Teetkö jarruttelutemppuja, jos joku on mielestäsi liian lähellä? Sitä pidän hölmöilynä, koska se pahentaa jo olemassaolevaa vaaratilannetta, oikeastaan tekee potentiaalisesta vaaratilanteesta vaaratilanteen. Laki luultavasti kallistuu kahteen syyttävään sormeen.
joku täälläkin voi tuntea piston sydämessään
En usko, että on isoa apua. Jos kyllä ei yhtään mitään haittaa.
Yksi asia mikä harmittaa melkein joka päivä on se, kun moottorotiellä ohittaja palaa oikealle kaistalle aivan liian aikaisin, eli heti ohitettavan eteen.
Olen samaa mieltä kanssasi. Tähän on hyvä päättää.