Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Myönnän, että kiihdyn omankin pään sisällä aika nopeasti pienestäkin törttöilystä. Itse pyrin ajamaan joustavasti, ennakoiden ja kohteliaasti, mutta kun joku muu ei noudata näitä, niin aika nopeasti alkaa kuskin paikalta kirosanoja kuulua.

Omalta parkkikselta lähdettäessä on kolmihaaranen liikenneympyrä. Suoraan menevät ovat kaupunginosan läpi halkovan "pääkadun" haaroja, meidän haarasta ei siis pääse ajamaan "suoraan". Jostain kumman syystä liikenneympyrät on tehty niin, että niistä pääsee ajamaan "pääkatua" pitkin lähes suoraan, kunhan oikaisee vähän nostetun korotuksen yli. 90% kerroista, kun sieltä meidän parkkiksen seuraavasta haarasta tulee auto, se meinaa tulla kylkeen vauhdilla ja katsomatta sivulle.

Itse oon sen verran monta kertaa joutunut väistelemään ja hätäjarruttelemaan, että pinna palaa pahasti aivan samantien. Nykyään "opetan" hölmöilijöitä painelemalla tyyttiä kymmenisen sekkaa putkeen..Bonarina puhelimeen puhujat joutuu kuuntelemaan mun tyyttäyksiä seuraaviin valoihin saakka.
 
Parhaita ovat ne, jotka koukkaavat kaistan oikealta puolelta kääntyessään vasemmalle... :jahas:
Tämä. Kadulla oli kaksi kaistaa suuntaansa, risteyksessä vasemmalle kääntyville oma kaista ja suoraan ajaville oma kaista. Jatkoin itse suoraan oikeaa kaistaa ja vasemmalla kaistalla vasemmalle kääntymässä oleva tömäytti melkein kylkeen kun teki tuollaisen koukkauksen.

Ryhmittyminen myös todellakin tuntuu olevan suurelle osalle vaikeaa. Mikäli kaistaviivoja ei ole maalattu, ei ole olemassakaan niin leveää kaistaa, etteikö siinä risteyksessä seistä törötetä keskellä kaistaa odottamassa kääntymistä.
 
Kolmion takaa eteen tulevat tätöset, tässä meni mopo lunastukseen onneks ei itelle käyny pahempia. Viikon päästä oli uutisissa että lähellä minun kolaripaikkaa oli toinenki täti tullut valojen takaa toisten eteen ja törmännyt 3 autoon matkalla, miten voi olla niin hankalaa:wall:
 
Olen muuten tehnyt havainnon että sellaiset ajotaidottomat täti-ihmiset ajavat monesti isolla city-maasturilla. Kai he itse ymmärtävät miten vaarallista liikenteessä on kun ei ole ajotaitoja juuri nimeksikään, joten suojaavat itsensä sitten tuollaisilla isoilla autoilla. Harmi vaan ettei muulle liikenteelle saa mitään tuollaista suojaa heitä vastaan.
 
Toinen autoluokka, jota nämä ajotaidoiltaan todella heikot (tätien lisäksi vanhukset) tuntuvat käyttävän on pikkuautot. Ymmärrän kyllä, että se punto ei ole mikään tykki, mutta jos se ei Itäväylän rampissa kiihdy yli neljänkympin, niin jossain on vikaa. Jokin aika sitten ajoin juuri tällaisen punton perässä, joka ajeli 40 lasissa rampin aivan päätyyn ja veti todella itsemurha-hakuisella rajulla heilahduksella itsensä toiselle kaistalle. Onneksi olin kyseisen tädin takana jo ehtinyt liittyä ja pystyin väistämään ohituskaistalle, jossa ei ollut ketään.

Viime keväänä oli kans hengenlähtö lähellä, kun taajama alueella tuli vastaan papparainen audillaan vastaantulevien, eli siis mun kaistalla. Näin jo kaukaa sen ja katoin että mitä helvettiä, välkytin valoja, eikä se nähny mua. Torvi soiden ajoin ja se vaan tuli kohti. Katoin jo että saatana tässähän lähtee henki, kunnes väistin itse pientareen kautta ja tämä pappakin tajusi viime hetkellä että edessä on jotain. Nokkakolari oli niin lähellä että hyvä etten paskonu housuun. No ensimmäinen ajatus oli että pappa oli kenties jurrissa, ja lähdin perään ja soitin poliisille. Seurasin sitten papparaista varmaan 10km ennen kuin poliisit ehti paikalle pysäyttämään sen. Tuona aikana sattui vielä lukuisia vaaratilanteita. No pysäytyksen jälkeen pysäyttäneen partion poliisi soitti sitten ja kysyi vielä että mitä oli tapahtunut. Kerrottuani tapahtuneen hän totesi että kuski on kyllä selvinpäin, mutta 90v vanha, ja että hän ottaa nyt kortin pois tältä papalta ja pappa saa sen sitten takaisin esittämällä lääkärintodistuksen, että kykenee ajamaan.
 
Noi papat on kylla pahoja, tulee mieleen se South Park jakso... :D
 
Olen muuten tehnyt havainnon että sellaiset ajotaidottomat täti-ihmiset ajavat monesti isolla city-maasturilla. Kai he itse ymmärtävät miten vaarallista liikenteessä on kun ei ole ajotaitoja juuri nimeksikään, joten suojaavat itsensä sitten tuollaisilla isoilla autoilla. Harmi vaan ettei muulle liikenteelle saa mitään tuollaista suojaa heitä vastaan.

Tuo on joku blondattu trophy-wife-ilmiö. Itse ohitan motarilla vähän väliä saman uuden BMW X6:n, joka ajelee reipasta alinopeutta ja tunkee rampista väkisin virtaan mukaan. Ja aina sama solarium-milf ratissa kännykkä korvalla. Varmaan pääjohtajaäijät ostaa noita kotirouvilleen, ettei ne hermostu työmatkoilla tapahtuvasta sihteerinhöyläämisestä.

Samoin motarilla tulee mentyä koko ajan ohi samasta uudesta Mersusta - malli on joku E320 tjsp. Pappa ja mamma sitä ajavat. Ihmettelen vaan, että miksi ne ostaa 700hp auton, kun selvästi max kuskin nopeus on 90km/h.
 
Samoin motarilla tulee mentyä koko ajan ohi samasta uudesta Mersusta - malli on joku E320 tjsp. Pappa ja mamma sitä ajavat. Ihmettelen vaan, että miksi ne ostaa ~200hp auton, kun selvästi max kuskin nopeus on 90km/h.

Jos on eläkeiläinen ja rahaa ja haluaa laadukkaan auton ni eipä niitä taida olla vaihtoehtoina alle sataheppasiakaan...
 
Jos on eläkeiläinen ja rahaa ja haluaa laadukkaan auton ni eipä niitä taida olla vaihtoehtoina alle sataheppasiakaan...

No mutta onhan Mesestäkin niitä E200 yms. malleja. Nämä seniilit ovat ostaneet sen kovimman rassin - taitaa olla vielä joku coupee-malli??? Sillä sitten körötellään. Varmaan on auto täynnä elektroniikkaa mitä ei käytetä, kun ei niistä mitään tajuta. CD-soitin on vaihdettu C-kasettiin, että voi kuunnella vanhoja hyviä iskelmiä. Antaisivat sen prkleen auton mulle. Ostaisin heille tilalle auton missä ei ole edes ilmastointia, ettei tule nuha eikä reuma.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiihdytys pintakaasulla, kaikki vaihteet läpi käyden. 5 sekuntia kestävän vaihteen vaihdon ajaksi kiihdytys lakkaa ja perä lähestyy keulaa.

trolling.webp
 
Itseäni ärsyttää jatkuvasti huomattavaa ylinopeutta ajavat taksit sekä linja-autot. Toinen juttu on se, että kun itse ajaa bmw:llä niin paikallisilla bensalenkkareilla on jatkuva tarve näyttää kuinka 500e arvoinen turbovolvo on ärhäkkä peli.. :face:
 
Voi vittu! Taas se pöksy itkee ihme asioista. No niin itkenkin kun nyt tuli mitta täyteen. En tiedä pitäisikö syyttää liikennejärjestelyjen suunnittelijaa vai autoilijoita. Suomesta nimittäin löytynee useampikin paikka missä suojatie on jotenkin niin hölmössä paikassa, että sen eteen pysähtyminen on potentiaalinen vaaran paikka. Tästä syystä en siis tiedä onko suunnittelija enemmän kujalla vai se autoilija joka ei vaaraa näe kun ystävällisesti jalankulkijan yli päästää. Yksi tällainen paikka löytyy Hämeenlinnasta ahvenistontieltä rapamäestä kaupunkia kohti laskeuduttaessa. Kyseisessä paikassa on siis jyrkkä mäki, mäessä mutka oikealle ja heti sen takana suojatie. Mutka on kyllä ihan avoin ja siitä on näkyvyys suojatielle, mutta koko tien muoto jotenkin ohjaa kuljettajan katseen muualle ja tapahtumat suojatiellä jäävät usein vähemmälle havainnoinnille. Kuvitelkaa kun aamulla pimeässä laskeudutte mäkeä alas ja vähän edempänä menee auto jonka jarruvaloihin ette kiinnitä mitään hiomiota, koska kyseisessä mäessä joka toisella palaa kuitenkin jarruvalot. Pimeässä etäisyyksien arviointi on "hitusen" huonompaa kuin valoisassa ja yht'äkkiä havahdutte siihen, että ei vittu, se auto seisoo keskellä tietä ja jarrutatte nopeasti.

Sama juttu on tapahtunut mulle kaksi kertaa ja todistanut olen useampiakin. Mulla itselläni ei ole ollut osuma kummallakaan kerralla lähellä, koska osaan olla siinä varuillani, mutta hiukan puskista se tiellä seisova auto silti tulee. Mutta mun perään on meinattu kaksi kertaa tulla, kun olen pysähtynyt sen suojatien eteen pysähtyneen auton taakse. Viimeksi tänään kuulin kun nastarengas alkaa raivoisasti raapia tien pintaa etsien pitoa mitä ei kuivallakaan asfaltilla ole tarpeeksi, vaan osuma on väsitämätön. Suuntasin katseeni taustapeiliin ja näin kun valot lähestyy ja ajattelin, että tohon ei muuten pysähdy ja valmistauduin jo törmäykseen. Kuljettaja kuitenkin pääsi kääntymään vastaantulijan kaistalle ja oli puoliksi mun rinnalla kun sai pysähtymään. Onneksi ei tullut autoja just silloin vastaan. Taisi olla hetken aikaa syke aika korkealla sillä kuskilla. Muutaman kerran olen nähnyt kauempaa kun jollain on taas vaihteeksi tilanne päällä siinä kohdassa. Se ei todellakaan ole turvallinen paikka pysähtyä päästämään ketään yli. Enkä syyttäisi siitä pelkästään niitä jotka perään meinaa posauttaa, koska se on oikeasti paha paikka ja tilanteet verrattain yleisiä. Suojatien eteen pysähtyjällä on tässä kohtaa myös peiliin katsomisen paikka, vaikka mahdollisessa onnettomuustilanteessa syy ei hänen missään nimessä olekaan.

Alla vielä kuva niin saatte jonkinlaisen kuvan kyseisestä paikasta. Kuva on kaukaa, jotta näette kokonaiskuvan paremmin. Suojatie sijaitsee näkyvän tienosan päässä risteyksessä.

Rapamäki.webp
 
Vaarallisista paikoista puheenollen, tässä on aivan kreivi paikka: http://goo.gl/maps/JxNi4

Eli kyseessä on normaali maantie, missä ohituskaista. Ajosuuntana Turggu, eli tuo ei-ohituskaistallinen-kaista. Se mikä tuossa on kiva, on tuo oikealta liittyvä pikkutie. Se on meinaan sellainen tilanne, että sinne kääntyy koulubussi aamuisin. Ja se tarkoittaa sitä, että 100-alueella se pikkubussi joutuu melkein pysähtymään kääntymistä varten. Neitseelliselle autoilijalle saattaa tulla yllätyksenä, kun edessä oleva ei vain hidasta vähän, vaan oikeasti pysähtyy keskelle tietä. Tulee kiire lyödä jarrut lukkoon. Ohi ei kannata heti mennä, kun autoa tulee vastaan kahta kaistaa pitkin. Itselläkin tuli kerran tavarat takapenkiltä etupenkille.

Onneksi nuo koulutaksin kuljettajat tuntuvat tietävän tämän, ja aloittavat yleensä kääntymisen jo reilusti ennen risteystä. Eli ensin väläytellään pari kertaa jarruvaloja ja sitten aletaan hitaasti tiputtaman vauhtia. Mutta silti pimeällä kelillä tilanne saattaa tulla todella yllätyksenä satunnaiselle kuskille.
 
Mutsi, siltä pitäisi ottaa kortti pois, ei mitään tajua ajolinjoista tai ryhmittymisestä. Ja vilkku laitetaan aina väärään aikaan, joko liian aikaisin tai myöhään. Sitten se tekee jonoja kun jää jonkun raskaan ajoneuvon perään roikkumaan ja ajaa ihan perseessä kiinni jolloin vastaantulevien kaistalle ei näe yhtikäs mitään. Noi nyt tuli äkkiä mieleen.
 
Voi vittu! Taas se pöksy itkee ihme asioista. No niin itkenkin kun nyt tuli mitta täyteen. En tiedä pitäisikö syyttää liikennejärjestelyjen suunnittelijaa vai autoilijoita. Suomesta nimittäin löytynee useampikin paikka missä suojatie on jotenkin niin hölmössä paikassa, että sen eteen pysähtyminen on potentiaalinen vaaran paikka. Tästä syystä en siis tiedä onko suunnittelija enemmän kujalla vai se autoilija joka ei vaaraa näe kun ystävällisesti jalankulkijan yli päästää. Yksi tällainen paikka löytyy Hämeenlinnasta ahvenistontieltä rapamäestä kaupunkia kohti laskeuduttaessa. Kyseisessä paikassa on siis jyrkkä mäki, mäessä mutka oikealle ja heti sen takana suojatie. Mutka on kyllä ihan avoin ja siitä on näkyvyys suojatielle, mutta koko tien muoto jotenkin ohjaa kuljettajan katseen muualle ja tapahtumat suojatiellä jäävät usein vähemmälle havainnoinnille. Kuvitelkaa kun aamulla pimeässä laskeudutte mäkeä alas ja vähän edempänä menee auto jonka jarruvaloihin ette kiinnitä mitään hiomiota, koska kyseisessä mäessä joka toisella palaa kuitenkin jarruvalot. Pimeässä etäisyyksien arviointi on "hitusen" huonompaa kuin valoisassa ja yht'äkkiä havahdutte siihen, että ei vittu, se auto seisoo keskellä tietä ja jarrutatte nopeasti.

Sama juttu on tapahtunut mulle kaksi kertaa ja todistanut olen useampiakin. Mulla itselläni ei ole ollut osuma kummallakaan kerralla lähellä, koska osaan olla siinä varuillani, mutta hiukan puskista se tiellä seisova auto silti tulee. Mutta mun perään on meinattu kaksi kertaa tulla, kun olen pysähtynyt sen suojatien eteen pysähtyneen auton taakse. Viimeksi tänään kuulin kun nastarengas alkaa raivoisasti raapia tien pintaa etsien pitoa mitä ei kuivallakaan asfaltilla ole tarpeeksi, vaan osuma on väsitämätön. Suuntasin katseeni taustapeiliin ja näin kun valot lähestyy ja ajattelin, että tohon ei muuten pysähdy ja valmistauduin jo törmäykseen. Kuljettaja kuitenkin pääsi kääntymään vastaantulijan kaistalle ja oli puoliksi mun rinnalla kun sai pysähtymään. Onneksi ei tullut autoja just silloin vastaan. Taisi olla hetken aikaa syke aika korkealla sillä kuskilla. Muutaman kerran olen nähnyt kauempaa kun jollain on taas vaihteeksi tilanne päällä siinä kohdassa. Se ei todellakaan ole turvallinen paikka pysähtyä päästämään ketään yli. Enkä syyttäisi siitä pelkästään niitä jotka perään meinaa posauttaa, koska se on oikeasti paha paikka ja tilanteet verrattain yleisiä. Suojatien eteen pysähtyjällä on tässä kohtaa myös peiliin katsomisen paikka, vaikka mahdollisessa onnettomuustilanteessa syy ei hänen missään nimessä olekaan.

Alla vielä kuva niin saatte jonkinlaisen kuvan kyseisestä paikasta. Kuva on kaukaa, jotta näette kokonaiskuvan paremmin. Suojatie sijaitsee näkyvän tienosan päässä risteyksessä.
Mikä on nopeusrajoitus kyseisellä pätkällä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom