Ärsyttävät asiat liikenteessä

keskiviikkoinen 3km pyöräily.

1. vanha hiace + peräkärry pysähtyi liikenneympyrään pääsyä odottavan auton taakse niin, että yhdistelmä peitti suojatien ja kummastakin suunnasta noin 3m levyisen alueen -> olisi pitänyt kantaa pyörä kanttareiden yli jos olisi tahdonnut jotenkin päästä ohi eikä odottaa minuuttia.

2. kaveri puski parkkitalosta ulos ja yritti päästä kaistalleen. odotus kesti kymmeniä sekunteja, ja yllättäen tämän ajan kaveri peitti sekä toiseen suuntaan menevän kaistan, että jalkakäytävän e: vaikea arvata yritinkö päästä juuri toiseen suuntaan...

3. bussi meinasi ajaa yli(omasta mielestä järjetön tilannenopeus) kun olin kävelykadulla jonka ohi kulkee bussit + taksit (ja pahis amiskuskit). en tajua mikä logiikka on kelata 60km/h vaikka selkeästi tiessä on iso "suojatie" eli autotie menee kävelykadun yli, ei toisinpäin.

vitun mulkut!

(huhhuh helpottipas)
 
-Nollatoleranssin omaavat kuljettajat (40 alueella tasan 40)
-Perseessä roikkujat
-Valoista hitaasti lähtevät
-Turhat ohitukset
-Älyttömän suuret "turvavälit" ruuhkassa, jossa madellaan 10km/h
-Useimmat taxikuskit täysiä spedejä nykyään
-Itsesuojeluvaiston kadottaneet mopo/prätkän kuljettajat
-Liikenneympyrästä poistuessa ei tietoa vilkusta
-Autot joissa lisävarusteena tuntuu olevan vilkku, eikä siihen ole ollut varaa
 
NAISET JA VANHUKSET!!!!!!!!! Mä en ala puolusteleen omaa sukupuolta liikenteessä koska valitettavasti harva akka osaa ajaa. Vittu noita esityksiä mitä näkee ja ihmettelen usein, että mistä naiset repii sen epäinhimillisen ajoasennon? Rattia puristetaan rystyset valkoisena nenä kiinni tuulilasissa. Ei voi ymmärtää!
 
^Nohnoh:lol2:. Mä ainakin olen vihdoin oppinut sen inhimillisen ajoasennon. Aikanaan kun jouduin pakulla ajamaan, niin oli pakko olla nenä kiinni ratissa, kun muuten oli vaikeuksia ylettää vaihdekeppiin:nolo:.


Viimeaikaisia ärsytyksiä:
-Vasemmalla kaistalla hidastelijat. Painakaa sitä kaasua!!:curs:
-Itsemurhaviettiset mopopojat. Tehdään äkkijarrutus risteyksessä ja pistetään vilkku päälle vasta kääntyessä:hyvä:. Nää on kuin jotain sopuleita. Liikkuvat vielä laumoittain. Ikinä ei tiedä, mihin suuntaan säntäävät seuraavaksi.
-Ryhmittäytymistaidottomat. Jäädään jumittamaan siihen keskelle kaistaa, kun vois olla siinä vasemmassa reunassa, että oikeelle kääntyjät pääsee ohi...
 
Naispuolinen polliisi ajoi Transuporterilla punaisia päin Kalliossa eräässä risteyksessä, jouduin vetämään lukkojarrutuksen, auto pysähtyi ehkä metriä ennen. Vasta kun polliisi oli ajanut risteyksen yli, se laittoi pillit ja vilkut päälle. Se ei edes ollut seuraamassa ketään tms. Ei pysty käsittämään, vituttaa....

Kivaa olla liikenteessä.
Poliisin ei edelleenkään tarvitse virkatehtävissään pitää mitään vilkkuja tai pillejä päällä. Sivullinen ei voi mistään päätellä, mitä tehtävää poliisit olivat suorittamassa, vai voiko?
Poliisi voi ajaa hiljaa tai nopeasti, oikealle tai vasemmalle, eteen tai taakse ja kaikki nämä ihan ilman pillejä ja vilkkuja, jopa paikoillaan ollessaan poliiisiautossa ei tarvitse käyttää vilkkuja tai pillejä.
 
Eiköhän poliiseidenkin pidä pysähtyä niihin liikennevaloihin ihan normaalisti, jos ei ole mitään hälytyslaitteita käytössä. Aikamoinen riski muuten liikenneturvallisuuden kannalta.
 
Poliisin ei edelleenkään tarvitse virkatehtävissään pitää mitään vilkkuja tai pillejä päällä. Sivullinen ei voi mistään päätellä, mitä tehtävää poliisit olivat suorittamassa, vai voiko?
Poliisi voi ajaa hiljaa tai nopeasti, oikealle tai vasemmalle, eteen tai taakse ja kaikki nämä ihan ilman pillejä ja vilkkuja, jopa paikoillaan ollessaan poliiisiautossa ei tarvitse käyttää vilkkuja tai
pillejä.

Osoitat varmaan jonkun pykälän tai säännön johon tuo sinun väite perustuu?

Varmaan jotain todella tärkeää tehtävää olivat suorittamassa, kun piti ajaa päin punaisia vilkasliikenteiseen (!) risteykseen ilman hälytysvaloja!

Kerropa mulle jostain pykälä, jonka mukaan ilman hälytysvaloja saa ajella päin punaisia? Ylinopeutta vissiin saavat ajaa, mutta...

Vihaan näitä pykälien kaivamisia, mutta siinä on:

"5 § Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle

Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä. "


Tieliikennelain 25 §: 3 ja 4 momenttien mukaan:

"Hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja sekä poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa ylittää tässä pykälässä tarkoitetun suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää. (19.1.2001/23)"

"3.3. Oikeus poiketa liikenteen ohjauslaitteella osoitetusta kiellosta, rajoituksesta tai määräyksestä (TLA 52 § 2 mom.)
Poliisin virkatehtävässä olevan ajoneuvon kuljettaja saa, jos virkatehtävä välttämättä sitä edellyttää, erityistä varovaisuutta noudattaen poiketa liikenteen ohjauslaitteella osoitetusta kiellosta, rajoituksesta tai määräyksestä.

Seuraavia liikennemerkkejä tai määräyksiä on noudatettava:
- väistämisvelvollisuus kohdattaessa
- väistämisvelvollisuus risteyksessä
- pakollinen pysäyttäminen
- liikennemerkkiä väistämisvelvollisuuden osalta
- punainen liikennevalo


3.4. Oikeus ylittää eräät nopeusrajoitukset (TLL 25 § 3 mom.)
Tehtävän kiireellisyyden sitä välttämättä edellyttäessä saa hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon
kuljettaja poiketa seuraavista nopeusrajoituksista:
- yleinen nopeusrajoitus
- tiekohtainen tai paikallinen nopeusrajoitus
- ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus
Olosuhteiden edellyttämää turvallista tilannenopeutta on aina käytettävä
(TLL 23 §). Samoin säännös ei oikeuta ylittämään pihakadun nopeusrajoitusta
20 km/h (TLL 33 § 2 mom.).
"

Ja ihan poliisin voimassaolevasta hälytysajo-ohjeesta otin:
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2BFCBFE52E368CD9C2256D170028DB5A/$file/halytysajo.pdf
 
Ihan varma olen, tarkasta vaikka poliisin sivuilta tai finlexistä. Ohje ei ole ihan sama kuin lakiteksti, edelleenkin pitäydyn tieliikennelaissa.
 
Ihan varma olen, tarkasta vaikka poliisin sivuilta tai finlexistä

En jaksa, koska viimekädessä laki on tuomioistuinten tulkittavaksi tarkoitettua tekstiä.

Jos olisin kuitenkin kylkeen paukauttanut (ja tod.näk. mun takana tullut auto mun perään, kaukana ei ollut nytkään), ja poliisi ei olisi myöntänyt syyllisyyttään onnettomuuden aiheuttajana, niin varmasti oltaisiin oikeuteen lähdetty tuota tulkitsemaan.

Jollain tunnuksellisella maijalla ajettaessa ei varmaan suoriteta mitään supon tai ATARI:n valvontatehtäviä?

Lisäks se löi pillit ja valot päälle heti risteyksen jälkeen eikä kuitenkaan lähtenyt ketään ajamaan takaa. Minkä helvetin takia se ei voinut laittaa niitä ennen risteystä päälle?

Ainiin, Pakkiksella poliisit eivät tee virheitä, ovat lain yläpuolella ja jumalista seuraavia.

Arvostan kyllä heidän tekemäänsä työtä vakavien rikosten ehkäisemisen ja selvittämisen osalta, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö he voisi tehdä virheitä ja etteikö heitä saisi siitä arvostella.
 
En jaksa, koska viimekädessä laki on tuomioistuinten tulkittavaksi tarkoitettua tekstiä.

Jos olisin kuitenkin kylkeen paukauttanut (ja tod.näk. mun takana tullut auto mun perään, kaukana ei ollut nytkään), ja poliisi ei olisi myöntänyt syyllisyyttään onnettomuuden aiheuttajana, niin varmasti oltaisiin oikeuteen lähdetty tuota tulkitsemaan.

Hälytysajoneuvot ajavat risteysajossa "omalla vastullaan" myös pillit päällä, joten jos olisit ajanut kylkeen, tuskin olisit juuri keskustelua kummempaa sanktiota saanut. Rosmo olisi saattanut päästä karkuun. Eli valojen ja pillien käyttäminen ei vapauta yksioikoisesti poliiseja/palomiehiä/ambulanssikuskeja vastuusta risteysajossa. Pointti on se, että poliisi voi "rikkoa" sääntöjä kuljettajan vastuulla.
 
Eiköhän poliiseidenkin pidä pysähtyä niihin liikennevaloihin ihan normaalisti, jos ei ole mitään hälytyslaitteita käytössä. Aikamoinen riski muuten liikenneturvallisuuden kannalta.

Olet ihan oikeassa, TLL 6§ antaa etuajo-oikeuden vain ääni- ja valomerkkejä käyttävälle ajoneuvolle. Eli edes vilkku eivät oikeuta poikkeamaan väistämissäännöistä kolarin sattuessa.

Sen sijaan eri asia on se, miten muuten autolla ajelee, siitä ei kannata nillittää koska se perustellaan eri periaatteiden mukaisesti jossa priorisointi asioilla nousee tärkeämmäksi kuin tieliikennelaki. Tosin tuohonkin löytynee laki tai asetus jota en jaksa etsiä.

Hälytysajoneuvot ajavat risteysajossa "omalla vastullaan" myös pillit päällä, joten jos olisit ajanut kylkeen, tuskin olisit juuri keskustelua kummempaa sanktiota saanut. Rosmo olisi saattanut päästä karkuun. Eli valojen ja pillien käyttäminen ei vapauta yksioikoisesti poliiseja/palomiehiä/ambulanssikuskeja vastuusta risteysajossa. Pointti on se, että poliisi voi "rikkoa" sääntöjä kuljettajan vastuulla.

Mikään tässä maailmassa ei viime kädessä "vapauta vastuusta" mutta kyllä tuo TLL 6§ mukainen hälytysajoneuvon väistäminen on aika ehdoton asia mikäli em. ehdot täyttyvät. Ja jos on pillit päällä, myös valot tulevat automaattisesti. Pelkillä läikilläkin voi ajaa mutta tällöin se on enemmän näkyvyyden kannalta tapahtuva juttu, ei anna spessuoikeuksia muuhun kuin u-käännökseen motarilla.

EDIT: tuo "hälytysajo-ohje" sisältää näköjään myös perusajelut, eli nuo pdf:n kohdat hälytysajosta 3.2 ja 3.3 ovat kohtia joihin ei tarvitse valo- ja äänimerkkejä. Siviksen postissa nuo on vähän sekoitettu keskenään.
 
...

Lisäks se löi pillit ja valot päälle heti risteyksen jälkeen eikä kuitenkaan lähtenyt ketään ajamaan takaa. Minkä helvetin takia se ei voinut laittaa niitä ennen risteystä päälle?

Ainiin, Pakkiksella poliisit eivät tee virheitä, ovat lain yläpuolella ja jumalista seuraavia.
....

heh :D ei kai nyt sentään jumalista seuraavia, mutta ehkä kolmansina ;)

Ehkä tuossa tilanteessa kaasujalka kävi kättä nopeammin jos/kun tilanne tuli päälle, paha mennä näin jälkeenpäin sanomaan.

Siitä olen yhtä mieltä kanssasi, että hälytyslaitteet olisi ollut syytä olla päällä heti, jos kerran tehtän suorittaminen sen salli ja ilmeisesti sallikin, koska ne laitettiin pian kohta päälle.
 
jalankulkijat valoissa ei tajua mennä ripeästi että kääntyvät autot pääsisi ajaan, vaan sipsutellaan niin saatanan hitaasti että max pari autoa pääsee niillä valoilla sitte meneen. (tietyt risteykset)
 
Polkupyöräilijät, jotka eivät osaa liikennesääntöjä, mm. etuajo-oikeutettua tietä/katua. Ihmeellinen käsitys joillain, että autoilijan täytyy väistää, muttei pyöräilijän koskaan. Tämä siis, kun he ajavat autotiellä muun liikenteen joukossa.

Toinen ilmiö johon törmäsin jälleen taannoin on se, kun 120 km/h motarilla 80-100 km/h ajavat autot lähtevät väistämään vasemmalle (ohitus)kaistalle, kun pitää antaa tilaa sieltä rampilta kolmion takaa tulevalle. Näin myös aiheutetaan vaaratilanteita mm. minulle, joka ajaa vähintään tuota 120 km/h nopeutta.

Saatanan pellet, kiva jarrutella teidän ylläreiden vuoksi.
 
Minkä ihmeen takia niitä ajokortteja pitää ylipäänsä hankkia, kun näköjään ilmankin saa ajella aivan miten huvittaa jos jaksaa vähän väliä kuunnella saarnan maijan takapenkillä. Tulee väkisinkin mieleen, että taitaa se kahvimainos perustua tositapahtumiin: "Vannon kautta kiven ja kannon, ja jos sanani syön, niin mörökölli minut vieköön".

Mitenköhän tuo matkustuskielto mahtaa toimia, jos ajokiellollakin pyyhitään sitä itseään..


e. Mikäköhän on ennätys kortitta kiinnijäämisessä? Eikös joskus ole ollut lehdessä jotain 50 kerran paikkeilla olevia tapauksia..?
 
Lisäks se löi pillit ja valot päälle heti risteyksen jälkeen eikä kuitenkaan lähtenyt ketään ajamaan takaa. Minkä helvetin takia se ei voinut laittaa niitä ennen risteystä päälle?

Sai varmaan jonkun kiireellisen tehtävän juuri valoja ennen ja tajus kolauttaa ne päälle vasta jälkeenpäin.. :P
 
Back
Ylös Bottom