Älä sano näin

Itse käytän päivittäisessä sanastossa sanoja spora, dösä, stoge jne. Ja lisäksi kymmeniä muita perinteisestä suomenkielestä (huom. ei "Suomen-") eriäviä sanoja, jotka kuuluvat nykyään jo ihan helsinkiläisen perussanastoon. Muutin kaksi viikkoa sitten Kuopioon opiskelemaan ja sillointällöin paikallisten sekä muualta tulleiden opiskelukavereiden kanssa jutellessa samat sanat pääsevät suusta väkisinkin. Huomasin kuitenkin että asian perillemenoon nämä "vierassanat" eivät vaikuttaneet vähääkään. Itseäni ei esimerkiksi häiritse pätkääkään päivittäin kuulemani savon, pohjanmaan ja lapin murteet sekä vieraat sanat. Jos joku päivä ilmoittaisin että en enää kestä ylenpalttista savon murtamista ja sanastoa, joku voisi pitää minua jokseenkin ylimielisenä kusipäänä. Ihmiset puhuvat kuten heidän kasvuympäristössään on puhuttu ja sillä selvä.

Eri asia onkin nämä liian usein joidenkin ihmisten lauseissa esiintyvät "niinku", "tiätsä" ja "tota" -tyyliset välisanat, jotka todistavat vain puhujan heikosti kehittyneestä suullisen ilmaisun taidosta. :teinixmikahäkkinen:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-Tiäks!
-Niinku
-Älä (käytettynä silloin kun olet kertonut jonkun jutun)
-Oikeesti?
-Joo vai?
-daah!

Tollaset typerät kyselyt ärsyttää jos joku heittää ne heti ku olet sanonut vaikka et "ostin muuten tänään rahkaa" , sit tulee "et joo vai" niin siinä kohtaa sit jo :wall:

Mä anna nyt ittelleni vähän satikutia:
Ensinnäkin, on ihan selkeesti Pakkiksella kirjottamisen/roikkumisen syytä, että oon alkanut käyttää myös puhekielessä mä-sanaa. Normaalisti se on siis m i eä. Tajuskohan tuosta, eli ei miä eikä mie, vaan niitten välimuoto.

Ja olen myös huomannut, että minuun on tarttunut se "tyyliin" sanan käyttäminen.... ärrrsyttää oikein itteänikin. Ja tiedän jopa kuka sen on tartuttanut. Olen tosin luullut, että se on joku puumalalaisten oma erikoisuus, mutta sitä taitaa esiintyä muuallakin.

Ja sekin omassa puheessa on alkanut rasittamaan, että pikku hiljaa oman alkuperäisen kotipaikan murre on väistynyt tän nykyisen tieltä. Ja mun puhe on varmaan nykyisin semmosta sekasotkua, mikä ei oo oikein mistään kotoisin. Jos se nyt koskaan on ollutkaan.

nigster sanoi:
Tollaset typerät kyselyt ärsyttää jos joku heittää ne heti ku olet sanonut vaikka et "ostin muuten tänään rahkaa" , sit tulee "et joo vai" niin siinä kohtaa sit jo :wall:
Yks kempo kaveri vastasi lukiossa kysymykseen "Mitä kello on?", "Ai nyt vai?".

Proteos sanoi:

Mä vastasin aina ala-asteikäisenä noin joka kysymykseen. Viitatessa tunnilla opettajan sanoessa nimeni, niin perään kuului heti "ai mää vai?":lol2:

Tollaset typerät kyselyt ärsyttää jos joku heittää ne heti ku olet sanonut vaikka et "ostin muuten tänään rahkaa" , sit tulee "et joo vai" niin siinä kohtaa sit jo

Toi on kansa kypsää jos sitä hoetaan joka väliin.
- mitä teet illalla?
- meen salille
- joo vai?
- joo

Asiaa! Sehän tuli jo mainittua. Vitun ärsyttävää kuulla. Yleensä sen kuulee saman dorkan suusta, joka käyttää ahkerasti sanontaa "ei hyvää päivää".

Tuli muuten kesällä kuunneltua Steen Christensseniä / Steen1:stä. Loppupeleist se homma meni ihan oikeesti ihan niinku siihen et ihan helvetin tiukkaa shittii, biittii, possee ja läppää se loppupeleist oli. Douppii snaguu. Eihän niit sanoi tietty kandennu ihan tosissaan ottaa, nehän oli semmosii provokaatioita ja keskustelunavauksia. Hohohoo! :hyper:

Proteos sanoi:

siis eiks turkulaiset vastaa aina tollain aluks, ku kysyt aikaa..
:lol2: ainakin mulla on kokemusta ainaki parista sikäläisestä henkilöstä.
kyllä siinä on vähän huulipyöreenä aluks, ku joku sanoo vakavalla naamalla että jaa ny vai?

Mistä tunnistaa pääkaupuseudulla autenttisen lokaalin natiivin helsinkiläisen ulkopaikkakuntalaisesta??? Toinen käyttää AINA sanaa stadi ja toinen sanaa hesa. Ja toista ärsyttää sana stadi ja toinen ei edes ymmärrä mistä on kyse...

nimim. kerran kymiläinen, aina kymiläinen.

ps. maailman kotkalaisin lause edelleen: Miä meen nyt JONNEE. :rock:

Assjjaaah!!! (=asiaa)

Äijjjjjjääähhh!! (=äijä)

Rai-ra-rai-raa!!! (tuhannen kännissä, lisää sylki)

Inttislangi! :curs: Tai siis Suomen puolustusvoimien slangi. Harvinaisen ärsyttävää, kun on TJ:t ja hajoomiset ja muut riemastuttavat vihellykset.

demoni sanoi:
Selvä. Aloin itekin miettimään, miten se oikeastaan meni :nolo:
Joo, toi on paha. Hannibal ownasi minut tuosta kerran pahanpäiväisesti, ja olenkin sen jälkeen muistanut tuon oikeinkirjoituksen. Hannibalkaan ei aina näköjään pääse täydellisyyteen, vaikka Virtamon Jounin kanssa ovatkin varmasti palstan eliittiä oikeinkirjoituksessa:

Hannibal sanoi:
"ei hyvää päivää".
Aaah, tässä Hannibal jättää pisteen lainausmerkkien ulkopuolelle, mikä ei ole normaalia häneltä. Ironista on se, että Hannibal viitannee minuun tuolla "ei hyvää päivää" -fraasillaan, koska olen "kylvänyt" sitä Pakkotoistolla kokonaiset neljä kertaa. :)

Pilkkuorgiat ovat valmiina, kun Rintafile tulee vielä threadiin mesomaan tuosta demonin "aloin miettimään" -kielioppivirheestä. Kiitos Rintafileen, olen muistanut aina, että alkaa-verbin kanssa verbistä käytetään infinitiiviä; aloin miettiä.

Seuraavaksi tuleekin Jouni V. ja löytää tästä postista 28 kirjoitusvirhettä. :)

edit: nörtein posti ikinä. Anteeksi.

Tomi sanoi:
Aaah, tässä Hannibal jättää pisteen lainausmerkkien ulkopuolelle, mikä ei ole normaalia häneltä. Ironista on se, että Hannibal viitannee minuun tuolla "ei hyvää päivää" -fraasillaan, koska olen "kylvänyt" sitä Pakkotoistolla kokonaiset neljä kertaa. :)

Jotenkin tuntuu, että Hannibal voi viitata noilla "ei hyvää päivää" ja "asiaa" jutuille tähänkin suuntaan.. Varmasti en tosin tiedä, mutta veikkaan vaan ;)

:piis:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom