• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Älä sano näin

Ikä
37
On alkanut ottaa ihan tosissaan pannuun kun ihmiset ei ymmärrä sanojen "vain" ja "vaan" eroja. Puhekielessä se ei vituta, mutta kirjoitetussa tekstissä näyttää toisinaan tosi tökeröltä jos siellä on "vaan" kun pitäisi olla "vain". Ja joskus koko lauseen merkitys muuttuu niin pahasti, että sen saa lukea kolme kertaa, ennen kuin tajuaa mitä haluttiin sanoa.

Tässä muutama esimerkki:

Ei näin:

Minä juon vaan kahvia
Minä se vaan kuorin perunoita
Minä kuorin vaan perunoita

Vaan näin:

Minä juon vain kahvia
En juo teetä, vaan kahvia

Minä se vain kuorin perunoita
Minä kuorin vain perunoita
En kuori noita porkkanoita, vaan vain nämä perunat

Ok, eli yleiset vakiintuneet sanonnat, vaikka kieliopillisesti ovatkin väärin:
Antaa tulla vaan

Ikä
37
Kevyet mullat. Kaiken epäloogisuuden huipentuma.

Tyyppi on kuollut, niin ei sitä kiinnosta paljonko se multa painaa, ja vaikka jostain syystä kiinnostaisikin, niin lohduttaa varmaan vitusti. Sama kuin toivottaisi hyvää kuolemaa.

Älä sano: " Mennään Turkkuseen, olin Turkkuses. Se ei ole ' virallista " Turun murretta. Eihän Turun suunnalla muutenkaan mennä Raumasseen, Porisseen, Helsinkisseen tai oltu Porisses, Raumasses tai Helsinkisses.
Tää on varmaan tässä ketjussa käsitelty ennenkin mutta muutama päivä sitten olin porukassa jossa Turkusse - sanaa toistettiin ihan liian monta kertaa. Ja sehän ärsytti.

Ikä
46
Kaupunki
Helsinki
="tribulus, post: 5624945, member: 8259" tai Helsinkisses.
Ja stadilaiset ei muuten ikinä käytä sanaa "Hesa". Siis kirjaimellisesti, ei ikinä. Voi mennä stadiin, keskustaan, ytimeen yms. Ulkomailtakin tullaan stadiin takaisin, tai Helsinkiin, sekin on ok. Mutta ei "Hesa". Tulee lannan ja sukurutsan haju stadilaisen nenään, kun kuulee tuon sanan.

Kevyet mullat. Kaiken epäloogisuuden huipentuma.

Tyyppi on kuollut, niin ei sitä kiinnosta paljonko se multa painaa, ja vaikka jostain syystä kiinnostaisikin, niin lohduttaa varmaan vitusti. Sama kuin toivottaisi hyvää kuolemaa.
Sit tibi terra levis - Wikipedia

Epäloogistahan tässä on vaan sun hieman yksinkertainen suhtautuminen sanontaan - niitä ku ei oo tarkotettu kirjaimellisesti tulkittaviksi. :)