Älä sano näin

Varmaan joku murrealuejuttu tai lapsuuden taantuma, mutta mun mielestä tää on ihan ok jos puhutaan omasta äiTistä, mutta outoa jos puhutaan vaikka sun äiDistä. Kai mä miellän että Äiti on erisnimi joka taipuu toisella tavalla kun äiti. Vähän niin kuin Aarre - Aarren, aarre - aarteen.

Ja tiedän ettei se luonnollisesti ole oikein kirjoitettu.
Sama täällä. Ehkä se on murrejuttu, mutta mun mielestä "äitin" kuuluu puhekieleen erottamattomasti. En pysty sanomaan "meidän äidin mielestä..." Sit taas en ikinä kirjoita sitä väärin, vaan se on aina "äidin".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama täällä. Ehkä se on murrejuttu, mutta mun mielestä "äitin" kuuluu puhekieleen erottamattomasti. En pysty sanomaan "meidän äidin mielestä..." Sit taas en ikinä kirjoita sitä väärin, vaan se on aina "äidin".
Puhekieli ja kirjakieli erikseen. Toista puhutaan murtheela, toista kirjoitetaan oikein.

Ja esim jossain wa-viesteissä minusta voi aivan hyvin kirjoittaakki murresanoin, mutta kyllä se aikalailla kirjakieleksi kääntyy.

Ja palatakseni em. aiheeseen, ai stna että sattuu korvaan, ku joku nimittää omaa puolisoaan, vaikka onkin yhteisten lasten äiti, äidiksi. Eijjumalauta.

Suomen kielen pilaaminen varsinkin nuoremman polven keskuudessa jatkuu, eikä mätänemiselle näy loppua. Tässä muutamia sanoja, joita tulisi käyttää hyvin harkiten:

Triggeri / triggeröityä: tätä kuulee aivan liikaa, kilpailee kamaluudessaan "Menikö tunteisiin?" -hokemalle.

Jokin asia on "mintissä": hirveä lainasana.

Lame / leimii: suomen kielestä löytyy sellaisia adjektiiveja, kuten vaisu, valju ja mitäänsanomaton, joten käyttäkäämme niitä.

Äijä: kun mukatrendikkäiden ja -kovien miesten lisäksi kolmasluokkalaiset äijittelevät toisiaan ja aikuisia, on jotain pielessä.

"Mitä aktuaalista vittua?": tuolla väliin tungetulla adjektiivilla yritetään kai saada muutenkin tilkesanonnaksi päätynyt lausahdus kuulostamaan jotenkin fiksummalta. Ei, se kuulostaa vain typerämmältä.

"Jos tykkäsit täst vidist, follaa ja subscribaa...": opetelkaa saatanan tubettajat suomea. Ja sanojen kirjoittaminen vajaina on kamalaa. En tarkoita, että läheskään joka yhteydessä pitäisi kirjoittaa yleiskieltä, mutta kovin pätkittyjen sanojen lukeminen on kamalaa.

Autisti / assburger /burger: toivottavasti nämä muotisanat ovat katoamassa, sillä näiden käyttö alkoi yhdessä vaiheessa mennä pahasti yli.

Tulee tää mieleen näistä kielen kehitykseen liittyvistä koukeroista. Aikanaan Fennomaanit ja Aitosuomalaiset, nykyään kaikki aikaisemmin kuin 90-syntyneet. Ennen vitutti ruotsin ja venäjän kielet, nykyään englanti. Mitähän seuraavaksi, kenties somalia? :D

Tulee tää mieleen näistä kielen kehitykseen liittyvistä koukeroista. Aikanaan Fennomaanit ja Aitosuomalaiset, nykyään kaikki aikaisemmin kuin 90-syntyneet. Ennen vitutti ruotsin ja venäjän kielet, nykyään englanti. Mitähän seuraavaksi, kenties somalia?

edit: Niin siis olen itsekin kärttyinen ja ikääntyvä, joka vihaa noita ilmiöitä.

Jostain nyt tuli mieleen, että oikein puistattaa jos menee kotopuolessa käymään ja joku tarjoaa "limpsaa ja pipparia". Olen siitä luultavasti harvinaislaatuinen tapaus, että kun muutin kotipaikkakunnalta pois, häpesin murrettani niin paljon, että pyrin siitä aktiivisesti eroon.

Ennen kuin aloitat itkuvirtesi rutiininomaisesti sillä, kuinka “Suomessa sitä ja tätä” tai “nykyään tätä ja tuota”, mieti edes sekunti kuinka asiat muualla maailmassa tai ennen muinoin hoidettiin.

Esim. onko julkinen terveydenhoito todella muualla parempaa? Oliko elämä 100 vuotta sitten kuitenkaan tämän helpompaa tai uskotko aidosti, että tuon ajan ihmiset olivat jotenkin meitä jalompia?

Vertailu, joka ei kerta kaikkiaan toimi, ei sanomaasi myöskään tue.

Jostain nyt tuli mieleen, että oikein puistattaa jos menee kotopuolessa käymään ja joku tarjoaa "limpsaa ja pipparia". Olen siitä luultavasti harvinaislaatuinen tapaus, että kun muutin kotipaikkakunnalta pois, häpesin murrettani niin paljon, että pyrin siitä aktiivisesti eroon.
Ok limpsan kohdalla olin vielä mukana mutta mitä on pippari? Piparia vai?

Ja kyllä, olen tyhmä.

Suomen kielen pilaaminen varsinkin nuoremman polven keskuudessa jatkuu,

Hotellissa mätti joku palvelu, kaveri siinä nosti sitten vähän ääntään närkästyneenä ja 12v tytär sanoi "älä ragee".
Naureskeltiin tuota sanaa ja pähkäiltiin, että se on kova paikka kun 12v pikkutytöiltä alkaa oppimaan uusia sanoja, eikä päinvastoin. Kielen pilaavat ja kamalan kuuloista ja miten paljon nuoret kiroilevat jne. Ihan samoin oli asiat kun ite oltiin nuoria, osat vaan vaihtuneet. =D

Ok limpsan kohdalla olin vielä mukana mutta mitä on pippari? Piparia vai?

Ja kyllä, olen tyhmä.
Sitäpä se. Kotoseudulla myös vältellään vierasperäisten kirjainten lausumista viimeiseen asti, etenkin vähänkään vanhempien keskuudessa, mutta myös joidenkin nuorempien. Ford on Voortti, radio on ratio, Google on Kuukle ja mitä näitä nyt on. Koin tuosta aikuistumisen kynnyksellä jonkinlaisen kriisin, kun en halunnut puhua niin, mutta "ratio" esimerkiksi oli jotenkin juurtunut niin syvään, että D-kirjain ei sopinut mun suuhun. Piti oikein aktiivisesti opetella eroon noista hirveyksistä.

Sitäpä se. Kotoseudulla myös vältellään vierasperäisten kirjainten lausumista viimeiseen asti, etenkin vähänkään vanhempien keskuudessa, mutta myös joidenkin nuorempien. Ford on Voortti, radio on ratio, Google on Kuukle ja mitä näitä nyt on. Koin tuosta aikuistumisen kynnyksellä jonkinlaisen kriisin, kun en halunnut puhua niin, mutta "ratio" esimerkiksi oli jotenkin juurtunut niin syvään, että D-kirjain ei sopinut mun suuhun. Piti oikein aktiivisesti opetella eroon noista hirveyksistä.
Puhuitko lapsena/nourena pesufatia? :) Ja edellinen kysymys täydellisen hyvässä hengessä.

En ole kokenut kriisiä hesalaisuudestani. Pidän slangista ja puhun sitä. Mutta huomioin ympäristön ja ihmiset. Jotkut esittävät, että heidän puhetyylinsä on osa heidän identiteettiään tms. Olkoon niin, mutta minä arvostan myös kuulijaa.

Puhuitko lapsena/nourena pesufatia? :) Ja edellinen kysymys täydellisen hyvässä hengessä.

En ole kokenut kriisiä hesalaisuudestani. Pidän slangista ja puhun sitä. Mutta huomioin ympäristön ja ihmiset. Jotkut esittävät, että heidän puhetyylinsä on osa heidän identiteettiään tms. Olkoon niin, mutta minä arvostan myös kuulijaa.
Puhuin, mutta en sanonut ikinä "pesufati". Lienee legendaa koko sana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom