Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yleisesti voidaan sanoa, että maailma olisi parempi paikka jos alle 15-vuotiaiden lasten äitejä kiellettäisiin puhumasta mistään lapsiin liittyvästä julkisilla paikoilla.
No sitähän sillä yritetään sanoa, että tehoa on ainakin 250 hepoa, mutta ei ole välttämättä penkitetty. Todellisuus on siis jotain sadan ja kolmensadan hepan välistä. :D Tai sit se on vaan vähän reilu 250 ja ilmoitettu noin, kun on kiva luku.Mitä ihmettä tarkoittaa autoissa esim. +250 hevosvoimaa? Voiko autossa olla jotenkin muka negatiivista tehoa, kun tuo etumerkki on niin hienoa ilmoittaa? Vai tarkoittaako tuo plusmerkki kenties sitä, että autossa on jotenkin merkittävästi enemmän tehoa kuin 250 hevosvoimaa mutta kuitenkin vähemmän kuin 260 hevosvoimaa? Onko niillä muutamalla konilla edes mitään käytännön merkitystä? Todellinen lippalakkipääindikaattori kyllä itselleni, jos tuollaisen tehomerkinnän satun löytämään Nettiautosta. Toisaalta tuo on sikäli hyvä asia, että tuolla tavalla merkityt autot ovat kuitenkin todennäköisesti jotain bensalenkkareiden loppuunpolkemia romuja, joten tietääpähän jo ensivilkaisulla olla ostamatta.
Sitä mä vain olin sanomassa, että näyttää melko idioottimaiselta tuollainen plussapelleily.
Sitä mä vain olin sanomassa, että näyttää melko idioottimaiselta tuollainen plussapelleily.
Ei tuokaan kieliopillisesti oikea ilmaisu ole, vaan asian voi ilmaista oikeaoppisesti kertomalla, että autossa on yli 250 hevosvoimaa. Samaan plussapelleilyyn törmää nykyään mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä ja juuri hiljattain luin Pakkikselta, että joku asuu +20 kilometrin säteellä jostain paikkakunnasta. Siis miten se säde nyt voisi olla negatiivinen? Samaa matemaattista notaatiota sotketaan nykyään yhä enemmän ja enemmän kirjakieleen ja mm. kauttaviivaa käytetään nykyään korvaamaan ja- ja tai-sanoja lähes missä tahansa, mutta yleensä kauttaviivan käyttö tekee asian vain vielä vaikeaselkoisemmaksi ja typerämmältä näyttäväksi.Noissa on vielä erityisen typerää se, että tuon plusmerkin kuuluisi olla luvun jäljessä, eli 250+, jos kyseistä ilmaisutapaa haluaa välttämättä käyttää
Murre.Auvvain, auvvaimet
Avain, avaimet...
Murre.