🍗 Carnivore dieetti

Meta title: 💥 Carnivore-dieetti – äärimmäinen lihalinjaus joka lupaa suoraviivaisen energian ja vähäiset hömpät

Meta description: Keskustelua täyslihapainotteisesta dieetistä, vaikutuksista, hyödyistä ja riskeistä – miten kroppa reagoi, ja toimiiko tämä oikeasti?**

Tottakai voi syödä jos kuluttaa ihan joka ruokavaliossa ne kalorit, ettei ylijäämää tule. Mutta ton insuliinin jatkuva nostaminen ei lähtökohtaisesti ole hyvä juttu.

Mä suosittelen aina ite, että jos syö hiilaria niin kaikki sinne urheilun ympärille ja rajoittaa lopun aikaa, sitten ei heiluttele sitä verensokeria kokoajan.
Muuten sama, mutta nopeita hiilareita ainoastaan urheilun ympäriltä, eikä aina silloinkaan. Hitaita terveellisiä, täysjyvää ja kasviksia voi syödä normaalisti.

Eli voisko sit sanoa, että ketoilu / vhh on niille laiskoille ketkä ei viitti tehdä oikeita asioita terveytensä eteen parempi vaihtoehto kun hiilareiden syöminen?
Joo, mä olen selkeesti laiska kun mä lopetin hiilarien syömisen koska suvussa selvisi alzheimeria, niin koitan pitää inflamaation alhaalla, koska samalla neuroinflamaatio laskee ja tällä on saatu paljon apua epileptikoille jne. Mutta joo, laiska vaan, selvä.

Täysjyväviljat ei yleensä lisää kehon tulehdusta vaan tutkimuksen mukaan vähentävät matala-asteista tulehdusta useimmilla ihmisillä kertoopi se kuuluisa tekoäly.
Tämä varmaankin taas niitä klassisia "syötimme täysjyväviljaa mäkkäridieetillä olleelle ja arvot parani"? Mitäs niille arvoille tapahtuu, jos vaikka Mike lisää nyt näitä huipputerveellisiä viljoja kasan ruokavalioonsa?

Tämä varmaankin taas niitä klassisia "syötimme täysjyväviljaa mäkkäridieetillä olleelle ja arvot parani"?
Tekoäly kun kerta tietää niin kävin kysymässä:
..you cannot logically conclude from existing RCTs that whole grains are harmless relative to a grain‑free baseline, but you also cannot conclude they are harmful; the data are simply missing.
Dataa ei ole olemassa, koska kaikki tutkimukset vertaavat hirveästi syöviin paskamahoihin. Täysin sama logiikka kuin siinä, että vertaisi kahdeksan bisseä illassa juovaa kosanderipullon päivässä vetävään ja päätyisi johtopäätökseen: “Kahdeksan olutta illassa parantaa kaikkia veriarvoja, joten olut on terveellistä ja parantaa veriarvoja”. Jokainen varmaankin ymmärtää miten typerää tuommoinen olisi, mutta se on ravitsemustieteessä arkipäivää.

Tämä varmaankin taas niitä klassisia "syötimme täysjyväviljaa mäkkäridieetillä olleelle ja arvot parani"? Mitäs niille arvoille tapahtuu, jos vaikka Mike lisää nyt näitä huipputerveellisiä viljoja kasan ruokavalioonsa?
Olen vakuuttunut, että jos nyt vaikka Mike lisää yhdelle aterialle olkoot se vaikka aamu tai iltapala annoksen kauraa pitäen kaiken muun samana niin markkerit ei kyllä vitulleen mene.

Olen vakuuttunut, että jos nyt vaikka Mike lisää yhdelle aterialle olkoot se vaikka aamu tai iltapala annoksen kauraa pitäen kaiken muun samana niin markkerit ei kyllä vitulleen mene.
Ei mene, mutta ketoosi katkeaa useaksi tunniksi. Enkä nyt oikein ymmärrä miksi mun pitäisi ottaa ne kalorit puurosta, voisko joku selittää. Itelle ainoastaan beetaglukaani olis hyödyllinen. Niin mikä sen puuron funktio olis?

Olikos ketoruokavaliosta paljonkin tutkimuksia normaalipainoisilla, metabolisesti terveillä ihmisillä, joiden kalorit pidettiin kokeen aikana samana ja kehopaino ei merkittävästi laskenut?

Ei mene, mutta ketoosi katkeaa useaksi tunniksi. Enkä nyt oikein ymmärrä miksi mun pitäisi ottaa ne kalorit puurosta, voisko joku selittää. Itelle ainoastaan beetaglukaani olis hyödyllinen. Niin mikä sen puuron funktio olis?
Se oli vain esimerkki tuohon testobodarin kysymykseen mitä arvoille tapahtuu lisäämässä terveellisiä täysjyväviljoja ruokavalioon. Vastasit itse syyhyn syödä vaikka kauraa, mm. beetaglukaani. Pakkohan kenenkään ei ole syödä mitään mitä ei halua.

Se oli vain esimerkki tuohon testobodarin kysymykseen mitä arvoille tapahtuu lisäämässä terveellisiä täysjyväviljoja ruokavalioon. Vastasit itse syyhyn syödä vaikka kauraa, mm. beetaglukaani. Pakkohan kenenkään ei ole syödä mitään mitä ei halua.
Miten niin lisää ruokavalioon viljaa, siis tässähän puhuttin että hiilareita on pitkin päivää, ei vain mun tapauksessa 30g aamulla puuroa. Mun veriarvot muuttuu jos mä alan pitkin päivää syömään hiilaria, oli se sitten puuroa tai ei. Se nostaa mun tulehdusarvoja ja sitä en halua.

Nyt tässä koitetaan tehdä viljasta jotain jeesusta. Jos nyt henkilö kiskoo riisiä ja pastaa pitkin päivää, niin sinnekö viljojen lisääminen jotenkin parantaa asiaa? Ei, se lisää vaan kaloreita, siinä pitää muualta ottaa pois. Ei paljoo kuidut auta jos oot enemmän vaan plussalla ja insut tapissa kokoajan.

Mun mielestä se ero tulee lähinnä yksilöiden välillä. Joillakin keto toimii hemmetin hyvin ja jollain ei ollenkaan. Oma kroppa käy selvästi tasaisemmin ja paremmin rasvalla, mutta tiedän ihmisiä joilla keto ei toiminut ollenkaan.
Isolle osalle ketoosi ei toimi, koska siinä ei saa syödä mitä huvittaa, ihmisinä meidän biologia on pääosin aivan samanalainen ja samat asiat tapahtuu kaikille energia-aineenvaihdunnassa. Monet stoppaa keton siinä transitiovaiheessa ja sitten tuomitsee sen vaikka eivät edes antaneet sille mahdollisuutta.

Onhan se erilaista syömistä, se pitää vaan hyväksyä.

Mua kiehtoo tässä se idea, että kehon pääosainen energianlähde on rasva. Kun keho on adaptoitunut siihen, niin mun ei tartte ressaa syömisestä, vaan voin vetää aamupalan ja seuraavan aterian vaikka 1800. Meen sen koko väliajan rasvaenergialla tehokkaasti. Toki kun bodaan, niin pitää saada proteiinia tarpeeksi, mutta siis toimin hyvin vaikka en söisi. Ajattelin paastoa kanssa koittaa, vaikka 2 päivää ekana.

Isolle osalle ketoosi ei toimi, koska siinä ei saa syödä mitä huvittaa, ihmisinä meidän biologia on pääosin aivan samanalainen ja samat asiat tapahtuu kaikille energia-aineenvaihdunnassa. Monet stoppaa keton siinä transitiovaiheessa ja sitten tuomitsee sen vaikka eivät edes antaneet sille mahdollisuutta.

Monet tuomitsee korkeahiilarisen ruokavalion vedoten vaikka mihin, vaikka eivät ole koskaan tehneet tarpeeksi ja tarpeeksi kovalla intensiteetillä kestävyysharjoittelua jolloin se keho toimii ihan ihan hyvin, ilman tulehduksia ja rasvan kertymistä.

Ja kun nyt usein kerrotaan, että on hyvä syödä niin kuin nämä luolamiesihmiset, niin miksei sama koske sitä liikkumista? Siellä oli varmasti hyvin paljon matalatehoista kestävyysliikkumista ja sitten myös niitä maksimaalisia vetoja.

Mua kiehtoo tässä se idea, että kehon pääosainen energianlähde on rasva. Kun keho on adaptoitunut siihen, niin mun ei tartte ressaa syömisestä, vaan voin vetää aamupalan ja seuraavan aterian vaikka 1800.
Tää ei vaadi mun kokemusten mukaan ketoosia eikä edes vhh:ta, ainoastaan sitä ettei kroppa huuda ruokaa jos hieman ateriarytmi häiriintyy, ja sen saavuttaa järkevällä ruokavaliolla muutenkin. Ketolla kyllä varmaan hyvinkin helposti.

Monet tuomitsee korkeahiilarisen ruokavalion vedoten vaikka mihin, vaikka eivät ole koskaan tehneet tarpeeksi ja tarpeeksi kovalla intensiteetillä kestävyysharjoittelua jolloin se keho toimii ihan ihan hyvin, ilman tulehduksia ja rasvan kertymistä.
On kyllä järjetön viesti, ei voi kun pisteet antaa tästä. Tää on ihan sairasta miten pitkälle tää vedetään. Mieti nyt edes hetki, onko esim bodarilla fiksua alkaa juoksemaan vain sen takia, että sais syödä puuroa, jonka kuluttaa juoksemalla pois? Sehän on helvetin katabolista lihaskasvulle. Entäs lihavat ihmiset, pitäiskö niiden lisätä vielä kaiken paskan päälle hiilaria ja sitten lähtee juoksemaan kun hädintuskin pääsevät portataita kävelemään? Miten kierosti sä tätä katsot, jos et ymmärrä, että esim lihavalle paras tapa laihtua, on vähentää rajusti kaloreita, ei alkaa maratoonariksi kun ne ei siihen kykene.

Ja miten kehonrakentaja, millä helvetin jutulla sä näät jotain järkeä siinä, että ekana treenataan salilla, sitten kun pitäis palautua, niin syödään 3kg kauraa ja mennään juoksemaan puolimaratonia että saadaan ne kaurat kulutettua. Miksi vitussa? Siis tyhmäkin tajuaa, ettei siinä kannata lähteä juoksemaan, saati sen takia ettei pysty oleen syömättä hiilareita mielettömiä määriä.

Joku maratoonari höpöttämässä carnivore ketjussa runsaista hiilareista, voi vittu mitä touhua.

Ja kaikilla hiilaria syövillä tottakai on vain viljaa hiilarina. Ei pastaa, ei riisiä. Valot päälle nyt. Te siirtelette maalitolppia ku uskovaiset.

Tän tajuatte omassa hiljaisuudessa kun katotte sitä lautasta ja karkkipussia. Mut täällä tietenkin kaikki valehtelee ihan pokkana että kaikki hiilarit tulee viljoista, se kokonaismäärä ei ole mikään ongelma, sokerikin muuttuu kullaksi kun vähän vetää Nalle-puuroa.
Olet epäilemättä oikeassa siinä, että monilla hiilarit tulee nopasti imeytyvistä, kuiduttomista lähteistä, mikä voi, ainakin liikaa syötynä, johtaakin terveysongelmiin. Minulla normaalisti kaurapuuro, täysjyväleipä, täysjyväpasta, täysjyväriisi, peruna+muut juurekset, kasvikset, hedelmät. Viikonloppuisin ja joskus muutenkin satunnaisesti nopeasti imeytyviäkin.

Kaikki veriarvot ovat hyviä, enkä ole huomannut verensokerin heilahteluja edes nopeilla hiilareilla. Eikä minun tarvitse syödä jatkuvasti välipaloja pitääkseni verensokerin tasaisena. Normaalisti aamupala klo 8, treenit klo 10.30-13, lounas klo 13, päivällinen klo 16-17. Hedelmä tai jotain klo 18 ja iltapala klo 21.

Kaikki veriarvot ovat hyviä, enkä ole huomannut verensokerin heilahteluja edes nopeilla hiilareilla. Eikä minun tarvitse syödä jatkuvasti välipaloja pitääkseni verensokerin tasaisena. Normaalisti aamupala klo 8, treenit klo 10.30-13, lounas klo 13, päivällinen klo 16-17. Hedelmä tai jotain klo 18 ja iltapala klo 21.
Et sä sitä huomaa kun se insuliini on koholla kokoajan. Se on taas sitten ihan eri asia haittaako tämä ketään, ne joita se haittaa, kannattaa pitää se insu alhaalla. Se, jota se ei haittaa, katsoo vaan ettei liho. Mutta se on varmaa, hiilareita syödessä ei millään mittarilla ole optimaaliset verensokerit, vaan ne on kokoajan korkeella. Mutta kuten sanoin, ei siitä tartte välittää jos ei välitä. Huonolla tuurilla saa sitten ongelmia myöhemmin. Mä en saanut mitään ongelmia vaikka tähän saakka vedin hiilaria, että en mä ainakaan kuollut. Mutta voin vaan paljon paremmin ilman niitä, niin se on mulle oikea tapa myös veriarvojen osalta.

On kyllä järjetön viesti, ei voi kun pisteet antaa tästä. Tää on ihan sairasta miten pitkälle tää vedetään. Mieti nyt edes hetki, onko esim bodarilla fiksua alkaa juoksemaan vain sen takia, että sais syödä puuroa, jonka kuluttaa juoksemalla pois? Sehän on helvetin katabolista lihaskasvulle. Entäs lihavat ihmiset, pitäiskö niiden lisätä vielä kaiken paskan päälle hiilaria ja sitten lähtee juoksemaan kun hädintuskin pääsevät portataita kävelemään? Miten kierosti sä tätä katsot, jos et ymmärrä, että esim lihavalle paras tapa laihtua, on vähentää rajusti kaloreita, ei alkaa maratoonariksi kun ne ei siihen kykene.

Ja miten kehonrakentaja, millä helvetin jutulla sä näät jotain järkeä siinä, että ekana treenataan salilla, sitten kun pitäis palautua, niin syödään 3kg kauraa ja mennään juoksemaan puolimaratonia että saadaan ne kaurat kulutettua. Miksi vitussa? Siis tyhmäkin tajuaa, ettei siinä kannata lähteä juoksemaan, saati sen takia ettei pysty oleen syömättä hiilareita mielettömiä määriä.

Joku maratoonari höpöttämässä carnivore ketjussa runsaista hiilareista, voi vittu mitä touhua.
Mä otin kantaa siihen että mikä on terveyden kannalta optimaalista. Se että siihen nostetaan bodaaminen tai lihavat ihmiset, niin kumpikaan noista ei ole kokonaisterveyden kannalta optimaalista. Bodaaminen parempi kun lihavuus, mutta jättää kuitenkin paljon hyödyttämättä niitä terveyden optimointiin vaikuttavia keinoja.

Mulle on ihan sama miten kuka syö ja mitä syö. Mutta se, että kerrotaan tämän ja tämän ruokavalion olevan terveellisintä ottamatta huomioon sitä , että ihminen on kokonaisuus johon vaikuttaa ruokavalio, liikunta, stressi, unet, on pelkkää rusinoiden poimimista pullasta. Ja jokainen poimikoon niitä parhaaks tahtomallaan tavalla, mutta se ois hyvä myös tuoda keskusteluissa esille.

Yhtäkään maratonia en ole juossut, enkä tule koskaan juoksemaankaan. Kestävyysharjottelua voi treenata ihan muutenkin kun juoksemalla.

Teetinpä varsin myös arvion kumpi vähentää tulehdusta enemmän: vaarallinen ketoosi vai terveelliset viljat. Taaskaan ei ollut olemassa tutkimuksia, joilla päästäisiin suoraan vertailemaan, joten joudumme tyytymään arvioon:
If I have to make a best‑guess estimate from current human data, a well‑formulated ketogenic diet probably lowers inflammatory markers more on average than whole grains

Vielä kun oli yksi syvähaku jäljellä hain päälle tutkimukset terveellisistä kasveista:
Here’s a concise summary you can paste:

1. Young et al., 2002 – 10‑week fruit‑/veg‑free, low‑flavonoid diet + green tea extract (British Journal of Nutrition)
16 adults followed a strictly controlled diet without fruits and vegetables (very low in flavonoids) for 10 weeks, with or without green tea extract. Green tea extract only increased antioxidant capacity right after meals; it did not change fasting oxidative damage. Surprisingly, over the 10 weeks without fruits and vegetables, markers of oxidative damage to DNA, proteins, and lipids actually went down, along with changes in endogenous antioxidant defenses. This shows that in healthy people, removing plant flavonoids short‑term doesn’t necessarily worsen some oxidative stress markers.

2. Dragsted et al., 2004 – “6‑a‑day” study: +600 g/day fruits and veg vs none (randomized, controlled)
43 healthy non‑smokers ate a fully controlled basal diet without fruits and vegetables for 25 days, and were randomized to: (a) add 600 g/day fruits and vegetables, (b) take a vitamin/mineral pill matching that amount, or (c) placebo. Compared to the fruit/veg‑free basal diet, adding fruits and vegetables modestly improved some antioxidant defenses (e.g., better resistance of lipoproteins to oxidation, higher glutathione peroxidase activity), but also increased a marker of protein oxidation. Most other oxidative stress markers didn’t change much. So, short‑term, 600 g/day fruits and vegetables caused small, mixed shifts rather than a dramatic benefit.

3. Møller et al., 2003 – 600 g/day fruits and veg vs none, looking at oxidative DNA damage
Using essentially the same 24‑day design and participants, this study focused on oxidative DNA damage and repair (comet assays, urinary 8‑oxo‑dG, DNA repair gene expression). Adding 600 g/day fruits and vegetables, or a matching vitamin/mineral supplement, had no detectable effect on oxidative DNA damage or repair compared with the fruit/veg‑free basal diet in healthy non‑smokers. In other words, in this short, tightly controlled setting, completely removing fruits and vegetables did not measurably worsen DNA oxidation, nor did adding them clearly improve it.

4. Simmering et al., 2002 – Flavonoid‑free diet and gut bacteria (Eubacterium ramulus)
Healthy subjects followed a 6‑day flavonoid‑free diet and then received a single dose of specific flavonoids (quercetin or rutin). During the flavonoid‑free period, counts of a flavonoid‑degrading gut bacterium (Eubacterium ramulus) and overall fecal flora dropped markedly; flavonoid dosing then selectively boosted E. ramulus. This study does not look at inflammation directly, but it shows that removing plant flavonoids rapidly alters gut microbiota, and reintroducing them has immediate, specific effects on certain bacteria.
Taas hyvin vähän tietoa. Ainoa pidempi jakso paransi tuloksia: "over the 10 weeks without fruits and vegetables, markers of oxidative damage to DNA, proteins, and lipids actually went down, along with changes in endogenous antioxidant defenses". Tässä nähdään toinen ravitsemustieteen klassikko, epidemiologialla saadut assosiaatiot ei näytä toimivankaan, kun numeroita ei voida vetää roskadatasta (ruokapäiväkirjat). Jostain syystä nuo muutama lappu myös ikivanhoja, kukaan ei halua haastaa alan pyhiä totuuksia, kuten kasvien uskomattomia hyötyjä.

Ja kun nyt usein kerrotaan, että on hyvä syödä niin kuin nämä luolamiesihmiset, niin miksei sama koske sitä liikkumista? Siellä oli varmasti hyvin paljon matalatehoista kestävyysliikkumista ja sitten myös niitä maksimaalisia vetoja.
Ketoosihan on oikein erinomainen tuommoiseen liikkumiseen?

Hiilareita ei voi ajoittaa esim. yhdelle aterialle päivässä muuten syöden rasvaa/proteiinia/kasviksia? Hiilareita pitää syödä kaiken aikaa ja kauraa 3kg. LOL tätä keskustelua ihan oikeasti. Ihan turhaa keskustella, kun heti vedetään ääripäähän ja läskiksi :LOL:

Hiilareita ei voi ajoittaa esim. yhdelle aterialle päivässä muuten syöden rasvaa/proteiinia/kasviksia? Hiilareita pitää syödä kaiken aikaa ja kauraa 3kg. LOL tätä keskustelua ihan oikeasti. Ihan turhaa keskustella, kun heti vedetään ääripäähän ja läskiksi :LOL:
Kuinka moni noin syö? En ole nähnyt vielä yhtään.

Back
Ylös Bottom