🍗 Carnivore dieetti

Meta title: 💥 Carnivore-dieetti – äärimmäinen lihalinjaus joka lupaa suoraviivaisen energian ja vähäiset hömpät

Meta description: Keskustelua täyslihapainotteisesta dieetistä, vaikutuksista, hyödyistä ja riskeistä – miten kroppa reagoi, ja toimiiko tämä oikeasti?**

Kuinka moni noin syö? En ole nähnyt vielä yhtään.
Minä esim. Ainoat hiilarit tulevat illalla kaurasta. Muuten koko päivä liha-kana/kasviksia vähintään 600g/rasvaa (pähkinöitä-öljyä). Dona tekee näin ja varmasti aika moni muukin tällä palstalla? Treeni kulkee ja arvot on kunnossa.

Teetinpä varsin myös arvion kumpi vähentää tulehdusta enemmän: vaarallinen ketoosi vai terveelliset viljat. Taaskaan ei ollut olemassa tutkimuksia, joilla päästäisiin suoraan vertailemaan, joten joudumme tyytymään arvioon:

Minäkin kysyin seuraavaa (chatGPT maksullinen pro versio)

Jos kehossa vallitsee matala tulehdus mikä seuraavista ruokavalioista on paras sen taltuttamiseen ? Tässä vaihtoehdot
a) välimerellinen ruokavalio
b) carnivore ruokavalio
c) ketoosiruokavalio (suosien eläinperäisiä koviarasvoja)
d) ketoosiruokavalio (suosien pehmeitä kasvisrasvoja)
e) vähähiilihydraatinen ruokavalio (lisäten ketoosiin nähden vihanneksia ja esim. marjoja , sekä käyttäen pehmeitä rasvoja)
f) sekaruokavalio mutta terveellisesti koostettu (suositaan hedelmiä, vihanneksia, hitaita hiilihydraatteja viljatuotteita, marjoja, pehmeitä rasvoja)

Ota myös kantaa muihin mahdollisiin metaboliisin riskitekijöihin (verenpaine, verensokeri). Vastaa lyhyesti ja ytimekkäästi sisältäen perustelut.

ChatGPT Ai vastasi näin:

Paras kokonaisuus

1) a) Välimerellinen ruokavalio
Todennäköisimmin laskee tulehdusmarkkereita ja tukee samalla verenpainetta ja glukoosinsäätelyä (paljon kasviksia, kuitua, oliiviöljy, kala/pähkinät).

2) f) “Terveellisesti koottu sekaruokavalio”
Käytännössä lähellä välimerellistä, jos painotus on kasviksissa, marjoissa/hedelmissä, täysjyvässä ja pehmeissä rasvoissa → yleensä hyvä BP- ja sokeriprofiilille ja anti-inflammatorinen kokonaisuus. (Tämä on myös linjassa isoissa sydänterveys-ohjeistuksissa painotettujen ruokavaliomallien kanssa.)

Hyviä vaihtoehtoja, jos verensokeri/ylipaino on keskiössä

3) e) Vähähiilihydraattinen + vihanneksia/marjoja + pehmeät rasvat
Usein hyvä verensokeriin ja painoon, ja meta-analyyseissä matala-CHO on keskimäärin laskenut CRP:tä (osa vaikutuksesta selittyy laihtumisella).

4) d) Keto + pehmeät kasvirasvat
Keto voi laskea joitain tulehdusmarkkereita etenkin ylipainoisilla (ja parantaa glykemiaa), mutta laatu ratkaisee: kuitu ja rasvan laatu pidettävä kunnossa.

Heikommat/riskiherkemmät tulehduksen ja muiden riskien kannalta

5) c) Keto eläinperäisillä kovilla rasvoilla
Voi auttaa verensokeriin/ painoon, mutta “kovarasva-painotteisuus” lisää herkästi LDL/ApoB-riskiä joillakin ja kuitu jää usein matalaksi → kokonaisuus on metabolisesti epävarmempi, vaikka tulehdus ei aina nousisi.

6) b) Carnivore
Tulehduksen “taltuttamiseen” näyttö on heikointa (vähän laadukasta pitkää RCT-näyttöä), ja kuitu/polyfenolit puuttuvat lähes kokonaan; lisäksi saturoitu rasva ja lipidiriskit voivat nousta osalla. (Saattaa toimia yksilöllisesti oireisiin, mutta varmin valinta se ei ole.)

Ytimekäs johtopäätös

Jos haluat paras todennäköisyys laskea matalaa tulehdusta + parantaa verenpainetta ja verensokeria, valitse a tai f.
Jos haluat low-carb-tyylin, valitse mieluummin e tai d (pehmeät rasvat + paljon vihanneksia/kuitua) kuin c/b.

^ Tuon perusteella keto eläinrasvoilla ja carnivore ruokavaliot ovat surkeimmat. Toki joudumme tyytymään tässäkin ns. pelkkään arvioon. Toki ne veriarvot ratkaisee loppupeleissä. Niistä sitten löytyykin aika paljon tutkimuksia.

Kuinka moni noin syö? En ole nähnyt vielä yhtään.
Monikohan syö pelkkiä viljoja eikä mitään muuta ?

Minäkin kysyin seuraavaa (chatGPT maksullinen pro versio)
Ei tuommoisilla tee mitään jos ei käskytä hakemaan pelkästään tutkimuksista oikeita numeroita. Tuossakin vain toistelee Pyhiä Totuuksia.

Monikohan syö pelkkiä viljoja eikä mitään muuta ?
Semmoista ei ole vertailtukaan, vaan viljoja vs ei viljoja.

Minä esim. Ainoat hiilarit tulevat illalla kaurasta. Muuten koko päivä liha-kana/kasviksia vähintään 600g/rasvaa (pähkinöitä-öljyä). Dona tekee näin ja varmasti aika moni muukin tällä palstalla? Treeni kulkee ja arvot on kunnossa.
Ei tuo ihan kerran päivässä hiilareilta kuulosta, riippuen mitä syöt boldatulla voi päästä jo yli 100g hiilareihin.

Ei tuo ihan kerran päivässä hiilareilta kuulosta, riippuen mitä syöt boldatulla voi päästä jo yli 100g hiilareihin.
800g syömällä riippuen mitä syö pääsee hyvin tyyliin 30g HH. Toki itsellä tulee enemmän, koska jumalainen kaura.

EDIT.

Mä otin kantaa siihen että mikä on terveyden kannalta optimaalista. Se että siihen nostetaan bodaaminen tai lihavat ihmiset, niin kumpikaan noista ei ole kokonaisterveyden kannalta optimaalista. Bodaaminen parempi kun lihavuus, mutta jättää kuitenkin paljon hyödyttämättä niitä terveyden optimointiin vaikuttavia keinoja.

Mulle on ihan sama miten kuka syö ja mitä syö. Mutta se, että kerrotaan tämän ja tämän ruokavalion olevan terveellisintä ottamatta huomioon sitä , että ihminen on kokonaisuus johon vaikuttaa ruokavalio, liikunta, stressi, unet, on pelkkää rusinoiden poimimista pullasta. Ja jokainen poimikoon niitä parhaaks tahtomallaan tavalla, mutta se ois hyvä myös tuoda keskusteluissa esille.

Yhtäkään maratonia en ole juossut, enkä tule koskaan juoksemaankaan. Kestävyysharjottelua voi treenata ihan muutenkin kun juoksemalla.
Mä en varmaan ole sitten bodari, mutta mä olisin valmis, onko sulla pokkaa lähteä kesällä juoksemaan mun kanssa cooper, katotaan mikä se ero on noin 30kg painavammalla lihaksikkaammalla ketoilijalla ja sulla joka kiskoo hiilaria. Mä voin tulla ehdottomasti.

Mä suosittelen aina ite, että jos syö hiilaria niin kaikki sinne urheilun ympärille ja rajoittaa lopun aikaa, sitten ei heiluttele sitä verensokeria kokoajan.

Hiilareita ei voi ajoittaa esim. yhdelle aterialle päivässä muuten syöden rasvaa/proteiinia/kasviksia? Hiilareita pitää syödä kaiken aikaa ja kauraa 3kg. LOL tätä keskustelua ihan oikeasti. Ihan turhaa keskustella, kun heti vedetään ääripäähän ja läskiksi :LOL:
Niinku mitä? Lue nyt helvetti näitä keskusteluja, juurihan tuo maratoonari tossa sanoo että runsaasti hiilaria monesta lähteestä.

Ja tossa cooperissa zakabara, mä annan sulle täyden anonymiteetin, sua ei videoon tule, vaan sun tulos jonka nään itse. Mä taas juoksen pikku kamera lippiksessä kun kukaan ei kuitenkaan usko jos juoksen lähemmäs 3k. Voit juosta sen vaikka itseksesi jos teet saman, jossa kamera kuvaa sun mukana.

Niinku mitä? Lue nyt helvetti näitä keskusteluja, juurihan tuo maratoonari tossa sanoo että runsaasti hiilaria monesta lähteestä.

Ennen tätä postia en näe keskustelua, että hiilaria pitää vetää useita kertoja päivässä ja useista lähteistä zakaraban toimesta? Sinä oletat, että niitä pitää vetää koko ajan jne. Lue nyt helvetti näitä posteja oikein....

Ennen tätä postia en näe keskustelua, että hiilaria pitää vetää useita kertoja päivässä ja useista lähteistä zakaraban toimesta? Sinä oletat, että niitä pitää vetää koko ajan jne. Lue nyt helvetti näitä posteja oikein....
Muistutatko missä kohtaa tässä ketjussa tarkaalleen olet hiilaresita puhuttaessa kertonut että vaan yhdellä aterialla päivässä? Mun sanomisen jälkeen vain?

Mä en varmaan ole sitten bodari, mutta mä olisin valmis, onko sulla pokkaa lähteä kesällä juoksemaan mun kanssa cooper, katotaan mikä se ero on noin 30kg painavammalla lihaksikkaammalla ketoilijalla ja sulla joka kiskoo hiilaria. Mä voin tulla ehdottomasti.

Ei ole, koska näillä rustottomilla polvilla ei juosta. Ja siinä on myös syy minkä takia en ole yhtään maratonia juossut enkä juokse.

Muistutatko missä kohtaa tässä ketjussa tarkaalleen olet hiilaresita puhuttaessa kertonut että vaan yhdellä aterialla päivässä? Mun sanomisen jälkeen vain?

Vaikkapa noista.

Mä taas juoksen pikku kamera lippiksessä kun kukaan ei kuitenkaan usko jos juoksen lähemmäs 3k.

Niin kuin aikasemmin sanoin, niin mä kommentoin näitä yleisellä tasolla. Mielestäni en ole kertaakaan kohdistanut kommentointiani sinuun, vaikka sun viestejä olenkin lainannut.

Jos juokset ton lähemmäs kolme tonnia, niin sehän on hyvä sulle. Eikä ole multa yhtään mitään pois. Mutta voitko nyt yleistää, että kaikki bodarit rykäsee sen lähemmäs kolme tonnia juurikaan tekemättä kestävyysharjottelua?

Bodarit riippuen koosta juoksee sitä vähemmän mitä isompia ovat, se ei ole enää kunnosta kiinni, vaan ihan puhtaasti lihasmassasta joka on hermotettu raskaisiin lyhkäsiin sarjoihin eikä pitkään matkaan. Petri Raatikainen voitti raskaan sarjan bodauksessa ja sitten juoksi maratonin, mutta eri kehonkoostumuksella.

Ei ole, koska näillä rustottomilla polvilla ei juosta. Ja siinä on myös syy minkä takia en ole yhtään maratonia juossut enkä juokse.
Miten sä nyt sitten kulutat kaloreita suurihiilarisella ruokavaliolla? Varmaan kävely onnistuu kuitenkin, niin kauan saat vatkaa matolla?

Kyselin tekoälyltä tulehduksista. Ketoosidieetti voi vähentää tulehdusta lyhyellä aikavälillä ja toimia joillakin ihmisillä (esim. insuliiniresistenssi, epilepsia). Kuitenkaan lihapainotteinen keto ei ole systemaattisesti tulehdusta vähentävä. Kasvipohjainen, pehmeitä rasvoja suosiva ruokavalio, oli se vähä- tai runsashiilihydraattinen, näyttää tulehduksen kannalta turvallisimmalta ja kestävämmältä.

Kyselin tekoälyltä tulehduksista. Ketoosidieetti voi vähentää tulehdusta lyhyellä aikavälillä ja toimia joillakin ihmisillä (esim. insuliiniresistenssi, epilepsia). Kuitenkaan lihapainotteinen keto ei ole systemaattisesti tulehdusta vähentävä. Kasvipohjainen, pehmeitä rasvoja suosiva ruokavalio, oli se vähä- tai runsashiilihydraattinen, näyttää tulehduksen kannalta turvallisimmalta ja kestävämmältä.

Lähes kaikilla on carnivorelle siirryttyä tullu tulehdusarvot alas, niin kävi tuossa viimeisimmässä carnivore tutkimuksessakin. Tekoäly todennäköisesti yhdistää tuohon dataan näitä mäkkäri lihansyönti tutkimuksia.

Koitä kysyä jotenkin näin: mitkä tutkimukset osoittaa, että lihapainotteinen keto ei vähennä tulehdusta?

Miten sä nyt sitten kulutat kaloreita suurihiilarisella ruokavaliolla? Varmaan kävely onnistuu kuitenkin, niin kauan saat vatkaa matolla?

Matollakaan en ole kävellyt hetkeäkään. Ulkoliikuntaa, fillarointia, hiihtoa, sauvarinnettä tolleen. Tuolla viikolla oli yksi 2h punttitreeni noissa mukana.

Liitteet

• IMG_8407.webp
    IMG_8407.webp
    37,3 KB · Katsottu: 22
Back
Ylös Bottom