🥑 Kananmuna ja sen vaikutus kolesteroliin

Meta title: 🔥 KANANMUNAN KOLESTEROLI – TIE TOTUUTEEN ILMAN TURHAA PELKÄÄMISTÄ 🔥

Meta description: Kananmunan kolesteroli ei nosta terveiden ihmisten veren kolesterolia merkittävästi, ja munat ovat ravintotiheä superruoka lihaskasvuun ja...

Heh, näyttää siltä että jopa jänikset vuodelta 1988 osaavat kertoa totuuden LDL:stä paremmin, kun moni muu puhuva pää tahi agendaansa tuputtava, ideologiansa parissa piipertävä tavan tallaaja.
Joo, mulle riitti, en kommentoi enää sun juttuja ja poistan kaikki mitä vastaat mun juttuihin. Kiitos ja näkemiin. Mä olen sulle vain piipertävä tallaaja, joten mun on aivan turha jatkaa sun kanssa.

Oothan sä taas vähän hajulla.. Matkaa on vielä. Joo, eli ateroskleroosin määrä kasvoi systemaattisesti LDL:n, non-HDL:n ja apoB:n noustessa, vaikka kaikki olivat edelleen viitearvoissa.

Tämä tutkimus ei kuitenkaan sano että:

- LDL olisi merkityksetön
- Kaikki saavat plakkia riippumatta LDL : stä

Sen sijaan tutkimus sanoo päinvastoin, että mitä matalampi LDL = vähemmän plakkia, myös matalan riskin ryhmässä. Eli LDL toimii juuri niin kuin riskitekijän kuuluukin toimia.

Se että plakkia löytyy myös LDL-normaaleilla -> LDL ei ole ratkaiseva , voidaan helposti vääntää esimerkkiin jonka luulisin sinunkin tajuavan -> Se, että kaikki salilla kävijät eivät kasva, ei tee treenistä turhaa.

Eli aivan kuten se, että kaikki ns normaalin LDL:n omaavat eivät tukehdu plakkeihin, ei tee LDL:stä yhdentekevää.

Tuo tutkimus ei todellakaan osoita, että LDL olisi yhdentekevä, vaan että ateroskleroosia voi alkaa syntyä jo ennen kuin LDL ylittää viitearvot. (tästä päästään yhtälöön mitä pienempi LDL sitä parempi, optimaalisempi)

Eli se(kään) ei kaada LDL-hypoteesia, vaan se kertoo, että “normaali” ei ole sama asia kuin “optimaalinen”. Jos tästä vetää johtopäätöksen, että LDL:llä ei ole väliä, on lukenut otsikon mutta jättänyt tulokset lukematta. (Mikä nyt ei sinällään yllättäisi). Tutkimuksessa myös nimenomaan todettiin, että plakkimäärä kasvoi LDL:n ja apoB:n mukana. Joka on mielestäni piste ii:n päälle.

Toki ihan hyvä tutkimus. Kiitos siitä.

Näkisin että miksi "normaalilla LDL:llä sitä paskaa kertyy, no syitähän voi olla useita kuten ikä (valtimot vanhenee) , elinikäinen LDL-altistus (onko se joskus ollut korkeampi mitä vaikkapa viimeiset 5-vuotta) tulehdukset, oksid. stressi ja muut vaivat kuten jotka pahentaa entisestään ja tietty geneettinen alttius.
Juuri näin, ldl ei ole merkityksetön mutta sulla menee metsään siinä, että se olisi ainoa syyllinen.

Ymmärräthän, että jos korkeampi ldl olisi suorassa suhteessa kalkkeutuneisiin verisuoniin niin plakkia havaittaisiin kaikilla, joka ikisellä ihmisellä.
Nyt on selvästi sinunkin linkkaamissa tutkimuksissa osoitettu ettei se ole ainoa syy vaan osa syy korkean verenpaineen, tupakoinnin, (etenkin) tulehduksen jne kanssa. Jopa sä itse toteat ihan samaa joissain viesteissäsi 😄.
Se, että plakkia kertyy osalle ja osalle ei on monen tekijän summa.

Mutta aika hedelmätön keskustelu jankata tätä, tottakai ldl on yksi vaikuttava tekijä, ihan samaan tapaan kuin hengitys on yksi vaikuttava tekijä ihmisen terveyteen ja ilman sitä (happi tai ldl) ollaan jo haudassa.

Sit kun tästä jankkauksesta mentäisiin niihin todellisiin vaikutuksiin niin

30-vuotiaana, täysin ilman muita riskitekijöitä:
LDL < 2 → ~0,1 % kuolemanriski 10 vuodessa
LDL < 3 → ~0,2 % kuolemanriski 10 vuodessa

Tää keskustelukin on jo lisännyt enemmän kuoleman riskiä 😅

Tuo tutkimus otti kantaa lähinnä odottavien äitien tupakointiin ilman mainintaa heidän kolesteroleista. Silloinhan ne vauvat juuri sikiövaiheessa altistuvat samalle paskalle kuin kantava äiti ja sieltä se verisuonten ikävä prosessi lähtee käyntiin. Tupakointi nimenomaan yksi merkittävä tekijä käynnistämään ja ylläpitämään prosessia. Ei siinä koko listaa aiheuttajia ja tilanteen pahentajia tarvitse.

Ei varmasti tee hyvää sikiön verisuonille myöskään jos äidillä korkea verenpaine, diabetes, alkoholi ja vaikea lihavuus... Enemmän ja vähemmän altistuu sikiökin samoille ongelman aiheuttajille. Näitäkin on voinut olla vaihtelevasti tutkimuksen äideillä mutta ei ole otettu huomioon kun tupakointi oli tutkimuksen aihe.

Johtopäätökset:
Tutkimus osoittaa, että ateroskleroosin varhaiset vaiheet voivat käynnistyä jo ennen syntymää tai varhaislapsuudessa. Äidin raskaudenaikainen tupakointi on selvästi yhteydessä sikiön ja imeväisen sepelvaltimoiden varhaisiin ateroskleroottisiin muutoksiin. Tulokset tukevat käsitystä, jonka mukaan sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät voivat vaikuttaa jo perinataalisessa kehitysvaiheessa.
Tuo oli vaan yksi tutkimus lukuisista. Tupakka voi vahingoittaa endoteelia, kyllä, siinä tapauksessa se on merkittävä tekijä. Mutta vain kolesteroli ja apoB rakentavat intimaalisen paksuuntuman ja rasvakertymät (ei nikotiini, ei verenpaine, ei alkoholi etc.)

Juuri näin, ldl ei ole merkityksetön mutta sulla menee metsään siinä, että se olisi ainoa syyllinen.

Ymmärräthän, että jos korkeampi ldl olisi suorassa suhteessa kalkkeutuneisiin verisuoniin niin plakkia havaittaisiin kaikilla, joka ikisellä ihmisellä.
Nyt on selvästi sinunkin linkkaamissa tutkimuksissa osoitettu ettei se ole ainoa syy vaan osa syy korkean verenpaineen, tupakoinnin, (etenkin) tulehduksen jne kanssa. Jopa sä itse toteat ihan samaa joissain viesteissäsi 😄.
Se, että plakkia kertyy osalle ja osalle ei on monen tekijän summa.

Mutta aika hedelmätön keskustelu jankata tätä, tottakai ldl on yksi vaikuttava tekijä, ihan samaan tapaan kuin hengitys on yksi vaikuttava tekijä ihmisen terveyteen ja ilman sitä (happi tai ldl) ollaan jo haudassa.

Sit kun tästä jankkauksesta mentäisiin niihin todellisiin vaikutuksiin niin

30-vuotiaana, täysin ilman muita riskitekijöitä:
LDL < 2 → ~0,1 % kuolemanriski 10 vuodessa
LDL < 3 → ~0,2 % kuolemanriski 10 vuodessa

Tää keskustelukin on jo lisännyt enemmän kuoleman riskiä 😅

Olen pyrkinyt nostamaan tikunnokkaan sen faktan että LDL on itsenäinen syytekijä, jota muut (tulehdus, verenpaine etc.) pahentaa entisestään.

Pahoittelut jos se on mennyt sinulta ohi ja huomaamatta. Toki täällä on paikoitellen havaittavissa väärinymmärtämistä, sanojen suuhunlaittamista, sekä rusinoiden poimintaa pullassa eli asioiden irroitamista kontekstista.

Se että kaikilla korkean LDL:n omaavilla ei vielä näy kalkkia, ei kumoa yhtään mitään - aivan kuten se, että kaikki tupakoitsijat eivät saa keuhkosyöpää, ei tee tupakasta harmitonta. Biologia nyt vaan toimii, käy ja kukkuu todennäköisyyksillä ja altistusajalla.

Itse olen tämän kirjoituksen kanssa täysin samaa mieltä ( https://www.tervettaskeptisyytta.net/valtimotaudin-alku-juuri-osa-1/ )

Tämä kappale lainattu lopusta :

Nykyään ajatus LDL-hiukkasten takertumisesta valtimon intimakerroksen sidekudosverkkoon valtimotaudin välttämättömänä ensitapahtumana on vakiintunut tutkijoiden keskuudessa. Mitään parempaa ja/tai selitysvoimaisempaa hypoteesia ei ole keksitty eikä siihen ole ollut tarvettakaan, sillä tämä teoria selittää erinomaisesti kaikki perusbiologiset havainnot sairauden ensivaiheista.

Tämä ei kuitenkaan ole koko tarina. Tästä nimittäin lähtee vasta homma käyntiin. Jumittuneet LDL-hiukkaset ovat elimistön puolustussoluille “väärä asia väärässä paikassa” ja sellaiset tulee siivota pois. Ajan myötä ne vieläpä hapettuvat monien tekijöiden vaikutuksesta, mikä saa tulehdussolut tarttumaan niihin paljon suuremmalla voimalla.

^ Kuten tuossa sanotaan. LDL -hiukkanen takertuu, siitä kaikki saa alkunsa. Ajan myötä ne hapettuvat monien tekijöiden vaikutuksesta (tulehdus, kova verenpaine etc, tupakointi jonka takaa tulee mm. oksidatiivista stressiä).

Tuo LDL:n takertuminen siis ajansaatossa on yksistään riittävä käynnistämään koko prosessi jos hiukkasia on tarpeeksi ja aikaa kuluu. Mutta kaikki muu paska siinä rinnalla vaan nopeuttaa koko prosessia (verenpaine tulehdus etc) ja tekee siitä ns. rumemman.

Jos sulla on parempi hypoteesi aiheeseen liittyen, vieläpä vaikka tarkan mekanismin kera niin anna tulla.

Ja nuo sun 10 vuoden riskiluvut 30-vuotiaalle ovat klassisen vekkuli tilastokikkailu. Ateroskleroosi ei tapa 10-vuodessa vaan rakentuu 30-40 vuodessa. Elinikäinen LDL-altistus ratkaisee. Tästä syystä jokainen mmol/l LDL:n nousu kasvattaa sydän- ja verisuonitautikuolleisuutta lineaarisesti, ja jokainen lasku vähentää tapahtumia, ihan riippumatta siitä, millä keinolla se lasketaan.

Paras todiste tästä on FH-potilaat: geneettisesti korkea LDL syntymästä asti, ei tarvitse diabetesta, ei tupakkaa, ei verenpainetta - ja silti moninkertainen sepelvaltimotautiriski ja sydäninfarktit vuosikymmeniä aiemmin (joillain hoitamattomina jopa alle 40 vuotiaina) Jos LDL olisi vain “yksi tekijä muiden joukossa”, FH olisi harmiton tila. Ei ole.

Tämä keskustelu ei lisää kuolemanriskiä, se vain paljastaa kuka sekoittaa riskitekijän ja riskin realisoitumisen. Itseasiassa homma on vähän päinvastoin.. nauru näet pidentää ikää ja sitä on on välillä riittänyt näiden joidenkin letkautuksien ja kerrassaan loistavien mutu hypoteesien myötä :ROFLMAO:

Viimeksi muokattu:
Palataan tänne pakkikselle kirjoittelemaan ja riitelemään tästä aiheesta sitten kun kaikki kirjoittajat on vähintään 80-vuotta. Näkemisiin 40v päästä.

Trollit keskuudessamme..pläääh.

Mä vedän itse välillä hyvinkin ketogeenisellä. Sopii mulle hyvin ja veriarvot suht ok. Itse oon ajatellut aspiriinilla mennä lopunikää. Cardio versioo tulee otettua päivittäin. Tai primaspania. Eli joko 50 tai 100 mg päivässä. Ihan vaan enneltaehkäisen tukoksia. Toi aspiriini niin tajuttoman vanha ja yksinkertainen lääke että en usko siitä olevan haittaa. Herkästi en statiineihin lähtis. Mutta jos jollain radikaalit ongelmat niin en halua yllyttää siihenkään että jättäis käyttämättä. Voi olla hyväkin jos oikein isot haasteet ja taipumusta. Mutta en usko että kovin herkästi kantsii. Mielummin aspiriinia 😊

Se että kaikilla korkean LDL:n omaavilla ei vielä näy kalkkia, ei kumoa yhtään mitään - aivan kuten se, että kaikki tupakoitsijat eivät saa keuhkosyöpää, ei tee tupakasta harmitonta. Biologia nyt vaan toimii, käy ja kukkuu todennäköisyyksillä ja altistusajalla.

Toistat jatkuvasti tätä äärimmäisen epäloogista vertauskuvaa. Kaikilla tupakoitsijoilla tulee huonolaatuisia muutoksia keuhkoihin kun edes jonkun aikaa polttaa säännöllisesti. Sanotaan vaikka 5-10 vuotta juuri ennen kuolemaansa ja varmasti patologi huomaa kun ruumiin avaa. Ihan paljain silmin. Siitä jos lähdetään mikroskooppitasolla tutkimaan tarkemmin ja voidaan todeta paljon muutakin kuten kuinka paljon keuhkorakkulat ovat ahtautuneet. Muutakin kuin että onko keuhkosyöpä on/off moodissa vaikka sitä toitotat.

Mutta korkeista kolesteroleista huolimatta on löytynyt ihmisiä joilla ei ole mitään negatiivisia muutoksia verisuonistossa pitkälläkään aika välillä. Silloin on oltava jotain seuraavista:

A) LDL ei yksin tartu suoniin
B) Näillä henkilöillä on jokin muuttuja mikä estää LDL tarttumista suoniin vaikka se sinne yrittää tarttua
C) Jokin muuttuja siivoaa suonista LDL nopeammin kuin LDL sinne tarttuu

Toistat jatkuvasti tätä äärimmäisen epäloogista vertauskuvaa. Kaikilla tupakoitsijoilla tulee huonolaatuisia muutoksia keuhkoihin kun edes jonkun aikaa polttaa säännöllisesti. Sanotaan vaikka 5-10 vuotta juuri ennen kuolemaansa ja varmasti patologi huomaa kun ruumiin avaa. Ihan paljain silmin. Siitä jos lähdetään mikroskooppitasolla tutkimaan tarkemmin ja voidaan todeta paljon muutakin kuten kuinka paljon keuhkorakkulat ovat ahtautuneet. Muutakin kuin että onko keuhkosyöpä on/off moodissa vaikka sitä toitotat.

Mutta korkeista kolesteroleista huolimatta on löytynyt ihmisiä joilla ei ole mitään negatiivisia muutoksia verisuonistossa pitkälläkään aika välillä. Silloin on oltava jotain seuraavista:

A) LDL ei yksin tartu suoniin
B) Näillä henkilöillä on jokin muuttuja mikä estää LDL tarttumista suoniin vaikka se sinne yrittää tarttua
C) Jokin muuttuja siivoaa suonista LDL nopeammin kuin LDL sinne tarttuu

Sä ammut omaa argumenttiasi singolla jalkaan etkä edes huomaa sitä. Röökin suhteen näkyvä kudosvaurio ei ole sama asia kuin kliininen sairaus, ja ihan täsmälleen sama pätee LDL:ään.

Se että patologi voi nähdä savuvaurioita keuhkoissa esim. mikroskoopilla ei tarkoita, että kaikilla olisi keuhkosyöpä ja vastaavasti se että kaikilla ei ole näkyvää kalkkia ei tarkoita, etteikö LDL olisi tehnyt mikrotason vauriota.

LDL hapettuu, kiteytyy ja kertyy endoteelin alle jo kauan ennen kuin mitään “paljain silmin nähtävää” on olemassa. Kolesterolikiteet, vaahtosolut ja tulehdus näkyvät mikroskoopissa samalla tavalla kuin tupakkavauriot keuhkorakkuloissa ja se että sä päätät olla laskematta niitä “oikeiksi vaurioiksi” on aivan vitun typerää. Joko sokeutta tai omaa agendaa joka paistaa pahasti läpi.

Kai edes tajuat että jos vaurio näkyy vasta myöhäisessä vaiheessa paljain silmin, se ei tarkoita ettei vauriota olisi ollut aiemmin. Se tarkoittaa vain, että sä tunnustat sairauden vasta kun se on (liian) pitkällä. Biologia ei toimi sun on/off-ajattelun mukaan.

Jos sä vaadit LDL:ltä makroskooppista todistetta, (etkä hyväsy sitäkään) mutta hyväksyt tupakalta mikroskooppisen - tuo ei ole logiikkaa vaan typerä kaksoisstandardi.

Sun omiin epäloogisuuksiin en viiti edes mennä.

Viimeksi muokattu:
Sä ammut omaa argumenttiasi singolla jalkaan etkä edes huomaa sitä. Röökin suhteen näkyvä kudosvaurio ei ole sama asia kuin kliininen sairaus, ja ihan täsmälleen sama pätee LDL:ään.

Se että patologi voi nähdä savuvaurioita keuhkoissa esim. mikroskoopilla ei tarkoita, että kaikilla olisi keuhkosyöpä ja vastaavasti se että kaikilla ei ole näkyvää kalkkia ei tarkoita, etteikö LDL olisi tehnyt mikrotason vauriota.

LDL hapettuu, kiteytyy ja kertyy endoteelin alle jo kauan ennen kuin mitään “paljain silmin nähtävää” on olemassa. Kolesterolikiteet, vaahtosolut ja tulehdus näkyvät mikroskoopissa samalla tavalla kuin tupakkavauriot keuhkorakkuloissa ja se että sä päätät olla laskematta niitä “oikeiksi vaurioiksi” on aivan vitun typerää. Joko sokeutta tai omaa agendaa joka paistaa pahasti läpi.

Kai edes tajuat että jos vaurio näkyy vasta myöhäisessä vaiheessa paljain silmin, se ei tarkoita ettei vauriota olisi ollut aiemmin. Se tarkoittaa vain, että sä tunnustat sairauden vasta kun se on (liian) pitkällä. Biologia ei toimi sun on/off-ajattelun mukaan.

Sä vaadit LDL:ltä makroskooppista todistetta, mutta hyväksyt tupakalta mikroskooppisen - tuo ei ole logiikkaa vaan kaksoisstandardi.

Tupakka tekee kaikille paljon makroskooppisia selkeitä muutoksia. Melko lyhyellä aikajänteellä. Niitä on muitakin kuin se syöpä. Ei mitään kaksoisstandardia tässä. En jaksa vääntää yhtään enempää.

Trollit keskuudessamme..pläääh.

Mä vedän itse välillä hyvinkin ketogeenisellä. Sopii mulle hyvin ja veriarvot suht ok. Itse oon ajatellut aspiriinilla mennä lopunikää. Cardio versioo tulee otettua päivittäin. Tai primaspania. Eli joko 50 tai 100 mg päivässä. Ihan vaan enneltaehkäisen tukoksia. Toi aspiriini niin tajuttoman vanha ja yksinkertainen lääke että en usko siitä olevan haittaa. Herkästi en statiineihin lähtis. Mutta jos jollain radikaalit ongelmat niin en halua yllyttää siihenkään että jättäis käyttämättä. Voi olla hyväkin jos oikein isot haasteet ja taipumusta. Mutta en usko että kovin herkästi kantsii. Mielummin aspiriinia 😊
Eipä se aspiriini pahasta ole (kait?). Kannattaa kuitenkin muistaa että se aspiriini toimii valtimopuolella kun esim. korvaushoidosta paksuuntuva veri aiheuttaa ongelmia laskimopuolella. Jos siis tuon vuoksi sitä syöt.

Tupakka tekee kaikille paljon makroskooppisia selkeitä muutoksia. Melko lyhyellä aikajänteellä. Niitä on muitakin kuin se syöpä. Ei mitään kaksoisstandardia tässä. En jaksa vääntää yhtään enempää.
Sä vaan siirtelet rimaa (muttet jaksa enää siirrellä?) : tupakassa kelpaa varhainen kudosvaurio, LDL:ssä vaadit loppuvaiheen makrolöydöksen, joka ei kelpaa sekään. Jos et erota räikeitä ristiriitoja ja epäloogisuuksia omissa jutuissa niin kannattaakin vetäytyä muihin askareisiin (tai muihin lankoihin)

Viimeksi muokattu:
Late lähti nyt jatkamaan sammakkoforumille trollejaan kun kerran saan raporttia muiltakin. Jos joku miettii miksi mulla on niin paljon vihaajia, niin näin se aina yksilön kohdalla lähtee, toi joko A: antaa asian olla, B: alkaa maanisesti stalkkaamaan mua C: pyhittää lopun elämäänsä mun parjaamiseen.

C optio vaatii vakavan mielenterveyshäiriön, B vaatii vain pienet pallit

Late lähti nyt jatkamaan sammakkoforumille trollejaan kun kerran saan raporttia muiltakin. Jos joku miettii miksi mulla on niin paljon vihaajia, niin näin se aina yksilön kohdalla lähtee, toi joko A: antaa asian olla, B: alkaa maanisesti stalkkaamaan mua C: pyhittää lopun elämäänsä mun parjaamiseen.

C optio vaatii vakavan mielenterveyshäiriön, B vaatii vain pienet pallit
siis Late sai bannit sen LDL postauksista johtuenko? eihän ne pelkkää paskaa olleet kuitenkaan.
En oo tainnu 20 vuoden historian aikana valittaa kertaakaan moderoinnista. Jos sä katot ketkä mun viesteihin on vastannu oli se sitten korona ajalta tai ukrainan sotaketjusta, keto, carnivore tai game changer ketjusta niin huhhellettä välillä sitä menoa, ja kenenkään banneja en oo vaatinu. Oon jättäny kylmästi vaan vastaamatta.

Jos tälle linjalle lähetään, niin käyppä lukasee vaikka 100 viimesintä viestiä missä mun viesteihin on vastattu. SIinä on 2-4 nimimerkkiä johdonmukasesti ois ansainnu jo aika päiviä sitten bannit. Ja siis ihan oikeesti, ansainnu. Mutta kertaakaan en oo valittanu. Jos @Late ansaitsee bannit, niin kyllä ansaitsee ihan aidosti muutama muukin.

Edit. sori, liiottelin. 19 vuoden aikana

En oo tainnu 20 vuoden historian aikana valittaa kertaakaan moderoinnista. Jos sä katot ketkä mun viesteihin on vastannu oli se sitten korona ajalta tai ukrainan sotaketjusta, keto, carnivore tai game changer ketjusta niin huhhellettä välillä sitä menoa, ja kenenkään banneja en oo vaatinu. Oon jättäny kylmästi vaan vastaamatta.

Jos tälle linjalle lähetään, niin käyppä lukasee vaikka 100 viimesintä viestiä missä mun viesteihin on vastattu. SIinä on 2-4 nimimerkkiä johdonmukasesti ois ansainnu jo aika päiviä sitten bannit. Ja siis ihan oikeesti, ansainnu. Mutta kertaakaan en oo valittanu. Jos @Late ansaitsee bannit, niin kyllä ansaitsee ihan aidosti muutama muukin.

Edit. sori, liiottelin. 19 vuoden aikana
Late seuras mua parissa ketjussa ja vinkui, sekä sitten tykkäs ton vammaisen tatamin viestistä, joten mä en kattele tommoista täällä. Purkakoon ylilaudalla patotumiaan muhun. Muutenkin täysi ignorantti oli.

Late seuras mua parissa ketjussa ja vinkui, sekä sitten tykkäs ton vammaisen tatamin viestistä, joten mä en kattele tommoista täällä. Purkakoon ylilaudalla patotumiaan muhun. Muutenkin täysi ignorantti oli.
Jaa täällä stalkataan kenen viesteistä sä tykkäät. Luulin että ne on peukutuksia viestin kirjoittajalle eikä salapoliiseille.

Back
Ylös Bottom