Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
EU:n BKT ohitti Kiinan. Hyvä me!
View: https://x.com/stats_feed/status/1957699500505477509
Muuten laajempi EU, johon kuuluisi kaikki euroopan maat (pl. persereikävaltiot Valko-Venäjä ja Venäjä) + Kanada olisi maailman suurin talous.
Kun mietitään miten jenkeillä on isoja uhkia tariffien ja valtion velkakirjojen kysynnän kanssa, niin vuosi 2026 voipikin olla euroopan vuosi. Varsinkin tilanne, missä jenkeissä on talousongelmia aiheuttaisi valtavan varallisuuden siirron eurooppaan.
Vai pannaanko rauhanneuvottelut sittenkin paussille?
![]()
Lähteet: Ukrainassa kehitetty risteilyohjus, joka voi tuhota tehtaita Siperiassa asti
Lähteet: Ukrainassa kehitetty risteilyohjus, joka voi tuhota tehtaita Siperiassa astiyle.fi
View: https://www.youtube.com/watch?v=WfiXEsA4oKs
En tiennytkään että EU on valtio
Teetkö samalla afrikka valtio vs EU valtio vertailun?
Korvaisin ensin tuon sanan ”meihin” sanalla ”Eurooppaan”, siihen Yhdysvaltain nykyinen politiikka vaikuttaa talouden kannalta negatiivisesti, mm. korkeammat tariffit ja America first -periaate. Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Mutta asiaa pitää lähestyä myös yksilötasolla. Jos henkilön x tai y toimeentulo ja omaisuuden kasvattaminen tulee jostain muualta kuin Euroopasta, niin tilanne muuttuu. Varsinkin jos se tulee Yhdysvalloista niin se kääntyy lähes päälaelleen. Silloin Euroopasta tulee merkityksettömämpi.Miten sait tästäkin pahan mielen? Eikö se ole hyvä asia, kun meillä menee hyvin? Just tällaisen takia sinusta näkee miten olet hipsunsipsun, etkä suomalainen.
Minua on muuten alkanut ihmetyttää tämä miten jotkut palstalla hehkuttavat koko ajan jenkkejä ja jotkut myös Venäjää ja juhlivat noiden menestyksiä ja usein vieläpä silloin, kun tapahtuu meille haitallisia asioita. Ettekö te ymmärrä, että nuo asiat vaikuttaa meihin negatiivisesti reaalimaailmassa?
Toisaalta jos näillä pystyisi tuhoamaan venäläisen asetehtaan, niin kai sitten venäläisellä ohjuksella pystyisi tuhamaan ukrainalaisen asetehtaan? Käytännössä näitä kai ollut yllättävän vähän, enemmänkin isketty jalostamoihin (Ukraina) ja erilaisiin siviilikohteisiin kuten sairaaloihin ja asuintaloihin (Venäjä). Eli kai näillä keskeisillä aseteollisuuden tuotantolaitoksilla on omat ilmapuolustusjärjestelmänsä, puolin toisin.
Toisaalta jos näillä pystyisi tuhoamaan venäläisen asetehtaan, niin kai sitten venäläisellä ohjuksella pystyisi tuhamaan ukrainalaisen asetehtaan? Käytännössä näitä kai ollut yllättävän vähän, enemmänkin isketty jalostamoihin (Ukraina) ja erilaisiin siviilikohteisiin kuten sairaaloihin ja asuintaloihin (Venäjä). Eli kai näillä keskeisillä aseteollisuuden tuotantolaitoksilla on omat ilmapuolustusjärjestelmänsä, puolin toisin.
Noistahan meillä ei ole tietoa mihin Venäjä iskee, Ukraina ilmoittaa vain sen mikä sopii tiedotukseen Venäjää vastaan eli siviiliuhrit, eikä tietenkään puhtaasti sotilaallisestikaan kannata tiedottaa miten venäläiset onnistuneet. Varmasti siellä sotilaskohteita, sotilashenkilöitä ja materiaalia jaagataan jatkuvasti ja siviilit collateralia mistä Venäjä ei välitä.
Noissa ohjusjutuissa varsinkin ratkaisee kait tiedustelutieto. Ei varmaan edes venäläiset laita google mapsiin missä sotilaskohteet, vaan salataan mahd hyvin. Varmasti venäjällä helpommin hölötetään vodkapäissään salaisuudet julki, kommunikaation suojaus puutteellista, vakoojia helpompi palkata jne koska samanlaista yhteishenkeä ei ole kuin Ukrainassa, plus tietty USAn tiedustelutieto. Tässä varmasti iso etu Ukrainalla.
Arvelin, että se olisi ensin makhak joka tarttuisi tuohon siviilikohteista hitusen provokatiivisesti sanomaani...
Mutta sitä mihin siviilikohteisiin (itse luen näihin asuinrakennusten jne lisäksi myös siviili-infran eli esim. voimalaitokset) Ukrainassa Venäjä iskee on itse asiassa varsin hyvä tieto olemassa, koska toisin kuin esim. Gazassa tai Venäjällä, Ukrainassa ulkomaisten toimittajien toimintaa ei ole juurikaan (jos ollenkaan?) rajoitettu. Se on sitten jokaisern median päätettävissä, mikä on painotus ja tietenkään ei ole fiksua raportoida sotilaskohteiden sijainteja.
En minä siihen tarttunut, vaan siihen että emme tiedä mitä sotilaskohteisiin menee ja onko Venäjä pystynyt niillä tekemään jotain/minkä verran vahinkoa. Olisihan tuo kiintoisaa tietää. Kuten sanot nuo siviili ja infrajutut tiedämme erittäin hyvin.
No itse pääasia kuitenkin tosiaan nuo Ukrainan itse tuottamat ohjukset. Voisiko nuo sitten kokonaan tai osin korvata esim Taurukset, joita Saksa ei kai vieläkään ole luvannut. Toisaalta noiden tuotantomäärät esim per kk ei liene kovin suuret eli ehkä tuontitavaraakin tarvitaan.
Korvaisin ensin tuon sanan ”meihin” sanalla ”Eurooppaan”, siihen Yhdysvaltain nykyinen politiikka vaikuttaa talouden kannalta negatiivisesti, mm. korkeammat tariffit ja America first -periaate. Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Mutta asiaa pitää lähestyä myös yksilötasolla. Jos henkilön x tai y toimeentulo ja omaisuuden kasvattaminen tulee jostain muualta kuin Euroopasta, niin tilanne muuttuu. Varsinkin jos se tulee Yhdysvalloista niin se kääntyy lähes päälaelleen. Silloin Euroopasta tulee merkityksettömämpi.
Toki olisi maantieteellisen hajautuksen kannalta parempi jos molemmat talousalueet menestyisivät mutta henkilökohtaisesti näen Euroopan hitaasti hiipuvana talousalueena riippumatta Yhdysvaltojen toimista. Hiipumisen syy löytyy peiliin katsomalla. Venäjä on taas Venäjä. Epärelevantti talousalue. Minkit ok.
No itse pääasia kuitenkin tosiaan nuo Ukrainan itse tuottamat ohjukset. Voisiko nuo sitten kokonaan tai osin korvata esim Taurukset, joita Saksa ei kai vieläkään ole luvannut. Toisaalta noiden tuotantomäärät esim per kk ei liene kovin suuret eli ehkä tuontitavaraakin tarvitaan.
Muistaakseni luin jotain, että tuo olisi Tauruksen ukrainalainen versio. Saksalaiset tarjosi teknologian ja ukrainalaiset valmistaa noi itse. Ukraina on halpamaa, niin on kannattavampaa valmistaa aseet siellä suoraan.
Ihan hyviä pointteja mutta olen ehkä vähän epätavallinen case verrattuna valtaosaan porukasta. Tienaan paljon enemmän sijoittamalla kuin ansiotyöstä eikä siitä ole ollut riippuvuutta enää pitkään aikaan. Teen sitä vaan sen takia, että se on ihan mukavaa ja pitää päätä edes jotenkin kasassa ja saahan siitä toki sijoitettavaa. USA:n maayhtiön toimintoihin olisi helppo päästö tämän putiikin palveluksessa jos tarve vaatisi eli siinä mielessäkään ei ole suurta huolta. Lähimmät omaiset jotka on vielä jäljellä ovat myös hyvissä varoissa, joten sitäkään huolta ei ole. Muista ihmisistä en oikeastaan välitä.Me ollaan osa eurooppaa ja EU. Eikö sinua huolestuta yhtään miten Trumpin politiikka vaikuttaa muihin suomalaisiin tai sinun työpaikkaan?
Ja muistathan, että osakkeet on tuottaneet tänä vuonna enemmän Suomessa ja euroopassa, kuin jenkeissä.
Venäjä on jo tuhonnut nuo tehtaat.
![]()
Russia says destroyed Ukraine’s Sapsan missile production facilities funded by Germany just hours before Putin-Trump meeting
Amid rising tensions, Russia announces the destruction of Ukrainian missile manufacturing plants known for producing Sapsan missiles, funded by German investments. This bold move comes just prior to a pivotal summit in Alaska between Vladimir Putin and Donald Trump, where the Ukraine conflict is...m.economictimes.com
View: https://www.youtube.com/watch?v=34NZeaniRpo
Ihan hyviä pointteja mutta olen ehkä vähän epätavallinen case verrattuna valtaosaan porukasta. Tienaan paljon enemmän sijoittamalla kuin ansiotyöstä eikä siitä ole ollut riippuvuutta enää pitkään aikaan. Teen sitä vaan sen takia, että se on ihan mukavaa ja pitää päätä edes jotenkin kasassa ja saahan siitä toki sijoitettavaa. USA:n maayhtiön toimintoihin olisi helppo päästö tämän putiikin palveluksessa jos tarve vaatisi eli siinä mielessäkään ei ole suurta huolta. Lähimmät omaiset jotka on vielä jäljellä ovat myös hyvissä varoissa, joten sitäkään huolta ei ole. Muista ihmisistä en oikeastaan välitä.
Eurolaput ovat tosiaan tuottaneet H1:llä piirun verran enemmän mutta en halua poukkoilla jokaisen kymmenyksen perässä kuin jojo vaan pelaan pidempää peliä. Eurolappujen nousu selittyy pitkälti USA:n tariffien aiheuttamasta säikähdyksestä, jonka takia sijoittajat siirsivät pääomiaan Eurooppaan, ei niinkään siitä, että euroalueen talous olisi mitenkään vahva. Pitää odottaa kauppadiilien lopullisia tuloksia, seurata niiden vaikutuksia ja sitten tehdä päätöksiä mihin suuntaan seuraavaksi. Parempi maantieteellinen hajautus pienentäisi riskiä mutta se ei saa niistää liikaa tuottoja.
Näyttäisi muuten siltä, että Vladimirovich suostuu tapaamaan Zelen. Se tulee olemaan mielenkiintoinen kohtaaminen, täynnä lämpöä.