5 koko kropan treeniä viikossa

Rest-Pause Addict

Stabiili ylikunto
Pakkislaisten mielipiteitä, legit vai bullshit? Tästä oli muistaakseni videon julkaisu aikaan jonkin verran puhetta pakkiksella. Tälläinen über korkea frekvenssi on alkanut nostaa päätään viime aikoina.

View: https://youtu.be/k1Xr8rMK-Gw

Helms toteuttaa treenit seuraavasti:
1-2 jalka liikettä, 3-4 yläkropan liikettä (videolla periaatteessa 5) 3x6-10 RPE 8-10/ RIR 0-2.

Videolla oleva treeni:
a1 Jalka prässi 3x6-10
a2 Pohkeet prässissä 3x6-10
b1 Kp penkki 3x6-10
b2 Alatalja 3x6-10
c1 Pystysoutu 3x RPE 9-10
c2 Taljapunn 3x RPE 9-10
c2 Tanko hauis 3x RPE 9-10
Videon lopussa vielä Helmsin mietteitä korkeasta frekvenssistä.

Juho Murtonenkin teki saman tapaista ohjelmaa 4 kertaa viikossa

View: https://youtu.be/XXuhPSPPhAE

Steve Shawnin video aiheesta

View: https://youtu.be/44SACDMC_D4

Tälläinen treeni tyyli ei tietenkään ole maailmaa mullistava ja tuskin yhtään parempi verrattuna perinteiseen 1 jakoiseen treeniin (3 koko kropan treeniä/viikko) ja näin korkean frekvenssisen ohjelman toteuttamisessa täytyy olla fiksu. Jos jollakin sattuu olemaan omia kokemuksia tälläisestä über korkeasta frekvenssistä (enemmän kuin 3x/viikko) niin jaa toki kokemuksesi.

Kyllä sitä kuormaa niihin liikkeisiin pitäs vaan saaha. Intensiteetti saattaa laskee liikaa.

Helms:llä varmaan prohorkut TAAS käytössä jos vetelee 5x vkossa tolla intensiteetillä (rir0-2) kropan..

Varmaan toteutettavissa joo, mut eipä tohon kylmiltään hypätä. Ja saa aika tarkkana palautumisen kaa olla.

En ole mikään asiantuntija eikä ole kokemusta, mutta missä isot moninivelliikkeet?
Typerä ohjelma liikeiden suhteen muutenkin, imo.
Kai tommosta vitkuttelua vaijereilla tekee vaikka 7krt/vko. ;)
Pohkeet koko kropan treenissä...kovin olennaista:whistle:

En ole mikään asiantuntija eikä ole kokemusta, mutta missä isot moninivelliikkeet?

Jalkaprässi, penkki, alatalja, pystysoutu on ainakin meikäläisen laskujen mukaan isoja moninivelliikkeitä. Pohkeita hinkataan jos niitä halutaan kasvattaa tai ylläpitää, oli ohjelma minkä jakoinen tahansa.
Itse kokeilin joskus kuukauden putkeen vähän vastaavaa ohjelmaa, kyllähän touhu alkoi pian vituttaa ja paikkoja kolottaa. Kehitys ei ollut sen maagisempaa kuin vaikka normi 2-jakoisella 4 treeniä viikossa. Toimii silti varmasti (aikansa) niille jotka palautuu nopsaan eikä ole liikaa muuta elämää häiritsemässä.

Mä en yleensä ammu mitään treenitapaa tai ohjelmaa suorilta alas, mutta pari tutkimusta olen taannoin nähnyt, missä todettiin noin kaksi treeniä viikossa tehokkaammaksi kuin kolme ja niin edespäin. Mutta ainahan näihin vaikuttaa intensiteetti ja kokonaisvolyymikin, joiden huomioiminen (ei vakioiminen) tekee tutkimuksesta aika haastavaa kun pitäisi tutkia monta asiaa samaan aikaan.

Niin kuin DukeBulkem, jo sanoi niin kyllä tossa treenissä on isoja moninivelliikkeitä.
Jos tarkoitit niillä kyykky, penkki, mave, pystäri, leuat, kulmasoutu akselia, niin uskon että nämä tulevat jossain kohtaa viikko kierron aikana.

Kyllä sitä kuormaa niihin liikkeisiin pitäs vaan saaha. Intensiteetti saattaa laskee liikaa.
Tätä itsekin pidän ohjelman Akilleen kantapäänä, vaikka itse pidän sarjapaino progressiota tärkeimpänä muuttujana, niin silti uskon että tietyn pisteen jälkeen (yli 15-20 vuotta) se ei enää tuota tulosta (ainakaan merkittävää sellaista).

Viimeksi muokattu:
Tätä itsekin pidän ohjelman Akilleen kantapäänä, vaikka itse pidän sarjapaino progressiota tärkeimpänä muuttujana, niin silti uskon että tietyn pisteen jälkeen (yli 15-20 vuotta) se ei enää tuota tulosta (ainakaan merkittävää sellaista).
Yksi tekijä on myös vammat. Mitä suoraviivaisemmin mennään isompiin romuihin käsiksi niin sitä herkemmin paikat prakaa. Tietenkin riippuu tavoitteista.

Jos saman työn voi tehdä kohdelihaksella pienemmillä painoilla niin silloin säästyy nivelet ja muut paremmin.

Meinaan siis että tiheämmällä frekvenssillä ja matalammalla intensiteetillä voi saada pitkän aikavälin hyötyjä kun ei tule vammojen takia taukoja.

Muutenkaan nuo perinteisimmät voimailu/voimanostoliikkeet ei ole kaikille ne parhaat liikkeet, etenkään bodaukseen. Jos ei kilpaile voimanostossa niin ei niitä oo mikään pakko väkisin tunkea joka ohjelmaan.

Juho Murtonenkin teki saman tapaista ohjelmaa 4 kertaa viikossa

Pakko korjata itseäni. Lueskelin Juhon ketjua, jossa hän kertoi tehneensä 3 koko kropan treeniä viikossa ja 2 paikkotreeniä.

Lyhykäisyydessään kierto menee näin:

Ma: Kokokroppa A, toistot 5-10
Ti: Paikkotreeni 1
Ke: Kokokroppa B, toistot 8-12
To: -
Pe: Kokokroppa C, toistot 10-20
La: Paikkotreeni 2
Su: -

Muutenkaan nuo perinteisimmät voimailu/voimanostoliikkeet ei ole kaikille ne parhaat liikkeet, etenkään bodaukseen. Jos ei kilpaile voimanostossa niin ei niitä oo mikään pakko väkisin tunkea joka ohjelmaan.
No totta juu. Esitin vain oman mielipiteeni, ehkä liian kärkevästi. :)
Omalla kohdalla ei kyllä 5krt/vko toimis, vaikka aikaa jostain taikoskin.
En usko palautuvani tollasesta. Kyykkykin 3krt/vko on kyllä ehdoton maksimi itelle.
Paremmin kulkee kun teen vain kerran/vko+maven lämppänä kevyehkön.

@JP Fux vetää ties kuinka monta kertaa koko kropan läpi viikossa ja rauta liikkuu, kokonaiskuormituksen hallintaa ja yksilöllisten ominaisuuksien huomioonottoa tuo frekvenssi on enimmäkseen minusta.

Sitäkin. Kyse on myös siitä että toiset meistä ovat elukoita. Sanan positiivisessa merkityksessä. :)

Kyllä tiheämpään frekvenssiin voi kroppaa totuttaa. Joskus kun itse aloin treenaaman, tein vaikka ne jalat 1 x viikko ja aattelin että ei natuna pysty kyykkäämään esim 2 x viikko. Nykyisin sitten pystyy kyykkäämään vaikka joka päivä ja useaan kertaan jne.

Frekvenssi on oikein hyvä työkalu mutta ei kenenkään tietenkään pakko ole penkata vaikka 5-12 x viikko kuten ite teen. Oonki aina sanonu et jos kehittyisin pari kertaa viikossa penkkaamalla, totta kai niin tekisin. Piäsis vähemmällä.

Mitään tarkkoja määritelmiä ei frekvenssille kannata antaa, tai lukea niitä tutkimuksia munat vaahossa vaikka siellä lukisi että 3 x viikko on aivan max. Joillekkin riittää penkki 1 x viikko, joku vaatii paljon enempi.

E: Ja pätee siis bodailuun myös, mutta siinä frekvenssi kannattaa olla hiukan pienempi ja liikevalikoima laajempi.

Frekvenssi on oikein hyvä työkalu mutta ei kenenkään tietenkään pakko ole penkata vaikka 5-12 x viikko kuten ite teen. Oonki aina sanonu et jos kehittyisin pari kertaa viikossa penkkaamalla, totta kai niin tekisin. Piäsis vähemmällä.

Paljonko sulla tulee volyymiä yhteensä viikossa? Montako työsarjaa suurinpiirtein ja millasilla rpe lukemilla keskimäärin? Aika hurjalta kuulostaa 12x viikko. :eek:

Paljonko sulla tulee volyymiä yhteensä viikossa? Montako työsarjaa suurinpiirtein ja millasilla rpe lukemilla keskimäärin? Aika hurjalta kuulostaa 12x viikko. :eek:

Tosi paljonhan sitä tulee joo. Kovimmat volyymit tähän asti penkissä on ollut yhteen päivään 10200kg ja lasken vain siis työsarjat. Varaa jää sarjoihin se perus 1-4 toistoa. Viikko suunnitelma on tosi löyhä mutta aika pitkälti menen kaavalla että joka toinen päivä volyymi on korkealla, joka toinen päivä pienempi. Iso volyyminen päivä voi olla tyyliin 15-30 työsarjaa, ja pieni volyyminen 4-10 työsarjaa.

E: Ja treenejä tulee siis 1-4 x per päivä.

E2: Linkitän tähän ketjun johon ihan itse mestari, jto, on kirjotellut aiheesta. Tämmönen systeemi vaatii sitä aikaa jne joten ei ole kaikille mahdollinen. Ite oon onnekas kun kotona punttivehkeet, töissä punttivehkeet, niin voin vaikka sitä penkkiä rykästä 2-4 sarjaa pitkin päivää ja monta kertaa ilman ongelmia.

Treenailu pitkin päivää? | Pakkotoisto.com

Viimeksi muokattu:
Ei olis pitänyt kysyä, nyt olen vielä enempi ihmeissäni. :LOL:

E: tuo pitkin päivää jutska saattaa hieman avata asiaa, täytyy mennä linkin taakse katsomaan

Ei olis pitänyt kysyä, nyt olen vielä enempi ihmeissäni. :LOL:

Tää on mukava aihe puhua :D

Kannattaa tutustua tuohon ketjuun jonka lisäsin vielä tuohon viestiini. Tuosta ketjusta oon saanut paljon evästä omiin hommiin. Myös jto:n valmennuksessa olleena, paras penkkikehitys me tehtiin kun penkattiin se 2 x päivä ja reenipäiviä taisi olla se 5 x viikko.

Back
Ylös Bottom