5 koko kropan treeniä viikossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
JPFuxin volyymit on hyvin äärimmäisiä, mutta toisaalta kuinka moni on antanut tollaselle treenille mahdollisuuden edes? Monet kyseenalaistaa ja dissailee, mutta eivät koskaan oo treenanneet kahta kertaa viikossa useammin. Kyllä tuo ihan natulle sopii vallan hyvin myös.

Joo, ja kuten tainnut tässäkin ketjussa sanoa aiheesta, mie en todellakaan suosittele tämmöisiä systeemejä tuosta noin vaan toteutettavaksi. Tässä oon mie vuosia ja vuosia tehnyt töitä tuommoisen systeemin eteen, eli joskus aloin siun artikkelin innoittamana penkkaamaan / kyykkäämään 3 x viikko ja sieltä on pikku hiljaa noustu. Ja tuo "pikku hiljaa" on just se the juttu tässä. Jos itse pystyy vaikka nykyisin penkkaamaan joka päivä suht kovaakin (varaa 1-2 toistoa / sarja) ja "pahimmillaan" sen 20-30 sarjaa päivässä moneen osaan jaettuna, ei siihen pysty semmoinen kaveri joka reenannut penkin vaikka kerran, pari viikossa.

Ite nään tässä isoimpana ongelmana sen että ihmisillä on juuri noita kovia ennakkoluuloja tiheään treeniin ja sitten se, että tää vaatii resursseja (onko oikee sana?) ja aikaa. En miekää reenais näin paljon, jos miula ei ois kyykkyräkkiä olohuoneessa :D Jos joka reeni pitäs salille mennä tekemään, eihän tässä kerkeis muuta tehdäkkään kun treenata.

Mie teen myös valmennuksia pienessä mittakaavassa "harrastusmielessä", ja kyllä tätä tiheää tekemistä on päässyt parin ihmisen kanssa tekemään. Molemmilla osa-aika työ eli salilla pääsee käymään enennen töitä ja töiden jälkeen. Sitten kun ei perhettä yms ole, mikäs siinä on reenatessa. Molemmat oli alkuun skeptisiä, mutta kun pikku hiljaa alettiin tekemään kyykkyä, leukoja ja penkkiä tiheämmin, huomasi molemmat että pitkään junnanneet tulokset alkoi nousta :D Eikä mitään vedetty todellakaan KOVAA, vaan sarjat oli "löysiä". Tausta molemmilla perus voimareenistä, eli suht järkevää se oli ollut. Muutos tuli lähinnä siis tiheämpään frekvenssiin, hiukan sarjatiukkuutta laskettiin, varsinkin alkuun suht paljon ja vähän apuliikkeitä muokkailtiin. Ja tulosta tuli. Ei kummallakaan rahkeita voimanoston SE miehiksi, mutta harvasta on. Tärkeintä on että saa itseään kehitettyä ja uskaltaa kokeilla mm näitä "mahdottomia" juttuja :)

Jep jep... Kova ja fiksu treeni harvemmin tarkottaa samaa.
Mutta kevyehkö ja fiksu joo? Joo lihaksisto leikki ja hermosto leikit on erijuttuja.

yleisesti:

Kyllä mä oon sitä mieltä että aika vähemmistön edustaja on jos 5xvkossa lihat vetää läpi. Joo, olen minäkin leukoja 5x vkossa vedelly. tuohon kun nakkais pystypunnerrusta ja penkkiä kyykyt mavet kapiat penkit 5x vko..
. kyllä yksittäisiä liikkeitä varmasti pystyy, enkä epäile etteikö se penkki kehity. Mun mielestä voimailu ja bodailu mielessä 5xvkossa on eriasioita.

kyllä mun mielestää hiki pitää edes tulla jos reenataa. ei sitä intensiteettiä frekvenssn kustannuksella voi ikuisesti laskea. ja ei, hien saaminen ja äly ämpäriin reenaaminen TÄSSÄ yhteydessä ei ole synonyymejä.

edit. ja jos mä ihan hukassa oon niin opettakaa mua..?

Mutta kevyehkö ja fiksu joo? Joo lihaksisto leikki ja hermosto leikit on erijuttuja.

yleisesti:

Kyllä mä oon sitä mieltä että aika vähemmistön edustaja on jos 5xvkossa lihat vetää läpi. Joo, olen minäkin leukoja 5x vkossa vedelly. tuohon kun nakkais pystypunnerrusta ja penkkiä kyykyt mavet kapiat penkit 5x vko..
. kyllä yksittäisiä liikkeitä varmasti pystyy, enkä epäile etteikö se penkki kehity. Mun mielestä voimailu ja bodailu mielessä 5xvkossa on eriasioita.

kyllä mun mielestää hiki pitää edes tulla jos reenataa. ei sitä intensiteettiä frekvenssn kustannuksella voi ikuisesti laskea. ja ei, hien saaminen ja äly ämpäriin reenaaminen TÄSSÄ yhteydessä ei ole synonyymejä.

edit. ja jos mä ihan hukassa oon niin opettakaa mua..?

Kyllä bodaillessakin tuommonen 3-5 x vko, on toimivaa. Toimiiko se kaikille, ei varmasti, mutta suosittelen kyllä kokeilemaan. Se vaan edelleen vaatii sitä sisään ajoa ja sarjakovuuksien jne tarkempaa syynäystä. Tuommosessa systeemissä semmonen päätön tekeminen on pahin ratkaisu. Käytän nyt itteeni esimerkkinä:

Miula on aina ollut huonot reidet. Tuli niille tehtyä KOVAA treeniä 1-2 x viikko, bodausliikkeillä (prässi, hack, ojennus jne ja kyykky toki mukana) hyvällä tuntumalla ja tekniikalla. Noh aloin sitten tosiaan kyykkäämään alkuun sen 3 x viikko. Kyykky alkoi nousta. Noh vein kokeilua uudelle tasolle, aloin kyykkäämään 4 x viikko. Kyykky nousi edelleen. Parhaimmillaan kyykätty on 6-12 x viikossa, eikä jaloille ole tehty mitään muuta kun rumaa selkäkyykkyä ja reidet on nykyisin varmaan parhaimpia lihasryhmiä bodaus mielessä. Ja tämä kaikki siis TÄYSIN voimatreenin sivutuotetta. Jos olisin halunnut bodata reisiä, olisin toki muutoksia tehnyt enemmän ja varmasti siis pattiakin olisi tullut vielä enemmän.

Ja kyllä jos ei hiki tule treeneissä jonka sisältö koostuu pääsääntöisesti isoista liikkeistä, on mies rautaa, vaikka ne sarjat olisi helppoja (1-3 toistoa varaa).

Jos vaikka viikko ohjelma koostuu seuraavasti:

Päivä 1:

Lowbar 2*1*ylirauta, 5*5*rpe7-8
Kapeapenkki 4*8*rpe7-8
Leuanveto vastaote 4*6*rpe7-8
Hauiskääntö tangolla 3*10*rpe8-9
Vipunostot sivulle taljassa 3*12*rpe8-9

Päivä 2:

Maastaveto 2*1*ylirauta, 6*4*rpe7-8
Vinopenkki 4*6*rpe7-8
Alatalja 3*12*rpe8-9
Vatsa lisäpainoilla 4*6*rpe7-9
Eristävä ojentajaliike 3*8-12*rpe8-9

Päivä 3:

Niskakyykky 3*8-10*rpe7-8
Penkki 2*1*ylirauta, 5*6*rpe7-8
Leuanveto myötäote 3*8-10*rpe7-9
Hammerkääntö 3*6-10*rpe7-9
Vipunostot sivulle käsip. 4*6*rpe7-8

Päivä 4:

MediumPP 6*3*rpe7-8
Lowbar stop 6*2*rpe7-8
Kulmasoutu 3*8-12*rpe7-9
Vatsa kiertäen 3*6-8*rpe7-9
Eristävä ojentajaliike 3*6-8*rpe7-9

Tuo nyt semmonen enempi voimailun näkökulmasta, mutta ihan samalla tavalla tuota vois muokkailla enempi body suuntaan. Ja aivan varmasti tulee hiki :) Toki esim aika vasta-alkajalla (kuten sinä?) tuommoinen treeni on omiaan jo ihan lihaskavuunkin. Eli jos vaikka tuo niskakyykyn 3*8 on ekassa treenissä 100kg, sen nostaa vaikka sinne 3*8*130 sarjatiukkuuden pysyessä samana, on reisiin varmasti tullut lihaa.

E: Mutta en edelleenkään hyppäisi tuohon esimerkinkään tuosta noin vaan, jos tausta on siellä 1-2 kertaa älypois reeneissä, vaan sisään ajojaksoa se vaatii.

Viimeksi muokattu:
Niin... ei se kevyt tarkoita mitään kevyttä satujumppaa, jos ei tehdä sarjoja hamaan loppuun asti (RPE10-11). Monesti jopa se 1-2 kpl RPE10 -sarjaa on helpompi treeni ku esim 8x5 RPE8 ja kova fokus joka toiston räjähtävyyteen. Kuitenkin, jos multa tultas hakemaan nimenomaan lihaskasvuun liittyvää ohjelmointia, en laittasi tekeen lihasryhmää kuin sen pari kertaa viikossa karkeesti. Muutenkin suurin osa mun valmennettavista treenaa semmosella rytmillä, vaikka poikkeuksia toki on mukana. Paljon on kiinni treenien tavoitteesta ja muusta rytmityksestä.

Kuitenkin, jos multa tultas hakemaan nimenomaan lihaskasvuun liittyvää ohjelmointia, en laittasi tekeen lihasryhmää kuin sen pari kertaa viikossa karkeesti. Muutenkin suurin osa mun valmennettavista treenaa semmosella rytmillä, vaikka poikkeuksia toki on mukana. Paljon on kiinni treenien tavoitteesta ja muusta rytmityksestä.

Itekkin lähen aina bodyhenkisellä joilla jo jonkun verran massaa tuolla 2 x viikko. Sitten jos alkaa lagaavia lihoja olemaan, niille otetaan extra treeniä, ellei esim vaikka reenikohtainen korotettu volyymi auta. Kaikki riippuu taas vähän kaikesta ja se frekvenssi on bodarillekkin yksi työkalu muiden joukossa.

Suht vasta-alkaja joka haluaa lihasmassaa bodimielessä, on sitten aika pitkältä miun tekemissä ohjelmissa ollut semmosta perusvoimailua toistot 4-12, 3 x viikko isoin painotus isoissa liikkeissä ja syömisessä.

Ja jos siis jos kehitystä tulee tavalla x, miksi kokeilla edes tapaa y. Jos ei nykyinen treeni tuota tulosta, on aika kokeilla jotain uutta. Onko se sitten frekvenssin nosto, sarjatiukkuuden muutos, erikoistenkiikoiden mukaan otto, liikkeiden muutos, se on sitten immeisestä kiinni :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom