Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

Jep. Onneks en oo toistaseks sortunu tällaseen vakiosti. Tais olla kolmas kerta ikinä, ku käyn edes noin lähellä maksimia kyykyssä/mavessa. Tulipahan kokeiltua, ja aina oon sen verran omat rajat tiedostanu kuitenki, et riskit on ollu tiedossa. Tässä liikkeessä pidän niitä hyvin paljo pienempinä, ku edestä vetäessä. Jotenki toi vääntö ei vaan hirveesti rasita selkää mulla. Siis kirjaimellisesti ei tunnu selässä melkee mitään. Paskoa voi silti aivan varmasti ittensä, ja jossain seki raja kulkee. Tietää ainaki, missä tienoilla ruman tekniikan ykkönen piilee, jossei muuta. Härö liike, koska ei oo itellä kuitenkaan tosiaan, mitkään unelma vedon välitykset, ni jotta ton selän ees saa suoraks, ni on pakko yrittää kyykätä tosi syvältä toi. Joku oranki-kätinen voi tehä tosi isolla polvikulmalla, niinku vaikka normimaveaan. Ei sinänsä ongelma olis ite ulottuvuus, jos olis ees tosiaan reisissä tarpeeks ruutia, et voi ton tuolta kyykätä ylös.

Heikohkot etureidet+heikko core=mavessa lähtö ei tuu ikinä menee, ku ohjekirjassa. Näin näkisin asian. Mutjoo... tykkään silti liikkeest. Pitää vaa jatkaa maratooni hapotus settien tekemistä tässä(y).

Lopettaisit nyt hyvä mies nuo loputtomat selittelyt kun itsekin kerta tiedät miten vaarallista tuo on. Jos sulla on heikot etureidet ja core, niin pitäisikö asialle tehdä jotain? Eikä käyttää niitä tekosyynä paukuttaa itseltä terveys 25 vuotiaana. Se välilevy ei välttämättä varoita itsestään mitään ennenkuin päättää tulla kurkkaamaan.

@Vaginaattori mitä järkeä yleensäkään tehdä tuollaista missä vaan opettaa kroppaa nostamaan kelvottomassa asennossa?

Heikot etureidet on loppujen lopuksi älyttömän yksinkertainen heikkous korjattavaksi, ei tarvii muuta kuin nostaa tekniikka sille prioriteetille mihin se kuuluu ja kyykätä siten ettei julleta eikä käytä muita rakenteita jousena. Työtä on vaan pakko tehdä etureisillä, jotta ne vahvistuu eikä kääntää kuormaa taka-akselille mihin sulla taitaa olla aika syvälle mennyt tapa jo.

Liitteet

• kaari.webp
    kaari.webp
    10,2 KB · Katsottu: 344
Ei siin hirveesti järkee ookaan. Kai se pitää sit vaan tehä kaikki vedot enintään siihen pisteeseen, missä alkaa ryhti pettää selkeesti, ja luottaa, et kehittyy siitä itestään, ilman, et korjaa jtn muita asioita.
Kyykyssä kehittyminen autto etureisiin, mut keskikroppa tuntuu vaan erittäin vaikeelta vahvistaa. Osittain ehkä en ''osaa'', mut tuskinpa on olennaisin seikka. En oikeesti harrasta tällast, mut on vaan alkanu viime aikoina ärsyttään, toi puhtaan & paskan noston ero raudan määrässä. Se ero on niin överi mulla.
Omien havaintojen mukaan tuollainen selän pyöristyminen johtuu enemmänkin heikoista pakaroista ja takareisistä. Kun se noston dynaaminen työ on liikaa pakaroille ja takareisille, osallistuu selkä siihen mukaan sen ollessa vahvempi. Kovissakin maveissa se on jatkuva taistelu pakaroiden, takareisien ja selän välillä. Tasapainoisilla nostajilla taka-akseli on kuitenkin sen verran vahva, että selkä ei pyöristy.

Tekemällä paljon kyykkyä etureisipainotteisesti et auta asiaa yhtään. Sun kannataa opetella kyykyssä ja mavessa "hip hinge". Jos tuo sun tilanne on edennyt "anterior pelvic tilt" asteesen, eli alaselkä on vahva ja kireä, pakarat ja takareidet on heikot ja venyneet, vatsa on heikko ja venynyt, lonkankoukistajat on vahvat ja kireät. Tuota voi korjata oikeanlaisella venyttelyllä ja reenillä.

Ihan vaan omia mietteitä.

Nii ja siis tolla ylemmällä videolla kyllä tiesin, ettei tuu oleen mitää erityisen hienoa tekemistä. Mut unohdetaan toi ja mietitään normimavea:
Linkannu näit mun vanhoja maveja useemman kerran, mut jos nyt kerran viel, ku tärkee aihe. Tossa vedän tosi suorajalkasesti, mut selkä on silti ihan hyvin.
Muistan et tuollon mul oli takareidet tosi paljo kireemmät, mitä nykyään. Venyttelin yms. ne sit auki jossai vaiheessa. En varmaa oikeesti ees OSAIS vetää tolleen enää, miten tossa. Syväkyykyssä tuollon joku 60-70kg oli jo raskas paino mulle, ku olin senki touhun alottanu just. Eli ehkä mä en tuollon fyysisesti kyennyt edes jeesaan etureisillä tota lähtöä. Nyt mul pitäis olla vaadittavat voimat siihenki, mut jotenki vaan keskikroppa tuntuu ''väärältä'' yleensä. Tiiä sit, kuinka suuri osa on heikkoutta tai jtn kireyttä jossain, ja kuinka suuri osa on taidon puutetta? Mavessa myös, ku hakee asentoa, ja koittaa työntää lattian läpi, ni hyvin harvoin tulee semmonen haluttu tunne takareisiin. Oikeenlainen jännite, minkä uskon aiemmin saavuttaneeni :O.

Takareisien venyttely voi olla jopa haitallista nostelussa tietyn pisteen yli, jos niitä ei samalla vahvista hyvää tahtia. Ja vatsalihakset ei kykene kunnolla supistumaan, jos rankaa ei saa kunnolla suoraksi (heikot pakarat ja takareidet, kireät lonkankoukistajat ja alaselkä). Voit vertailla tätä: Kokeile tehdä sellainen kunnon perseen keikistys asento (anterior pelvic tilt), ja yritä vetää ilmaa vatsaan samalla jännittäen keskikroppa. Kokeile sitten seuraavaksi puristaa pakaroita voimakkaasti yhteen, jolloin selkäranka suoristuu, ja sitten tiukenna keskikroppa.

Ei se taito hirveästi auta, jos keho pyrkii helposti käyttämään niitä vahvoja lihaksia opetellulla liikeradalla. Sun pitäis valitettavasti opetella se mave alusta ja saamaan se tuntuma (vihaan sitä sanaa) pakaroihin ja takareisiin. Paljon eristystä myös pakaroiden ja takareisien alueelle. Kyykyssä opettele myös ohjaamaan lantiolla sitä nostoa, jotta saat pakarat aktivoitumaan. Youtubestakin löytyy mm. hip hinge haulla. Venyttelyssä koita saada lonkankoukistajat ja alaselkä venymään. Älä toistaiseksi venytä takareisiä ja pakaroita, korkeintaan lyhyen aikaa dynaamisesti lepopäivinä jos ne on kipeänä.

Parasta mitä voit ton mavesi eteen tehdä on pyytää joku vierestä neuvomaan se liike. Sitten otat kylmän viileästi tangosta painoja (paljon) pois ja teet joka ikisen sarjan vain siihen pisteeseen saakka, kunnes asento ei enää pysy hyvänä. Pikkuhiljaa sitten nostat painoja. Vahvistaa juuri niitä paikkoja, jotka on heikkoja.

No luulisi siellä salilla nyt joku olevan, joka osaa maastavedon tekniikan neuvoa kädestä pitäen. Jos ei, niin tuu käymää riihimäellä joku päivä.. (y)

Luepa tuota Vaginaattorin kinaamisen, teoretisoinnin ja vastaväitteiden määrää täällä ja kuvittele, millainen kokemus se kaverin liveneuvonta oikein olisi? Minä en edes yrittäisi.

No luulisi siellä salilla nyt joku olevan, joka osaa maastavedon tekniikan neuvoa kädestä pitäen. Jos ei, niin tuu käymää riihimäellä joku päivä.. (y)
Tää ei valitettavasti riitä, jos lihasepätasapaino on suuri. Jos pakarat ei suostu millään aktivoitumaan kunnolla lähdössä, niin et voi sitä toiselle opettaa - ne pitää herätellä erilaisilla liikkeillä ja harjoitteilla. Aika yleistä, että paljon istuvilla aikuisilla pakaroiden ja takareisien hermotus on ihan perseellään. Vähän eri lähtökohta kuin jollakin paljon urheilleella nuorukaisella, jonka pakarat repii housuihin reiän ekaa kertaa mavea tehdessä.

Mitään ei menetäkkään siinä, et kuulee muitten palautteen.

Toi nyt kuulostaa vähän siltä että lähtökohtaisesti apu olis miinusmerkkistä, mutta ehkä tässä tapauksessa +-0. :ROFLMAO:

Nöyrää tekemistä vaan ja intoa siihen.

Itelläkin se tilanne että pitäis kehdata kysyä vähän jeesiä, kun salilla pari kaveria mavettelee ihan nätin näkösesti ja minä en. :-)

Hyvin paljo nopeempi prosessi, tai ainaki kehittävämpi prosessi, ku sellasen kaa, joka ei kykene minkään sortin itsekritiikkiin ja mainitsemiisi asioihin.
Näitä ihmisiä löytyy paljo. Monet jopa huomattavan vahvoja ;). Mut joo, siin oot oikeessa, et mun kaa väittely on tuskaa ainaki sillon, jos ei pysty perusteleen itteään.
Koska mä nimenomaan osaan, ja haluan esittää niitä vastakyssäreitä. Niin sitä asioita opitaan, eikä vaan lampailemalla, ja uskomalla kaikkee nielemättä.

Pahoin pelkään että tämä asia ei usein välity muille.

Mut mä ymmärrän teoriassa silti täysin, miten esim. kuuluis mavettaa järkevästi. Käytännössä ei vaan oikeesti oo yhtä simppeliä aina. Liian moni tekijä voi vaikuttaa, ja mun ego on niistä pienin huoli.

Mikä sitten saa sinut lisäämään tankoon rautaa tekniikan hajoamisen jälkeen? Vaihtoehtojahan on kolme: ego, tietämättömyys tai välinpitämättömyys.

Otetaan vaikka tuo sun kuukauden takainen vetoreeni. Jokainen toisto hätiköidään, paine puuttuu ja satkun kohdalla selkäkin alkaa pyöristyä. Silti nousit 150 kiloon asti. Teet siis kokonaisia reenejä, joissa ei ole yhtäkään hyvää toistoa. Luulisi soittavan hälytyskelloja.

@Vaginaattori

Viestissä ilmaisit, että sinä nimenomaan osaat esittää vastakysymyksiä. Musta sun viestien rakenne ja jäsentely on usein sellainen, että niistä on ylipäätään vaikea saada kiinni. Silloin nuo vastakysymyksetkin hukkuu siihen viestiin ja tuo ns. osaaminen esittää kysymyksiä ei välity muille.

Muutamia, omasta mielestä hyviä vaihtoehtoja maastavetotekniikan hiomiseen:
  • Yleisesti kannattaa tehdä mieluummin enemmän lyhyitä sarjoja (kakkosia, kolmosia), kuin pitkiä sarjoja. Tällä tarkoitan sitä, että jos normaalisti on tehnyt vedossa vaikkapa 3x6 -sarjat, tee mieluummin 6x3. Tällöin pystyt keskittymään tekniseen tekemiseen paljon paremmin. Usein pidemmissä sarjoissa tekniikka hajoaa sarjan edetessä.
  • Voit kokeilla ottaa jokaisen toiston "resetoimalla", eli nouse toistojen välissä ylös (voit ottaa vielä vaikkapa askeleen taaksepäin) ja hae vetoasento uudelleen. Tässä pääsee harjoittelemaan vetoasennon hakemista useammin.
  • Pyri vetämään tangosta "löysät pois" ensin ja hae painetta käyttäen tankoa hyväksi ja irrotus tasaisesti - ei riuhtaisemalla/nykäisemällä.
  • Yksi hyvä vetovariaatio tekniikan hiomiseen on paussi-veto, eli vedä tanko noin 5cm irti maasta, pysäytä hetkeksi (esim. 1 sekunti) ja vedä siitä ylös. Tämä pakottaa pitämään paketin teknisesti kasassa, sillä veto ei lähde enää tuosta paussista kunnolla liikkeelle, jos tekniikka pettää.
  • Muitakin hyviä variaatioita on, mm. Sheikon ohjelmissa käytetyt 1/2+1 ja 1+1/2 -vedot, mutta ne ovat enempi heikkojen kohtien työstämiseen, mutta sopivat myös teknisen puolen hiomiseen mielestäni oikein hyvin.

Back
Ylös Bottom