Murtonen ei mielestäsi kisanneena classic-bodarina siis ole riittävän lihaksikas jakamaan neuvoja? Kai Utinkin voi laittaa kategoriaan "akateeminen paremmin tietäjä", kun käsittääkseni jakaa suurimmalti osin Juhojen näkemykset (en tiedä jakaako edellä käsitellyn aiheen suhteen, sitä voi vaikka hän itse kommentoida). Mutta hänhän onkin lihakseton tissiposki, ainakin omien sanojensa perusteella. Mitä vaikkapa Hulmiin tulee, ei miehen tavoitteena ole ollutkaan maksimaalisen lihasmassan kasvattaminen. Harvalla ehkä riittää motivaatiota sekä akateemiseen uraan, että täydelliseen omistautumiseen kehonrakennukseen tai mihin tahansa muuhun lajiin.Olen pistänyt merkille, että suurinosa näistä akateemisista paremmin tietäjistä ovat lihaksettomia tissiposkia. Tietoo löytyy kaikesta ja treenit ovat hiottuja 1a 3bc laivanupotus-matematiikkaa, mutta tulokset 38cm paksu olkavarsi pumpissa.
Ymmärrän että koitetaan löytää helppoja ja kivuttomia tapoja treenata, ja päälle lyödään hienoja termejä sekä kevennettyjä viikkoja, mutta missä ne tulokset ovat?
Tuolla on lukemattomia tyyppejä jotka treenaavat vähemmän hiotuilla tekniikoilla sen enempää kelaamatta missä kohtaa juuri tuona hetkenä käsivarsi kohtasi Pohjantähden. He myös kehittyvät vuosi vuodelta.
Täysin toinen kysymys on tietysti, mitä relevanssia tällä iänikuisella ad hominem -argumentilla on tässä keskustelussa. On totta, että saleilla on ihmisiä, jotka kehittyvät kovaan kuntoon sen suuremmin miettimättä mitä tekevät. Silti, kun aletaan jakamaan neuvoja muille ihmisille, olen itse ainakin taipuvainen uskomaan mieluummin asiansa hyvin perusteleviin, tiedettäkin (ei välttämättä pelkästään) apuna käyttäviin- kuin pelkkiin omiin kokemuksiin nojaaviin lähteisiin. Tiede on erittäin pätevä lähtökohta neuvojen antamiselle, mikä ei tietenkään poissulje sitä, etteikö tiedettäkin voisi väärinkäyttää esimerkiksi harrastamalla "cherry-pickingiä" tutkimusten suhteen tai esittämällä varmaksi asiaa, josta ei todellisuudessa ole näyttöä tai tieteellistä konsensusta. Se ei myöskään tarkoita sitä, etteikö hyviä neuvoja voisi antaa myös ilman viittausta tutkimukseen, mutta jos tieteen kanta aiheeseen on oikeasti täysin päinvastainen, olisi neuvoon syytä suhtautua vähintäänkin skeptisesti.
Täsmäkäytöllä hiilari+EAA (kuten moni tekeekin) saatiinkin jo reilusti paremmat tulokset. Kaiken kaikkiaan siis erittäin hyödyllinen verratuna mainostamaanne funlightiin/trip mehuihin.