Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin ja pidetään mielessä että 5x8 on aina vaikeampi ja vaativampi treeni kuin 5x failure. 5x failure treenin pystyn vetämään huomattavasti isommilla painoilla.
Olen samaa mieltä, kannattaa treenaa niin kovaa kuin ikinä kykenee, kunhan siitä palautuu!
Palautumiskapasiteetti on aina yksilöllinen, mutta kehitettävä ominaisuus!
Ja mikä tärkeintä, sitä pitää ja kannattaa kehittää! ELI harjoittelun pitää olla nousujohteista!
Palautumiskapasiteetin kehittäminen vaati sitä, että kroppaa ylikuormitetaan tilaan, johon se ei ole tottunut.
Tämmöiseen tilaan pääsee 90% kaikista asiakkaistani alle 6 viikossa, vaikka sarjamäärä on alle 100/vko.
Harjoittelussa käytetään failurea maltilla, mutta erikoistekniikat kohdistuu vain lähinnä pienille lihaksille.
Kenenkään kohdalla ylikuormittaminen ei ole vaatinut hifistelyä, VAIN KOVAA NOUSUJOHTEISTA TREENIÄ!
Nimenomaan kunhan siitä palautuu jo kun palautuu. Ei ole tietenkään mitään tolkkua mennä liikaa tekemään mitään missään, liika on liikaa aina. Mutta hirvittävästi ihminen kestää, itsekin yllättynyt miten paljon sitä loppujen lopuksi kykenee tekemään niin natuna kuin lääkkeillä. Palautuminen vain on erilaista.Olen samaa mieltä, kannattaa treenaa niin kovaa kuin ikinä kykenee, kunhan siitä palautuu!
Jarno Olmalakin liittyi keskusteluun, ja hänenkin suuntaviivansa ovat samat: kehittää sitä palautuskapasiteettia ja kroppaa puskemalla omaa limittiä. Eroja on sitten yksilöiden välillä.
Jos nyt vertaan itseäni Olmalaan, mulla ei ole palautumiskapasiteetti läheskään samaa luokkaa. Mutta se ei tarkoita ettenkö olisi saanut sitä kehitettyä; kun aloin viime kesänä ensimmäistä kertaa treenaamaan kroppani 2x viikossa läpi, olin muutamassa viikossa kevennyksen tarpeessa. Mutta seuraavalla kierrolla kesti jo kauemmin, ja pystyin myös treenaamaan kovempaa, ja kehitystä sillä saralla tapahtuu edelleen. Silti, Olmalan kapasiteetti on sellaista mitä lähelläkään en vielä ole.
En sitten tiedä, olisiko tuo palautumiskapasiteetti ollut nopeammin kehitettävissä siinä parinkympin huiteilla, kun kroppa oli pitkälti tuhoutumaton. Nyt reilusti varttuneempana (ei henkisesti) tuo ei ole niin kovin nopeaa.
Kysympä: jos nyt jätetään visuaalinen tarkastelu pois (se kun on mahdollista treenimetodista riippumatta), niin miten mittaat kehitystä?
Yksilöiden välillä on toki eroja paljonkin. Kuten omalla kohdallasikin olet huomannut niin sitä palautumiskapasiteettia pystyy kehittämään vaikka meilläkin on aivan eri lähtökohdat. Ajan saatossa se varmasti tulee kehittymään lisää. Se mitä mä ihmettelen on että Suomessakin on aivan helvetisti kisaavaakin porukkaa jotka puhuu että eivät pysty treenaamaan kuin 4-5 kertaa viikossa. Jos tuon yli mennään niin ylikunto kolkuttaa ovella. Mun korvaan kuulostaa todella oudolta kun ei puhuta mistään aloittelijoista.
Noin 3-5 päivän välien. Ja pointti on tuhota se lihas kerralla kunnolla, palautua ja tehdä uudestaan. Varmistaa, että se taatusti on tehty loppuun. Ja tottakai loput lihasryhmät paukutetaan vastaavasti totaalisesti loppuun aina. Selkätreenistä alkaa domssit nyt vähenemään ja pääsen torstaina tekemään edestävetoja täysiä. Vaihtoehto olis pumppaila se 1,5 tuntia salilla joka toinen päivä, mutta en näe siinä mitään maailman järkeä kun kerralla kunnolla tehtynä säästyy siltä, että saa olla kokoajan tekemässä joka lihaksen joka toinen päivä.Mike laittoi sopivasti "selkätuho" treenin tuonne etusivulle, kampea veivataan huolella, järkyttävän tylsän näkönen treeni, mutta varmasti latsit tulessa seuraavana päivänä. Mutta: montako noita tehdään/viikko? 1? 2?
Noin 3-5 päivän välien. Ja pointti on tuhota se lihas kerralla kunnolla, palautua ja tehdä uudestaan. Varmistaa, että se taatusti on tehty loppuun. Ja tottakai loput lihasryhmät paukutetaan vastaavasti totaalisesti loppuun aina. Selkätreenistä alkaa domssit nyt vähenemään ja pääsen torstaina tekemään edestävetoja täysiä. Vaihtoehto olis pumppaila se 1,5 tuntia salilla joka toinen päivä, mutta en näe siinä mitään maailman järkeä kun kerralla kunnolla tehtynä säästyy siltä, että saa olla kokoajan tekemässä joka lihaksen joka toinen päivä.
Moro! Olin tuossa nettiyhteyksien tavoittamattomissa 5 päivää niin ei oo päässy osallistumaan keskusteluun. Jaa mitenkö keitystä tarkastalen jos ei tosiaan visuaalisesti huomioida? Se visuaalisuus on kyllä tärkeä mittari itselle, mutta kyllä mie oman kehon kuuntelemista pidän kans tärkeänä taitona. Olen kehittynyt treenaajana eli saan kohdelihaksella paremman tuntuman ja sen ehdoilla itse nousen sarjapainoissakin, toki joskus kokeillaan kepillä jäätä ja käydään "liian raskaissa painoissa". En perusta niinkään treenin jälkeisiin domsseihin(ei domssit ole suora mittari lihaskasvusta) vaan siihen treenin aikaiseen lihastuntemukseen että lihas rasittuu työtätehdessä.
En näe mitään isompaa pointtia tuijotella esim toistoja tai sarjapainoja, vaan keskittyisin tuijottamaan miten puhtaalla tekniikalla minkäkin liikkeen saa menemään perille ja miten hyvin se kyseinen liike tuntuu. Ajan kanssa sitten huomaamatta voimatkin kehittyy ja joutuu korottamaan kuormia saadeen isomman kuorman samalla tekniikalla ja toistomäärällä liikkumaan.Onko sun kokemuksella järkevää tai tarpeellista jotenkin seurata progressiota tai lisätä volyymia tasaisesti laskemalla jotain sarjoja jne? Vai onko se aina riittävä kun vetää päivän kunnon mukaan lihaksen loppuun? Miten näet että kannattaa ottaa kevennyksiä natikkana jos treenaa näin. Musta ite tuntuu että 3-4 päivän välein lihas kovaa loppuun on hyvä, mutta en tiedä riittääkö toi halutun ylikuormituksen saavuttamiseen, tuntuu että voi vetää tolleen ihan ympäri vuoden. Välillä tulee sit joku muutaman päivän paussi muista kiireistä johtuen ja se riittää...
Noin 3-5 päivän välien. Ja pointti on tuhota se lihas kerralla kunnolla, palautua ja tehdä uudestaan. Varmistaa, että se taatusti on tehty loppuun. Ja tottakai loput lihasryhmät paukutetaan vastaavasti totaalisesti loppuun aina. Selkätreenistä alkaa domssit nyt vähenemään ja pääsen torstaina tekemään edestävetoja täysiä. Vaihtoehto olis pumppaila se 1,5 tuntia salilla joka toinen päivä, mutta en näe siinä mitään maailman järkeä kun kerralla kunnolla tehtynä säästyy siltä, että saa olla kokoajan tekemässä joka lihaksen joka toinen päivä.
Vajaiden sarjojen katson olevan vain palautumista haittaavaa touhua.
Tämä on se mihin tutkimusnäyttökin viittaa, että näin homma toimii parhaiten suurimmalla osalla ihmisistä. Toki lihasryhmäkohtaisia eroja löytyy paljonkin. Lisäksi sinun tapauksessasi ikä vielä huonontaa palautumista. Toki Hulmi, Haikarainen & kumppanit ovat tehneet selväksi senkin, että yksilöllisyys korostuu mitä korkeammalla tasolla ollaan. Lisäisin tähän omaksi spekulaatioksi senkin, että harvemmin kisaajaksi valikoituu keskiverto ominaisuuksilla sekä työmoraalilla/ajankäytöllä olevia yksilöitä.Kyllä mun kokemukset on täysin päivastaiset. Treenivuosia takana yli kolmekymmentä, ja paras muutos mun treeniin oli, kun lopetin isoissa liikkeissä failureen tekemisen lähes kokonaan. Toki samalla siirryin tiheämpään frekvenssiin. Kai siinä on yksilöllisiä eroja, miten kroppa vastaa äärimmäisen kovaan intensiteettiin. Mulla erikoistekniikat ja jatkuvat failureen treenaamiset vie aina kuntoa alaspäin ja aika monen muun natutreenaajan on kuullut sanovan samaa. Mutta varmasti ne joillekkin natuillekkin toimii, en mä sitä väitä. Mutta kyllä omalta kohdalta tiedän varmasti, että tiheä frekvenssi ja pienempi intensiteetti on parempi.
Jos olit vuosikausia treenannut samalla tyylillä, niin ehkäpä sitten treenityylin muutos oli se iso/isoin syy uuteen kehitykseen.Kyllä mun kokemukset on täysin päivastaiset. Treenivuosia takana yli kolmekymmentä, ja paras muutos mun treeniin oli, kun lopetin isoissa liikkeissä failureen tekemisen lähes kokonaan. Toki samalla siirryin tiheämpään frekvenssiin. Kai siinä on yksilöllisiä eroja, miten kroppa vastaa äärimmäisen kovaan intensiteettiin. Mulla erikoistekniikat ja jatkuvat failureen treenaamiset vie aina kuntoa alaspäin ja aika monen muun natutreenaajan on kuullut sanovan samaa. Mutta varmasti ne joillekkin natuillekkin toimii, en mä sitä väitä. Mutta kyllä omalta kohdalta tiedän varmasti, että tiheä frekvenssi ja pienempi intensiteetti on parempi.