Toni Kokko ja viralliset ravitsemussuositukset foliohattu päässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
-Tiistai ilta
-Katsot tvstä subia
-Toni Kokko televisiossa kertomassa ravitsemuksesta
-Myötähäpeä kun kaveria servataan fiksujen ihmisten johdosta ja äijä vaan nyökyttelee
-Tekee ravitsemuksesta tähtitiedettä ja keksi pyörän uudestaan. Ratkaisu kaikkeen: vähemmän viljoja, raakamaitoa rasvattoman maidon sijaan ja rasvat tulee ottaa voista eikä margariinista

BigBrother, temptation island, hottikset, sinkkulaiva. Rima on alitettu.

Tomi Kokko. Ja oikealla asialla. Suomen virallisterveellinen ruokavalio on syvältä, etenkin jos oletuksena on, että se sopii kaikille.

Virallisissa ravintosuosituksissa lienee rukkaamista, mutta jotenkin nykyään syömisestä on tullut niin helvetin vaikeaa. Joidenkin mukaan ei saisi juoda maitoa, ei syödä viljatuotteita yms. Katsoin YLE:n pätkän, jossa toimittaja meni Kokon kanssa ruokakauppaan. Mietin sitä katsoessani, että onko esim. kovinkaan monella lapsiperheellä mennä Kokon suosittelemalla tavalla? Kokko itse sanoi juoneensa aikoinaan useamman litran maitoa päivässä. Tämä on taas sitä, että mennään ääripäästä toiseen. Kokko sentään on sanonut, ettei väitä oman ruokavalionsa olevan ainoa oikea, kuten taas lääkäri Heikkilä tuppaa tekemään. Omenoitakaan ei saisi syödä kuin yhden päivässä...

Nettiaikana on myös hyvin yleistä, että tavalliset tallaajat ottavat jonkun näistä virallisten ravintosuositusten vastaisista tyypeistä profeetoikseen ja julistavat ilosanomaansa kovaan ääneen, haukkuen yliopistotason tutkijoita jne. Ja samat nettikirjoittelijat taitavat olla niitä, jotka ovat hysteerisia lastensa rokottamisten vastustajia.

Sanottakoon vielä, että virallissa ravintosuosituksissa on varmasti paljon huonoa, mutta minä ihmettelen silti hyvin paljon tätä ruokavaliohysteriaa.

Joo ei se tosiaan mullakaan ole ollenkaan tarkkaa (ks. esim. Dieetti kuvina - ketju :D)
Mutta Heikkilän ansiosta tajusin aikanaan kärsiväni gluteenista johtuvista vaivoista ja että runsas eläinrasva sopii minulle jopa siinä määrin että uskon runsaan rasvansyönnin parantaneen PCO-syndrooman josta kärsin nuorempana ennen kuin aloin karpata, paranemisen olen itse nähnyt ultrassa eli tämä on faktaa eikä mutua.

Lukiossa kun pyrin syömään kasvispainotteisesti ja vähärasvaisesti, menkat olivat koko 3 vuotta kokonaan poissa. Paino mulla oli silloinkin samoissa kuin nyt eli täysin normaali, mutta hormonitoiminta siis täysin telakalla.

Enää en karppaa, mutta voita ja muita luonnollisia rasvoja syön reippaasti joka päivä, jos joskus jää puolikin päivää vähemmälle kuin tarpeeni on, huomaan sen heti psyykessä (eli oletettavasti hormonitoiminnassa).

Mä suosittelen jokaiselle litran Ingmanin mustikkajäätelöä päivässä. Siinä on lähes kaikki ruokaympyrän osaset. Marjoja, maitoa, rasvaa ja hiilareita. Jos tuntuu, että ei ole tarpeeksi metsää mukana, niin jäkälää vaan kylkeen. Sillä lähtee vitutus. Väsy saattaa tulla, mutta hyvää se on.

Itselläni huomio kiinnittyi kahteen asiaan:
- Kokko ei tunnu ymmärtävän mitä tiede on (riippumatta siitä onko se oikeassa vai ei)
- Miten henkilöllä joka mainostaa itseään fitness expertiksi voi hapenottokyky olla 41 ml/kg/min, eli tuon ikäiselle miehelle varsin keskinkertainen tulos? Jos mitään kestävyysliikuntaa ei harrasta, niin ei ihme, etteivät hiilihydraatit sovi ruokavalioon.

Oli mielenkiintoinen ohjelma kieltämättä.Kokon ruokavaliossa on varmasti paljon hyviäkin puolia ja sopii hänelle itselleen.Ruokavalio sopii myös sporttisen ihmisen elämään.Mikä sitten olisi hyvä ruokavalio sohvapotulle.Onko sellaista edes keksitty?Ihminen on jännä kapistus, kun se mikä toimii toisella, ei välttämättä taas toimi yhtään toisella.Noi yleiset suositukset on tässä Lasse Virenin luvatussa yhteiskunnassa luotu ilmeisesti sellaista 70 kiloista 3 kertaa viikossa lenkkeilevää insinööriä varten.Onneksi on tälläisiä palstoja, jossa tämän lajin harrastajat voivat vaihtaa kokemuksia eri treenimetodeista ja ruokavalioista.

Implikoit, että sen 70-kiloisen insinöörin pitäisi syödä jotenkin erilailla kuin jonkun bodarin? Määrällisesti ehkä, muuten ei. Keholajien harrastajat vaan tykkää tehä numeron siitä, miten syödään "oikein".

- Miten henkilöllä joka mainostaa itseään fitness expertiksi voi hapenottokyky olla 41 ml/kg/min, eli tuon ikäiselle miehelle varsin keskinkertainen tulos? Jos mitään kestävyysliikuntaa ei harrasta, niin ei ihme, etteivät hiilihydraatit sovi ruokavalioon.
Tätä ei voi kun ihmetellä. Kaveri ei taida itse liikkua loppujen lopuksi kovinkaan paljon.

http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/...le-syon-ravintosuositusten-mukaisesti/5766668

Ihmiset on sen verran erilaisia että elimistö vaikuttaa eritavalla itsekullakin, ruokavalioita ja ravintotottumuksia on erilaisia mm. Japanin okinawan saarella asuvat ovat maailman (ehkä) iäkkäintä kansaa.

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/pitkan-ian-salaisuus-loytyy-okinawalta/272555/

Muutenkin kun tehdään äkillinen radikaali muutos elimistö voi alkuun vastata hyvinkin radikaalisti sitä vastaan, ihminen on sopeutuvainen mutta se sopeutuminen voi viedä aikansa.

Eli, riisiä, pekonia, ja uppopaistettuja vihanneksia.

Ei nyt ihan välttämättä :D ruokavalio koostuu lähinnä vissiin kalasta, riisistä, soijasta, vihanneksista hedelmistä, vihreästä teestä yms.. eivät pahemmin taida punaista lihaa syödä kalaa taas enemmän varmaan mitä suomessa suositellaan.

Ei nyt ihan välttämättä :D ruokavalio koostuu lähinnä vissiin kalasta, riisistä, soijasta, vihanneksista hedelmistä, vihreästä teestä yms.. eivät pahemmin taida punaista lihaa syödä kalaa taas enemmän varmaan mitä suomessa suositellaan.

On se possu pääasiallinen protskulähde siinä kalan ja muun hötön ohella. Olikohan nötköttiburgeriki sieltä nurkilta. Ainakin lähes jokainen "perinneruoka" on, possua.

No joka tapauksessa, nykyaikuiset eivät varmasti safkaile samalla tavalla kuin ne jotka elivät/elävät vanhaksi. Nämä alueelliset tutkimukset/ekspertit on aina vähän hakosalla kun yrittävät löytää jotain yleistettävää mallia. Totuushan on jossain mäkkärin ja riisikakun välissä. Vähemmän mediaseksikästä vain.

Kokot sun muut käärii rahat ja julkisuuden, kun järkevintä olisi jokaisen syödä niinkuin itselle sopii.

Itsellä häiritsi dokkarissa pari kohtaa eli:

- Totta kait ihminen, joka on vuosia vedellyt vähähiilihydraattisella ruokavaliolla reagoi siirtyessä runsashiilihydraattiseen ruokavalioon. Eli kerää nestettä, tulee huonoa oloa jne. En voi käsittää miksei Kokko tuonut tätä asiaa esiin
- Ei verrokkiryhmää. Olisi vaikka samalla pistänyt pystyyn jonkin verrokkiryhmän ja katsottu mitä tapahtuu
- Kokko ei ottanut myöskään sitä huomioon, ettei suurin osa tavan suomalaisista edes noudata ruokaympyrää. Sen takia ihmiset voivat huonosti ja lihovat, eivät sen takia, että noudattavat sitä ruokaympyrää
- Ja yhä edelleen tieteellisessä keskustelussa subjektiivinen kokemus ei ole pätevä agrumentti

Muutenkin dokkari oli mun mielestä vähän plääh, sensaatiohakuinen ja alusta alkaen tuomitseva. Ehkä Kokko yritti matkia vähän Morgan Spurlockia, mutta metsään meni.

lautasmalli_vaaka_iso_web.jpg

Jotenkin tuntuu siltä, että ihmiset jotka kritisoivat ravintosuosituksia eivät välttämättä syö niiden mukaan. Kommentit ovat kärjistäen enemmänkin tyyliin: "kun siirryin karppaukseen ja jätin pizzat, sipsit ja oluen pois, niin paino laski heti".

lautasmalli_vaaka_iso_web.jpg

Jotenkin tuntuu siltä, että ihmiset jotka kritisoivat ravintosuosituksia eivät välttämättä syö niiden mukaan. Kommentit ovat kärjistäen enemmänkin tyyliin: "kun siirryin karppaukseen ja jätin pizzat, sipsit ja oluen pois, niin paino laski heti".
Esimerkkiannos olisi mulle ihan ok, jos maidon tilalla lasi kuivaa valkkaria, ruisleivän tilalla leipä täyttä kauraa ja päällä voita ja lihaa puolet enemmän :D

Jäin miettimään, että paljon Kokolle tulee päivässä hiilaria tuolla ruokavaliolla? Hiilarinlähteinä olivat ainoastaan marjat ja kasvikset.

Itse olen pidemmän aikaa jo ihmetellyt tätä keskustelua ravinnosta. Ensimmäisen kerran näin Tomi Kokon jossain Ylen keskusteluohjelmassa missä mies kertoi että joi aikanaan kolme litraa rasvatonta maitoa ja ihmetteli kun vatsa voi todella huonosti! No en yhtään ihmettele ja ei varmaan moni muukaan, jos juo tuon verran mutta herra Kokolle asia tuli suurena yllätyksenä. Ja tästähän voi tietenkin syyttä virallisia tahoja sekä salaliittoa sen takana!

Edelleen eniten ihmettelen että, miten virallisia suosituksia vastaan ajattelevat, voivat syyttää heitä melkein kaikesta mahdollisesta kun ihmiset eivät edes syö ravintosuositusten mukaan! :woot:

Ja jos joku lihoo tai terveys menee pilalle tuolla yllä olevan kuvan mallilla niin silloin kyseessä on jokin sairaus ja sitä ei voi todellakaan käyttää esimerkkinä!

Back
Ylös Bottom