WEIGHTLIFTING Painonnostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Painonnostovideoita – tempaus, työntö ja treenipätkät

Meta description: Painonnostovideoita-ketju: tempaus- ja työntöklipit, treenipätkät, kisavideot, tekniikka-analyysit ja PR-yritykset.

Tämä kärysuma on helvetin huono asia painonnoston kannalta. Olympiastatus ei näinä päivinä ole milläänlailla varma näille vanhoille perinteisille lajeille, kärysuma ei ainakaan auta.

Todella kova on kaveri kyykkäämään, toivotaan että voimat siirtyy tulevaisuudessa tempauksiin/työntöihin.
Ei tartte tuon vahvemmaksi kyllä kyykyssä tulla painonnostoa ajatellen. mm. Reza ja Krastev kyykänny 400kg+ johon Mart kyllä yltää jos vaan yrittää, sen verran helppo oli tämä 380

onko aivan päin vittua

On.

(Ei millään pahalla tietenkään, tästä ei nimittäin ole kovin helppoa päästä jyvälle itsekseen! Mutta samaan johtopäätökseen varmaan päädyt itsekin, jos vertailet näitä tämän ketjun muita suorituksia tuohon omaan videoosi. Ensimmäisenä vinkkinä olkoon siis se, että katsot videoita tästä ketjusta, niin näet miltä oikeat suoritukset näyttävät. Toisena se, että pyydät jotain osaavaa kaveria (parhaassa tapauksessa valmentajaa) opastamaan ennen kuin menet tekemään seuraavan kerran. Kolmanneksi, kun jatkossa kuvaat, niin valitse sellainen kuvakulma että nähtäisiin koko suoritus. Ei siis leikata ylä- ja alaosaa pois, kun niiden näkeminen auttaa kummasti arvioinnissa. Tsemppiä harjoitteluun!)

Ja käsitin ehkä vähän väärin tän ketjun idean. Ei näy paljo porukka linkkailevan omia suorituksiaan, vaan ammattilaisten ihailua näkyis lähinnä olevan. Ketjun otsikko vaan kutsui minua harrastelijamaisuudestani huolimatta :rolleyes:.
Kuuluuko toi lantiolla kimmotus kaikkiin näihin nostoihin vakiona?

Joo hitusen OT tämä on mutta, rinnallevetohan on räjähtävä liike, ojennetaan nilkat, polvet ja lantio yhtäaikaisesti ja saadaan räjähtävä liike. Käsillä ei tehdä "hauiskääntöä". Tuon videon kohdasta 4:10 eteenpäin.

Kerran tällanenki ketju löytyy, ni pistänpä tänne, vaikkei mun treenillä ookaan mitää tekemistä painonnoston kanssa.
Elikkä tykkään treenata kaikkea ns. käytännöllistä yms. blaablaa, ja aattelin josko tää olis sellanen liike, mikä olis hyvä kuulua mun arsenaaliin. Liikkeen suoritus tekniikaan nyansseista ei ole käsitystä joten kertokaa onko aivan päin vittua tai jtn siltä väliltä. Surkea kuvanlaatu, pitää ottaa selkeempi jossai vaiheessa. Mitä tota ite katoin slowmotionina, niin ainaki liike tapahtuu yhellä yhtenäisellä liikkeellä(paitsi itse työntö eri vaiheena), minkä oletan olevan ideanakin? Saa heittää ihan mitä vaan vinkkiä. Ihan uus elementti mulle, ni tasapaino oli aika hakusessa ku tossa steppailen :D. Selkä ei oo niin köyryllä, miltä ehkä näyttää. Mul on luonnostaan aika käyrähkö vaan ja kenties paksu tietystä kohtaa, mikä hämää.

Kyllähän tuossa korjaamista on... Jos mahdollista, ilmoittaudu johonkin punttikouluun tai -kurssille; netissä näitä on vaikea selittämällä oppia. Olen kuitenkin valmentaja, joten vastaan muutamilla perusasioilla, niin voit miettiä:

1. Lähtöasento
- tanko kiinni sääressä
- hartiat tangon päällä tai hivenen etupuolella
- pää on vapaasti, katse eteenpäin, selkä neutraalin suorana
- reidet ja selkä tiukkana, kädet rentona
- koko jalkapohja maassa, paino ei liian edessä tai takana

2. 1-veto eli vetovaiheen alku
- selkäkulma vakiona kunnes tanko polven korkeudella
- polven ohituksessa painetaan polvia tangon alle, tuodaan tanko lähelle syliin, selkäkulma oikenee
- tanko tuodaan reittä pitkin reiden yläosaan, "taskuun" loppuponnistusasentoon

3. 2-veto eli loppuponnistus
- loppuponnistuksessa (-potkussa) selkä ojentuu, jalat ponnistavat todella voimakkaasti ja terävästi, käsiveto aktivoituu lopussa
- loppuveto lähtee hartioista jota kädet seuraavat rennosti

4. Tueton vaihe eli allemeno
- jalat irtoavat ponnistuksen/hypyn voimasta maasta
- aloitetaan allemeno todella nopeasti loppupotkun jälkeen
- pudottaudutaan etukyykyn (syvä)kyykkyasentoon (raakana korkeampi kyykky), kyynärpäät pyörähtävät eteen

5. Vastaanotto ja ylöstulo
- vastaanotossa kyynärpäät pyörähtävät eteen, jalat lyövät maahan voimakkaasti yhtäaikaa
- jämäkkä, terävä vastaanotto
- noustaan saman tien ylös etukyykkyasennossa

Tuossapa nuo vaiheet sanallisesti tiiviisti selitettynä. Olennaista on ymmärtää, että rinnallevedossa voima lähtee jaloista ja selästä, kädet ovat rentona ja saattavat tankoa. Kyynärpäät pyörähtävät tangon ympäri ja nostaja pudottautuu tarvittavaan kyykkyyn; eli tanko on "sarana" jonka ympärillä nostaja liikkuu - hauiskäännössä kyynärnivel on sarana jonka ympäri tanko kiertää. Tässä on ero.

Tsemppiä harjoitteluun! Ja kannattaa hakeutua osaavan valmentajan/punttikoulun pakeille!

Kerran tällanenki ketju löytyy, ni pistänpä tänne, vaikkei mun treenillä ookaan mitää tekemistä painonnoston kanssa.
Elikkä tykkään treenata kaikkea ns. käytännöllistä yms. blaablaa, ja aattelin josko tää olis sellanen liike, mikä olis hyvä kuulua mun arsenaaliin. Liikkeen suoritus tekniikaan nyansseista ei ole käsitystä joten kertokaa onko aivan päin vittua tai jtn siltä väliltä. Surkea kuvanlaatu, pitää ottaa selkeempi jossai vaiheessa. Mitä tota ite katoin slowmotionina, niin ainaki liike tapahtuu yhellä yhtenäisellä liikkeellä(paitsi itse työntö eri vaiheena), minkä oletan olevan ideanakin? Saa heittää ihan mitä vaan vinkkiä. Ihan uus elementti mulle, ni tasapaino oli aika hakusessa ku tossa steppailen :D. Selkä ei oo niin köyryllä, miltä ehkä näyttää. Mul on luonnostaan aika käyrähkö vaan ja kenties paksu tietystä kohtaa, mikä hämää.

Osa 2: Ylöstyöntö

Vastaan nyt tähän aiheeseen vielä, niin tulee käytyä kokonaisuus läpi. Tuossa videolla teet itseasiassa vauhtipunnerruksen, ei työnnön. Käydään käsitteet läpi; tangon saa rinnalta pään päälle seuraavilla tavoilla:
- punnerrus
- vauhtipunnerrus
- työntö, joka voidaan tehdä a) "raakana" eli pieneen kyykkyyn, b) kyykkytyylillä lähes täyteen kyykkyyn, c) saksiin. C on yleisin, A seuraava ja B harvinainen, vaatii erittäin hyvää liikkuvuutta.

Punnerrus
- tanko lepää etuolkapäillä, oteleveys hieman hartioita leveämpi, kyynärpäät edessä
- keskikroppa, pakarat tiukkana
- punnerretaan "voimalla" tanko ylös
- tämä oli mukana olympialajeissa muistaakseni -72 asti, jäi sittemmin pois

Vauhtipunnerrus
- alkuasento sama
- suoritetaan vauhdinotto: keskikroppa tiukkana, paino mieluummin kantapäällä, pieni niiaus, terävä potku => tanko irtoaa olkapäiltä
- punnerretaan lopuksi ylös suorille käsille

Työntö
- alkuasento sama
- vauhdinotto: niiaus, potku (="työntö" vartalolla)
- vastaanotto: kun tanko on "ilmalennossa", raakatyönnössä pieni kyykky tangon alle, jämäkkä vastaanotto, jalat lyö, lukitaan kädet suoraksi; rytmi tärkeä = kun jalat lyö maahan, kyynärpäät on samalla hetkellä lukossa. Saksityylissä nopea saksaus ja saksiin laskeudutaan samalla rytmillä eli jalka lyö, kyynärpää lukittuu. Saksista pois: ensin etujalka siirtyy keskelle, sitten takajalka.
- Eli työnnössä ei punnerreta käsillä, vaan ensin annetaan vauhdinottopotkulla kova impulssi tangolle, joka siten "lentää" olkapäiltä ylöspäin; sen jälkeen nopeasti työnnetään itsensä tangon alle. Tämä on olennaisin ero punnerrukseen.

Huom! Rinnalleveto ja punnerrus on edelleen hyvä yleisvoimaharjoite, vaikka ei olympialaji enää olekaan. Kivoja harjoitteita ovat esim harjoituksen alussa rive + punnerrus (kevyt tanko), sitten rive + vauhtipunnerrus, rive + raaka työntö (hieman raskaampi tanko) ja lopuksi rive +ylöstyöntö saksiin (raskain). Esimerkiksi:
- rv + punn. 50 kg, 60 kg
- rv + vauhtipunn. 70 kg, 80 kg
- rv + raakatyöntö 90 kg, 100 kg
- rv + yt saksiin 110 kg, 120 kg
Jos jokaisen tekee vaikka 2 kertaa, saa yhteensä 16 nostoa joka perussalijampalle on ihan hyvä treeni tähän aiheeseen. Sitten lisäksi vähän apuliikkeitä...

Tsemiä! :)

Back
Ylös Bottom