Oletko koskaan kokeillut penkkiä vastaotteella? Itse olen kiertäjäongelmien jälkeen siirtynyt raskaammista tanko- ja käsipainopunnerruksista Smith:ssä tehtävään vastaotevinopenkkiin (pienellä kulmalla), saan näin eliminoitua tuon olkapääriskin. Pumppailua voi sitten tehdä siisteillä hitailla toistoilla noilla ns. perusliikkeilläkin. Olkapäät nimittäin ottavat mulla itseensä aina ennemmin tai myöhemmin vähänkin raskaammalla penkatessa ja myöskin käsipainoilla. Tolla vastaotteella saan tehtyä ilman ongelmia ihan omiin maksimeihin asti. Smithissä teen koska saan silloin keskittyä paremmin pelkkään liikkeen perillemenoon ilman sitä riskiä, että paino karkaa olkapäille.
Joidenkin mielestä tuo vastaotepenkki on ojentajaliike, mutta itse ainakin olen löytänyt tavan jossa se ottaa rintaan jopa paremmin kuin penkki normiotteella, kunhan ei työnnä käsiä liian suoraksi. Ei kyllä ensimmäisenä väsy ojentajat vaan tissit. Pitää tietenkin myös muistaa puristaa rintalihaksilla, mutta tämähän on tietysti perushuttua kaikissa liikkeissä että tehdään se ajatuksella puristamalla kohdelihaksella.