Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Meillä postin toiminnot siirtyivät s-marketin oheen, ja työntekijöistä aina joku haamuilee postin osastolla. Aika monessa siwassa mitä olen nähnyt on jo matkahuollon pakettipiste josta noutaa/lähettää paketteja matkahuollon kautta.

Siwan kassoilla työskentely on yksi vituttavimmista paikoista missä kaupantyöntekijä voi työskennellä R-kioskin jälkeen. Järkevempää jos mahdollista sijoittaa nuo postin toiminnot hieman isompaan kauppaan esim. juuri s-marketteihin tms. jos mahdollista

Jos ei ole osaamista tehdä mitään järkevää työtä niin sitten pitää mennä siwan kassalle.

Kukahan niissä vitun norja-simulaattoreissa asioi? Kalliita ovat..

Audista: johan on kumma jos ihan tavallisella perheautolla pitäisi kuljettaa VIP-henkilöitä. A6 on ihan perheauto, jota on vaikkapa takseissa. A8 se olla pitää ja kunnon moottoreilla.

Mä jos olisin vaikkapa puhemies kieltäytyisin kyllä menemästä auton takapenkille jos se ei olisi 7-bmw, s-mersu tai a8 audi..;)

No tosissaan sanottuna aika turha itkun aihe, onhan ne armeijallakin ostamassa 10 mrd euron vitun lentokoneita? Siinä ei paljoa joku 150 kilon auto (joka on kyllä väärän merkkinen, mersu se the automerkki kuitenkin on) paina.

Sitäpaitsi noissa on melko messevät autoverot.

Jos ei ole osaamista tehdä mitään järkevää työtä niin sitten pitää mennä siwan kassalle.

Siwan varjopuolet tekee siitä haastavan (tai no lähinnä se kun on ryöstetyin lähikauppa tittelin saanut) vähän naurettavaa lisätä palveluita noihin pikku puljuihin jossa on min yks max kaks työntekijää, sittenku tulee tunti ennen sulkemis aikaa jengi hakee kaljojaan ku muut kaupat on kii + sitten tulis vielä paketin noutajat nii voi morjens.

E: eiku hitto ei ysin jälkeen saanutkaan myydä bissee no mut korjataan hakee ostoksiaan

Mä en oikeastaan edes tiedä mitä niiden siwan kassojen hommiin kuuluu sillonkun ne toimii myös postityöntekijöinä, mutta ei se nyt ihan niin helppoa ole että myydään maitoa ja postimerkkejä. Ja riippuu varmaan kuinka vilkasta se postipuoli on.
Mä olen itse ollut vuoden verran kuljetusfirmassa eli yksityisessä postissa siellä terminaalin puolella, ja kyllä siinä oli kaikenlaista hommaa ilman että tarvitse edes rahaliikennepuolta hoitaa. Niitä tavaroita piti purkaa autoista eli siirrellä niitä kantamalla, lajitella ja punnita ja tulostella lappuja ja liimailla niitä paketteihin, skannailla ja tulostaa, valokuvata vaurioituneita lähetyksiä ja tehdä kaikkia raportteja. Mä haluan nähdä kun joku kassaämmä kantaa jonkun vitun plasmatelkkarin pakusta aamulla eka hyllyyn, ja sen jälkeen kantaa sen siihen kassahihnalle että ole hyvä, tuleeko vittu muuta?

Kaikki on aina niin helppoa jos ei ole itse koskaan tehnyt eikä tarvii.

Samoin olen ollu näissä moniosaajahommissa missä mä olen myynyt 60min mun työaikaa työnantajalle. Samaan aikaan vartijana, puhelinkeskuksena, kylmälaite ym huoltomiehenä, myynyt jumalauta pullaa ja kahvia, ja kaikenlaista muuta. Sitten ihmetellään että missä sä olit ku täällä oli narkki myymälässä, ku olin katolla kompressorihuoneessa kuittaamassa ties mitä hälyjä. Ei 1 ihminen voi revetä joka paikkaan yhtä aikaa.

Ainakin meidän siwassa isommat tavarat ovat rekan tuomassa rullakossa varastossa ja asiakas saa ihan itse työntää paketin rullakolla autollensa. Mikä on sinänsä fiksua.

Siwan hommiin kuuluu kaikki mitä siellä kaupassa on, hyllytys, pullonpalautuspisteet, kassa, veikkaus piste, joissakin matkahuolto piste. Siellä on yleensä juuri 1-2 työntekijää duunissa, iltasin yks mut jossain voi olla että turvallisuuden vuoks jopa kaks. Että on se varmaan pahimmillaan sitä että pullokone huutaa kun on täynnä ja jollain vielä viis kassillista pulloja, 10 ihmistä oottaa kassalla ostoksein ja sitten vielä hyllytys kesken, varkaat aika pienellä todennäkösyydellä tulee siihen pahimpaan ruuhka aikaan luulisin ainakin, en oo siwassa ainakaan vielä työskennellyt mutta tilanteita tullut vastaan ku myyjän pitäis revetä viiteen eri paikkaan.

Isommissa puljuissa sentään on ryhmitelty et sä teet tota, toi tota sä oot kassalla jne.. enemmän ihmisiä töissä jonka vuoksi sinällään on tyhmää että a) posti pisteet lakkautetaan b) siwoille ja r-kaupoille tungetaan enemmän hommiam vaikka siellä on älyttömän vähän henkilökuntaa siihen että yks ihminen vois hoitaa.

Ensinnäkin, se on postikonttori, eikä mikään vitun myymälä. Ja toiseksi, millä vitun oikeudella perus kaupankassan hoidettavaksi yleensäkään voidaan sälyttää postin hommat?
Suomessa kai edelleen on oikeus tarjota työtä tehtäväksi lainsäädönnön asettamissa rajoissa . Pitäisikö tämä oikeus mielestäsi kumota?

Ei mulla olis mitään sitä vastaan että postit olisi siwojen yhteydessä, jos niihin siwoihin tulisi sitten edes lähelle se 319 työntekijää lisää mitä posteista pistetään pihalle.

Eli siis toimintojen tehostuminen on jotenkin huono asia. Justeerit kantoon ja joka jätkä puita kaatamaan/uittamaan?

Mä haluan nähdä kun joku kassaämmä kantaa jonkun vitun plasmatelkkarin pakusta aamulla eka hyllyyn, ja sen jälkeen kantaa sen siihen kassahihnalle että ole hyvä, tuleeko vittu muuta?

Samoin olen ollu näissä moniosaajahommissa missä mä olen myynyt 60min mun työaikaa työnantajalle. Samaan aikaan vartijana, puhelinkeskuksena, kylmälaite ym huoltomiehenä, myynyt jumalauta pullaa ja kahvia, ja kaikenlaista muuta. Sitten ihmetellään että missä sä olit ku täällä oli narkki myymälässä, ku olin katolla kompressorihuoneessa kuittaamassa ties mitä hälyjä. Ei 1 ihminen voi revetä joka paikkaan yhtä aikaa.

Se, että kritisoit tätä tuollaisilla itse keksimilläsi saduilla, taitaa kertoa kritisoitavien asioiden puutteesta.

Olisiko tilanne ollut sitten hyvä, jos joka toimessa olisi ollut oma suorittaja ja vielä päälle rapotoija ja raportin hyväksyjä hyväksi havaittuun Neuvostoliiton tyyliin? Hommaa ei olisi riittänyt edes pariksi tunniksi päivässä per lurkki ja palvelu olisi tullut niin kalliiksi, ettei siitä olisi kukaan halunnut maksaa kustannukset kattavaa hintaa.

Isommissa puljuissa sentään on ryhmitelty et sä teet tota, toi tota sä oot kassalla jne.. enemmän ihmisiä töissä jonka vuoksi sinällään on tyhmää että a) posti pisteet lakkautetaan b) siwoille ja r-kaupoille tungetaan enemmän hommiam vaikka siellä on älyttömän vähän henkilökuntaa siihen että yks ihminen vois hoitaa.
Itse kuvittelin vielä tähän hetkeen asti, että kapan kassana olon tympein puoli on yksitoikkoisuus. Kuvittelin myös, että vaihtelu voisi tehdä siitä hommasta miellyttävämmän. Nyt opin sen, että ideaalia onkin istua päivä siinä kassan ääressä.

Onko jossain ilmoitettu, että tämän muutoksen ansiosta hommia tulee olemaan Siwoissa enemmän kuin työntekijät voivat hoitaa? Itse en oikein tuohon jaksa uskoa. Eiköhän niihin paikkoihin, joissa kuorma nousee kestämättömäksi, palkata väkeä. Sitten on niitäkin paikkoja, joissa Siwassa ja heti siinä vieressä olleessa Postissa kummassakaan ovi ei ole turhan usein käynyt.

Viimeksi muokattu:
Sitten voi jokainen tykönään miettiä, että miten ihmeessä täällä riistokapitalistisessa USAssa on varaa pitää monen kaupan kassalla kaksi henkeä duunissa. Per kassa siis. Toinen naputtelee sun ostokset kassakoneeseen punniten sun hedelmät ja vihannekset, ja toinen pakkaa sun kamat kassiin. Tämä vaikka kauppa on auki joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Hyvinvointi-Suomessa taas koitetaan pyörittää lähikauppaa yhden hengen voimin ja kaikki voitava teetetään asiakkaalla.

Itse kuvittelin vielä tähän hetkeen asti, että kapan kassana olon tympein puoli on yksitoikkoisuus. Kuvittelin myös, että vaihtelu voisi tehdä siitä hommasta miellyttävämmän. Nyt opin sen, että ideaalia onkin istua päivä siinä kassan ääressä.

Kassalla se aika luistaa parhaiten, kyllä sitä aina löytyy tekemistä ja aina vähän kassasta ja hänen oma-aloitteisuudestaan kii joku voi hiljasena aikana viilata kynsiään toinen oma.alotteiseempi voi vaikka täyttää hyllyjen puutteita jos on mitään täytettävää. Ja jos useampi kassa käytössä, niin osa porukasta täyttää hyllyjä jos heille ei oo tarvetta ja joku on aina kassalla.

Onko jossain ilmoitettu, että tämän muutoksen ansiosta hommia tulee olemaan Siwoissa enemmän kuin työntekijät voivat hoitaa? Itse en oikein tuohon jaksa uskoa. Eiköhän niihin paikkoihin, joissa kuorma nousee kestämättömäksi, palkata väkeä. Sitten on niitäkin paikkoja, joissa Siwassa ja heti siinä vieressä olleessa Postissa kummassakaan ovi ei ole turhan usein käynyt.

Ei oo ilmoitettu, mutta postien lakkauttamisen vuoksi näin voi joissakin siwoissa tapahtua (ehkä). Tietenkin työntekijällä pitää olla sitä paineensietokykyä ja tietää mihkä on hakenut ja tietenkin työhön aina perehdytetään hyvin, ja onhan useimmissa siwoissa on max 2 samaan aikaa vuorossa vilkkaimissa paikoissa tuskin yksin joutuu olee itekseen... mutta on näitäkin että yks myyjä ja sitten niiden huonolla tuurilla siellä tapahtuu kaikki samaan aikaan.

Mutta kyllä ne perus myyjää isommat paineet on aina tietenkin esi-miehillä/vuorovastaavilla mitä niitä korkeampia titteleitä nyt kaupoissa onkaan, onhan niillä tunnetusti perusmyyjää vaativammat tehtävät.

Onhan näissä että suljetaan jotain toimipisteitä (esim juuri posti) ja kytketään se johki lähikauppaan niin tietenki aina joku periaate takana ja säästötoimet ym...mitä nyt onkaan ja samalla asiakkaille yritetään tehdä helpoks että kaikki samasta paikasta.

Postin kannalta pakettiautomaatti oli itseni mielestä loistava keksintö ja yleensä tälläiset itsepalvelu tsydeemit.

Sitten voi jokainen tykönään miettiä, että miten ihmeessä täällä riistokapitalistisessa USAssa on varaa pitää monen kaupan kassalla kaksi henkeä duunissa.

Noi on niitä minimipalkkaduuneja joita pitää paheksua ihan periaatteesta. Parempi kun on kaupassa itsepalvelukassa ja entiset myyjät laitetaan kotiin peruspäivärahalle. Näin kansakunnan tuottavuus nousee.

Noi on niitä minimipalkkaduuneja joita pitää paheksua ihan periaatteesta. Parempi kun on kaupassa itsepalvelukassa ja entiset myyjät laitetaan kotiin peruspäivärahalle. Näin kansakunnan tuottavuus nousee.

Kai se siihenkin on menossa, mutu tietoa kuulin joskus että on ollut suunitteilla jo että kassatyöntekijän ei tarvis tulevaisuudessa enää piipata ostoksia eikä rahastaa, vaan homma toimii niin että kone hoitaa kaiken asiakas vaan lastaa tuotteet ja maksaa kortilla tai laittaa rahat koneeseen joka laskee rahat ja antaa vaihtorahan takas. Joku työntekijä vaan vahtii näitä suorituksia. (siis onhan nykyäänkin itsepalvelu kassoja, mutta meneeköhän tulevaisuudessa siihen että kaikista tulee itsepalvelukassoja who knows? )

Etelä-koreassa taitaa olla niitä tsydeemeitä, että voit periaatteessa tehdä ruoka ostokset missä lystää homma toimii QR-koodien avulla

osotkset kerätään keskusvarastolta ja toimitetaan asiakkaalle.

Ensinnäkin, se on postikonttori, eikä mikään vitun myymälä.
Meidän vitun postikonttorissa myydään suklaapatukoita, karkkipusseja, koruja, kosmetiikkaa, avaimenperiä, julisteita, tarroja, juhlarahoja, lahjapaperia ja -nauhaa, laukkuja, esiliinoja, joulukalentereita, jääkaappimagneetteja ja niin edelleen. Siwassa ei oo ihan noin laajat valikoimat krääsää.

Mutta toki ymmärrän pöyristyksen jos sitä kutsutaan vitun postimyymäläksi.

Niinpä. Monet on opiskelijoita, mutta mukana on vanhempaakin porukkaa hankkimassa lisätienestejä. Kehitysvammaisiakin noissa duuneissa näkyy. Mikäli tulot jää alle maksimirajan, on tuloveroprosentti negatiivinen.

No jos jotain ostosten pakkaajaa joku nyt tosissaan miettii, niin sehän käytännössä tulisi varmaan hoidettua toisen asteen opiskelijoiden työharjoitteluna, koululaisten tet-hommina ja kesätöinä tai korkeintaan jonain palkkatuettuna (kuntoutus)työnä jne. Ei siinä muuten olisi mitään järkeä kummankaan osapuolen kannalta. Ei siitä kenellekään pystyttäisi maksamaan sellaista palkkaa, että sillä kukaan eläisi, se olisi kaupalle ihan turha kuluerä, enkä usko, että kukaan tuollaista palvelua varsinaisesti tänne kaipaakaan. Opiskelijoillekin on kyllä tarjolla sellaista osa-aikatyötä, josta jää jotain käteenkin.

Viimeksi muokattu:
Ei kai tuo Postin teko nyt niin radikaali ole. Tapahtuu kuitenkin 2,5 vuoden kuluessa. Jos laskee niin 319 työntekijää jaettuna 77 myymälällä on about 4 työntekijää per myymälä. Normi Siwassa on kai about sama määrä porukkaa. En tiedä minkä verran keskiverto Siwan työntekijän työmäärä ja vastuu kasvaa mutta tuntuisi jotenkin oikeudenmukaiselta että toisen ihmisen töiden ottaminen omille harteille oman homman päälle näkyisi edes hieman palkassa. Hyvin todennäköisesti tuommoinen lisää Siwan asiakasmääriä.

Meidän siwassa ei oo kun yks työntekijä iltasin. Kun tulee tauon paikka niin se pistää ovet lukkoon ja lapun luukulle, että palaa myöhemmin. Kyllä tuolla yhteensä pyörii useampi myyjä, varmaan 4 tms. mutta ovat eri aikaan, kun täällä pidetään kiinni työajoista. Jenkkilässä tuntu siltä että ne samat 2 myyjää oli koko päivän siellä aamusta iltaan. Jos näin oikeasti oli, niin alkaa kuulostaa sekin aika tehokkaalta minimipalkalla ollessa verratuna tuohon neljä myyjää maks x tuntia kerrallaan, vaikkakin yksin.

Joku balanssi tuossakin olisi hyvä olla, oli sitten kyse siwasta tai kylän parhaasta kebab-ravintolasta. Englannissa tuota henkilökuntaa on myös ihan älyttömät määrät aina joka puljussa pankista apteekkiin, intialaisista ravintoloista puhumattakaan, mikä toki parantaa palvelua, mutta ei se kovin kustannustehokasta varmasti enää ole, kun henkilökuntaa on enemmän kun asiakkaita. Toinen esimerkki sitten juuri tuo Jenkkilän ostostenpakkaaja, ei luo sitten minkäänlaista lisäarvoa kenellekään oikeasti. Tai Walmartin tervehtijä, jonka ainoa duuni on sanoa kaikille "Welcome to Waaalmaaart!" Ehkä läskeille ja laiskoille jenkeille, jotka sitä arvostaa kun saa fyysisten suoritteiden sijaan puhua säästä myyjän kanssa, tuo vaikuttaa jotenkin kaupan valintaan. Suomessa tuskin toimisi, vaikka olisikin joku harjoittelija ilmaiseksi, kun jengi ei puhu ja on niin tarkkaa, että varmaan moni haluaa pakata tavaransa itse.

Joku balanssi tuossakin olisi hyvä olla, oli sitten kyse siwasta tai kylän parhaasta kebab-ravintolasta. Englannissa tuota henkilökuntaa on myös ihan älyttömät määrät aina joka puljussa pankista apteekkiin, intialaisista ravintoloista puhumattakaan, mikä toki parantaa palvelua, mutta ei se kovin kustannustehokasta varmasti enää ole, kun henkilökuntaa on enemmän kun asiakkaita. Toinen esimerkki sitten juuri tuo Jenkkilän ostostenpakkaaja, ei luo sitten minkäänlaista lisäarvoa kenellekään oikeasti. Tai Walmartin tervehtijä, jonka ainoa duuni on sanoa kaikille "Welcome to Waaalmaaart!" Ehkä läskeille ja laiskoille jenkeille, jotka sitä arvostaa kun saa fyysisten suoritteiden sijaan puhua säästä myyjän kanssa, tuo vaikuttaa jotenkin kaupan valintaan. Suomessa tuskin toimisi, vaikka olisikin joku harjoittelija ilmaiseksi, kun jengi ei puhu ja on niin tarkkaa, että varmaan moni haluaa pakata tavaransa itse.

Juu no ei oikein kaupoissa toimi tai no riippuu maan kulttuurista suomalaiset on tunnetusti niin juroa kansaan että korkeintaan murahtelee jos kaupan ovella ois joku "moikkeliis tervetuloo lidukkaan" ja toisekseen ei oo varaa palkata tommosia kun kyllä niillekin pitäis maksaa ihan käypää palkkaa millä tulla toimeen. Hotelleissa jotenkin ymmärtäisin noi ovenavaajat nehän toimii kuitenkin samalla myös varmaan portsarina/vartijana vai mikskä niitä nyt vois sanoa.

Back
Ylös Bottom