Nälkä varmasti iskee, jos ruoka on kaupassa. Toisaalta jos vähän jaksaa nähdä ruokansa eteen töitä, niin aika vähällä rahallakin selviää.
Mitä tulee Jobbsiin, niin Jobsin jälkeiseltä ajalta johdon suurteot ovat vielä näkemättä. En tiedä, pystyykö iPhonea myymällä tekemään loputtomasti huipputulosta, mutta mun mielestä on vielä liian aikaista todeta uuden johdon korvanneen Jobs.
Kyllä tässä maailmassa vielä työstä ja osaamisesta edelleen maksetaan. Mun mielestä työnantaja saa tarjota kuinka heikkoa palkkaa tahansa ja työntekijä saa vaatia kuinka paljon haluaa. Jos vaikka näistä mun nykyisistä hommista tarjottaisiin jotain harjoittalijan palkkaa, niin en nimeäni sellaiseen lappuun nimeäni kirjoittaisi. Jos työnantaja olettaa pärjäävänsä harjoittelijan palkalla töihin tulevilla, niin siitä vaan kokeilemaan.
Luonnollisesti neurokirurgit ja lentokapteenit ovat korvattavissa ja suomalset noiden lajien edustajat voivat korvata jonkun yksilön maailmalla. Voi olla, että noissa toimissa Suomessakin palkka on kilpailukykyinen, mutta yleisesti ottaen Suomessa ei tarvitse pelätä sitä, että korkeasti koulutetut olisivat maailmalta kilpaa syöksymässä Suomeen. Ne, jotka ovat tottuneet elämään tuolla top 5 prosentissa, eivät välttämättä tunne suurta kaipuuta tasapäistävään yhteiskuntaan.
- - - Updated - - -
Eiköhän kontrolliyhteiskunnan lakejakin voisi halutessaan noudattaa, mutta itseäni ei kyllä kiinnosta pätkääkään se, onko satunnaisen hanttihomman tekeminen jonku mielestä laitonta.
Kyllä jos se 171 miljardia dollaria liikevaihtoa ja 37 miljardia tulosta (2013) on huonosti niin sitten on. Ei se sota yhtä miestä kaipaa, edes Applella joka oli vahvasti henkilöitynyt Jobsiin. Ei neuvostoliitto vielä Stalinin kuolemaan hajonnut.. Ei natsisaksa siksi hajonnut että Hitler tappo itsensä.
Ehkä sun työhön sä olet suomen ainoa joka sitä pystyy tekemään (jota sivumennen sanoen epäilen) niin on aina olemassa ainakin teknisesti sellainen uhka että joku muu tekisi sen epätoivoissaan 1/4 osa hinnalla..
Ei se maailma pelkkää Sveitsiä, Baijeria, Usaa, Australiaa tai UK:ta ole, ei kukaan täysillä käyvä sieltä tänne muuta. Mutta Romaniasta, Kreikasta, Bulgariasta, Virosta, näistä voi muuttaakin, ja kyllä nyt näissä maissa sen verran monta miljoonaa on että joku niistä osaa jo jotakin. Vaikka paras promille. Niitäkin on jo tuhansia.
Kyllä jokainen on korvattavissa, toiset helpommin kuin toiset, ja siksi mun mielestä ei ole hyvä mahdollistaa ilmaistyövoimaa, koska vaikka se ilmaistyövoima osuisi ensiksi hautausmaan lakaisijoihin, kaupan hyllyttäjiin ja huoltoasemamyyjiin, avaa se periaatteellisen mahdollisuuden laajentua kyllä parhaisiin töihin. Ja ne parhaatkaan ei ole mitään NHL-kiekkoilijoita tai F1-kuljettajia (joista molemmat on korvattavissa toisilla )
Kyllä se ilmaistyövoima vaikuttaa ihan jokaisen palkkoja alentavasti.