Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Sain Powerlift 2.0 -kengät nyt haltuuni. Tuntuisivat olevan turhan pienet. Siis epämukavan tiukat. Pituus kyllä tuntuu passaavan, mutta varpaat painuvat ikävän tiukkaan, eli ainakin lesti lienee hiukan liian kapea. Ei viitsi lähteä salille kokeilemaan, kun käytettyjä ei hirveemmin saisi palautella. Kuinka tiukat näiden kenkien pitäisi olla? Miten se pitäisi määritellä? Mieluummin häiritsevän epämukavan tiukat, vai hiukan mukavemman puoleiset? Oma jalka siis 25cm tai hiukan reilu ja kengät ovat kokoa 40 2/3. Seuraava koko olisi 41 1/3.

Kengät ovat siis nimenomaan kyykkäämistä varten, enkä luultavasti tule käyttämään niitä treeneissä, joissa ei kyykätä, eli joka toinen kerta.

Joo joo typerä kysymys, mutta mieluummin kysyn kuin maksan p*skasta ;)
Vaihda isompiin, keinonahka mukaudu samalla tavalla kuin ehta tavara. Adidaksen kenkien lesti on kapea kauttaaltaan, ei oikein suomalaiseen jalkaan sovi. Esim. minun kintun pituus on n. 285mm ja käytän esim. Jalakselta (leveä lestisiä) koon 44 turvakenkiä, kun nuo Adidaksen kengät ovat aina olleet 45 1/3, oli se sitten Power Perfect II, Superstar tms.

Vaihda isompiin, keinonahka mukaudu samalla tavalla kuin ehta tavara. Adidaksen kenkien lesti on kapea kauttaaltaan, ei oikein suomalaiseen jalkaan sovi. Esim. minun kintun pituus on n. 285mm ja käytän esim. Jalakselta (leveä lestisiä) koon 44 turvakenkiä, kun nuo Adidaksen kengät ovat aina olleet 45 1/3, oli se sitten Power Perfect II, Superstar tms.

Kiitos, vaihdan!

Noita powerlift 2.0 ostaessa itsellä meinas tulla epäusko koosta, mutta sitten kun taulukossa oli jalan mitta sentteinä/uk-mitta/eurooppalainen vierekkäin niin helpotti. :D
Ei mikään ihme että tulee sekaannuksia, kun koot heittelee 2-3 numeroa....
Normi kengänkoko itellä 42-43 ja nuo tilasin 28cm jalan mitalla 45 1/3. Saa nähä minkä kokoiset sitten on kun jalkaan saan.

Mistäköhän saattaa johtua että tänään kun tein mavea alkoi jotenkin puutumaan alaselästä, tein lämppärisarjat ja kun olin aikeissa nostamassa ensimmäistä varsinaista työsarjaa totesin vaan että "vitut ei tuu mitään enkä haluu loukata itteeni". Nyt kun oon töissä niin kun selkä on suorassa tai sormet ovat lattiassa selässä ei tunnu mitään selässä, mutta kun on juuri siinä keskivälissä selkä n.45asteen kulmassa tuntuu pientä kipuilua kämmenen mitan ylös perseetä vähän oikealla puolella keskikohdasta. Oonko nyt vaan treenannu liian kovaa ja alaselkä ottanu liikaa hittiä vai loukannu itteni jossain vai onko vaan lihaskireyttä jossain jalkojen/selän suunnalla? :confused::confused::confused:

Edit. puuttu yks sana välistä :D

Mistäköhän saattaa johtua että tänään kun tein mavea alkoi jotenkin puutumaan alaselästä, tein lämppärisarjat ja kun olin aikeissa nostamassa ensimmäistä varsinaista työsarjaa totesin vaan että "vitut ei tuu mitään enkä haluu loukata itteeni".

Mulla kävi hyvin, hyvin samantyyppinen tilanne tuossa pari kk sitten. Ilmeisesti siellä oli pieni kudosvaurio (=venähdys) yhdessä nikamavälissä. Suosittelen näyttämään pätevälle OMT-fyssarille heti, niin saat kuntouttamisen käyntiin mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, etkä mene pahentamaan tilannetta entisestään.

Robbo, millaista hoito ohjeita sait tuohon vaivaan?

Otselläni tuli painonnostossa samantyylinen vaiva pari kk sitten, nyt alkaa olemaan ok.

Minkäkorkuinen varsi kengissä olisi hyvä olla, onko parempi jos on hieman korkeampi ja tukevampi?

Ei tarvii vartta juuri olla, katso esim painonnostokenkää, joka on juuri tehty kyykkyä ajatellen. Ihan järkeilemällä, sivuttaista/ vastaavaa horjuttavaa liikettä ei nilkkaan tule kyykätessä, niin ei tarvita nilkkatukea.

Robbo, millaista hoito ohjeita sait tuohon vaivaan?

Kärsivällisyyttä - se ottaa oman aikansa. Syvien vatsalihasten jumppaa, liikkeenhallintaa erityishuomio lantion asennossa sekä selkää aktivoivaa tekniikkatreeniä kehon- ja pikkupainoilla. Sitten olen venytellyt jalkoja aika huolella, kun veti aika kireäksi. Urheiluhieronnasta oli myös iso apu. Mutta rikkinäisen kudoksen venyttämistä pitää välttää. Taitaa olla aika samankaltainen resepti useimpien selkävaivojen hoidossa.

Ei tuo edelleenkään täysin kunnossa ole, mutta kyykky alkaa jo pikkuhiljaa normalisoitumaan. Veto vähän perässä. Onpahan ollut tilaisuus korjata tekniikkaa paremmaksi.

Ite totesin aikoja sitte ku ostin noi adidaksen kyykkengät ettei niillä tee mitää, ei vaa jaksa joka jalkareenii niit vaihtaa reppuu ja hyöty aika minimaalinen ku joutuu aina tottuu niihi. Paremmin menny painikengillä ku aina ne mukana ja ei tarvii mitää totutteluja tehä, sit vähä luontasempi niiku jalalle se asentoki mut tästä nyt voi väitellä tieteki.

Jaahans, taas tuli eilen meidän salin kuuluisa 380 kiloa vetänyt henkilö pätemään, juuri kun olin aloittelemassa omaa treeniä. :itku: Ei siinä sitten auttanut muuta kuin tehdä hänen neuvoillaan, sillä kyseessä on todellinen pätijä, pulputtaja, egoilija ja narsisti. Sain kuulla että hänen tekniikkaneuvoillaan saisin jo nyt vedettyä maasta 160-170 kiloa (140 saan tällä hetkellä) ja että vuoden treenillä nousisi sata kiloa enemmän. Tein siis hänen neuvoillaan voimanostotyyppisesti hermottavia kakkosia, joka kerta painoja vaihdellen, sillä hänen mielestään "Yli viiden toiston sarjat, jotka on tehty samalla painolla, vetävät hermoston heti tukkoon, eikä kehitystä tapahdu. Kun vaihtaa painoja joka sarjaan, niin lihas ei kerkeä tottumaan ja paikat tulee yllättävän kipeiksi seuraavana päivänä." (No eipä tullut). Tein siis noin ~6x2 aloittaen sadasta kilosta->115->135->100->125->130. Nostoasentoa herra myös korjaili hieman edemmäksi ja pystympään, ainakin nosto oli helpompi, mutta en sitten tiedä miltä näytti. Sain toki taas kuulla ainakin viidestä eri henkilöstä, jotka hän on ennätysajassa treenannut sm, em ja mm mitalisteiksi. Nimiä ei tietenkään muistanut. Sanoipa hän olleensa kehonrakennuksen sm kilpailuissakin vuonna 1983 ja että lihas kasvaa parhaiten kahden toiston sarjoilla. Mitäpä nyt olisitte tästä koko paketista mieltä? Hepun puheissa toki on jotain perääkin, mutta yleensä homma menee vain itsensä kehuskeluun ja kaveri tuntuu olevan salimme voimanostajaporukassa pelkkä vitsi. :face:

Lopuksi henkilö vielä toki kehui minun "nopeaa kehitystä" ja hyviä välityksiä, jonka saan joka kerta häneltä kuulla. Ilmoittipa myöskin, että netistä otetut ohjelmat on kaikki täyttä kuraa ja hormoniheikkien kehittämiä pumppailuohjelmia. Onkohan silloinkin, kun monta sataa ihmistä kertoo positiivisista kokemuksistaan (miinus trollit)? Tässäpä tämä vuodatus olikin. :jahas:

Jaahans, taas tuli eilen meidän salin kuuluisa 380 kiloa vetänyt henkilö pätemään, juuri kun olin aloittelemassa omaa treeniä. :itku: Ei siinä sitten auttanut muuta kuin tehdä hänen neuvoillaan, sillä kyseessä on todellinen pätijä, pulputtaja, egoilija ja narsisti. Sain kuulla että hänen tekniikkaneuvoillaan saisin jo nyt vedettyä maasta 160-170 kiloa (140 saan tällä hetkellä) ja että vuoden treenillä nousisi sata kiloa enemmän. Tein siis hänen neuvoillaan voimanostotyyppisesti hermottavia kakkosia, joka kerta painoja vaihdellen, sillä hänen mielestään "Yli viiden toiston sarjat, jotka on tehty samalla painolla, vetävät hermoston heti tukkoon, eikä kehitystä tapahdu. Kun vaihtaa painoja joka sarjaan, niin lihas ei kerkeä tottumaan ja paikat tulee yllättävän kipeiksi seuraavana päivänä." (No eipä tullut). Tein siis noin ~6x2 aloittaen sadasta kilosta->115->135->100->125->130. Nostoasentoa herra myös korjaili hieman edemmäksi ja pystympään, ainakin nosto oli helpompi, mutta en sitten tiedä miltä näytti. Sain toki taas kuulla ainakin viidestä eri henkilöstä, jotka hän on ennätysajassa treenannut sm, em ja mm mitalisteiksi. Nimiä ei tietenkään muistanut. Sanoipa hän olleensa kehonrakennuksen sm kilpailuissakin vuonna 1983 ja että lihas kasvaa parhaiten kahden toiston sarjoilla. Mitäpä nyt olisitte tästä koko paketista mieltä? Hepun puheissa toki on jotain perääkin, mutta yleensä homma menee vain itsensä kehuskeluun ja kaveri tuntuu olevan salimme voimanostajaporukassa pelkkä vitsi. :face:

Lopuksi henkilö vielä toki kehui minun "nopeaa kehitystä" ja hyviä välityksiä, jonka saan joka kerta häneltä kuulla. Ilmoittipa myöskin, että netistä otetut ohjelmat on kaikki täyttä kuraa ja hormoniheikkien kehittämiä pumppailuohjelmia. Onkohan silloinkin, kun monta sataa ihmistä kertoo positiivisista kokemuksistaan (miinus trollit)? Tässäpä tämä vuodatus olikin. :jahas:

No enpä nää tossa hirveästi järkeä ruveta vetämään jotain hermostollista voimaa ja jättää perusvoimasarjat pois, kun maksimi ei ole edes kahtasataa vielä. Sellainen 4-8 toistoalue niin, että 1-2 toistoa jää varastoon on sulle paljon paljon parempi. Tai esim jto:n 3x4-->6x6 on todella hyvä tohon tarkoitukseen.

Kuulostaa aika kovalta asiantuntijalta.

Pitkän väittelyn jälkeen päätin, että on parempi tulla kysymään kunnon treenisivuilta mielipiteitä, faktoja ja kokemuksia aiheeseen liittyen. Kyse on nyt siitä, että henkilö X valittaa jalkalihaksista, jotka eivät tule näkyviin kunnon treenistä ja alhaisesta rasvaprosentista huolimatta. Kunto-ohjelma on arskan kultainen kuutonen, voimaa jaloista kuitenkin löytyy ja esim. prässistä nousee 190+ kg (4x10).

Kyllästyin henkilö X:n valitukseen jalkalihasten olemattomuudesta ja ehdotin, että eikö puolen vuoden kunnollisten salitreenien (tätä ennen henkilö X treenannut puolisen vuotta rankasti kotona) jälkeen olisi jo vihdoin aika sisällyttää treeneihin kyykyt ja/tai maastavedot. Itse sain muokattua rasvaspagettijaloistani n. puolessa vuodessa kunnon kyykkyreidet. Henkilö X veti pussillisen herneitä nenäänsä ja sanoi, että jalkatreenissä ei tarvitse olla kyykkyjä saati maastavetoja, kyllä sitä massaa tulee ilman niitäkin. Itse olen kuullut vain väitteitä, että jalkatreeni ilman kyykkyjä tai maastavetoja ei ole kunnon treeniä nähnytkään. Esimerkiksi Mika Nyyssölä on todennut, että jalkatreeni ilman kyykkyjä on silkkaa itsepetosta.

Tiedän miehiä, jotka eivät enää kyykkää, koska vuosikausien kyykyt ovat kuluttaneet polvet ja näin ollen kyykyt korvataan joillakin muilla liikkeillä. Haluan todisteita, että jotkut ovat kasvattaneen jalkamassaansa kyykkäämättä kertaakaan. Onko jalkojen massan kasvattaminen mahdollista ilman kyykkyjä? Netissä minulle on tullut vastaan vain väitteitä, että kyykyt ja maastavedot ovat tärkeimpiä, mutta nyt sain henkilöltä X kuulla, että olen väärässä.

Ikuinen väittelynkohde johon et tule saamaan kunnon vastausta, paitsi että tehokas jalkatreeni vaatii jonkun kyykyn variaation. Takareisien kehittäminen ilman kyykkyjä tai vetoja voi olla melko haastavaa.

Onko jalkojen massan kasvattaminen mahdollista ilman kyykkyjä?

Tietysti on. Se on ehkä hitusen haastavampaa ja epäkäytännöllisempää, mutta progressiivisesti rasitettu lihas kyllä kasvaa kun ruokavalio on kunnossa. Monesti vaan ne tyypit, jotka välttelee kyykkyä sen epämukavuuden vuoksi, treenaavat muutenkin yleensä löysemmin. Tästä voi tulla väärä tulkinta, että se kasvun puute johtuu juuri kyykkäämättömyydestä ;). Sitten taas tehokkaasti kasvavat kaverit yleensä ovat sen verran perillä asioista, että he ovat ymmärtäneet kyykyn tärkeäksi liikkeeksi. Ei sekään tarkoita että yksi liike on kaikkivoipa. Yhtä lailla on rakennettu hienoja rintakehiä ilman penkkiä jos vaikka olkapäävaivat sen estää. Vaatii vaan improvisaatiota, kokeiluja ja kovaa duunia.

Back
Ylös Bottom