CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Näitä Utin juttuja kuunnellessa tekee monesti mieli ruveta lukemaan vaikkapa urheilupsykologiaa. Ihan vaan siksi, että voisi otsikoida lopputyönsä pompöösisti tyyliin "Verbal self-flagellation as a motivational tool - a case study on an infamous pencil neck". :whip:

Mua jäi vaivaamaan tuossa uusimmassa QA.ssa se kahesti päivään salitreenit dietil-kyssäri. Mä oon aina ollu siinä luulossa, että jos mun tavoite on polttaa rasvaa ja säilyttää lihakset mahd.tehokkaasti dietil, ni ois parempi vaihtoehto tehä kaks punttia, kun vaikka yks puntti ja vaikka sillon aiemmin päiväl se aerobinen? Ja jos ei muisti tee pahoja kepposia niin muistan monen asioista tietävänkin näin suosittelleen, esim Mähönen tais näin sanoo? Eli jos mulla on päivän aktiviteetit siinä et makaan sohval ja käyn sitte salilla vetää sen rintahaba-treenin, joka kestää vaikka 90min, vaikka 10 työsarjaa rinnalle, ja 8 hauiksille, päälle vatsoja, niin eikö tuo ois järkevämpi just jakaa vaikka puoliks? Näin sais päivään pari sellasta kohtaa et aineenvaihdunta ois ns"kovemmin päällä". Niin onko se sit palautumiselle niin kova paikka jos veivaisin aamulla hauikset ja vatan ja illasta rinnan, vaik pitääkö tässä nyt mieluummin muuttaa siihen tyyliin et se yks puntti vaan. Tällä hetkellä dietti päällä ja kun on ollut mahdollista ni oon kahesti päivään treenannut, just tohon tyyliin kun ylempänä selitin, koska mieluummin teen kaks punttia, ku veivaisin sitä vitun tylsää aerobista/anaerobista(joo punttikin tätä on) liikuntaa. Vähän sekavasti selitetty joo, mut jäin pähkäileen...jos Utti vaikka ite näkis tän..?

Mua jäi vaivaamaan tuossa uusimmassa QA.ssa se kahesti päivään salitreenit dietil-kyssäri. Mä oon aina ollu siinä luulossa, että jos mun tavoite on polttaa rasvaa ja säilyttää lihakset mahd.tehokkaasti dietil, ni ois parempi vaihtoehto tehä kaks punttia, kun vaikka yks puntti ja vaikka sillon aiemmin päiväl se aerobinen? Ja jos ei muisti tee pahoja kepposia niin muistan monen asioista tietävänkin näin suosittelleen, esim Mähönen tais näin sanoo? Eli jos mulla on päivän aktiviteetit siinä et makaan sohval ja käyn sitte salilla vetää sen rintahaba-treenin, joka kestää vaikka 90min, vaikka 10 työsarjaa rinnalle, ja 8 hauiksille, päälle vatsoja, niin eikö tuo ois järkevämpi just jakaa vaikka puoliks? Näin sais päivään pari sellasta kohtaa et aineenvaihdunta ois ns"kovemmin päällä". Niin onko se sit palautumiselle niin kova paikka jos veivaisin aamulla hauikset ja vatan ja illasta rinnan, vaik pitääkö tässä nyt mieluummin muuttaa siihen tyyliin et se yks puntti vaan. Tällä hetkellä dietti päällä ja kun on ollut mahdollista ni oon kahesti päivään treenannut, just tohon tyyliin kun ylempänä selitin, koska mieluummin teen kaks punttia, ku veivaisin sitä vitun tylsää aerobista/anaerobista(joo punttikin tätä on) liikuntaa. Vähän sekavasti selitetty joo, mut jäin pähkäileen...jos Utti vaikka ite näkis tän..?

se rasva poltetaa kaloreit vähentämäl eikä mitään liikuntaa lisäämäl, tuplareenaukses miinuksil menee äkkii kroppa tukkoon iha turhan takii

Tais Utti tarkoittaa, että tuplatreenaaminen miinuskaloreilla on yksi dietin tehokeinoista, siinä missä muutkin diettiä eteenpäin potkivat asiat. Eli tuplatreenaaminen dietillä ihan vain sen takia, että se kuulostaa kauhean tehokkaalta, ei ole paras vaihtoehto ellei se ole perusteltua.

Voisiko tossa Portsiksen tapauksessa kyseisestä metodista olla jopa haittaa? Tarkoitan, että saisiko yhdestä treenistä jopa paremman metabolisen vasteen tuossa tapauksessa. Ainakin omaan korvaan joku hauisvatsa -treeni tuntuu kohtalaisen läpsyttelyltä

se rasva poltetaa kaloreit vähentämäl eikä mitään liikuntaa lisäämäl, tuplareenaukses miinuksil menee äkkii kroppa tukkoon iha turhan takii

Kyllä kyllä, mut enhmän mä kulutuksen määrää ole lisäämässä? jakamassa sen normi punttitreeniin vaan kahteen osaan, jolloin tulis edes jonkinlainen sykettä nostava tms tila kahesti päivään. Koska mieti nyt tätä mun tilannetta.

Kalorit on jo vedetty pienelle miinukselle, niin mitä mieluummin tekisit ite? a. makaat koko päivän sohvalla, kuluttumatta mtn, ja käyt sitten yhen reenin tekemässä vai b. tekisit kaks n.40min reeniä vaikka sen 6-8h välein? Jotenkin tuntuu et tuolla jälkimmäisellä tavalla sais käytettyä vähän paremmin ravintookin=hiilaria hyväks..vai liekkö tää vaa meikän omaa turhaa mutuilua.
Tai sitte vaan stressaan turhaan ja Jiipeen sanoin "pitää luottaa siihen omaan tekemiseen"
Ainakin omaan korvaan joku hauisvatsa -treeni tuntuu kohtalaisen läpsyttelyltä

Nojoo, tää on kyl totta.

Viimeksi muokattu:
Jos nyt mietitään perusasetelmaa dieetille lähtiessä (mistä Uttikin pätkässä sanoi, että mahdollisimman pienin muutoksin alusta), tehdään edelleen samat treenit kuin ennenkin ja leikataan kalorit ensin sille tasolle, että paino alkaa putoamaan. Tässä vaiheessa ei vielä lisätä mitään muuta. Sitten huomataan, että paino putoaa, nyt alkaa takkuilemaan ja täytyy miettiä --> leikataanko lisää kaloreita/lisätäänkö kalorien kulutusta? Kun kalorit on jo leikattu sinne, että makroja saadaan enää kropalle riittävästi kataboliaa ehkäisemään on aika lisätä keholla tehtävää työmäärää, eli siis kalorien kulutusta. Eli yleensä lisätään aerobista. Tälla päästään varmasti jo erittäin pitkälle.

Sitten tosiaan kun Utti sanoi, että jos on joku tavoite olla kunnossa ja täytyy olla, kehossa on edelleen rasvaa ja mietitään että ei helvetti, on päästävä nopeasti näistä eroon (ja muut keinot on jo käytetty), mutta samalla pidettyä yllä mahdollisimman paljon lihasmassaa = tuplatreenit. Saadaan lihaksille paljon ärsykettä, joka huolehtii siitä, että katabolia pysyy minimissään ja samalla saadaan käytettyä paljon energiaa. Mutta vaarana on todellakin se, että kalorit minimissään helposti tulee tehtyä liian kovia treenejä ja viedään itsensä tukkoon.

Onko tavallisella pakkislaisella 20% rasvoista pudotuksena 15% kesädieettiin tuplatreeneille tarvetta järjellä ajateltuna? Tuskin. Mutta jos joku haluaa käydä 2 kertaa salilla päivässä ja pitää siitä, niin mikä ettei.

Miks multa menee aina ohi noi kun saa laittaa niitä kysymyksiä? Osa 4:ssähän hulkki sanoi että eri threadit tehdään aina kun on ajankohtaista, oonko mä sokea vai miksen mä niitä näe?

Miks multa menee aina ohi noi kun saa laittaa niitä kysymyksiä? Osa 4:ssähän hulkki sanoi että eri threadit tehdään aina kun on ajankohtaista, oonko mä sokea vai miksen mä niitä näe?

Vastailee edelleenkin niihin tässä ketjussa aiemmin esitettyihin. Joita siis laitettiin vielä sen jälkeen, kun Utti itse sanoi stopin.

Back
Ylös Bottom