Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sitä on mahdoton sanoa. Joillakin voi olla niin hyvin hermottuneet olkapäät että ne kasvaa epäsuoralla rasituksella, kun taas jotkut saa vääntää joka kulmasta ihan helvetisti että ne kasvaa. Geenit sen kertoo, mutta kehitys ei tietenkään ole niin hyvää jos jättää olkapääliikkeet pois ohjelmasta, kuin että niitä siinä olisi.

Noh tähän samaan voi kai kysyä, että onko 3 sarjaa pystypunnerrusta tangolla riittävästi olkapää reenaukelle vai pitäisikö lisätä viparit sivuille?

Noh tähän samaan voi kai kysyä, että onko 3 sarjaa pystypunnerrusta tangolla riittävästi olkapää reenaukelle vai pitäisikö lisätä viparit sivuille?

Itse teen pelkkiä sivuvipareita ja takavipareita, koska etuolat saa kyllä tarpeeksi hittiä.

- - - Updated - - -

Mutta ongelma on siis edelleen sama: kuinka treenaan maksimivoimaa ilman, että paino nousee tai lihakset kasvavat?

Enkö mä sen jo tuolla kertonut?? Silmä käteen.

Oon ihan confused. Oon tässä pähkäilly, että jatkanko vaan syömistä ja annan painon nousta ja lihasten kasvaa, vai siirrynkö dietille? Fläsää on vatsan seudulla aika tarpeeksi, en läskiltä näytä mutta rasvaa siinä on kyllä ihan mukavasti & sekä jenkkakahvat tullu takas. Palailin salille 2,5kk sitte takasi ku olin n. 4kk ollu "tauolla" (ei jaksanu käydä, söin taas miten sattui painoo tuli), lihasta on tullut mielestäni hieman tän 2,5kk aikana, voimat noussu hyvin ku syönyki plussakaloreilla (paino ei tosin ole noussu kuin 4kiloa). Näytän vähän "isommalta" mitä ennen. Pituus 177 paino 78kg (aamupaino varmaaki siinä 75-76) Ainoo mikä mua häiritsee on tää maha, tiiän etten täks kesäks sais itteeni semmoseen kondiksee ku haluisin (en haluu olla riisikeppi niiku viime kesänä, haluun semmosen "lihaksikkaan" ja matalarasvasen kropan eli rasvat johonki 10%)

Saisko tota rasvaa poltettua ilman että kauheesti lihaa katois? Prodet on 200g+ joka päivä, hiilarii yleensä tulee saman verra ja rasvaa siinä 80-100g. Tää on vähä sekava viesti, mut toivottavasti saatte jotai selväää! Rasvaprossa varmaa siinä +25%, en oo varma.

E: Ja vielä kysyn gynoista, itellä löytyy. ikää tulee 17 tänä vuonna, olin ylipainonen jostain 10v -> 15v niin voisiko tosta johtua? Lähteekö itestää pois enään tässä iässä vai pitääkö käydä leikkaamassa jos häiritsee? (häiritsee koska näyttää moobseilt, nättit "kovina" näyttää enemmä rintalihaksilta :D)

Saako vatsalihaksille kokoa ja näköä pelkästään tuollaisilla ns. syviä vatsalihaksia ja vatsan "litteyttä" treenaavilla liikkeillä kuten voimapyörä, lankku, jalkojen nostot jne., vai onko hyvä tehdä myös "perusliikkeitä" kuten istumaannousuja tao rutistuksia (mahdollisesti lisäpainoilla)? Monesti täällä haukutaan istumaannousut jne. ja vannotaan voimapyörän ja muiden nimeen, mutta miten on?

Saako vatsalihaksille kokoa ja näköä pelkästään tuollaisilla ns. syviä vatsalihaksia ja vatsan "litteyttä" treenaavilla liikkeillä kuten voimapyörä, lankku, jalkojen nostot jne., vai onko hyvä tehdä myös "perusliikkeitä" kuten istumaannousuja tao rutistuksia (mahdollisesti lisäpainoilla)? Monesti täällä haukutaan istumaannousut jne. ja vannotaan voimapyörän ja muiden nimeen, mutta miten on?

Niin no noi (paitsi ehkä lankku) treenaa vatsalihaksia kyllä oikeen hyvin ja monipuolisesti – myös niitä six pack -lihaksia. Kyllähän noita rutistuksiakin (lisäpainolla) voi tehdä, mut vallan mainiosti pärjää ilmankin.

Miksei lankutkin vois olla? Ne vaan pitäis tehdä järkevästi, eli lisää vastusta silleen että puhutaan jostain 5-20 sekunnin sarjoista eli esim kaveri auttamassa painojen lastaamisen kanssa. Jos puhuu jostain 4 minuutin lankuista ja sanoo että huono liike, niin se on vähän sama kun sanois penkkipunnerrusta huonoksi massaliikkeksi kun 4 minuuttia kestävät sarjat 20 kilolla ei toiminut toivotulla tavalla.

Eli vähän samaa ongelmaa kun vaikka etunojapunnerruksissa, itse liikkeessä ei sinäänsä vikaa, mutta kunhan tietty voimataso saavutetaan niin sen tekemisestä tulee hyvin epäkäytännöllistä.

Miksei lankutkin vois olla? Ne vaan pitäis tehdä järkevästi, eli lisää vastusta silleen että puhutaan jostain 5-20 sekunnin sarjoista eli esim kaveri auttamassa painojen lastaamisen kanssa.

Jos puhuu jostain 4 minuutin lankuista ja sanoo että huono liike, niin se on vähän sama kun sanois penkkipunnerrusta huonoksi massaliikkeksi kun 4 minuuttia kestävät sarjat 20 kilolla ei toiminut toivotulla tavalla.

Totta kyllä. Niissä kuitenki rasitus on vaan isometristä, mikä ei välttämättä oo kasvun kannalta paras tapa ainakaan ainoana liikkeenä. Voimapyörässäkin näin voi olla, mut itse ainakin pyöristän yläasennossa selkän niin, että alas tullessa se suoristuu (eksentrinen lihastyö) ja noustessa taas pyöristän (konsentrinen).

Voimapyörässäkin näin voi olla, mut itse ainakin pyöristän yläasennossa selkän niin, että alas tullessa se suoristuu (eksentrinen lihastyö) ja noustessa taas pyöristän (konsentrinen).
On muuten hemmetin hyvä kikka tuo selän pyöristys ylhäällä, saa aika jäätävän poltteen ja ottaa ihan eri tavalla vatsoihin kuin ilman sitä. Pystyi jopa jättämään lisäpainot pois, kun tuli enemmän työtä siihen liikkeeseen.

Mites muuten, mä en ole ikinä treenannut järjestelmällisesti voimaa. Onko se tie parempaan lihaskasvuun? Tai siis kannattaisiko kesällä esim. treenata pari kuukautta voimaa ja palata sen jälkeen massa-ohjelmaan? Tai riittääkö, että pitää samassa ohjelmassa erikseen massa- ja voimapäiviä?

tein ton 6 viikon venäläisen penkin,se meni ihan vaivatta läpi ja maksimi nousi 10kg.sen jälkeen tein todella kevyen viikon treenit,kunnes aloitin tosissaan treenaa tai ainakin piti tehdä kovaa.mutta treenipainot lähti pahasti putoomaan,ei vaan ollu puhtia.tietäiskö joku mitä siinä mun kropassa oikeen tapahtui,ja voisko sen jotenkin välttää jos teen sen 6viikon uusiksi

Mites muuten, mä en ole ikinä treenannut järjestelmällisesti voimaa. Onko se tie parempaan lihaskasvuun? Tai siis kannattaisiko kesällä esim. treenata pari kuukautta voimaa ja palata sen jälkeen massa-ohjelmaan? Tai riittääkö, että pitää samassa ohjelmassa erikseen massa- ja voimapäiviä?

Et ole ikinä pyrkinyt järjestelmällisesti nostamaan sarjapainoja? Lienetkö koskaan lihaskasvua kokenutkaan...

On muuten hemmetin hyvä kikka tuo selän pyöristys ylhäällä, saa aika jäätävän poltteen ja ottaa ihan eri tavalla vatsoihin kuin ilman sitä. Pystyi jopa jättämään lisäpainot pois, kun tuli enemmän työtä siihen liikkeeseen.

Pelkillä ykkösilläkin voi saada "massaa".

tein ton 6 viikon venäläisen penkin,se meni ihan vaivatta läpi ja maksimi nousi 10kg.sen jälkeen tein todella kevyen viikon treenit,kunnes aloitin tosissaan treenaa tai ainakin piti tehdä kovaa.mutta treenipainot lähti pahasti putoomaan,ei vaan ollu puhtia.tietäiskö joku mitä siinä mun kropassa oikeen tapahtui,ja voisko sen jotenkin välttää jos teen sen 6viikon uusiksi

On tullut koettua sama joskus - maksimivoima on katoavaista. Pitää keventää ennemmin volyymistä, kuin intensiteetistä. Uudet voimatasot on yritettävä saada pysyviksi tekemällä vaikka raskaita kolmosia tai vitosia. Treenikertoja ja sarjamääriä vähennetään, mutta olisi hyvä käydä välillä yli 90%:ssa. Tämä pätee mun mielestä aina vaikka tekisi pääsääntöisesti jotain kympin sarjoja. Tuntuma isompiin painoihin on säilytettävä.

On tullut koettua sama joskus - maksimivoima on katoavaista. Pitää keventää ennemmin volyymistä, kuin intensiteetistä. Uudet voimatasot on yritettävä saada pysyviksi tekemällä vaikka raskaita kolmosia tai vitosia. Treenikertoja ja sarjamääriä vähennetään, mutta olisi hyvä käydä välillä yli 90%:ssa. Tämä pätee mun mielestä aina vaikka tekisi pääsääntöisesti jotain kympin sarjoja. Tuntuma isompiin painoihin on säilytettävä.

kiitti.täytyy koittaa näin

Miksi paino ei laske? Paino on nyt jo kuukauden pysynyt täysin samana (99.5kg, 190cm, mies, 24), vaikka olen syönyt vain 2000kcal päivittäin. Treenipäivinä palkkari päälle, ja kolme cheattipäivää ollut myös. Aloin käymään salilla samoihin aikoihin kun paino alkoi jumittamaan, joten ehkä siinä on jokin yhteys. Mutta luulisi, että paino tippuu miinuskaloreilla, teki mitä hyvänsä. Laskurit antavat peruskulutusarvioksi 2500-3000, vaikka onkin vain arvio niin tuskin kulutukseni sentään alle 2000kcal on. Kalorit laskettu tarkkaan, ketsuppeja myöden.

Miksi paino ei laske? Paino on nyt jo kuukauden pysynyt täysin samana (99.5kg, 190cm, mies, 24), vaikka olen syönyt vain 2000kcal päivittäin. Treenipäivinä palkkari päälle, ja kolme cheattipäivää ollut myös. Aloin käymään salilla samoihin aikoihin kun paino alkoi jumittamaan, joten ehkä siinä on jokin yhteys. Mutta luulisi, että paino tippuu miinuskaloreilla, teki mitä hyvänsä. Laskurit antavat peruskulutusarvioksi 2500-3000, vaikka onkin vain arvio niin tuskin kulutukseni sentään alle 2000kcal on. Kalorit laskettu tarkkaan, ketsuppeja myöden.

Mittanauha ja valokuvat peliin 2-4vkoa ja sitte mietit uudestaan jos ei näytä mitään tapahtuvan.

Hei,
olen nyt jo muutaman kerran yrittänyt saada vastauksen ongelmaani, joten yritän uudelleen! Käyn 4x viikossa salilla ja käytössä on seuraavanlainen ohjelma:
penkki 3x10
vinopenkki 3x10 (kp)
peckdeck 3x12
viparit sivuille ja taakse 3x10
kevennetty dippi 3x8
pystypunnerrus 3x8
ranskalainen punnerrus 3x8
pystysoutu 3x8

kyykky 3x10
sjmv 3x8
reiden ojennukset ja koukistukset 3x10
pohkeet eritavoin 2 settiä
yhden jalan prässi

leuat 3xmax
leveä ylätalja myötäotteella 3x8
kulmasoutu 3x8
hauis istuen kp 3x10
hauis tuettu 3x10
alatalja 2x12
forkut taljassa 3x10

salipäivät: ma,Ti,to,pe

Tähän päälle aina veivaan crosstraineria sellasen n. 20 min / treeni.
Ruokailen seuraavanlaisesti:
06.30
Kaurasydän leipä ja smoothie jossa mansikoita, banaani ja 37g heraa ja vitamiinit päälle
09.00
Maitorahka/2dl raejuusto 2%/hera juoma
11.00
lounas, kasviksia/salaattia melko paljon, n. 150 g kanaa/kalaa/lihaa ja treenipäivinä pastaa/riisiä n. 75g
maitoa 4dl
14.00
rahka, jossa 10g jotain omega 3 öljyä ja 40 g pähkinöitä
18.00
(tätä ennen treenipäivinä herajuoma) 150 g kanaa/kalaa/lihaa 100g pastaa/riisiä 150g kasviksia
4dl maitoa
21.00
raejuusto 2% 150g ja pari kananmunaa/tonnikalaa
pari porkkanaa, kurkkua, tomaattia

Tuossa tuo lyhykäisyydessään!
kalorit jossain 2700 kcal, prot. 243, hh. 199 ja r. 106
pituutta sellainen 186,5 ja painoa tänä aamuna oli 97,6 kg!
Tosiaan, itse ongelmahan on Se, että 3kk aikana ei ole tapahtunut yhtään mitään. Sarjapainot toki nousseet, mikä on tosin hyvä asia! Mutta olen tarkastellut kulutuksia yms. Ja tämän kalorimäärän pitäisi olla käsittääkseni alakanttiin jonkin verran mutta paino ei vain laske! Läskit siellä 25-28%, ainakin tollasen kotivaa'an mukaan.. Apua kiitos! Olen sen verran "kiireinen" (laiska) ettei oikein tuo aamulenkki innosta.. Pitääkö jotain karsia/lisätä jotta nyt Sais parit kilot pois ja sen jälkeen sitten kasvattelemaan tuota ihanaa lihaa!

Back
Ylös Bottom