Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kokeile punttipoika perus jalkojen nostoa, eli punttipenkille makaamaan ja jalkoja vaan taivastakohti ja hitaasti alas, ainakin mulla se tuntuu suunnilleen kaikissa vatsalihaksissa

Tarvisi vähän ideoita millaista ohjelmaa lähtisi kesällä toteuttamaan. Huomioitavia seikkoja ohjelmaa miettiessä ovat se että futis ja aussifutis kaudet polkaistaan käyntiin joten jaloille saisi sen yhden treenipäivän viikkoon olla. Salilla tykkäisin kumminkin käydä viikkoon ainakin sen viisi kertaa. Millaista jakoa tässä kannattais lähteä toteuttamaan?

Joo eli onko se melkein mahdottomuus vetää mavea pienillä kiekoilla ilman korokkeita? En ole päässyt vielä 20 kilon kiekkoihin käsiksi kun tekniikka kusee ja kuumottaa selän puolesta. Eli ootteko vetäny sitä mavea pienillä kiekoilla maasta asti? Pitäiskö mun duunata jotkut korokkeet? Tuntuu selässä joka nosto joten en kyllä viitsi lähteä leikkimään, Joudun siis menemään ihan kyykkyyn tai sellattiin että selkä nostaa sen väkisinkin. Ne kiekot on tosi pienet, Siinä on varmaan joku 30 senttiä maasta siihen tankoon jos sitäkään.

Joo eli onko se melkein mahdottomuus vetää mavea pienillä kiekoilla ilman korokkeita? En ole päässyt vielä 20 kilon kiekkoihin käsiksi kun tekniikka kusee ja kuumottaa selän puolesta. Eli ootteko vetäny sitä mavea pienillä kiekoilla maasta asti? Pitäiskö mun duunata jotkut korokkeet? Tuntuu selässä joka nosto joten en kyllä viitsi lähteä leikkimään, Joudun siis menemään ihan kyykkyyn tai sellattiin että selkä nostaa sen väkisinkin. Ne kiekot on tosi pienet, Siinä on varmaan joku 30 senttiä maasta siihen tankoon jos sitäkään.

Voit sä vaikka ne korokkeet laittaa. Jokatapauksessa vetelet sitä 60kg ja paljon enemmänki ennenku huomaatkaan.

- - - Updated - - -

Saattaa olla, että kysynyt aiemminki, mutta here i go again: Mun voimantuotto leuanvedossa on aika hämärä, kun maximi ykkönen on n.40kg lisäpainolla, Mutta esim. 20:kg:lla en saa kuin max 6 toistoa :wtf:.
omal painol menee se 20. Jotenki korreloi erikoisesti mielestäni.

Paljon sulla on omapaino? Jos omapaino tyyliin 80kg niin toi tarkoittaa et vedät 100kg x 6 ja ykkönen 120kg, joka on mun mielestä aika normaali tulos :rolleyes:

Ei ainakaan kannata niillä pikkukiekoilla väkisin sinne alas asti mennä. Tekniikka kusee siinä kun koitat niitä väkisin sinne laskea ja homma tuntuu epämukavalta muutenkin kuin raskauden osalta. Eli hommaa korokkeet/jätä vähän vajaaksi.

Tekeekö kukaan muuten salilla sellasta liikettä, et niinku tekis ristikkäis taljas viparei sivul ni sillä täsmälleen samalla liikeradalla, mutta siis että ottaa tuosta poiketen ylhäältä lähtevist kaapeleist kii ja siis vetää kylkiä kohden. En tiedä mikä tuollaisen liikkeen nimi on, mutta siis päinvastainen liike kuin täysin pystyasennos suoraan sivuille tehdyt vipunostot :D Vaikuttais äkkiseltää päässä kuvitellessa aika hyvält latsi ja rinta liikkeelt

Koulussa on ollut tervesytiedon tunneilla puhettaa että yhtä reeniohjelmaa kannattaisi tehdä max 2 kuukautta. Riittääkö jos vaihtaa vain liikkeitä erilaisiksi tai toistojen määrää, vai pitääkö vaihtaa reeni jakojakin?

Mitä tulisi syödä ennen treeniä ja treenin jälkeen?

Vaikka tuntia ennen ihan jotain normaalia ruokaa, treenin jälkeen palkkari (proteiinia ja hiilihydraattia) ja sitte kotona, eli vajaa tunti treenin jälkeen, jotain ruokaa taas. Tuo toimii minulla ainakin.

Max toistot vai tietty määrä?

Okei, eli hoidetaas nyt tämä kysymys pois alta, kun sen verran pitkään jo häirinnyt. Minulle on kahdella eri foorumilla tullu väki sanoo, että liikkeitä vedetään tietty sarja sekä tietty määrä toistoi. Esim. penkkiä 6x10. Eli vedetään vain 10 toistoa 6 sarjaa. Kun sanoin että tuo on aivan typerää ja että vedän mielummin ihan 6 sarjaa maximia niin sanottiin sitten kehariksi. Mikä tässä nyt siis on se idea? Minulle koko vuoden sanottu, että täysiä vedetään ja maksimille aina. Auttakaas nyt noobia vähäsen etten tuhlaa sitten aikaani sielä salilla.

Jos kokoajan joka treenissä vedetään jokainen sarja failureen, niin hermosto menee jumiin hetkessä ja ylirasitustila on vaarana. Hyvä nyrkkisääntö on tehdä muut sarjat tietenkin kovaa mutta toisto tai pari "varastoon" ja viimeinen sarja failureen. Tuossa on sekin vaarana kun vedetään täysillä loppuun asti, että lopussa tekniikka hajoaa joka tuo sitten omat ongelmansa.

Koulussa on ollut tervesytiedon tunneilla puhettaa että yhtä reeniohjelmaa kannattaisi tehdä max 2 kuukautta. Riittääkö jos vaihtaa vain liikkeitä erilaisiksi tai toistojen määrää, vai pitääkö vaihtaa reeni jakojakin?

Terveystiedon tunnilla on tietämys ollut ilmeisen surkealla tasolla.

Vastaus vaihtelee. se että leimasivat sinut kehariksi, kertoo hyvin pitkälti siitä että eivät tiedä vittuakaan mistä puhuvat. ÖÖ tai hetkonen, etkai meinaa 6 sarjaa maximilla sitä että vedät 6 sarjaa 1 toiston maximiasi :D? Koska sitä voisin kyllä pitää hieman(oikeestaan aika paljonkin) kyseenalaisena. Jos omien sanojesi mukaan olet ''noobi'', niin penkkimaximisi on varmaan siinä 40-60kg kieppeillä, jolloin se 6 sarjaa maximia on mielestäni ajanhukkausta. Tietty jos meinasit että vedät 6 sarjaa ''maximisarjapainoilla'', eli 6 sarjaa niin monta toistoa kuin menee, niin se taas on mielestäni oikein hyvä tapa saada kehitystä. esim.6 sarjaa toistoilla 3-8, aikalailla takaisi itselläni kehityksen, kunhan on muutkin osa-alueet kunnossa(ruokavalio,säännöllisyys,tekniikka).

''Minulle koko vuoden sanottu, että täysiä vedetään ja maksimille aina.'' Älä ota kirjaimellisesti kaikkea.

''Minulle on kahdella eri foorumilla tullu väki sanoo, että liikkeitä vedetään tietty sarja sekä tietty määrä toistoi.'' Tämä on myös täyttä hihhuli-tiedettä eli paskaa. ei oo olemassa mitään maagista kaavaa mikä toimii jokaikisellä ihmisellä.
6x 10 toiston sarja ois itelle ainaki ihan liian kevyttä.

Siis en tietenkään tarkoita maksimipainolla 1 toistoa :D vaan siis niin monta toistoa kun lähtee. Ja vedän penkistä sen 72.5 etten nyt ihan liian aloittelija ole D:
Mutta hei, kiitos sinulle hyvästä vastauksesta :D

Juu se kuulostaa ihan järkevältä sitten. Sen lisään viel että ite en tekis niitä 6 sarjaa kaikkia täysin samoilla painoilla, vaan jättäisin hieman varaa ja nousisin niihin kaikista raskampiin painoihin, ja niissä vetäisin ihan hyytymispisteeseen.

Joo en viitsikkään vetää samalla painolla. Maalaisjärki sanoo ettei sellanen ehkä kannata. Vedän enimmäkseen tällein:

3x70 TAI ~ 7x65
Toistan samalla painolla 2-3 kertaa
Pudotan 60 josta tulee se 8?
Pudotan joko 50 ja vedän kaks sarjaa tai sitten vedän vielä yhden sarjan 60 ja sitten pudotan 50.

Back
Ylös Bottom