Vitamiinit ja mineraalit

Folaatti kannattaa ottaa luonnollisessa folaatti-muodossa. Tämä muoto löytyy monista laadukkaammista vitamiinivalmisteista. Halvemmissa tuotteissa on foolihappoa, jolla on havaittu jopa syöpäriskin kasvua joidenkin syöpien osalta. Foolihappo käyttäytyy elimistössä eri tavalla kuin luontainen folaatti.

Foolihappo on ok kun sitä tulee pieni tai kohtuullinen määrä esim. monivitskusta mutta luontainen folaatti tai 5-MTHF ovat parempia valintoja jos halutaan käyttää hieman suurempia määriä esim. laskemaan homokysteiinitasoa. Foolihapon metaboliassa syntyy elimistölle vierasta ainetta.

Kyllä nämä tutkimukset itsessään vaikuttaa päällisin puolin päteviltä, vaikkakin n. 8 niistä on julkaistu jossain hämärässä Magnesium Research-lehdessä, joka näyttäisi olevan jonkin magnesiumtutkimusseuran julkaisu.

Mitä hämärää kyseisessä julkaisussa tai seurassa on? Ei mitään. Seuran pj:nä toimiva naisproffa näyttäisi julkaisseen enemmän magnesiumisiin liittyviä tiedeartikkeleita kuin suomalaistutkijat yhteensä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Wolf+FI Eli kommenttisi oli höpöhöpöä..

Mitä hämärää kyseisessä julkaisussa tai seurassa on?

Nostit sitten 1,5 vuotta vanhasta pitkästä postauksesta yhden sanan irti kontekstistaan? Hyvä! Ei lankaan höpöhöpöä tuollainen! :thumbs:

"Hämärä" on kieltämättä vähän huono termi. Oikeammin olisi pitänyt sanoa että kyseessä on hyvin pienen porukan lehti, jolla ei näyttäisi julkaisutahdin ja IF:n perusteella olevan kovin suurta vaikuttavuutta pienen magnesiumtutkimusporukan ulkopuolella. Lehti näyttäisi julkaisevan lähes mitä tahansa, kunhan se jollain tavalla liittyy magnesiumiin. On odotettavissa, että tällaisessa kontekstissa abstrakteja täytyy vähän paisutella (jotta jutut saadaan "myytyä" lehdelle) ja toisaalta tutkijoiden oma käsitys magnesiumin merkittävyydestä keskeisenä terveystekijänä voi olla jokseenkin vinoutunut. Kaikkein laadukkaimmat tutkimukset, joista voikin suoraan vetää johtopäätöksiä ihmisten terveyteen, löytävät yleensä tiensä paljon korkeamman profiilin lehtiin.

Mutta tämä ei todellakaan ollut mun keskeinen pointti. Kuten sanoin, tutkimukset itsessään näyttävät päteviltä. Pitää vain olla tarkkana siinä, minkälaisia johtopäätöksiä niistä kannattaa vetää.

Aloituspostin lopun vitamiini setti:

D-vitamiini 50-100 mikrog. / vuorokausi
C-vitamiini 1-3 g / vuorokausi
Magnesiumsitraatti 200-400 mg / vuorokausi
Sinkkipikolinaatti 20-40 mg / vuorokausi

Mistä näitä kannattaa lähteä ostamaan.. Apteekki, luontaistuotekauppa, prisma, sittari, saventoriauto?
Hinta/laatusuhde, mistä saa edullisesti hyviä tuotteita? Jauhaako esim: luontaistuotekaupassa täyttä sontaa jos menee kysymään moisia lisiä?

Aloituspostin lopun vitamiini setti:

D-vitamiini 50-100 mikrog. / vuorokausi
C-vitamiini 1-3 g / vuorokausi
Magnesiumsitraatti 200-400 mg / vuorokausi
Sinkkipikolinaatti 20-40 mg / vuorokausi

Mistä näitä kannattaa lähteä ostamaan.. Apteekki, luontaistuotekauppa, prisma, sittari, saventoriauto?
Hinta/laatusuhde, mistä saa edullisesti hyviä tuotteita? Jauhaako esim: luontaistuotekaupassa täyttä sontaa jos menee kysymään moisia lisiä?

Lisäravinne(netti)kaupat, apteekit ja luontaistuotekaupat ovat varmaan ne parhaimmat paikat, mistä kannattaa etsiä. Itse olen ostellut Fitnesstukusta mankut, sinkit ja vitamiinit. Asiansa ovat ajaneet. Lifestä olen ainakin itse saanut hyvää ja asiantuntevaa palvelua, kun olen luontaistuotekaupoilla käynyt.

Offtopic: jos saventoriautosta haet, niin ovat todnäk Ruotsin armeijan käytettyjä tuotteita, kuten kaikki muukin siellä myytävä.

Lisäravinne(netti)kaupat, apteekit ja luontaistuotekaupat ovat varmaan ne parhaimmat paikat, mistä kannattaa etsiä. Itse olen ostellut Fitnesstukusta mankut, sinkit ja vitamiinit. Asiansa ovat ajaneet. Lifestä olen ainakin itse saanut hyvää ja asiantuntevaa palvelua, kun olen luontaistuotekaupoilla käynyt.

Offtopic: jos saventoriautosta haet, niin ovat todnäk Ruotsin armeijan käytettyjä tuotteita, kuten kaikki muukin siellä myytävä.

Kiitos vastauksesta, josko tuolta life liikkeestä kävisin kyselemässä... Väsynyt ja nuutunut olo ollut jo pitkään! Onko monellakin tullut huomattavaa hyvinvoinnin paranemista alotettuaan vitamiinilisien (vaikka yllämainittujen määrien) aloittamisesta...?

Kiitos vastauksesta, josko tuolta life liikkeestä kävisin kyselemässä... Väsynyt ja nuutunut olo ollut jo pitkään! Onko monellakin tullut huomattavaa hyvinvoinnin paranemista alotettuaan vitamiinilisien (vaikka yllämainittujen määrien) aloittamisesta...?

Itellä tuo Star Nutrionin magnesium on toiminut mankuista parhaiten tai ainakin sen vaikutus oli itellä aika huomattava. Sitä ennen tuli syötyä paskaa oksidia ja apteekista haettua purusitraattia, mutta tuon Starin tuotteen jälkeen oon mielestäni nukkunut parhaiten ja vireys päivisinkin on paljon parempi. En mielestäni ole muuttanut muuten elämäntapojani mitenkään.

Tuolta pääset varmasti alkuun. Kun olet saanut itsellesi ns. aloituspaketin niin siirtyisin katsomaan tuotteita esim. paikoista: iherb, vitacost tms. Säästät selvää rahaa jos tälle on muuten käyttöä tai tarvetta. Jos tällä ei ole merkitystä unohda vinkki.

Nuo sinun ilmoittamsi määrät ovat joiltakin osin aika pieniä. Noiden lisäksi käyttäisin monivitamiinivalmistetta esim. Opti-Men, Metagenicsin tai Bioticsin tuotteita. Monivitamiinin lisäksi käytät noita mainitsemiasi. Määristä vielä esim. mangneesiumia 10 mg/painokilo ja sinkkiä n. 90 mg/vrk. Mikäli et näitä ole pieneen aikaan käyttänyt voisi olettaa että sinun kannattasi ns. tankata elimistöösi näitä reilumminkin kuin edellä mainittua. Kuinka nopeasti huomaat eron on sitten täysin yksilöllistä. Valtaosalla kun on normaalisti vatsahappotasot huonot jolloin myös imeytyminen on heikkoa. Imeytymisen parantamiseksi voi sitten tehdä yhtä sun toista. Ajoittaa näiden ottamista, välttää joidenkien ravintoaineiden nauttimista samanaikaisesti, ottaa samaalla b-6 vitamiinia, d-vitamiinia, ja HCL+betaiini valmisteita jne.

Kyllä noilla on vaikutusta hyvinvointiin, vireystasoon, yöuniin ja jaksamiseen. Tietyille vitamiineille, mineraaleille ja hivenaineille on käyttöä jatkuvasti eikä vain korjaamaan hetkellistä puutostilaa kun harrastusvolyymit, määrät jne. ovat kovat. Nämä eivät yksinään ole tae kehitykselle, mutta tukevat tätä reilusti.

voi olla jo ketjussa käyty asia läpi mutta otatteko vitamiininne kaikki kerralla esim. aamulla vai jaatteko annoksenne useampaan osaan.

Tällainen setti menee täällä:
(näin nukahtaa paremmin)

Aamulla:
Omegat x 2
D vita x 1
Magnesium x 1
C vita x 1

Illalla:
Omega x 2
Magnesium x 1
Sinkki x 1
Multitabs x 1

Tuli noudettua vitamiinejä, syödään nyt noi ja sillä hyvä.. Vaihdetaan sit jos ei oo hyviä:

D

aurd50_1203_4c1.jpg

C

essentials_c-1000.jpg

Sinkki Magnesium B6

scitec_zmb6.jpg

Luontaistuote kaupassa kauhisteli vaaralliseksi määräksi tuota 90mg/vrk (jonka arvasin).. Kertokaa vain jos tuli noudettua paskaa 50eurolla. !

Itsellä kokemusta tuosta Scitecin ZMB6 tuotteesta, itsellä ainakin aamuisin "levänneempi" ja virkeämpi olo kuin ennen tuotteen käyttöä.

Kyllä sinä jo noillakin pääset alkuun. Itse tuotteet eivät ole tuttuja. Sinkin määrää voit testata itsekin. Luontaistuotekaupoissa on saatavilla tuote jolla voi tehdä ns. sinkkitestin (makutesti), jonka mukaan voit päätellä annostusta. Tuota makutestiä on tutkittu ja todettu toimivaksi apuvälineeksi. Tuon mukana tulee muistaakseni käyttösuositus sinkin päivittäiseen nauttimiseen. Tämä vain jos haluat varmuuden puheille ja kirjoituksille. Tankkaat jonkin aikaa, jonka jälkeen voit pudottaa annostusta. Liialliseen sinkin saantiin on toki oireita, mutta ei se suorastaan vaarallista ole. Määrään toki vaikuttaa millainen puutos elimistössä on ja toki järki kannattaa pitää aina mukana. Eihän se ole kiva vääntää jalkareenejä vatsa kuralla :D

Tuli noudettua vitamiinejä, syödään nyt noi ja sillä hyvä.. Vaihdetaan sit jos ei oo hyviä:

D

aurd50_1203_4c1.jpg

C

essentials_c-1000.jpg

Sinkki Magnesium B6

scitec_zmb6.jpg

Luontaistuote kaupassa kauhisteli vaaralliseksi määräksi tuota 90mg/vrk (jonka arvasin).. Kertokaa vain jos tuli noudettua paskaa 50eurolla. !

Nyt on nuo zma6 syöty (2 namua illassa, muutamana iltana jääny väliin) Miltä kuulostaa jos nostaisin tuota sinkin määrää, uusi vastaava zma6 purkki ja
essentials_zinc.jpg
kyseisestä purnukasta 1 raksu johonkin aikaan päivään, mutta mihin? Eli tulisi 30mg tuosta zmasta ja 50mg tuosta pelkästä sinkistä.. Tuskin on liikaa?

Sit myös nuo kuvan vitskut tulee otettua aamusin ja omega3... 3 noita d vitskuja ja 2 noita c vitskuja... Ja kyllä noilla nappuloilla vaan virkistävä vaikutus on..

^tosta tulee siis 80mg päivässä, ja myrkytyksen raja taitaa olla siellä 200mg paikkeilla(aiheuttaa päänsärkyä, pahoinvointia, anemiaa). Pitkällä aikavälillä tuo annos saattaa aiheuttaa anemiaa, mut jos napsit kuparia, niin asia korjaantuu. Mä syön päivässä 90mg sinkkiä lääkärin suosituksesta.

^tosta tulee siis 80mg päivässä, ja myrkytyksen raja taitaa olla siellä 200mg paikkeilla(aiheuttaa päänsärkyä, pahoinvointia, anemiaa). Pitkällä aikavälillä tuo annos saattaa aiheuttaa anemiaa, mut jos napsit kuparia, niin asia korjaantuu. Mä syön päivässä 90mg sinkkiä lääkärin suosituksesta.

Jaa siis pitkällä aika välillä tuo 200mg annos saattaa aiheuttaa vai tuo 80mg... Kun otan nuo 2 zma6 iltasin niin mihin aikaan pvästä tuo loppu 50mg olisi hyvä ottaa, päivän rytmi on kutakuinkin 7-8 aamupala 11-12 lämmin ruoka 14-15 välipala 17-18 lämmin ruoka 8 maissa kuntoilu 10 aikaa iltapala ja nukkumaa.. Aamusta raapasen tuota D vitskua, C vitskua, mankkua ja omega 3.. Olisiko tuohon hyvä lisätä jotain?

Jaa siis pitkällä aika välillä tuo 200mg annos saattaa aiheuttaa vai tuo 80mg... Kun otan nuo 2 zma6 iltasin niin mihin aikaan pvästä tuo loppu 50mg olisi hyvä ottaa, päivän rytmi on kutakuinkin 7-8 aamupala 11-12 lämmin ruoka 14-15 välipala 17-18 lämmin ruoka 8 maissa kuntoilu 10 aikaa iltapala ja nukkumaa.. Aamusta raapasen tuota D vitskua, C vitskua, mankkua ja omega 3.. Olisiko tuohon hyvä lisätä jotain?

toi 80mg annos jo voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä anemiaa. Mä otan sinkit niin, että aamulla(5.30) 45mg ja iltapäivästä(klo 16.30) toiset 45mg. Kuparia suhteella 1:10, Cu/Zn. Mä en noiden lisäksi syö muuta, kuin probiootteja ja d-vitamiinia(50 mikrogrammaa).

Voiskos tänne laittaa sellaisen päiväannos setin että koska päivästä ottaa mitäkin vitamiinia ja kuinka paljon? Eli mikä olisi se oikea määrä ja rytmi sekä mitkä vitamiinit kannattaa ottaa yhdessä ja mitkä erikseen.`?

Ainakin nyt c-vita, magnesium, monivita, omega, d-vita ja sinkki. Neuvoja kaivattais. Entä mitä vitamiini tuotetta?

Määrät varmaan tässä kohdillaan:

• D-vitamiini 50-100 mikrog. / vuorokausi
• C-vitamiini 1-3 g / vuorokausi
• Magnesiumsitraatti 200-400 mg / vuorokausi
• Sinkkipikolinaatti 20-40 mg / vuorokausi

^ Kaikki muut vitamiinit ruuan kanssa (auttaa imeytymisessä), paitsi magnesium+sinkki illalla tyhjään mahaan.

Ite esim. otan aamupalalla kaikki vitamiinit ja sit illalla vedän tyhjään mahaan mag+zn ja siitä 30-60 min päästä iltapalan. Riippuu tietenkin omista rytmeistä - voi vetää mag+zn vasta just ennen nukkumaanmenoakin, kuhan ed. ruokailusta on ~3 tuntia.

Omega3:ahan pitäis vetää 3g/pv, mut itellä ei oo varaa moiseen, joten vedän vaan 1g parasta laatua... C-vitamiinia ei kannatta vetää jatkuvas käytös ku max 1g/pv, suurilla annoksilla on haittavaikutuksia. Mitä enemmän syöt maitotuotteita sitä enemmän tarvit magnesiumia tasapainoittamaan kalsiumin saantia (yleinen suositus miehille on jotain 300-600g/pv). Ja jos sul on jotain vitskui missä se annos jakaantuu useammalle pillerille, niin on hyvä jakaa se annos päivän mittaan (esim. toinen aamupalalla, toinen lounaalla).

Back
Ylös Bottom