Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Vielä kysymys pakkiksen mavemaistereille, eli onko ihan päätöntä yrittää toteuttaa maastavedossakin 2x6 sarjoja ja nostaa aina 2,5kg kun mahdollista?

Miksei?
Ite tein vaihtelun vuoksi pitempiä sarjoja tänä talvena ja menin 3x10 130kg:sta 3x10 160kg:een 2.5kg:n korotuksilla.

Olen siis tehnyt prässiä nyt vähän päälle vuoden ajan ja teen 3x10 sarjoja 290kg. Kyykkäsin joskus kuukausia sitten satunnaisesti muutaman kerran ja olen nyt alottamassa uudelleen joten mietin kuinka paljon painoa laitan kyykkyihin. Osaisiko joku sanoa onko olemassa kaavaa tai laskua jolla voisin laskea kuinka paljon laitan kyykkyyn painoa tuon prässin perusteella? Ja ajattelin tosiaan aloittaa 3x6 tai 3x5 sarjoilla.

Mitäpä jos vaikka menisit sinne salille ja kokeilisit?

Tuo painojen määrä riippuu ihan prässilaitteesta, kyykkysyvyydestä, ihmisestä, sarjakestävyydestä yms. Mutta jos et ole kyykkäillyt ennen niin aloita tarpeeksi pienillä painoilla ja laita tekniikka kuntoon ennen kovien sarjojen tekemistä.

No onhan, jos teet prässiä 600 kilolla polvet rinnasta asti kunnon tekniikalla niin jokainen vähän älykkäämpi osaa aavistaa, että kyykkyyn uskaltaa varmaan yli 100 kiloa iskeä tankoon...

Vaikkakaan et tarkoittanut tässä, että suorilta ladataan satanen tankoon, niin aloittajalle vinkkinä:

Kyykyssä tekniikkaan kannattaa keskittyä alussa enemmän kuin kilomäärään. Huonolla keskivartalon hallinnalla ja -voimilla saat ittes vaan rikki. Alota pienillä painoilla, teet muutaman sarjan ennenkun lisäät taas vähän. Jos paketti ei ole kasassa ja tekniikka hallussa, ei pelkillä jalkavoimilla tee hevonvitun vertaa, kun "vertaillaan" kyykyn ja jalkaprässin vastuksia.

Kun aloitellessani punttailua vaihdoin PT:n tekemästä, pelkkiä koneliikkeitä sisältäneestä ohjelmasta järkevämpään, prässin 350 tippui kyykyn 60:een. Prässin tein syvältä, mutta kyykyssä en edes päässyt syvälle.
Prässi on jalkaliike. Kyykky on kokovartaloliike.

No onhan, jos teet prässiä 600 kilolla polvet rinnasta asti kunnon tekniikalla niin jokainen vähän älykkäämpi osaa aavistaa, että kyykkyyn uskaltaa varmaan yli 100 kiloa iskeä tankoon...

Ymmärrä, ystävä hyvä, että kyykyssä vaikuttaa muukin kuin jalkavoimat. Vähän älykkäämmät tuon jo tietävät.

Ymmärrä, ystävä hyvä, että kyykyssä vaikuttaa muukin kuin jalkavoimat. Vähän älykkäämmät tuon jo tietävät.

Meinasin tuon viestini loppuun lisätä vielä, että mm. keskikropan voima on toki avainasemassa mutta jätin sen tarkoituksella pois, halusin keskustelusta jännempää kun joku tuohon kuitenkin tarttuisi (sinä tässä tapauksessa).

Toisessa liikkeessä koukistetaan polvia, toisessa liikkuu koko torso alaspäin. Ei voi verrata mitenkään, kokeile ketjun aloittaja itse minkälaiset kyykkypainot on sulle hyvät ja ota videokamera salille niin voit tsekata tekniikan kuntoon.

Tämmösten kyseleminen on ihan typerää mun mielestä. Ei kai mitään liikettä (poislukien ehkä joku hauiskääntö tms.) tehdä ihan suoraan ilman lämmittelysarjoja. Kyllä jos mä teen jotain uutta liikettä, alotan ihan tyhjällä tangolla ja lisäilen painoa ihan tuntuman mukaan, kunnes sarjapainot ja tekniikka löytyy. Joka tapauksessa lämmittelysarjoja pitäisi tehdä. Siinä samalla voi sitten tunnustella missä kohtaa ois sopivat painot.

Luulisi, ettei aloittaja nyt ajatellutkaan rykäistä ehdotettua painomäärää suorilta tankoon ja keräillyt itseään lattialta vaan ihan normaalisti lämpät alkuun. Täällä ei tosin enää yllätä mikään.

Kieltämättä typerä kysymys. Olen vain miettinyt paljon mahdollisesti kyykkäisin noilla prässipainoilla. Ja tiedän kyllä että kyykkääminen vaatii muutakin kun jalkavoimia sillä olen kyykännyt aikasemminkin. Ja tekniikka on kyllä hallussa joten mitään kameroita en tarvitse.

Eiköhän kannattais ihan kokeilla. Epäilen, että sun keskivartalo ei ole niin kehittynyt mitä se voisi olla. Voisin sanoa, että kyykkäät hallitusti kympin 60-80 kilolla. Tähän päätelmään pääsin mun muijan prässipainoilla.

Pyhäinhäväistyis jättää jalkapäivästä kyykyt pois jos ei ole vammoja! Alottelet vaikka tangolla ja etenet siitä 10 kiloo kummallekkin puolelle, 20 kiloa, 40 kiloa ja kohta on sata markkaa kehissä, jos tuntuu kevyeltä niin lisää vaan romua tankoon!

Back
Ylös Bottom