Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syväkyykky. Jep, ei ole laite ja siksi sen sanoinkin.

Ihan sama laite tai ei kuitenkin jotain mahdollisimman polviystävällistä ''liikettä'' haen kun polven kanssa vähän ongelmaa ollu. Ajattelin että onko prässi parempi kuin kyykky? Hackki ilmeisesti ottaa aika paljon polviin?

Tarvitsen apua treeniohjelman tekemiseen

Moikka!

Tosiaan olen 180cm, 90kg jätkä jolla on aika paljon mahan ympärillä vielää tavaraa.

Harrastan Jujutsua toistaiseksi 2x/vk (ti, to).

Olisiko ehdotuksia: 1) Kuinka monta kertaa viikossa voisin käydä salilla jujutsun ohella , ja 2) Minkälaisia ohjelmia tekisin?

Arvostan kaikkea apua joita olette valmiina antamaan. Kiitos jo etukäteen. <3

Moikka!

Tosiaan olen 180cm, 90kg jätkä jolla on aika paljon mahan ympärillä vielää tavaraa.

Harrastan Jujutsua toistaiseksi 2x/vk (ti, to).

Olisiko ehdotuksia: 1) Kuinka monta kertaa viikossa voisin käydä salilla jujutsun ohella , ja 2) Minkälaisia ohjelmia tekisin?

Arvostan kaikkea apua joita olette valmiina antamaan. Kiitos jo etukäteen. <3

2-4x riippuen intensiteetistä. Itse tekisin 1-jakoisella ohjelmalla 2-3x viikossa. Ota ohjelmaksi Vaikka starting strength, tukee erinomaisesti sun harrastusta.

Onko järkeä tehdä maastaveto, penkki ja kyykky 2x6 systeemillä, ja muut liikkeet sitten esimerkiksi 3x12-15? Tavoitteena olisi kehittää lihasmassaa ja voimaa. Kolmejakoisella ohjelmalla teen kolmesti viikkoon.

Onko järkeä tehdä maastaveto, penkki ja kyykky 2x6 systeemillä, ja muut liikkeet sitten esimerkiksi 3x12-15? Tavoitteena olisi kehittää lihasmassaa ja voimaa. Kolmejakoisella ohjelmalla teen kolmesti viikkoon.

Itse nostaisin kyykyssä volyymia 3-5x6. Mutta hyvin toimii tuo 2x6 myös. Kyykyissä vain koen, että enemmänkin on annettavaa :)

Oon käyny salilla jonki aikaa ja alussa kaikki lihakset kehittyivät hyvin. Mulla on selässä kuitenki semmone poikkeus et se kaartuu normaalia enemmän ( joku scheuermanin tauti). Noh muut lihaksen jatkanu kehitystä mut selkälihakset vähä nyt jääny kehittymättä. Lääkärit eivät suositelleen rankkoja reeneja selälle joten olen treenannut selkää esim tekemällä kulmasoutua käsipainoilla (3x10 38kg), alataljaa (3x10-12, 70kg), ylätaljaa (3x10 50kg). Osaisko kukaa neuvoo mitä pitäis tehdä tämmöses tilantees? Kenelläkää samaa ongelmaa?? Kokemuksiaa???

Lähes aina selkätreenin päätteeksi(johon kuuluu n.8 sarjaa lisäpainoleukoja,4 sarjaa molempia ylä & alataljaa) kun pitäs viimesenä vetää olankohautukset käsipainoilla(8-20 kg) niin on puristusvoima aivan kateissa.
Onks kellää samantyylisiä kokemuksia, ja jtn neuvoa miten parantaa puristusvoimaa & grippiä? Mul on nii vitulliset känsätki käsissä että nekin heikentää grippiä, kun lipsuu helpommin :D.

On. Hanki vetoremmit tai versat.

No mitäs veikkaisit, pystyisinkö maaliskuun puolessa välissä nostamaan penkistä 50 kg tai jopa enemmän? Tällä hetkellä pystyn 40 kg (Tiedän, todella vähän, mutta onhan sitä jostain pakko aloittaa! :nolo:) Vai voiko tähän edes antaa varsinaista vastausta?

Yksilöllistä joo.. riippuu geeneistä, ruasta mitä mätät naamaan, treenistä, motivaatiosta jne :D Itse alotin 1.5v sitten kesän lopulla treenaamisen, penkistä nousi rapiat 40kg ja siitä puoli vuotta eteenpäin, 2kk bulkin jälkeen nousi 90kg :D että tuota.. kova draivi vaan päälle ja monipuolista koko kropan treeniä ni johan lähtee penkkitulokset nousuun

Moro. Tarkotuksena olis siis aloittaa treenihojelma, ja tavoitteena olisi siis hankkia vähän massaa ja rakentaa lihaksiakin jo hyvään kuntoon. Oon 16-vuotias, n. 171cm pitkä ja 57kg, eli hieman luinen poika siis. Olen kuitenkin aika urheilullinen, käyn lenkillä (2-5km) joka päivä, viikonloppuisin käyn hiihtämässä 10-20km lenkkejä. Syön terveellisesti (monipuolisia, proteiinipitoisia..) aika isoja aterioita ja useastikin. Ja liikun muutenkin paljon, mutta lenkkeily ei taida auttaa kuin kunnon kohontamiseen eikä siihen massan hankkimiseen. Ajattelin alkaa siksi käymään salilla, mutta siihen liittyy yksi ongelma; en pääse perjantaisin-viikonloppupäivinä salille. Vapaina minulla on siis ma-to, eli ehtisin käymään vain 2 kertaa viikossa salilla. Olisiko tämä muka riittävä määrä tehokkaaseen treenaukseen? Perin harmillista jos lihasten treenaus tyssää jo tähän, sillä motivaatiota on kyllä oikeastikin ruveta alkaa tekemään tätä hommaa, ja kovaa jos tarve vaatii. Olen suunnitellut kahvakuulan, käsipainojen, leuanvetotangon hankkimista kotioloihin, mutta onko kotitreenauksesta juuri mihinkään? Hirveän isoja laitteitakaan en voi kotiini hankkia.

Tässä kuitenkin tyypillinen viikkoni (+koulumatka ma-pe kävely/pyöräily 8km):

Ma: Lenkki 5km
Ti: Lenkki 2km
Ke: Lenkki 5km
To: Lenkki 2km
Pe: Hiihto 10km/lenkki 5km/vapaa
La: Laskettelua 8h/hiihto 10km
Su: Hiihto 10km

Outo logiikka sinulla, jos ma-to on vapaata mutta vain kahdesti kerkiää salille... 2-jakoinen ohjelma, yläkroppa-alakroppa jaolla, treenit ma, ti, ke ja to. Lenkillä käyntiä vähennät jonkun verran, tai ainakin jätät yhden päivän lepopäiväksi. Lisäät ruuan määrää, syö paljon lihaa, kalaa, kanaa, pastaa, pottua, riisiä, munia, rahkaa, maitoa, jne. Käy välillä vaakalla, jotta voit todeta painon nousevan hiljalleen. Kilo tai kaksi kuukaudessa on ihan hyvä tahti.

Ohjelma löytyy täältä foorumilta kyllä, keskity perusliikkeisiin ja harjoittele tekniikat kuntoon.

Mikä on oikea tapa kapean penkin tekemiseen, ja onko kapealla penkillä ja penkillä kapealla otteella eroja? Otteeni on hartianlevyinen, tai hieman leveämpi.
Kuuluuko tästä tehdä ikään kuin penkkipunnerrus, laskea tanko rintaan kiinni ja työntää ylös, vai laskea tanko rintaan kiinni, kuitenkin niin, että kyynärpäät
ovat kyljissä kiinni, vai jättää tanko muutama sentti rinnan yläpuolelle?

Olen toistaiseksi tehnyt liikkeen ikään kuin penkkipunnerruksena, mutta kapeammalla otteella, eli tanko rintaan asti kiinni, kyynärpäät sivuilla.
Rinnan saama epäsuora rasitus on tarkoituksenmukaista, sillä 1-jakoisessa ohjelmassani perjantaina rinnalle ei ole muuta liikettä.
Olisiko tehokkaampaa alkaa tekemään kapeaa penkkiä kyynärpäät kiinni kyljissä, ja tehdä rinnalle pari sarjaa käsipainopenkkiä?

Itse nostaisin kyykyssä volyymia 3-5x6. Mutta hyvin toimii tuo 2x6 myös. Kyykyissä vain koen, että enemmänkin on annettavaa :)
Ok, voishan tuota kokeilla :) Sitä lähinnä hain tässä takaa, että onko järkee tehdä pääliikkeet lyhyemmillä toistoilla, ja apuliikkeet pitemmillä, vai kannattaisko ennemmin kaikki tehdä samoilla toistomäärillä. Kun toistomääriä tulee tietyin väliajoin vaihdeltua kuitenkin. Tällä hetkellä siis 12-15 seuraavaks 8-12 ja sit 6-8. Nuo lyhyimmät menee jo kuitenkin hiukan enemmän voiman puolelle. Kiitti vastauksesta! :)

Treenaan 5-jakosella, joka näyttää tältä (takareidet, takaolat ja hartiat otettu pois, koska kysymys koskee juuri niitä):

Rinta
Selkä
Etu- ja sivuolkapäät
lepo
Kädet
Etureidet, pohkeet
Lepo

Kysymys kuuluukin, että missä kohtaa mun pitäis treenata takareidet, takaolat, sekä hartiat? Haluan jakaa jalat kahteen osaan, mutta en oikein tiä, miten ne tohon soveltuis. Jos teen takareidet selän kanssa samana päivänä, niin sitten takaolat ja hartiat pitäis tehdä heti seuraavana päivänä olkapäätreenissä (ja se ei tietääkseni oo hyvä vaihtoehto, kun takaolat sekä kohautukset rasittaa vissiin melko paljon yläselkää).

Oon ajatellu, että toimisko sellanen jako, missä tehtäisiin takaolat ja hartiat selkäpäivänä ja seuraavana päivänä (olkapäätreeni) tehtäisiin takareidet?

PS. tiedän että 5-jakonen ei oo täällä suosiossa, mutta teen sitä joka tapauksessa. Jaosta on siis turha sanoo mitään.

Turha sit oottaa vastausta, pidä tunkkis.

Koska tää on pakkis, niin tiesin, että jos en olis tota tohon perään laittanu, niin heti oltais tultu muutteleen treenijakoa eikä todellakaan vastattais siihen, mitä kysytään.

Jos 5-jakonen on mulla toiminu, niin miks ihmeessä mä sitä vaihtaisin? Tarvisin vaan vastausta tohon kysymykseen, ei muuta :)

Treenaan 5-jakosella, joka näyttää tältä (takareidet, takaolat ja hartiat otettu pois, koska kysymys koskee juuri niitä):

Rinta
Selkä
Etu- ja sivuolkapäät
lepo
Kädet
Etureidet, pohkeet
Lepo

Kysymys kuuluukin, että missä kohtaa mun pitäis treenata takareidet, takaolat, sekä hartiat? Haluan jakaa jalat kahteen osaan, mutta en oikein tiä, miten ne tohon soveltuis. Jos teen takareidet selän kanssa samana päivänä, niin sitten takaolat ja hartiat pitäis tehdä heti seuraavana päivänä olkapäätreenissä (ja se ei tietääkseni oo hyvä vaihtoehto, kun takaolat sekä kohautukset rasittaa vissiin melko paljon yläselkää).

Oon ajatellu, että toimisko sellanen jako, missä tehtäisiin takaolat ja hartiat selkäpäivänä ja seuraavana päivänä (olkapäätreeni) tehtäisiin takareidet?

PS. tiedän että 5-jakonen ei oo täällä suosiossa, mutta teen sitä joka tapauksessa. Jaosta on siis turha sanoo mitään.

1. TREENI:*etureidet, pohkeet
2. TREENI:*rinta, hauikset
3. TREENI:*takareidet, pohkeet
4. TREENI:*selkä, vatsa
5. TREENI:*olkapäät, ojentajat

Kysymys! Teen joitakin liikkeitä 12, 10, 8 ja 6 toistoa niin että painot kasvaa joka sarjaan. Esim hauiskäännössä taljassa menee 8 toistoa helpohkosti 30 kilolla, mutta seuraava pykälä 36 kiloa nousee lähinnä yksittäisiä toistoja. Kannattaako siis tehdä vikakin sarja 30kg:lla vai yrittää repiä seuraavalla painolla edes se vähä minkä saa nousemaan?

Back
Ylös Bottom