Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

en löytänyt muutakaan paikkaa kysymykselleni ja aloittejahan olen (: eli mun pitäs saada massaa lisää mielellää 5-10kg vähintää ja tilasin tänään star nutritionin gainer pro:ta 4kg niin kannattako mun alkuun massanlisäys tarkoitukessakin mennä jollain tietyllä reeniohjelmalla, esim jollain kevyehköllä ettei mitää tappo rääkkiä ja jos niin millai sen kannattaa olla? sori saattaa olla tyhmä kysymys mutta häiritsee, kiitos etukäteen!

Jos lihasmassaa haluat niin ruokaa naamaan, lepoa ja kovaa treeniä. Ei ole kikkoja onneen. Lihasmassan kasvatus on hidasta puuhaa.

minkäs laista sarjaa kannattais tehä että saa painot nousemaan ja lihaa kroppaan?

Kannattaako esim. tehä jokatoinen viikko 5 sarjoja ja jokatoinen 10 sarjoja?

minkäs laista sarjaa kannattais tehä että saa painot nousemaan ja lihaa kroppaan?

Kannattaako esim. tehä jokatoinen viikko 5 sarjoja ja jokatoinen 10 sarjoja?

Tarkoitat varmaan toistoja? :)

Mä tekisin sillee että vaihtelisin toistomääriä seuravaasti
1kk 4-6 toistoa
2kk 6-10 toistoa
3kk 12-15 toistoa
sit taas alusta, tai sitten voit vaihdella noita.

Lyhyillä toistoilla tosin saa vähän enemmän rautaa lisättyä ja niillä saa myös voimaa. Pitkillä taas kasvaa kestävyys ja lihas muistaakseni :)

Kannattaa huvikseen kokeilla tuota toistomäärien vaihtelua tietääkseni ei ole väliä missä järjestyksessä tekee (kai?) mutta toi yllä mainittu on ihan hyvä keino. :)
sarjoja tekisin 3-4 eli vaikka kyykky 3x5x --kg

Pohjereeni (vaakaprässissä ja pohkeet seisten smithissä) tuppaa ottamaan pelkästään pohkeen sisäsyrjään ja sitten tonne ihan ylös polvitaipeeseen. Miten sais tuntumaan myös ihan pohkeen takana ja ulkosyrjässä? Sisäreunaan tulee kova doms.

Pohjereeni (vaakaprässissä ja pohkeet seisten smithissä) tuppaa ottamaan pelkästään pohkeen sisäsyrjään ja sitten tonne ihan ylös polvitaipeeseen. Miten sais tuntumaan myös ihan pohkeen takana ja ulkosyrjässä? Sisäreunaan tulee kova doms.
Kokeile muuttaa jalkaterien asentoa.

Paljonko on päivittäinen kalorikulutus 29vuotiaalla 91 kiloisella istuvalla härällä?

Google antoi Voit syödä tänään 2354 kcal (tällä kalorimäärällä et laihdu etkä kasva)

Jota vähän ihmettelen..

Paljonko on päivittäinen kalorikulutus 29vuotiaalla 91 kiloisella istuvalla härällä?

Google antoi Voit syödä tänään 2354 kcal (tällä kalorimäärällä et laihdu etkä kasva)

Jota vähän ihmettelen..

Voi pitääkkin paikkansa,mutta yleensä noi eri kalorilaskureiden kulutusmäärät on lähinnä suuntaa antavia ja jokainen on kummiski yksilö. Aineenvaihdunta saattaa heitellä todella paljon riippuen ihmisestä.

Parhaiten saat selville kulutukses ku syöt vaikka ton 2500kcal / päivä ja seuraat painon kehitystä. riippuen painon suunnasta sitten nostat tai lasket kalorien määrää kunnes ollaan sillä tasolla mitä halutaan.

Kai se sit voi ollakin. Vettä tulee juotua kyllä reilusti, Kertovat nostavan aineenvaihduntaa.. Puol kiloa viikkoon lähtenyt että ilmeisesti kulutus aikalailla täsmää noita tuloja.

Alottelialle ja vähän kokeneemille suosittelen että juotte 1 energiajuoman noin 15min ennen treenin alkua. On tutkittu juttu että energiajuomat nostavat kehon anaboolista tasoa ja parantaa myostatiini tuotantoa. Itse olen tehnyt tätä 3kk tulokset parantunut huomattavasti ja treeni parantunut.

Kyllä, varsinkin iso tölkki Batterya nostaa omalla kohdalla penkkimaksimia 15kg. Energiajuomien käyttö ennen lavalle nousemista on kuitenkin kielletty juuri näistä saatavien suurien hyötyjen vuoksi.

Penkissä tuntuu et nostot lähtee vähän mihin sattuu, nosto meinaa kaatua johonki suuntaan. Aiemmin kuitenkin ollu ihan hyvä tekniikka enkä sen piikkiin laittais. Mistä mahtais johtua?

Moro!

Mietiskelin, että kuinka paljon painoa voin lisätä penkkipunnerrukseen kuukaudessa? Olen kuullut vähän eri tarinoita kun olen lukenut blogeja ja foorumeita. Jotkut lisäävät 5 kg, jotkut 10 kg, jotkut 15 kg & jotkut yli 20 kg. En nyt tiedä mitä uskoa. Onko tämä jotenkin yksilöllistä?

Olen siis aloittelija.

Moro!

Mietiskelin, että kuinka paljon painoa voin lisätä penkkipunnerrukseen kuukaudessa? Olen kuullut vähän eri tarinoita kun olen lukenut blogeja ja foorumeita. Jotkut lisäävät 5 kg, jotkut 10 kg, jotkut 15 kg & jotkut yli 20 kg. En nyt tiedä mitä uskoa. Onko tämä jotenkin yksilöllistä?

Olen siis aloittelija.

Totta kai se on yksilöllistä.

Penkissä tuntuu et nostot lähtee vähän mihin sattuu, nosto meinaa kaatua johonki suuntaan. Aiemmin kuitenkin ollu ihan hyvä tekniikka enkä sen piikkiin laittais. Mistä mahtais johtua?
Omien kokemusten pohjalta
1. Luultavasti liikaa painoa tai liikaa toistoja. Jokin lihas(ryhmä) väsynyt liikaa, joten tekniikka kärsii.
2. Ajatukset muualla kuin raudassa ja suorituksessa.
3. Uusi penkkialusta?

Totta kai se on yksilöllistä.

No mitäs veikkaisit, pystyisinkö maaliskuun puolessa välissä nostamaan penkistä 50 kg tai jopa enemmän? Tällä hetkellä pystyn 40 kg (Tiedän, todella vähän, mutta onhan sitä jostain pakko aloittaa! :nolo:) Vai voiko tähän edes antaa varsinaista vastausta?

No mitäs veikkaisit, pystyisinkö maaliskuun puolessa välissä nostamaan penkistä 50 kg tai jopa enemmän? Tällä hetkellä pystyn 40 kg (Tiedän, todella vähän, mutta onhan sitä jostain pakko aloittaa! :nolo:) Vai voiko tähän edes antaa varsinaista vastausta?

Onhan se mahdollista. Tuo on vaan niin yksilöllistä, että eipä siihen tämän enempää voi sanoa.

Massankasvatus treeniohjelma (pe ei salia)??

Moro. Tarkotuksena olis siis aloittaa treenihojelma, ja tavoitteena olisi siis hankkia vähän massaa ja rakentaa lihaksiakin jo hyvään kuntoon. Oon 16-vuotias, n. 171cm pitkä ja 57kg, eli hieman luinen poika siis. Olen kuitenkin aika urheilullinen, käyn lenkillä (2-5km) joka päivä, viikonloppuisin käyn hiihtämässä 10-20km lenkkejä. Syön terveellisesti (monipuolisia, proteiinipitoisia..) aika isoja aterioita ja useastikin. Ja liikun muutenkin paljon, mutta lenkkeily ei taida auttaa kuin kunnon kohontamiseen eikä siihen massan hankkimiseen. Ajattelin alkaa siksi käymään salilla, mutta siihen liittyy yksi ongelma; en pääse perjantaisin-viikonloppupäivinä salille. Vapaina minulla on siis ma-to, eli ehtisin käymään vain 2 kertaa viikossa salilla. Olisiko tämä muka riittävä määrä tehokkaaseen treenaukseen? Perin harmillista jos lihasten treenaus tyssää jo tähän, sillä motivaatiota on kyllä oikeastikin ruveta alkaa tekemään tätä hommaa, ja kovaa jos tarve vaatii. Olen suunnitellut kahvakuulan, käsipainojen, leuanvetotangon hankkimista kotioloihin, mutta onko kotitreenauksesta juuri mihinkään? Hirveän isoja laitteitakaan en voi kotiini hankkia.

Tässä kuitenkin tyypillinen viikkoni (+koulumatka ma-pe kävely/pyöräily 8km):

Ma: Lenkki 5km
Ti: Lenkki 2km
Ke: Lenkki 5km
To: Lenkki 2km
Pe: Hiihto 10km/lenkki 5km/vapaa
La: Laskettelua 8h/hiihto 10km
Su: Hiihto 10km

Tarkotuksena olis saada hieman lihaa luitten päälle kesäks ja järkeilin alla olevaa. Millasilla kaloreilla tulis treenata kun mitat on 180/70 ja rasvat joku 15-20% sekä kuinka usein olis suotavaa tehdä kyseinen harjoitus?

Onko yllä olevan treenin rouhimisessa mitään järkeä vai alanko suosiolla tekemään esim golden sixiä?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom