Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tulokas esittäytyy. Kysymystä naisten bulkkauksesta yms.

Elikkäs olen 23v naisen alku ja vihdoin saanut otetta sali treenistä ilman, että homma on syystä tai toisesta jäänyt kesken. Kysymyksiä ois paljon ja siksi ajattelin kirjautua tänne. Nyt on takana n. 2kk säännöllistä salitreeniä. Olen aloittanut aika rankasti :D Aloituspaino oli 54-55kg nyt paino huitelee 60kg.Pituutta mulla on 166cm. Rinnan ja pepun ympärys on kasvanut parilla sentillä (n.92/92cm) ja muita paikkoja en ole uskaltanut edes mitata. Eli syöty on hyvin. Toki lihaskasvuakin on havaittu ja uudesta kasvaneesta kropasta on tullut kehuakin. Nyt vaan mietin pitäiskö tämä syöminen laittaa kuosiin. Laihtuminen ei koskaan ole ollut minulle ongelma, mutta en haluaisi menettää yhtään lihasta ja toisaalta tavoitteena on sitä kokoajan kasvattaa. Mitä mieltä olette?

Sitten vielä tehonlisääjistä. Elikkäs olen huomannut mutant merkkisen tehonlisääjän toimivan ja treenistä on saanut enemmän irti, eikä ole niin helposti väsynyt treenin aikana. Mitä mieltä olette mikä on paras tehonlisääjä ja miksi?

Onko aminohapoista hyötyä? Ovatko välttämättömiä? Siis purkista? (jos tavoitellaan maxiaalista lihaskasvua?)

Miten palautusjauheet? Itse käytän vain heraproteiinia.

Niin ja kaikista pahin ongelma tää lapsenkin kantanut läskimaha. Johon siis ylimääränen kertyy eli vaikka muuten olisin itseeni tyytyväinen tuo lölly on iso, ellei kroppa oo anorektinen (silloinkin roikkuu) Olisko mitään keinoa edes pientä parannus ehdotusta?

Tavoitteena mulla ei siis ole kisaaminen, mutta maximaalinen lihaskasvu kylläkin. Luuta ja nahkaa en halua olla.

Kumpi on parempi: tehdä vähemmän liikkeitä, mutta enemmän sarjoja per liike VAI enemmän liikkeitä, mutta vähemmän sarjoja per liike? Esim: rintatreeni:

Penkki tangolla 4x
Vinopenkki tangolla 4x
Ristikkäistalja 4x
flyesit 4x

VAI

Penkki tangolla 3x
Vinopenkki tangolla 3x
ristikkäistalja 3x
flyesit 3x
dipit 3x (failureen)

Teen siis 5-jakosta, joka selittää normaalia suuremman sarjamäärän. Mietin vaan, että onko parempi tehdä vähemmillä liikkeillä vai toisinpäin? Vai onko sillä paskaakaan merkitystä, kunhan tekee liikkeet oikein? Sen verran ymmärrän, että penkki sekä vinopenkki on enemmän voimaliikkeitä, jolloin ekassa esimerkissä tulis yhtä paljon voimapainotteista kuin eristäviä. Jälkimmäisessä treenissä taas tulis enemmän eristävää, jolloin lihakset (oman kokemukseni) mukaan saadaan helpommin "tuhottua".

Nostoa :)

Elikkäs olen 23v naisen alku ja vihdoin saanut otetta sali treenistä ilman, että homma on syystä tai toisesta jäänyt kesken. Kysymyksiä ois paljon ja siksi ajattelin kirjautua tänne. Nyt on takana n. 2kk säännöllistä salitreeniä. Olen aloittanut aika rankasti :D Aloituspaino oli 54-55kg nyt paino huitelee 60kg.Pituutta mulla on 166cm. Rinnan ja pepun ympärys on kasvanut parilla sentillä (n.92/92cm) ja muita paikkoja en ole uskaltanut edes mitata. Eli syöty on hyvin. Toki lihaskasvuakin on havaittu ja uudesta kasvaneesta kropasta on tullut kehuakin. Nyt vaan mietin pitäiskö tämä syöminen laittaa kuosiin. Laihtuminen ei koskaan ole ollut minulle ongelma, mutta en haluaisi menettää yhtään lihasta ja toisaalta tavoitteena on sitä kokoajan kasvattaa. Mitä mieltä olette?

Sitten vielä tehonlisääjistä. Elikkäs olen huomannut mutant merkkisen tehonlisääjän toimivan ja treenistä on saanut enemmän irti, eikä ole niin helposti väsynyt treenin aikana. Mitä mieltä olette mikä on paras tehonlisääjä ja miksi?

Onko aminohapoista hyötyä? Ovatko välttämättömiä? Siis purkista? (jos tavoitellaan maxiaalista lihaskasvua?)

Miten palautusjauheet? Itse käytän vain heraproteiinia.

Niin ja kaikista pahin ongelma tää lapsenkin kantanut läskimaha. Johon siis ylimääränen kertyy eli vaikka muuten olisin itseeni tyytyväinen tuo lölly on iso, ellei kroppa oo anorektinen (silloinkin roikkuu) Olisko mitään keinoa edes pientä parannus ehdotusta?

Tavoitteena mulla ei siis ole kisaaminen, mutta maximaalinen lihaskasvu kylläkin. Luuta ja nahkaa en halua olla.

Keskity mieluummin vain syömään kunnolla ja terveellisesti. Nuo lisäravinteet ovat enimmäkseen rahastusta eikä aloittelijan tarvitse niillä päätään vaivata. Heraproteiinin kuitenkin ottaisin noista ruokavalioon, palkkarin yhteydessä treenin jälkeen.

Kun laihdutat eli olet dieetillä, lihaskasvu on joko minimaalista tai olematonta, usein lihasta jopa katoaa hieman riippuen dieetin pituudesta. Sinulla ei ole kuitenkaan mihinkään kiire, joten kannattaa syödä vain hieman yli kulutuksen kun kasvatat lihasta, ja dieetillä sitten kiristelet aina ylimääräiset pois ja yrität pitää lihakset tallella treenillä (pakkotoistossa on vinkkejä dieettiin aloittelijoiden osiolla yms.).

Ei tätä liian vakavasti kannata ottaa jos ei kisaamaan ole menossa, pääasia että tästä tulee sulle mieluinen harrastus ja pysyt tän jutun parissa pitkään :)

Nää monijakoiset ohjelmat ei ole alottelijoille tarkoitettu (jos haluaa maksimoida kehityksensä), oletko siis aloittelija vai jo vähän pidemmällä treeniurallasi?

Jos olet jo edistynyt: Vähän yksilöllisiä asioita nämä ovat, ja kukin tehköön sitä millä tuntee saavansa tulosta parhaiten sekä vietyä progressiotaan eteenpäin. Riippuu siis ihan tavotteista ja mieltymyksistä.

Jos olet aloittelija: Ota joku valmis 1 tai 2 jakoinen ohjelma, ( Starting strength, G6, stronglifts, Elaston 2-jakoinen), ja tee oma ohjelma kun olet edistynyt ja ymmärrät kehoasi ja sen vastausta treeniin paremmin.

Nää monijakoiset ohjelmat ei ole alottelijoille tarkoitettu (jos haluaa maksimoida kehityksensä), oletko siis aloittelija vai jo vähän pidemmällä treeniurallasi?

Jos olet jo edistynyt: Vähän yksilöllisiä asioita nämä ovat, ja kukin tehköön sitä millä tuntee saavansa tulosta parhaiten sekä vietyä progressiotaan eteenpäin. Riippuu siis ihan tavotteista ja mieltymyksistä.

Jos olet aloittelija: Ota joku valmis 1 tai 2 jakoinen ohjelma, ( Starting strength, G6, stronglifts, Elaston 2-jakoinen), ja tee oma ohjelma kun olet edistynyt ja ymmärrät kehoasi ja sen vastausta treeniin paremmin.

Reilu vuoden treenannut, mut pidän itteeni vielä aloittelijana. 5-jakonen on toiminu mulla älyttömän hyvin, joten sitä en luonnollisesti lähde vaihtamaan. Mietityttää vaan se, että pitäiskö niiden isojen perusliikkeiden yms. (tässä tapauksessa penkki sekä vinopenkki) sarjoja vähentää, jotta mukaan saa enemmän eristäviä (ja mahdollisesti paremmin lihaksen tuhottua)? Penkki ja vinopenkki ei ainakaan mulla tunnu lihaksessa lähellekkään niin hyvin kuin nuo eristävät.

Keskity mieluummin vain syömään kunnolla ja terveellisesti. Nuo lisäravinteet ovat enimmäkseen rahastusta eikä aloittelijan tarvitse niillä päätään vaivata. Heraproteiinin kuitenkin ottaisin noista ruokavalioon, palkkarin yhteydessä treenin jälkeen.

Kun laihdutat eli olet dieetillä, lihaskasvu on joko minimaalista tai olematonta, usein lihasta jopa katoaa hieman riippuen dieetin pituudesta. Sinulla ei ole kuitenkaan mihinkään kiire, joten kannattaa syödä vain hieman yli kulutuksen kun kasvatat lihasta, ja dieetillä sitten kiristelet aina ylimääräiset pois ja yrität pitää lihakset tallella treenillä (pakkotoistossa on vinkkejä dieettiin aloittelijoiden osiolla yms.).

Ei tätä liian vakavasti kannata ottaa jos ei kisaamaan ole menossa, pääasia että tästä tulee sulle mieluinen harrastus ja pysyt tän jutun parissa pitkään :)

Niin kuin sanoin vaikkei kisaaminen kiinnostakkaan, eikä luuranko dieetit. Tavoite on maximaalinen lihaskasvu luomusti :puntti:. Tuloksien näkyminen motivoi minua ennen muuta ja hyvä olo treenin jälkeen tulee kakkosena. Eli kyllä haluan jokseenkin vakavasti ottaa. OLen sellainen ihminen, että jollen vedä jotain asiaa täysillä ei kannata tehä ollenkaan.

Mitä lisäravinteisiin tulee voisitko hieman perustella vastaustasi! Ainakin tästä tehonlisääjästä on ollut selvää hyötyä treenatessa. Hera siksi ettei heti treenin jälkeen ehdi jotain alkaa syömään.

Niin kuin sanoin vaikkei kisaaminen kiinnostakkaan, eikä luuranko dieetit. Tavoite on maximaalinen lihaskasvu luomusti :puntti:. Tuloksien näkyminen motivoi minua ennen muuta ja hyvä olo treenin jälkeen tulee kakkosena. Eli kyllä haluan jokseenkin vakavasti ottaa. OLen sellainen ihminen, että jollen vedä jotain asiaa täysillä ei kannata tehä ollenkaan.

Mitä lisäravinteisiin tulee voisitko hieman perustella vastaustasi! Ainakin tästä tehonlisääjästä on ollut selvää hyötyä treenatessa. Hera siksi ettei heti treenin jälkeen ehdi jotain alkaa syömään.

Kyllä voit tuon heran lisäksi sekaan heittää maltoo myös, ei haittaakaan ole. Mutta joo pelkäksi treeni juomaksi riittää vaikka bcaa tai EAA, noi maksaa vähemmän kun suurin osa tehonlisääjä mömmöistä ja sama vaikutus. :)

Tänne kelpaa hyvät neuvot.

Pitäis aloittaa treeni rantakuntoon pääsyä varten. Mahdollisuutta salilla käyntiin ei ole koska matkaa lähimpään on 100km.
Nykyinen liikunta koostuu crosstrainingistä joka toinen/kolmas päivä sen 45min kovimmalla vastuksella, sykealueella 150-162 eli rasva palaa kivasti. Takana on 2kk ja jaloista on tullu ihan kivan näköset :)

Kotoa löytyy myös:
leuanveto tanko,
käsipainot (15kg)
kahvakuulia (2,4,6,8 kg)

Saako näillä mitään järkevää aikaiseksi? Pitäis saada maratonkäsiin ja vatsaan hieman kokoa ja voimaa. (itseasiassa koko keho kaipaisi sitä).
olen jo aloittanu totuttelun lihastyöhön naispunnerruksilla n.12x4 sarjalla,
sekä 5kg käsipainoilla..
Voimapyörä ilmeisesti on ihan hyvä laite jos haluaa 6-packin?

Tämän hetken

Mihin tarvitset lisäravineita, kun sinun ei tarvitse vielä vetää mitään 9000kcal määriä päivässä niinkuin ronnie colemanit jne. Saat terveellisellä ruokavaliolla (johon sisällytät paljon proteiinia luonnollisita lähteistä, kuten rahkoista, raejuustosta, kanasta yms.) jo paljon aikaan. Ja jos boosteria kaipaat niin vedä kahvia ja banaani ennen treeniä, johan tulee virtaa :). Olet varmasti nyt innoissasi uudesta harrastuksesta, ja sortumassa ehkä vähän liikaa välineurheiluun (aloittelijoille tavallista), eikä ole mitään järkeä tuhlata isoja määriä rahaa kaikenaailman fitness pro ultra -lisäravinteisiin. Lepoa, ruokaa ja treeniä - niillä sitä lihasta saat! :)

Keskity nostamaan sarjapainojasi joka viikko, niin voit olla varma että niitä tuloksiakin tulee. Aloittelija etenkin kehittyy niin nopeasti, että +2,5kg lisää sarjapainoihin viikossa onnistuu jos ruokavalio, treeni ja lepo on kunnossa.

- - - Updated - - -

Tänne kelpaa hyvät neuvot.

Pitäis aloittaa treeni rantakuntoon pääsyä varten. Mahdollisuutta salilla käyntiin ei ole koska matkaa lähimpään on 100km.
Nykyinen liikunta koostuu crosstrainingistä joka toinen/kolmas päivä sen 45min kovimmalla vastuksella, sykealueella 150-162 eli rasva palaa kivasti. Takana on 2kk ja jaloista on tullu ihan kivan näköset :)

Kotoa löytyy myös:
leuanveto tanko,
käsipainot (15kg)
kahvakuulia (2,4,6,8 kg)

Saako näillä mitään järkevää aikaiseksi? Pitäis saada maratonkäsiin ja vatsaan hieman kokoa ja voimaa. (itseasiassa koko keho kaipaisi sitä).
olen jo aloittanu totuttelun lihastyöhön naispunnerruksilla n.12x4 sarjalla,
sekä 5kg käsipainoilla..
Voimapyörä ilmeisesti on ihan hyvä laite jos haluaa 6-packin?

Tämän hetken

Saat korkeintaan salibandy -pelaaja lookin tuollaisella treenillä. Jos haluat lihasta hankkia luiden ympärille, menet sinne salille ja otat jonkun aloittelijalle suunnitellun ohjelman joka rakentuu raskaiden perusliikkeiden (kyykky, penkki, mave, leuanveto, kulmasoutu, dippi) ympärille. Vatsalihakset siis saat näkyviin ja hieman jäntevyyttä, mutta salilla käyvien silmissä se on vain DYEL (do you even lift) lookki. Eli jos tavoite on näyttää david beckhamilta, niin pysy rutiinissasi ja ota jaloille pistoolikyykyt mukaan :).

Taas näitä "mihin tarvitset lisäravinteita? Vedä kuule kahvia litra niin johan kulkee reenit perkele niin! Mitä sää niitä roheiinijauhoja vetelet ku syö lihaa!" --.-- Tuolla aikasemmin tulikin hyviä vinkkejä eli hera+malto on pätevä palkkari ja treenin aikana EAA+BCAA, jos tarvii niin joku laturi ennen treeniä. Ei kannata kuunnella näitä Jehukan tasosia kirjottelijoita. Jos on rahaa ja tahtoo sijoittaa aminohappoihin yms. niin kyllä omasta mielestä kannattaa.

Lähinnä tuo "älä koske lisäravinteisiin" viesti mikä tuosta välittyy. Muuten ihan pätevää tekstiä kyllä, mutta jos toinen haluaa sijoittaa lisäravinteisiin niin en näe miksi heti pitää olla sanomasa että älä tee niin. Boosterista saa paremmin virtaa kuin kahvi+banaani kombosta, omasta mielestä eaa+bcaa on auttanu palautumisessa jne. Ei tietenkään välttämätön, eikä varmasti hyötyä tule koko rahan edestä, mutta jos siitä tulee vaikka 40€ kuukaudessa lisäkuluja ja saa vähäsen myös hyöytä, niin miksei voisi käyttää?

Mitä eroa on vinopenkki liikkeillä, missä penkki on ylöspäin ja missä taas alaspäin?

Ps. Jos penkki on tällä hetkellä 3x5x55 mitä veikkaisitte maksimiksi? Täytyy ottaa selvää seuraavalla salikerralla.

Kevyt viikko?

Noniih eli tämmönen ihan perus kysymys siitä, kun olen tässä salilla nyt muutaman kuukauden aika intensiivisesti käynyt ja tuntuu, etten saa enään mitään tuntumaa mihinkään lihakseen vaikka kuinka kovaa treenais. N. 5 kertaa viikossa olen käynyt viikossa ja syönyt hyvin, enkä ole ylikunnossakaan koska paino määrät kasvaa vain kasvamista, mutta onko se että lihakset saa pumppiin/kipeäksi tae sille että kehitystä tapahtuu vai ei?
Olisiko aika ottaa kevyt viikko, jos seuraavalla viikolla saisi taas tuntoa lihaksiin treenin jälkeen?

En ole aikasemmin pitänyt ns. kevyitä viikkoja, kun en ole uskonut tarvivani niitä, enkä pitänyt niitä olennaisina.

Miten tämä kevyt viikko käytännössä edes tapahtuisi, pienillä painoilla tehdä vähän toistoja rasittamatta lihaksia paljoa vai?

ottaa hieman erilailla. ei mitään elämää suurempaa eroa. maximi varmaa, joku 60+, 65 voi tulla hikiseen. Kokeile ni tiedät :D? jos kuolet 65 kilon alle, ni lupaan maksaa hautajaises.

- - - Updated - - -

Jos tulokset nousee niin mitään olennaista ei mun logiikalla ole vialla. pumppi nyt kertoo tasan sen että lihaksiin kerääntyy verta.

En ole varma onko treenit painot jumittaneet vai eivät, mutta miten tämä "kevyt viikko" käytännössä tapahtuisi?
Tehtäis pienillä painoilla niin monta toistoa, että lihakset menisivät pumppiin vai tehtäis ne toistot sillei, ettei lihas kunnolla rasittuisi (vähän toistoja pienillä painoilla)?

Taas näitä "mihin tarvitset lisäravinteita? Vedä kuule kahvia litra niin johan kulkee reenit perkele niin! Mitä sää niitä roheiinijauhoja vetelet ku syö lihaa!" --.-- Tuolla aikasemmin tulikin hyviä vinkkejä eli hera+malto on pätevä palkkari ja treenin aikana EAA+BCAA, jos tarvii niin joku laturi ennen treeniä. Ei kannata kuunnella näitä Jehukan tasosia kirjottelijoita. Jos on rahaa ja tahtoo sijoittaa aminohappoihin yms. niin kyllä omasta mielestä kannattaa.

Alko kieltämättä pännimään sama asia. Omatpa on rahani ja jos mulla on yksi harrastus voin ihan hyvillä mielin siihen vähän rahaakin laittaa. Varsinaisiin kysymyksiin ei tullut mitään vastausta.. Mielipidettä jo hyväksi havaitsemiini tehonlisääjiin sitäkin enemmän. Niistä kysyin niitä käyttäviltä mikä mahtaisi olla paras. Totesin treenin minulla kulkevan paremmin tuon ravinteen kanssa niin jos se sitten on välineurheilua :fuckyeah: välineitä ne puntitkin on..

Paikallinen rasvanpoltto ei onnistu, mutta olisko kellään ihan asiallista neuvoa tuon vatsatilanteen parantamiseksi ilman kovin suurta painonpudotusta.

Alko kieltämättä pännimään sama asia. Omatpa on rahani ja jos mulla on yksi harrastus voin ihan hyvillä mielin siihen vähän rahaakin laittaa. Varsinaisiin kysymyksiin ei tullut mitään vastausta.. Mielipidettä jo hyväksi havaitsemiini tehonlisääjiin sitäkin enemmän. Niistä kysyin niitä käyttäviltä mikä mahtaisi olla paras. Totesin treenin minulla kulkevan paremmin tuon ravinteen kanssa niin jos se sitten on välineurheilua :fuckyeah: välineitä ne puntitkin on..

Paikallinen rasvanpoltto ei onnistu, mutta olisko kellään ihan asiallista neuvoa tuon vatsatilanteen parantamiseksi ilman kovin suurta painonpudotusta.

Koitan nyt muistaa ulkoa nuo kysymyksesi

- Paras buusteri on nyt jo kielletty craze (ulkomailta kait saa vielä tilattua en oo perehtyny), paras se on itse kokeilla ja todeta koska vaikuttaa erilailla ihmisiin niin vaikea toisen puolesta sanoa toimiiko. Nykyään kun kaikki näköjään kielletään niin ei noissa enää ole mitään ihmeaineita mukana jotka tois oikeata potkua siihen, ite oon kofeiinilla mennyt pitkän aikaa ja eipä eroa juuri noista tän hetkisistä tehonlisääjistä omalla kohdalla.

- Aminohapot ovat hyödyksi mutta eivät mitenkään välttämättömiä, varsinkaan kun kerta lavalle et ole menossa niin hyötyjä tuskin huomaa mutta toki jos rahaa on niin voihan sitä sillon panostaa.

- Pelkkä herakin riittää palkkariksi mutta itse olen vanhan liiton miehiä ja vetelen peruspalkkaria jossa on maltot, kreatiinit ja herat sotkettu keskenään.

- Paikallista rasvanpolttoa joo ei ole joten jos siinä vattassa on laardia niin se lähtee vaan kun malttaa miinuskaloreilla vedellä, ei siihen muuta keinoa ole. Vatsasta se läski lähteekin yleensä juuri viimeisenä ja vaikeimmin.

Kiitoksia aiemmista vastauksista!

Nyt on 3-4 viikkoa salia takana, eikä paino lähde nousemaan vaikka yritän syödä kokoajan ja varsinkin salipäivinä on jäätävä nälkä kokoajan. Olisiko pitänyt lähteä jo nousemaan? Statsit 195cm/92kg ja ruuminrakenteelta melko siima kaveri. Minkälaista painonnousun pitäisi olla viikko-/kuukausitasolla näin aloittelijalla?

Back
Ylös Bottom