Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

No tänään se onnistui, koin läpimurron ja valaistumisen etukyykyssä. Avainasia oli itsellä se rinnan avaaminen. Ei sitä täältä viesteistä tajunnut, mitä sillä tarkoitetaan, mutta sitten muistin YouTubesta Elliott Hulsen videon, missä hän näytti, mitenrinta avataan etukyykyssä. Ja naps, kaikki onnistui, kyykky kulki ja sai ihan leveästi hymyillä, kun nyt on taas yhden kuningasliikkeen tekniikka paljon parempi ja melkein hallussa.
Ja taitaa mulla sittenkin olla aika tiukat ranteet, kun ei mikään ote ollut kivuton jo 40 kilolla. Ei auttanut vaikka otti leveämmän otteen, vaan kipu oli vain suurempi, onneksi kuitenkin remmit pelasti. Huh, kyllä tuli hyvä mieli, kiitti neuvoista! Tuntui muuten jotenkin kivasti yläselässäkin toi liike...

Etenki leveemmällä asennolla kipu ranteissa on todennäkösemmin olkapäiden ulkokierron puutteesta johtuvaa kuin ranteiden liikkuvuudesta tullutta. Mut jos remmeillä toimii ni mikäs siinäkään.

No tänään se onnistui, koin läpimurron ja valaistumisen etukyykyssä. Avainasia oli itsellä se rinnan avaaminen. Ei sitä täältä viesteistä tajunnut, mitä sillä tarkoitetaan, mutta sitten muistin YouTubesta Elliott Hulsen videon, missä hän näytti, mitenrinta avataan etukyykyssä. Ja naps, kaikki onnistui, kyykky kulki ja sai ihan leveästi hymyillä, kun nyt on taas yhden kuningasliikkeen tekniikka paljon parempi ja melkein hallussa.
Ja taitaa mulla sittenkin olla aika tiukat ranteet, kun ei mikään ote ollut kivuton jo 40 kilolla. Ei auttanut vaikka otti leveämmän otteen, vaan kipu oli vain suurempi, onneksi kuitenkin remmit pelasti. Huh, kyllä tuli hyvä mieli, kiitti neuvoista! Tuntui muuten jotenkin kivasti yläselässäkin toi liike...

Meinasitko tätä? Vai jotain toista videoo? How to Fix Your Front Squat - YouTube "show those babys off" :D

Tää tuntuu olevan melkein joka toisen viestin kysymyksenä nykyään. :D Etureisien heikkoutta tai vaan "huonoa" tekniikkaa se todennäköisesti on. Työ siirtyy enemmän takareisille ja pakaroille, jos painon jullettaa ylös. Selän heikkoudesta se ei ole kiinni, jos keskivartalo (selkä) pysyy kuitenkin ihan suorassa.

Vatsalihaksista loppuu voima, siitä se johtuu.

Jos vatsa on vahva palkki, ei se kyykky ala siitä yhtään nyökkäämään. Asiassa ei tarvita sen korkeampaa matematiikkaa, jokainen voi kokeilla asiaa kohdallaan:

Kyykkää ilman vyötä vaikkapa kova kutonen. Todennäköisesti viimeiset pari toistoa kroppa ei pysy kovinkaan pystysuorassa vaan alkaa nyökkäämään eteenpäin. Ota uusi sarja mutta leveällä kunnollisella voimanostovyöllä jonka laitat riittävän ylös, älä navan korkeudelle vaan reilusti ylemmäs.. Huomaat, miten keskipaikkasi pitää eri tavalla, jokainen toistosi on "pystysuorempi" koska kroppasi sai "valevatsalihakset" vyöstä.

Reenakkaa pojjaat sitä vatsaa niin jullettelu kyykyssä vähenee!;)

Mikä ihme siinä on, että bulgarialainen yhden jalan kyykky alkaa tuntumaan mulla ensimmäiseksi lepäävässä etureidessä?

Eli laitan jalan penkille, yleensä jalkapohja kattoa kohden. Sitten kyykkäävällä jalalla pitkä askel eteenpäin, jotta kyykätessä polvi ei mene varvaslinjan yli. Sitten vaan kyykkäämään, kunnes jo muutaman toiston jälkeen penkillä olevan jalan etureidessä tuntuu venytys ja kova polte, jonka takia pitää huilia. Pehva/takareisi ei vielä siinä vaiheessa merkittävästi ole väsynyt. Jalkani eivät ole mitenkään erityisen kankeat, enkä tee tätä ekana liikkeenä. Käsipainoja en ole käyttänyt, koska tekniikka ei selvästikään ole kunnossa. Helpottaako etureiden polte, jos tuota vaan sinnikkäästi treenaa, vai miten tekniikkaa voisi muuttaa, jotta liike kohdistuisi paremmin sinne mihin pitäisi?

Ota suosiolla lyhyempi askel. Ei ole mikään sääntö ettei polvi saisi ylittää varvaslinjaa.. Todennäköisesti otat niin pitkän askeleen että lepäävän jalan etureisi on pienessä venytyksessä kokoajan.

Kyllä se voi olla myös sitä etureisien heikkoutta. Kroppa vaan tuppaa toimimaan sen verta fiksusti että hakee ittekseen sen vahvimman asennon kun meinaa voimat loppua ja jos takareisi-perse akselilta löytyy enemmän voimaa kun etureisistä niin kyykky menee julleksi. Ei mulla ainakaan mee julleks sen takia että ei keskivartalossa pito riittäis, vaan sen takia että jalkoja ei meinaa saada ojennettua jullettamatta ku etureisistä loppuu potku.

Ja eihän se että (varsinkin low bar) kyykky menee julleksi mitenkään paha juttu välttämättä oo. Niinhän ne kovienkin kyykkääjien low barit lähes poikkeuksetta menee, kun sillä "julletyylillä" saa takareidet ja pakarat paremmin nostoon mukaan.

Kyllä se voi olla myös sitä etureisien heikkoutta. Kroppa vaan tuppaa toimimaan sen verta fiksusti että hakee ittekseen sen vahvimman asennon kun meinaa voimat loppua ja jos takareisi-perse akselilta löytyy enemmän voimaa kun etureisistä niin kyykky menee julleksi. Ei mulla ainakaan mee julleks sen takia että ei keskivartalossa pito riittäis, vaan sen takia että jalkoja ei meinaa saada ojennettua jullettamatta ku etureisistä loppuu potku.

Ja eihän se että (varsinkin low bar) kyykky menee julleksi mitenkään paha juttu välttämättä oo. Niinhän ne kovienkin kyykkääjien low barit lähes poikkeuksetta menee, kun sillä "julletyylillä" saa takareidet ja pakarat paremmin nostoon mukaan.

Voi olla etureisienkin heikkoutta, mutta en ole sellaiseen oikeastaan vielä tavannut viimeisen 35 vuoden salillaoloaikana. Uskon itsekin mitä muuan Kirk Karwoski sanoi: Jalat tuo mitä vaan ja jos nosto epäonnistuu, se johtuu siitä, että tekniikka ei keskikropan pidon loppuessa pysy enää kasassa. Kysyin miten hän sen perustelee, niin mies vastasi, että katoppa jalkaprässissä käytettäviä painoja. Jokainen aloittelijakin lykkää siitä hirvittäviä kiloja mutta kyykky ei onnistu koska paino harteilla on kyykkyasennolle liikaa. Ja näinhän se on.

Itselläni sama homma kuin ketjun aloittajalla. Pitääkin kokeilla tuota Nikulan ohjetta ensi kerralla.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, taisitte kaikki olla oikeassa :) Kokeilin salilla kyykkyä, ja kyllä, ihan liian korkealla penkillä on jalka ollut. Olen tehnyt ihan normikorkuisella penkillä (tai siis samalla kuin muutkin), mutta kun pituutta on hippusen alle 160 cm, niin onhan se ollut liian korkea. Lisäksi huomasin tekeväni työtä myös sillä lepäävällä jalalla, johon taas askeleen pituudella pystyin vaikuttamaan. Kiitos ja kumarrus :)

Minkäsverran tuossa muuten käytännössä saisi jäädä painoa/työtä tuolle taaemmalle jalalle? Vähän vai ei ollenkaan?

Toisekseen minkäverran tuossa pitää/kannattaa kallistaa torsoa eteenpäin vai pitäiskö pyrkiä pitään suht pystysuorassa?

Äkkiseltään ajateltuna mitä enemmän torso on edessä niin sitä vähemmän painoa/työtä tulee takajalalle, mutta onko tässä jotakin muuta haittaa/epäedullisuutta liikettä muutoin ajatellen..?

En tota vyöjuttua pääse kokeilemaan mutta tuntuu jotenkin järjenvastaiselta kun yläkropan kulmaan vaikuttavat lihaksethan ovat lähinnä perse, takareidet ja toiseen suuntaan lonkankoukistajat.
Kuten sanottu, jos (syvistä) vatsoista loppuu voima niin yläkropan pitäisi vain pyöristyä, ei kaatua eteenpäin.

katoppa jalkaprässissä käytettäviä painoja. Jokainen aloittelijakin lykkää siitä hirvittäviä kiloja mutta kyykky ei onnistu koska paino harteilla on kyykkyasennolle liikaa. Ja näinhän se on.
Noita nyt on ihan turha vertailla kun ensinnäkin pitää ottaa se prässin (yleensä) noin 45 asteen kulma huomioon = -30% painoa, tasapainotuksen tarpeen väheneminen, erilaiset nivelkulmat ja -voimat koska sulla on penkistä vastusta koko selän alueella jne.

Eikä koko jullettaminen mun mielestä oo automaattisesti niin paha asia, ku jotkut ehkä luulevat. Mun mielestä kyykyssä voi kumartua kumartua ylös tullessa, jos sitä ei liikaa tapahdu. Eri asia tietty jos tanko on edelleen ala-asennossa, kun jalat ovat jo suorassa.

En tota vyöjuttua pääse kokeilemaan mutta tuntuu jotenkin järjenvastaiselta kun yläkropan kulmaan vaikuttavat lihaksethan ovat lähinnä perse, takareidet ja toiseen suuntaan lonkankoukistajat.
Kuten sanottu, jos (syvistä) vatsoista loppuu voima niin yläkropan pitäisi vain pyöristyä, ei kaatua eteenpäin.

Noita nyt on ihan turha vertailla kun ensinnäkin pitää ottaa se prässin (yleensä) noin 45 asteen kulma huomioon = -30% painoa, tasapainotuksen tarpeen väheneminen, erilaiset nivelkulmat ja -voimat koska sulla on penkistä vastusta koko selän alueella jne.

Olet ihan oikeassa annikki97,tasapainot ym. tekijät vaikuttavat, mutta jatka valitsemallasi tiellä. Tiedät varmaan tosi hyvin tämän asian. Tai ainakin paremmin kuin minä ja Karwoski.

- - - Updated - - -

Olet ihan oikeassa annikki97,tasapainot ym. tekijät vaikuttavat, mutta jatka valitsemallasi tiellä. Tiedät varmaan tosi hyvin tämän asian. Tai ainakin paremmin kuin minä ja Karwoski.

Eikä koko jullettaminen mun mielestä oo automaattisesti niin paha asia, ku jotkut ehkä luulevat. Mun mielestä kyykyssä voi kumartua kumartua ylös tullessa, jos sitä ei liikaa tapahdu. Eri asia tietty jos tanko on edelleen ala-asennossa, kun jalat ovat jo suorassa.

Nii, mut onhan se julle kuitenki oma liikkeensä. Jos kyykky on sitä että leuka tulee viimesenä ylös, ni painoa on liikaa, sitten vaan pitää niellä se ego ja ottaa romua pois.

Etukyykky on sen takia imo kuningasliike, kun jos puhti loppuu ni siinä ei paljoa julletella vaan tanko tippuu/tulee alas. Ja omalla kohdalla jalkareenien koostaminen helpottui huomattavasti kun on selkeästi etureisi liikkeenä etukyykky ja perseelle/takareisille prässi vähän leveämmin. Selkäpäivälle vielä joku veto, ni saa kyllä jalat kyytiä hyvin :)

Herrat saavat toki perustella väitteensä. Vai pitääkö mun kyykätä 600 kiloa että teiän argumentit mitätöityy.

Ainakin siinä vaiheessa sun argumentit saa lisää arvoa.

Jos se jullettaminen häiritsee, niin mikä siinä nyt on niin vaikea opetella tekemään kyykky niin, että jos voimat loppuu niin se ei sillon nouse? Tietenkin tätä on huono käyttää jos ei ole varmistajaa/rautoja.

E: Olikos Herra Mirandosilla jotain kilpailuista meriittejä? Ei nyt siis ole mitään vittuilua, vaan muistelisin että oli, vai muistanko väärin?

Back
Ylös Bottom