Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka alas painot on pystypunneruksessa hyvä laskea? Tällä hetkellä menee siihen hieman alle 90 asteen kulmaan, mutta pitäiskö vetää vielä alaspäin?

Millaisia sarjoja kannattaisi tehdä pohkeille, jos vaikka prässissä tekisi niitä ohjelman jälkeen? Riittääkö kerta vai kaksi viikkoon? Tarkoitus olisi lähinnä saada läski väistymään ja lihasta tilalle :D

Toinen vielä, että onko mitään eroa esim. rintaan kohdistuvilla laitteilla, missä pistetään levypainoit sivuille tai niillä missä on sivulla on ne kaikki painot jo ja pistetään vain tappi paljon halutaan painoja (mitä sanaa ny tässä haenkaan)

Millaisia sarjoja kannattaisi tehdä pohkeille, jos vaikka prässissä tekisi niitä ohjelman jälkeen? Riittääkö kerta vai kaksi viikkoon? Tarkoitus olisi lähinnä saada läski väistymään ja lihasta tilalle :D

Toinen vielä, että onko mitään eroa esim. rintaan kohdistuvilla laitteilla, missä pistetään levypainoit sivuille tai niillä missä on sivulla on ne kaikki painot jo ja pistetään vain tappi paljon halutaan painoja (mitä sanaa ny tässä haenkaan)

Ite tekisin pohkeet jalkatreenin ohessa, joko prässissä tai sitten tangolla ja levypainoilla. Jos salilla löytyy matala taso, jolle saat jalkojen kärjet niin että kantapäät on matalemmalla kuin varpaat saat tehon koko pohkeeseen. Pyri tähän.

Ja sana mitä haet on painopakka.

Sarjoja pohkeille kannattaa tehä mun mielestä aika paljon. Ihan jo siksikin, että pohjesarjojen välillä ei ainakaan mun tartte kauheen kauaa levätä, joten aikaakaan ei kauaa mene. Toistoja ei mun mielestä kannata tehdä mitään satoja per sarja, kuten jotkut tekee, vaan toistomäärien kannattais olla about 8–20. Enimmäkseen jotain 10–14. Sarjoja neljästä kahdeksaan. Painoja kannattaa käyttää myös ihan reilusti. Monesti näkee, että pohjenousuja tehdään ihan minimaalisilla painoilla. Monet myös valittaa, ku pohkeet eivät kasva. Voisko tossa olla jotain yhteyttä? Mulla on prässissä pohkeita tehdessä painoa aika lailla yhtä paljon ku ihan etureisillekin tehdessä. Smithissä (tai tangolla) tehdessä painoa on parhaimmillaan yli kyykkymaksimin.

Onko järkevää tehdä joka treenipäivä eri liikettä esim. jos treenaa 1. treeni kerralla esim. hauiksia tekemällä Hauiskääntöä Scottipenkissä 2. treeni kerralla vaikka hammer käännöllä 3. jollakin muulla jne... ja sitten vaihtelee niitä liikkeitä joka kerta millä tekee?

Elikkäs, kamppailulajeista bodailuun vaihtanut harrastelia kyselee seuraavaa: Miten kannattaa jaotella viikot että milloin kehittää lyhyillä toistoilla räjähtävää voimaa, milloin pidemmillä sarjoilla kestävyyttä jne.? Kannattaako vaihdella parinviikon välein, vai kuukauden?

Kolmijakoisella aloitin taas intin jälkeen treenaamaan, muuten hyvältä tuntuu ohjelma, mutta kyljet jäävät mielestäni liian vähälle. Tarvitsevatko kyljet suoraa rasitusta(oman/omat liikkeet)? Intissä se vähä, mitä tuli treenailtua vedin golden sixiä, jossa myös kyljet jäi vähälle rasitukselle. Tavoittelen lähinnä rantakuntoa ja hyvää yleistä lihaskuntoa.
Kyljille omat liikkeet vai not?

Kolmijakoisella aloitin taas intin jälkeen treenaamaan, muuten hyvältä tuntuu ohjelma, mutta kyljet jäävät mielestäni liian vähälle. Tarvitsevatko kyljet suoraa rasitusta(oman/omat liikkeet)? Intissä se vähä, mitä tuli treenailtua vedin golden sixiä, jossa myös kyljet jäi vähälle rasitukselle. Tavoittelen lähinnä rantakuntoa ja hyvää yleistä lihaskuntoa.
Kyljille omat liikkeet vai not?

Ite teen aika harvoin kyljille mitään, mut aina välillä vatsalihastreeninä voinkin tehä jotain kylkijuttuja. Ei kyljet täysin rasittamatta jää, vaikka niille suoraan ei tekiskään mitään.

Terve. Vinkkinä tuli että täältä sais paremmin vastauksia yksittäisiin kysymyksiin (ja niitähä riittää :D)kun tuolta treeni osiosta minne ensin postasin ja postasin kyllä tuonnekkin minne sai laitettua ohjelman arvosteluun, mutta sinne näyttää tulevan aika paljon niitä niin oma tuntuu hukkuvan sinne viestien vilinään. :) Tässä olis suunnittelemani 1-jakoinen ohjelma, täältä keskusteluista olen lukenut vinkkejä ja napannut pohjan johon pieniä hienosäätöjä tehty. :)

1. Kyykky 3-4x8-12 / Jalkaprässi 3x10
2. Penkki 3x8-12 / 5 x 5
3. Leuat ylätaljassa vastaote 3x8-12
--------
1. Mave 3x8-12 / 5x5
2. Dippi lisäpainolla 3x8-12
3. Leuat ylätaljassa myötäote 3x8-12
--------
1. Etukyykky 4-3x10-15
2. Pystypunnerrus 3x8-12
3. Kulmasoutu 3x8-12

Toistot vähän alussa mietitytti. Minkälaiset toistot lisäävät voimaa, entä lihasmassaa jne? Olen joskus käynyt kyllä treenamassa salilla useamman vuoden, mutta nyt viime vuosina maistunut etunenässä pumppi yms lihaskunnot ja spinning. Nyt haluaisin lisätä yhden salipäivän viikkoon, vähän vaihtelun vuoksi, mutta myös sen takia että tuntuu kropan kehitys junnaavan paikoillaan tai jämähtäneen. Käyn treenailemassa spinningiä ja lihaskuntotunteja about 3-5 kertaa viikossa. Tällä hetkellä mitat 165/56, ikää 23. Tarkotus olis lähinnä saada lisää kiinteyttä ja lihaksen kauniisti esille, rasvaa pois vatsalihasten päältä, mutta mikään himo sikspäkki ei kuitenkaan hakusessa. Naisellinen urheilullinen vartalo. Pohjakunto on hyvä ja lihaskuntoa ja voimaa (ainakin omasta mielestä :D) löytyy.
Haluaisin ohjelmaan mukaan hauista, vatsoja, pohkeita, vipareita. Millasilla sarjoilla kannattaa yleensäkin tehdä tehdä? Kannattaako hauista tehdä samoilla 3x8-12 sarjoilla ja pohkeita kans? Vatsoissa sitten pidempää sarjaa riippuen liikkeestä ja lisäpainosta? Mitä eroa on tehdä 3 sarjaa kuin 5 sarjaa pienimmillä toistoilla kuin kolmen sarjassa? Mitä eroa toistomäärillä on ja miten vaikuttaa? Ja voisiko joku kertoa pumpissa käymisen ja salilla käymisen eroista, miten kehittää eritavalla? Pumpissahan nyt siis joo pitkiä sarjoja eli salilla kun lyhyitä niin lihaskasvu nopeampaa(kokö)? Mitä korvaavia liikkeitä tähän ohjelmaan vois lisäillä, jos haluaa vaihtelua? Kickback on kyllä ihan lemppariliike niin sillä saattaa tulla korvattua dippiä tai sitten tehtyä molempia vai onko se sitten jo liikaa? Haukkaria tangolla, taljassa ja käsipainoilla miten nyt mieli tekee ja pohkeita tangon kanssa. Mitkä olis parhaita toimivia liikkeitä vatsalihasten kannalta? Millä vois korvata penkkipunnerruksen? Olisko noille leuoille taljassa jotain muuta vaihtoehtoa, ylätalja jotenkin tökkii mulle, en ole koskaan pitänyt siitä en tiedä miksi. Parhaimpia pakaraliikevinkkejä myös otetaan vastaan. :)

Sata kysymystä, toivottavasti saan vastauksia ja kyllähän tässä taas ihan salikuume tuli!! :hyper:

Edelliseenkin viestiin liittyen, onko se sama tehdä penkkipunnerrusta tai tavan punnerrusta (olettaen että kumpi tahansa sopii omaan kuntotasoon)?

Zori ku oon tämmönen tompelo, joka ei ihan vielä hiffaa tota hakua ja faQ :face: Mut eiks tää oo tääl just minunkaltaisia dorkia varten :) niin aattelin kysyä et paljon teil menee palkkarissa protskuja ja hiilareita ja sit vielä et mikä tärkeys on hiilareilla treenauksessa ku harvemmin niistä kuulee ku aina puhutaan vaan protskuista:rock:

Sarjoja pohkeille kannattaa tehä mun mielestä aika paljon. Ihan jo siksikin, että pohjesarjojen välillä ei ainakaan mun tartte kauheen kauaa levätä, joten aikaakaan ei kauaa mene. Toistoja ei mun mielestä kannata tehdä mitään satoja per sarja, kuten jotkut tekee, vaan toistomäärien kannattais olla about 8–20. Enimmäkseen jotain 10–14. Sarjoja neljästä kahdeksaan. Painoja kannattaa käyttää myös ihan reilusti. Monesti näkee, että pohjenousuja tehdään ihan minimaalisilla painoilla. Monet myös valittaa, ku pohkeet eivät kasva. Voisko tossa olla jotain yhteyttä? Mulla on prässissä pohkeita tehdessä painoa aika lailla yhtä paljon ku ihan etureisillekin tehdessä. Smithissä (tai tangolla) tehdessä painoa on parhaimmillaan yli kyykkymaksimin.

Monesti viikkoon? Teen tällä hetkellä starting strenghtiä joten olisiko 2 kertraa viikossa hyvä?

Mikähä tässä mättää ku g6 kaikki muut tulokset nousee mutta penkki se laahaa perässä. Aina sama ongelma ton penkin kanssa eli 62.5 nousee 3x6. Kannattasko tässä nyt tehä semmonen peli liike et ottaa penkin ekaks liikkeeks ja tekee vain joka toinen treenin kerta 2x6 miken systeemillä ja muina päivinä joku penkin apuliike. Tää ottaa pannuu ja kovasti

Olen 168cm/56kg, 22v nainen. Tarkoitus olisi kesäksi tiukistella rasvaa pois lähinnä vyötäröltä ja reisistä sekä saada lihaksia näkyville.
Ruokavalio mietityttää, ryhdynkö dieetille vaiko plussakaloreille? Vhh taustaa löytyy, mutta pelkään että tehot salilla ei riitä.
Käyn salilla 3-4krt viikossa ja sen päälle 1-3krt viikossa kevyttä aerobista.

Kuinka paljon sinkkiä kannattaisi ottaa päivässä? ZMA:ta käytän ja siitä tulee sinkkiä se 22,2 mg. Voinko vielä lisäksi ottaa ihan sinkkiä pelkästään (tabetissa 15mg sinkkiä)? Eli kokonaismäärä olisi jotain 37,2mg sinkkiä päivässä. Onko liikaa?

Olen 168cm/56kg, 22v nainen. Tarkoitus olisi kesäksi tiukistella rasvaa pois lähinnä vyötäröltä ja reisistä sekä saada lihaksia näkyville.
Ruokavalio mietityttää, ryhdynkö dieetille vaiko plussakaloreille? Vhh taustaa löytyy, mutta pelkään että tehot salilla ei riitä.
Käyn salilla 3-4krt viikossa ja sen päälle 1-3krt viikossa kevyttä aerobista.

No jos haluat kesää varten kiristellä niin et sä varmaan plussakaloreilla siihen onnistu...

Kuinka paljon sinkkiä kannattaisi ottaa päivässä? ZMA:ta käytän ja siitä tulee sinkkiä se 22,2 mg. Voinko vielä lisäksi ottaa ihan sinkkiä pelkästään (tabetissa 15mg sinkkiä)? Eli kokonaismäärä olisi jotain 37,2mg sinkkiä päivässä. Onko liikaa?

en tiedä onko liikaa.. urheilijan suositukset on ylärajoilla siellä 25-30mg.

^ Suositus päiväsaanti 7-11mg, suurin turvallinen saanti 40mg, jatkuva yli 150mg päivittäinen saanti aiheuttaa kuparin puutetta, anemiaa, immuunipuolustuksen heikkenemistä. Eli noiden numeroiden perusteella et tarvi erikseen sinkkilisää. Huomioi myös että ravinnosta tulee sinkkiä joka päivä... Lähteenä Duodecimin farmakologia-opus.

Onko mitään ideaa tehdä 3-jakoisen työntöpäivää järjestyksessä olkapäät, rinta, ojentajat, kun tilanne on se, että olkapäät voimaltaan laahaa helvetisti perässä? Sarjapainot penkkiin verrattuna ovat 50%. Vai olisiko kenties fiksumpaa lähteä rakentelemaan nelijakoista etureisi, pohkeet, vatsat/rinta, hauis/ takareidet, selkä/ olkapäät, ojentajat -tyyppisellä jaolla?

Back
Ylös Bottom