Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Niin se usein varsinkin aloittelijoilla tuntuu, mutta usein silti varastossa on vielä useita toistoja. Esimerkiksi failureen asti menemällä saa helposti kokeiltua omia rajojaan, sillä usein oma pää ja mukavuudenhalu ovat esteenä ennen viimeisiä toistoja. Nämä siis täysin omakohtaisia kokemuksia.

Tämä on muuten mielenkiintoinen juttu. Multa, ja varmaan monelta muulta alottelijalta puuttuu vielä tuntuma, että kuinka "pahalta" punttien nostelu saa tuntua. Viime kerralla kun kävin salilla, päätin että nyt laitan pykälän lisää rautaa jokaiseen juttuun jos en meinannut kuolla edelliseen sarjaan. Ihan hyvin meni suurin osa niistä sillä isommallakin painolla, vaikka olen kuvitellut tekeväni ainakin lähellä sitä etten jaksa enempää. :o Kuinka usein yleensäkin painoja on realistisella kehityksellä tarkoitus lisätä? Joka kerta? Harvemmin?

Tämä on muuten mielenkiintoinen juttu. Multa, ja varmaan monelta muulta alottelijalta puuttuu vielä tuntuma, että kuinka "pahalta" punttien nostelu saa tuntua. Viime kerralla kun kävin salilla, päätin että nyt laitan pykälän lisää rautaa jokaiseen juttuun jos en meinannut kuolla edelliseen sarjaan. Ihan hyvin meni suurin osa niistä sillä isommallakin painolla, vaikka olen kuvitellut tekeväni ainakin lähellä sitä etten jaksa enempää. :o Kuinka usein yleensäkin painoja on realistisella kehityksellä tarkoitus lisätä? Joka kerta? Harvemmin?

Ite oon ainaki nyt nostanu sarjapainoja joka toinen päivä.. ja just välissä tehny pudotus sarjoja ja vetäny kaikki kehon lihat ihan loppuun :puntti:

Riippuu ihan henkilöstä ja missä vaiheessa treeni on.. Jos kilot alkaa olemaan edes jotain luokkaa niin ei varmasti joka treenissä pysty levyä iskemään lisää jos ei tekniikan kustannuksella mennä, paitsi jos toistoja ja / tai sarjamääriä tiputtaa. Poislukien jotkut pumppiliikkeet...

Voi luoja, en tiennytkään että puhuttiin susta... Ja tätä asiaa nyt ei hirveästi käännä se mitä hulkki on mielipiteenään ilmaissut 10v sitten. 10kg lihasta on silti helvetin paljon vuodessa aloittelijallekkin. Varsinkin kun aloittelija todella harvoin osaa käyttää sitä potentiaaliaan salilla/ravinnossa.

Mutta turha kai tästä on kinata kun asiaa on käytännössä mahdotonta mitata luotettavasti.

Mistä johtuu että joskus penkkiä tehdessä toinen sarja tuntuu kevyemmältä kuin ensimmäinen sarja? Johtuuko tämä vähäisestä lämmittelystä?

Mulla on ongelma vatsojen kanssa. Ainoat vatsat, jota pystyn (osaan) tehdä, ovat voimapyörä ja esim. levypainolla sivuvatsat taivuttaen. Kaikki muut tuntuu selässä, vaikka kuinka yritän tehdä oikein. Normirutistusta tehdessä, jos pidän selän alla pienen raon, niin selässä tuntuu. Jos painan selän kiinni lattiaan, niin selässä tuntuu. Jos yritän tietoisesti rentouttaa selän vatsoja tehdessä, niin selässä tuntuu. Valmentaja joskus sanoi, että tekniikkani on oikea (mukamas), että jos selässä tuntuu, niin se on merkki, että vatsat ovat jo tehneet työnsä ja niiden on aika levätä hetki, ennen uutta settiä. Mutta kun minä teen kaksi toistoa, niin selässä alkaa jo tuntua ja vatsalihakseni ovat huonossa kunnossa, ainakin ryhdistä päätellen, mutta jos pystyn tekemään 3 sarjaa ja 10 toistoa voimapyörällä, voisi kuvitella, että muutama normirutistus olisi suht helppo tehdä. En vain osaa! Voiko joku kertoa vatsojen treenaamisesta minulle, kiitos!

Miten nopeasti 1 jakoisessa pystyy lanttaamaan lisää painoa esim. penkkiin? viikon/2viikon välein? ja montako toistoo pitää mennä että voi lempata huolella jo 2.5kg lisää?

Näillänäkymin taidan keretä käymään salilla vaan pari kertaa viikkoon. Onko parempi tehdä yksijakosella, vaiko niin että toisena päivänä jalat ja toisena yläkroppa?

1-jakoisella mielummin jos päivät eivät ole peräkkäin.

mistäs sä nyt ton repäsit!? jos on joku muu mahdollisuus kun yksijakoinen niin jättäisin yksi jakoisen suosiolla pois mielestä.

yksijakoinen on aina huono vaihoehto jos on mahdollisuus tehdä lihakset useampana päivänä. vai onko sulla jotain perusteluja tähän?

yksijakoisessa ei juuri jää aikaa tehdä perusteellisesti mitään lihasta, vain sieltä täältä vähän ja eihän se sillon ole mitenkään erityisen kehittävä reeni.
toisekseen yksijakoisella reenin jälkeen täytyisi palautua semmonen henkilöstä tietysti riippuen mutta 2-3 päivää että on taas iskussa eli ei peräkkäisinä päivinä salille.

suosittelen useampi jakoista siis..
oonpas huonolla tuulella..

mistäs sä nyt ton repäsit!? jos on joku muu mahdollisuus kun yksijakoinen niin jättäisin yksi jakoisen suosiolla pois mielestä.

yksijakoinen on aina huono vaihoehto jos on mahdollisuus tehdä lihakset useampana päivänä. vai onko sulla jotain perusteluja tähän?

Jos salille ehtii kahdesti viikossa niin 1-jakoinen on sieltä paremmasta päästä. Sillä saat ne kohdelihakset treenattua kaksi kertaa viikossa. 2-jakoisella tulee ärsykettä kerran viikkoon ja 3-jakoisella kierto vie jo puolitoista viikkoa. 4- ja 5-jakoiset on tuossa vaiheessa jo täysin turhia.

Mitä taas tulee 1-jakoisen tehoon niin jos se on koostettu isoista moninivelliikkeistä niin teho on varmasti parempi kuin hauiksen nussiminen viidestä eri kulmasta.

yksijakoisessa ei juuri jää aikaa tehdä perusteellisesti mitään lihasta, vain sieltä täältä vähän ja eihän se sillon ole mitenkään erityisen kehittävä reeni.
toisekseen yksijakoisella reenin jälkeen täytyisi palautua semmonen henkilöstä tietysti riippuen mutta 2-3 päivää että on taas iskussa eli ei peräkkäisinä päivinä salille.

suosittelen useampi jakoista siis..
oonpas huonolla tuulella..

Siis mitäs ihmettä? Jos kaveri sanoo että salilla käydään 2xviikossa, niin ei mitään järkeä ole tehdä laajempijakoista ohjelmaa. Hyvin rakennetty 1-jakoinen on taatusti parempi kuin paska monijakoinen.

Siis mitäs ihmettä? Jos kaveri sanoo että salilla käydään 2xviikossa, niin ei mitään järkeä ole tehdä laajempijakoista ohjelmaa. Hyvin rakennetty 1-jakoinen on taatusti parempi kuin paska monijakoinen.

no mutta esimerkiksi 2 jakoinen,
1. ranteet, hauis, rinta, pohkeet
2. ojentajat, olkapäät, selkä, reidet.
vatsoja voi tehdä reenin välissä tai kotona kun ei kerkiä salille.

tällä setillä lähes joka lihas tulee reenattua kahteen kertaan vaikka reenit eroavatkin toisistaan selkeästi. näin ei tarvitse salilla viettää kohtuuttoman pitkää aikaa kerralla joten teho pysyy hyvällä tasolla.

kyllä yksi jakonen ajaa asiansa, oikein tehtynä! mutta usein se jää suunnittelematta kunnolla ja osa lihas ryhmistä unohtuu kokonaan millon reeni ei ole tasapuolista, ja toisekseen kaikkien lihasryhmien läpi käyminen yhden reenin aikana vie toista tuntia salilla..

Rehellisesti ehkä paskin 2-jakoinen minkä olen nähnyt. Ei mulla muuta. Jatkakaa...

P.S: Eiku onhan mulla muutakin; 1-jakoinen ehdottomasti jos salille pääsee vain kahdesti viikossa. Pelkkiä perusliikkeitä ja turhat eristelyt pois.

Morijes!

Olen ajatellut vaihtaa ohjelmani 2-jakoisesta 4-jakoiseen. Ikää on siis 15-vuotta ja olen kuullut että nuori palautuisi treenistä nopeammin? Eli olisiko 2-jakoinen sitten parempi, kun siinä käydään lihakset tiheämmin läpi kuin 4jakoisessa? Kiitos jo etukäteen!

Rehellisesti ehkä paskin 2-jakoinen minkä olen nähnyt. Ei mulla muuta. Jatkakaa...

P.S: Eiku onhan mulla muutakin; 1-jakoinen ehdottomasti jos salille pääsee vain kahdesti viikossa. Pelkkiä perusliikkeitä ja turhat eristelyt pois.

se nyt oli ihan heitto vaan tolle pointille että hyvällä kaks jakosella pystyy tekeen periaatteessa samat lihakset eri setin yhteydessä, kun esim rintareenissä tulee tehtyä olkapäitä, selkäreenissä jalkoja ja käsiä jne. no ehkä yksi jakoinen sopii paremmin, onhan se ainakin helpompi suunnitella. yksijakoisella ei kyllä huipulle mennä silti

Olen tässä jo pitkään kamppailut tietyn ongelman kanssa, aina välillä sen selättäen mutta taas se ilmenee: eli oikean rintalihaksen aktivointi. Jokainen rintaliike tuntuu vasemassa rintalihaksessa kivasti, mutta oikealla puolella vain etuolkapää ottaa hittiä. Onko ongelmana jonkinnäköinen jumi siellä oikealla puolella kroppaa vai ovatko planeetat vain väärässä asennossa? Alkaa usko mennä ja vasen rintalihas alkaa olemaan liikaa oikeata edellä. Kiitos ja anteeksi

No ei saatana :D

Jos neuvot on tätä tasoa niin parempi ettei ala tässä ketjussa johtamaan noviiseja harhapoluille.

Eepos: ehottomasti 1-jakosta kehiin. Ite vedän 2-4 reeniä viikossa 1-jakosella. Teen aika vapaalla kädellä, tässä esimerkiksi muutamia viimesimpiä treenejä:

1:
Kyykky 3*4
SJMV kuoletuksilla 2*6
Pena medium ote 2*3
Facepull 4*10

2:
Raaka rive 2*3
Mave 2*3
Pystypunnerrus tangolla 3*4
Pena kapea ote 2*6
Bulgarialainen kyykky 3*5
Facepull 3*10

3:
Kyykky 3*3
Etukyykky 2*4
SJMV 2*6
Leuanveto mo 8*1-4
Pena kp 2*8

4:
Raaka rive 3*3
Etukyykky 3*3 + 1*1
Pena leveä ote 2*3, 2*4
Ylätalja leveä mo 5*8
Hauis suora tanko 1*pudotussarja

Merkittynä vaan työsarjat, toki otan noihin joitain lämppäsarjoja alle. Eli jonkinlainen kyykky/veto + apuliike + punnerrus + soutu -rakenne on hyvä olla, muuten vähän vapaammin. Toisinaan voi painottaa punnerruksia tai jalkoja tai soutuja jne. Pääasia että tulee tehtyä moninivelliikkeillä koko kroppa ja sillon tällön joku eristävämpi paikkoliike.

Back
Ylös Bottom