Unet jäi väliin - mitä nyt? + muuta keskustelua nukkumiseen liittyen

Nukkuminen ja lepo on äärimmäisen tärkeä asia ahkerasti salilla treenavalle. Joskus kuitenkin itse kullekin voi käydä se, että unet jäävät hyvin vähiin tai uni ei tule ollenkaan. Esim. unirytmin totaalinen sekoaminen vuorotyön, juhlimisen tai viikonloppuna nukuttujen maraton-unien jälkeen voi tulla kenelle vain joskus eteen. Miten toimia, jos näin käy? Mennäkö salille vai ei kaikesta huolimatta? Kannattaako salireissun sijaan vaan syödä vahvasti ja terveellisesti sekä lepäillä ja nukkua sitten kunnon pitkät unet seuraavana yönä? Joillekin käy päiväunet, mutta itselleni lyhyetkin päiväunet johtavat seuraavana yönä jälleen unettomuuteen.

Itselläni on ollut ala-asteikäisestä lähtien alttiutta unirytmin sekoamiselle. Omaa hölmöyttähän tuo suurelta osin on. Viime yönä sain unen vain muutamaksi tunniksi ja sekin vähä oli erittäin katkonaista. Su ja ma tuli käytyä salilla, joten nyt kun yöunetkin jäivät erittäin vähiin, niin entistä suuremmalla syyllä salireissu jää tältä päivältä.

Viime vuosina olen silloin tällöin saanut elimistöltä "varoituksen", kun treeni on kulkenut lujaa, mutta lepo on jäänyt vähälle. Nimittäin olen kerran tai kaksi vuodessa kovien treenipäivien jälkeen herännyt aamulla lievästi kuumeiseen oloon, johon ei kuitenkaan liity flunssaa (tai ainakaan selkeää sellaista). Takana on ollut siis kovaa treeniä ja yleensä nukkumista on enemmän tai vähemmän laiminlyöty edeltävinä päivinä. Tämä kuumeinen olo kestää iltaan asti, kunnes menen aikaisin nukkumaan ja herään aamulla erittäin virkeänä sekä energisenä. Mitään pahaa oloa ei ole. En osaa tätä tällaista tulkita mitenkään muuten kuin elimistön varoituksena, että nyt tulee levätä myös, kun noin kovaa treenataan.

Varmaan aika moni pystyy myöntämään, että treeni + ravinto + lepo kolminaisuudesta tuota viimeisenä mainittua on liian "helppo" laiminlyödä, eteenkin jos aktiivisen treenailun lisäksi elämässä on työura ja/tai perhettä ja/tai opiskelua ja/tai vilkas sosiaalinen elämä. Sitä ihminen vaan ajattelee, että eipäs siinä; nukun hiukan vähemmän, niin teen tämänkin jutun nyt tässä sitten valmiiksi. Näin ei kuitenkaan saisi olla.

Viimeksi muokattu:
Mä menen usein yövuoron jälkeisenä päivänä treenaamaan. Aamulla päästyäni töistä suuntaan nukkumaan, nukun jonnekin klo 13-14, illalla salille ja noin klo 22-23 nukkumaan taas. Unensaanti illalla ei tuota ongelmia, mutta nukun muutenkin lähes aina hyvin, missä vain. Treeni saattaa olla vähän laiskempi kuin muutoin, mutta sekin on vähän päivästä riippuvainen. Joskus ei huomaa valvoneensa yötä, joskus olo on ihan krapulainen.

Tossa tapauksessa se treeni on enemmän velvollisuus kuin puhdas halu mennä. Kysyt kysymyksen johon vastaat jo itsekin samalla. Pidä lepoa. Jos unet vähissä ja treenataan niin todennäköisesti palautuminen on joka tapauksessa huonoa ja ihan sama käykö salilla todella väsyneenä niin ei kroppa vastaa samalla lailla ärsykkeisiin. Ja kun nukkuu huonosti ja treenaa kovaa niin palautuminen on todella heikkoa. Jos väsymys ja unirytmit on vaan väliaikaisesti sekasin niin lepää vähän enemmän ja menee sit suhteellisen freshinä salille treenaamaan. Jos käy aktiivisesti viikossa monta kertaa salilla, niin ei ne päivän parin venymiset sillon tällön merkkaa mitään. Sitä treeniä kun tulee joka tapauksessa suhteellisen tasasin väliajoin, joka merkitsee pidemmällä matkalla enemmän kuin väliaikainen muutos lyhyellä aikavälillä.

Joka ilta vaa ysilt nukkuu, no exceptions, nukkuu siihen asti ku herää pirteenä ja sit koko päivä repii ja syömää, bodylife is sacrifice... ps. Kantsii säätää makuuhuoneen lämpötila johki 15-19 asteen välil, nukahtaa ja nukkuu paremmin.. :D

Sama meininki täällä viime yön suhteen kuin aloittajalla, nyt ollaan kuin nukkuneen rukous sitten töissä :D Ei puhettakaan, että tänään kannattaisi lähteä salille enää treenaamaan.
Itsellä jää tuo lepo arkisin aina liian vähiin. Kuuden tunnin yöunilla tehdään töitä maanantaista-perjantaihin ja kun illasta käy vielä salilla, niin tahtoo treenit olla sitä sun tätä. Välillä tietty on poikkeuksiakin ja treeni kulkee. Päikkäreillä koittaa sitten paikata vajaita yöunia, mutta eipä nuo oikein ole treenaamiseen auttanut. Viikonloppuna treenatessa on taas ihan eri meininki kun on hyvät yöunet alla :) Nii-in, nukkua pitäisi, mutta kun olen television orja :D

Sama meininki täällä viime yön suhteen kuin aloittajalla, nyt ollaan kuin nukkuneen rukous sitten töissä :D Ei puhettakaan, että tänään kannattaisi lähteä salille enää treenaamaan.
Itsellä jää tuo lepo arkisin aina liian vähiin. Kuuden tunnin yöunilla tehdään töitä maanantaista-perjantaihin ja kun illasta käy vielä salilla, niin tahtoo treenit olla sitä sun tätä. Välillä tietty on poikkeuksiakin ja treeni kulkee. Päikkäreillä koittaa sitten paikata vajaita yöunia, mutta eipä nuo oikein ole treenaamiseen auttanut. Viikonloppuna treenatessa on taas ihan eri meininki kun on hyvät yöunet alla :) Nii-in, nukkua pitäisi, mutta kun olen television orja :D

Pari huomiota:

Kannattaa painottaa tuohon viikonloppuun toki tuota treenaamista sitten, jos silloin kerta kulkee. Itselläni ollut samanlaista aikanaan siksi, että työmatkat olivat tolkuttoman pitkät eivätkä työpäivätkään mitään lyhyitä.

Olet teeveen "orja" ja siksi et mene aikaisin nukkumaan; hyvä että sentään myönnät sen ja tiedät asian... voisiko digiboksille tallentaa ohjelmia ja katsella vaikkapa parempaan saumaan ja eteenkin silloin viikonloppuna? Voisiko teeveen katselua vähentää yhtään? Itse tiedän tästä, koska minulla on ollut hyvin aaltoilevaa tuo telkun katselu... joskus ala- ja yläasteiässä katselin tolkuttomasti telkkua... lukioiässä pikkuisen vähensin, mutta muutettuani omilleni telkun katselu suorastaan romahti. Vuosia pystyin helposti katsomaan viikossa max. 1-2 h + urheilua vaihtelevasti... enkä edes kaivannut yhtään enempää. Viimeiset pari vuotta taas tullut katsottua enemmän. Nykyinen puoliso syynä ihan täysin (helppo syyttää toisia :)); ison osan vapaa-ajasta hän treenaa kovaa ja lopun aikaa katsoo telkkua (siinä sivussa lepää/palautuu) ja on onnistunut hieman tartuttamaan tuota telkun ihmeellistä maailmaa minuun. Silti tunnen sen koko ajan, että osaan tarvittaessa jättää telkun katselua vähemmälle, koska pärjäsin monia vuosia tosiaan hyvin vähällä teeveellä.

Tuo kuusi tuntia on vähän, mutta ei sentään vielä mikään mahdoton tilanne. Jos tuosta saisit pidennettyä yhdellä tunnilla, niin oltaisiin jo hyvällä tiellä; 7 h on aikuiselle jo ihan ok.

Mulle normiunet on 4-6 h. Pitempään nukkuminen aiheuttaa heräämisen ja taistelun takas uneen. 8 h unta niin en herää koko päivänä.

Aiheessa kun pysytään niin 2 tuntia nukuin viime yönä. Zombina päivän läpi kahlaten. Illalla ei jakoja salille, vituiksi menis kumminkin.

Viime vuosina olen silloin tällöin saanut elimistöltä "varoituksen", kun treeni on kulkenut lujaa, mutta lepo on jäänyt vähälle. Nimittäin olen kerran tai kaksi vuodessa kovien treenipäivien jälkeen herännyt aamulla lievästi kuumeiseen oloon, johon ei kuitenkaan liity flunssaa (tai ainakaan selkeää sellaista). Takana on ollut siis kovaa treeniä ja yleensä nukkumista on enemmän tai vähemmän laiminlyöty edeltävinä päivinä. Tämä kuumeinen olo kestää iltaan asti, kunnes menen aikaisin nukkumaan ja herään aamulla erittäin virkeänä sekä energisenä.

Mulla tulee illalla reenattua ja aika useinkin on yöllä herännyt palelemisen tunteeseen, kun lievä kuume nousee, tai sit herää hikisenä kun on käyttänyt kuumeen päällä ja lämpö laskee normaaliksi. En ole toistaiseksi pitänyt sitä varoitusmerkkinä, vaan lähinnä seurauksena illalla tehdystä suhteellisen kovasta jalkatreenistä.

Nukkuminen ja lepo on äärimmäisen tärkeä asia ahkerasti salilla treenavalle. Joskus kuitenkin itse kullekin voi käydä se, että unet jäävät hyvin vähiin tai uni ei tule ollenkaan. Esim. unirytmin totaalinen sekoaminen vuorotyön, juhlimisen tai viikonloppuna nukuttujen maraton-unien jälkeen voi tulla kenelle vain joskus eteen. Miten toimia, jos näin käy? Mennäkö salille vai ei kaikesta huolimatta? Kannattaako salireissun sijaan vaan syödä vahvasti ja terveellisesti sekä lepäillä ja nukkua sitten kunnon pitkät unet seuraavana yönä? Joillekin käy päiväunet, mutta itselleni lyhyetkin päiväunet johtavat seuraavana yönä jälleen unettomuuteen.

Itselläni on ollut ala-asteikäisestä lähtien alttiutta unirytmin sekoamiselle. Omaa hölmöyttähän tuo suurelta osin on. Viime yönä sain unen vain muutamaksi tunniksi ja sekin vähä oli erittäin katkonaista. Su ja ma tuli käytyä salilla, joten nyt kun yöunetkin jäivät erittäin vähiin, niin entistä suuremmalla syyllä salireissu jää tältä päivältä.

Viime vuosina olen silloin tällöin saanut elimistöltä "varoituksen", kun treeni on kulkenut lujaa, mutta lepo on jäänyt vähälle. Nimittäin olen kerran tai kaksi vuodessa kovien treenipäivien jälkeen herännyt aamulla lievästi kuumeiseen oloon, johon ei kuitenkaan liity flunssaa (tai ainakaan selkeää sellaista). Takana on ollut siis kovaa treeniä ja yleensä nukkumista on enemmän tai vähemmän laiminlyöty edeltävinä päivinä. Tämä kuumeinen olo kestää iltaan asti, kunnes menen aikaisin nukkumaan ja herään aamulla erittäin virkeänä sekä energisenä. Mitään pahaa oloa ei ole. En osaa tätä tällaista tulkita mitenkään muuten kuin elimistön varoituksena, että nyt tulee levätä myös, kun noin kovaa treenataan.

Varmaan aika moni pystyy myöntämään, että treeni + ravinto + lepo kolminaisuudesta tuota viimeisenä mainittua on liian "helppo" laiminlyödä, eteenkin jos aktiivisen treenailun lisäksi elämässä on työura ja/tai perhettä ja/tai opiskelua ja/tai vilkas sosiaalinen elämä. Sitä ihminen vaan ajattelee, että eipäs siinä; nukun hiukan vähemmän, niin teen tämänkin jutun nyt tässä sitten valmiiksi. Näin ei kuitenkaan saisi olla.

Kannattaa ennenkaikkea huomioida se unenlaatu määrän sijaan. Tietysti jos nukahtamiseen kuluu parikin tuntia niin unenlaatu ei ole kovinkaan erityistä.

Itse teen vuorotöitä. Menen yöllä 4:ltä töihin ja sitten iltapäivällä 13:00. Teen postil duunia.

Nukun kahdessa pätkässä, ensiksi 22-23:00 nukkumaan ja ylös 03:00. Yövuoron jälkeen käyn usein salilla ja siten pääsen uudestaan nukkumaan siin 07:30 pintaan. Heräilen 11:30 et saan rauhas hörppiä kaffit ja syödä tuhdin aamupalan, tästä sitten iltapäivävuoroon jonka jälkeen 17:15 lähdetään uudestaan salille.

Rytmi kuulostaa aika rankalta, mutta tätä pitkään tehneenä nautin tästä.

Mä menen usein yövuoron jälkeisenä päivänä treenaamaan. Aamulla päästyäni töistä suuntaan nukkumaan, nukun jonnekin klo 13-14, illalla salille ja noin klo 22-23 nukkumaan taas. Unensaanti illalla ei tuota ongelmia, mutta nukun muutenkin lähes aina hyvin, missä vain. Treeni saattaa olla vähän laiskempi kuin muutoin, mutta sekin on vähän päivästä riippuvainen. Joskus ei huomaa valvoneensa yötä, joskus olo on ihan krapulainen.

Mä en pysty treenaamaan punttia yövuoron jälkeen en sitten millään, voimatasot tippuu tosi paljon ja muutenkin treeniin keskittyminen ei vaan toimi.. Jännä piirre taas tässä on se että yövuoro ei vaikuta millään tavalla esim: lenkkeilyyn . Jonka takia mulla on ohjelmat tehty sillain että kun tiedän yövuorojen tulevan niin sovitan sinne viikolle aerobista enemmän ja taas normaaliviikoilla väännetään punttia enemmän. Varmaan vaikuttaisi jos tekisi useammin noita yövukeja niiin kaipa tohonkin tottuisi.. Toi Tontzain systeemi on kyllä kova, ei pystyis ite millään.

Joka ilta vaa ysilt nukkuu, no exceptions, nukkuu siihen asti ku herää pirteenä ja sit koko päivä repii ja syömää, bodylife is sacrifice... ps. Kantsii säätää makuuhuoneen lämpötila johki 15-19 asteen välil, nukahtaa ja nukkuu paremmin.. :D
Sit herää ja tajuaa, että ei ollutkaan lotossa tullut 7 oikein.

Huonosti nukutun yön jälkeen tunnin-kahden päikkärit ja heräämisen jälkeen kofeiinia kahvin tai buusterin muodossa naamaan. Sen jälkeen on virtaa!

Kannattaa ennenkaikkea huomioida se unenlaatu määrän sijaan. Tietysti jos nukahtamiseen kuluu parikin tuntia niin unenlaatu ei ole kovinkaan erityistä.

Itse teen vuorotöitä. Menen yöllä 4:ltä töihin ja sitten iltapäivällä 13:00. Teen postil duunia.

Nukun kahdessa pätkässä, ensiksi 22-23:00 nukkumaan ja ylös 03:00. Yövuoron jälkeen käyn usein salilla ja siten pääsen uudestaan nukkumaan siin 07:30 pintaan. Heräilen 11:30 et saan rauhas hörppiä kaffit ja syödä tuhdin aamupalan, tästä sitten iltapäivävuoroon jonka jälkeen 17:15 lähdetään uudestaan salille.

Rytmi kuulostaa aika rankalta, mutta tätä pitkään tehneenä nautin tästä.

Hei. Itselläni oli aikanaan tehtaassa sellaista työvuoroa vuosi, että piti herätä klo 2:00 yöllä. Töistä pääsin kotiin joskus klo 11-12 aikaan. Kahdessa erässä nukkuminen ei tullut kuuloonkaan; jos nukuin ns. päikkärit, niin yöllä en nukkunut sitten yhtään. Eli oli pakko alkaa yrittään sitä nukkumaan menoa klo 18-19 aikoihin. Siinä harvoin onnistui siihen aikaan. Puhelimet yms. tuli laittaa kiinni, ettei herännyt niihin yhteydenottoyrityksiin, joita oli lähes tulkoon aina.

Käytännössä nukuin aivan liian vähän koko sen vuoden aina arkisin. Olin aivan "muumiona" toisin sanottua melkein vuoden. Sen jälkeen tein kolmivuoroa järjestelmällisellä kierrolla ja putkeen ihan perinteistä yövuoroa ja kaikki sellaiset kyllä sopivat minulle ongelmitta. Joku klo 23-7 vuoro esimerkiksi ei tuntunu missään.

Epäsäännöllistä kolmivuorotyötä tekevänä jos menisin salille vaan sillon kun unet on ollu optimaaliset, menisin ehkä kerran tai kaks viikossa. Meillä on paljon aamu-ilta-aamu-ilta yhdistelmiä eli joka toinen yö nukut tuskin yhtään ja jokatoinen nukut sit "liikaa". Silti vaan pöngerrän salille päivä toisensa perään. Kaipa nuo tulokset olis erinäkösiä jos tekis säännölllisempää työtä, mut ei maha mitään. :)

Muistan joskus ku kaveri valvo koko yön ja oli lähössä salille ni ihmettelin et onks siin mitään järkeä. Itellä unirytmi heittelee niin et saan sen korjattua siihen et heräilen siin aamu 06 aikoihin myös iltavuoro viikkoina mut siitä se lähtee venymään ja pikkuhiljaa se on sitä et aamuvuoroihin mennään ilman ripaustakaan unta. Ei auta tossa enään kun valvoa iltaan ja sillä saankin usein rytmit korjattua.

Mut itse asiaan en kyl ite tykkää mennä vähillä unilla salille. Pidän sen vapaapäivän ja skippaan sit seuraavan suunnitellun vapaapäivän ja meen sillon salille. Ei se niin tarkkaa oo ja kuitenkin treenaan niin paljon ja usein et menee helposti ylirasituksen puolelle jos alan viel väsyneenä treenaamaan. Mut kai se kroppa tottuu kaikkeen ja voi se toisilla toimiakkin

Epäsäännöllistä kolmivuorotyötä tekevänä jos menisin salille vaan sillon kun unet on ollu optimaaliset, menisin ehkä kerran tai kaks viikossa. Meillä on paljon aamu-ilta-aamu-ilta yhdistelmiä eli joka toinen yö nukut tuskin yhtään ja jokatoinen nukut sit "liikaa". Silti vaan pöngerrän salille päivä toisensa perään. Kaipa nuo tulokset olis erinäkösiä jos tekis säännölllisempää työtä, mut ei maha mitään. :)

Sama, vaikka säännöllinen työaika onkin. Sängyssä ehdin kyllä makailemaan lähes aina sen 7 tuntia yössä, mutta kun nukahtaminen vie vaihtelevasti 0,5-3 tuntia, niin todellisuus on vähän rujompi.

Jos unet ovat ihan vituralleen menneet (alle neljän tunnin luokkaa) niin teen kevyesti, jos teen. Sama ruokailun kanssa, eli jos syömiset ovat syystä tai toisesta retuperällä, niin ei yritetäkään mitään maksimivetoja jne.

Mulla on myös vähän sama tilanne. Työpäivien aikana en ehdi työvuoroista ja muista elämänjutuista johtuen treenaamaan, joten se on mentävä silloin kun on vapaata. Vapaapäivinä otankin sitten vähän takaisin ja treenailen usein kaksi treeniä päivään. Toinen salitreeni ja toinen jotain muuta.

Itse tehnyt kohtapuolin 6 vuotta epäsäännöllistä vuorotyötä, viimeiset 3,5 vuotta kolmivuoroa täysin epäsäännöllisellä kierrolla.

Tärkein omaan nukkumiseen vaikuttava asia on stressi, johtuu se sitten töistä, koulusta tai nukkumisesta. Varsinkaan nukkumisesta tai huonoista yöunista ei enää jaksa ottaa paineita - joskus nukkuu vain muutaman tunnin ja joskus tekee mieli jäädä sänkyyn makoilemaan vielä toviksi. Paras ratkaisu on vain suunnitella tarpeeksi hyvin tulevien päivien treenit ja syömiset.

En ole enää moneen vuoteen tinttaillutkaan väsymyksestä. :P

Minulle uni on aina ollut tärkeää, ja huomaan kyllä heti itsestäni ärtymystä ym. mikäli liian kauan menee vähillä unilla. Tietenkin univaje vaikuttaa myös jaksamiseen niin töissä kuin salillakin. Liian vähällä unella kun on koittanut treenailla, niin kyllä siinä keskittymiskyky on selkeästi huonompi ja vamma-alttiuskin tietenkin kasvaa.
Harjoittelussa ja urheilijan elämässä tosiaan on kolme erittäin tärkeää asiaa Ravinto-Harjoittelu-Lepo ja näitä minulle on aina toitotettu. Levossa kroppa kuitenkin tosiasiassa kehittää itseään
Lyhyestä virsi kaunis- Muistakaa nukkua! :)

Mulla on vaikeuksia nukahtamisen kanssa (ja tästä on keskusteltu jopa lääkärissä asti) ja toisinaan yöunet jää todella vähäisiksi tai onpa muutamia kertoja kun en ole nukkunut sitten ollenkaan, paitsi myöhemmin päivällä muutaman tunnin verran ja huomaan kyllä itsestäni, että huonosti nukutun/liian vähäisen unen takia musta ei ole sen päivän aikana mihinkään ylimääräiseen. Tänään on juurikin sellainen päivä. Suunnitelmissa oli mennä salille, mutta jää kyllä väliin kun olo on kuin räsynukella.

Sattuipa tämä threadi sopivasti. Mietin tuossa tänään töissä että pitäisikö jättää treenit väliin kun yöunet oli 2-3h. Väsytti töissä ihan pirusti iltapäivästä, mutta sitten salille päästyä piristyin ja treeni kulki itseasiassa oikein hyvin. Mulla menee muutenkin unirytmi todella helposti sekaisin ja nyt nämä arkipyhistä johtuvat jämäviikot ovat tehneet sen etten ole arki öinä nukkunut juuri neljää tuntia enempää useampaan viikkoon. Viikonloppuisin tulee nukuttua sitten 9-10h.

Olen aina ollut huono nukahtamaan. Yleensä minulla on päivästä tietty aika milloin pystyy nukahtamaan helposti mutta jos tästä mennään yli niin uni ei meinaa tulla millään. Harmi vaan että tämä aika vaihtelee rajusti ja osuu monesti klo 17-19 väliin. Tähän väliin jos menee nukkuun niin herään aamuyöstä ja seuraava päivä menee ihan vituiksi. Tai jos otan torkut niin illalla ei enää uni maistu. Normaalisti kun tuosta ajasta valvoo yli niin sängyssä saa pyöriä sitten useamman tunnin ennen nukahtamista.

Back
Ylös Bottom