Unet jäi väliin - mitä nyt? + muuta keskustelua nukkumiseen liittyen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tossa tapauksessa se treeni on enemmän velvollisuus kuin puhdas halu mennä. Kysyt kysymyksen johon vastaat jo itsekin samalla. Pidä lepoa. Jos unet vähissä ja treenataan niin todennäköisesti palautuminen on joka tapauksessa huonoa ja ihan sama käykö salilla todella väsyneenä niin ei kroppa vastaa samalla lailla ärsykkeisiin. Ja kun nukkuu huonosti ja treenaa kovaa niin palautuminen on todella heikkoa. Jos väsymys ja unirytmit on vaan väliaikaisesti sekasin niin lepää vähän enemmän ja menee sit suhteellisen freshinä salille treenaamaan. Jos käy aktiivisesti viikossa monta kertaa salilla, niin ei ne päivän parin venymiset sillon tällön merkkaa mitään. Sitä treeniä kun tulee joka tapauksessa suhteellisen tasasin väliajoin, joka merkitsee pidemmällä matkalla enemmän kuin väliaikainen muutos lyhyellä aikavälillä.

Noh nyt sitten kokemuksesta tämä juttu - kun/jos on huonot unenlahjat ja jätät sen treenin väliin, niin ainakin itselläni käy niin, että ne vähätkin unet vähenee - kun ei vaan väsytä kun ei rasitusta ole päivällä saanut kyllin.

Joo, tosi ajankohtainen aihe täälläkin. Nykyään nukahtaminen on aika hankalaa ja saatan herätä yöllä monta kertaa ja valvoa. Pyrin nukkumaan 7-8 tuntia. Vielä on jaksanut treenata ja käydä töissä, mutta tiedän, että kauan tämä peli ei vetele. Vetämätön ja vähän kuumeinen olo oli tänäänkin, luulen sen johtuvan huonosti nukutusta yöstä jalkatreenin jälkeen. Lääkäri tarjosi nukahtamislääkkeitä avuksi, kun ennen joulua kävin juttelemassa aiheesta. En käynyt hakemassa lääkkeitä apteekista, mutta joskus yön tuskaisina tunteina mietin, että onko ne ainoa apu tähän ongelmaan...

Mulla ei juuri koskaan ole vaikeuksia nukahtaa ja sillon kun on johtuu liian lämpimästä makuuhuoneesta tai toooooosi myöhäisestä reenistä tai muusta aktiviteetista. Enempi melkein haittaa se että vois nukkua vaikka maailman tappiin asti. Koulun lukukauden aikana saa elää melko säännöllistä rytmiä 7pv viikossa ja nukkua useimmiten 9h yössä ja virtaa riittää. Nyt talvella epäsäännöllisemmän arjen takia yöunet usein 7h paikkeilla ja huomattavasti väsyneempi olo.. Onneks kofeiinia saa tableteista et reeni kulkee. nm. kateellinen niille jotka selviää muutaman tunnin unilla..

En sit tosin tiedä johtuuko väsy enempi epäsäännöllisistä työajoista kuin pari tuntia lyhemmästä unesta. Onneksi kohta jatkuu koulu ja pääsee taas rytmiin kiinni :dance:

Itse menen lähes aina nukkumaan siinä neljän aikoihin. Heräilen sitten 12-14. Yövuoroa ja iltaa teen työkseni. Yövuorojen välissä voimatasot hiipuu hieman. Treenaan aina, enkä anna tekosyiden tulla eteen.

Minulla lähtee helposti lipsumaan tuo unirytmi, silloin kun ei ole mitään velvollisuuksia eli ts. lomalla. Koko ajan tulee valvottua pitempään ja pitempään. Tällä hetkellä rytmi on suurin piirtein 06-07 nukkumaan ja 16-17 ylös. Kyllä se rytmi siitä yhdellä unettomalla yöllä korjaantuu. Jos jotain positiivista pitää etsiä niin ainakin salilla on rauhallista siinä puolen yön jälkeen ;)

Kai nuo naapurit luulee mua pian joksikin vamppyyriksi, kun päivät on kämppä pimeänä ja illalla/yöllä näkyy vasta elonmerkkejä. Kohta ne on varmaan vaarnojen ja hopealuotien kanssa ovella :D

Vai että yhdessä yössä korjaantuu :jahas: päätin mennä nukkumaan vasta, kun väsyttää. Yhden aikaan lopetin lukemisen ja tuossa puoli tuntia sitten heräsin virkeänä kuin peipponen.

Ei saatana!

Ihan näin teoreettisesti, onko unilääkkeistä apua palautumiseen? Kun treenataan vähän "ylikuntoiseksi" niin nukahtaminenhan on hankalaa. Ja varmaan myös muu stressi jne mikä haittaa nukkumista, haittaa palautumista? Onko unilääkkeistä haittaa tältä kantilta?

On se toisaalta ihan kiva lukea muidenkin unettomuudesta ja siitä että tyypit jaksaa painaa vaikka yöunet ovat olleet vähäisiä. Itse kun luulin olevani epänormaali, kun nukun 6-8h yössä ja heräilen jatkuvasti, mutta silti ei kauhesti ole väsymystä päivän mittaan. Nukahtamisessa ja öisten heräilyen jälkeen uudelleen nukahtamisessa ei ole mitään ongelmia, mutta en valehtele jos sanon että normaalin 7h yön aikana heräilen 10-15 kertaa. Näen lähes joka yö unia ja tuntuu että näen niitä aina nukkumispätkien väleissä. Tosin joskus on niin väsynyt ettei treenaamisesta tule yhtään mitään, mm eilen tuntui että jaksaa vaan 50-%75% normi suorituksesta. Silloin kun unia näkee paljon niin on päivän mittaan pirteämpi.

Joku viisaampi hemmo joskus sanoi että varhaista ihmisbiologiaa tutkiessa on normaalia herätä parin tunnin välein tiirailemaan ympäristöä ettei leijonat ja sudet söis :)

Itsellä saa päikkäreistä kummasti lisää potkua. Varaa siihen sen 30-40 min ja makaa vaan silmät kiinni, ei tartte edes nukahtaa.

Mä sain unirytmin korjattua valvomalla samoilla silmillä aamuun, sitten kofeiinit naamaan ja salille. Iltapäivällä parin tunnin päiväunet ja illalla 22 maissa nukahdin. Rytmi oli jälleen kunnossa ja kertalaakista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mie oon vähän hankala nukkuja, jos yhtenä yönä nukun kunnolla (n. 10h) niin seuraava yö meneekin sitten pyöritellessä sormia. Joskus viime keväänä oli semmonen optimaalinen tilanne, että kävin nukkumaan aina joskus 10 aikoihin, ja heräsin pirteänä seiskalta ilman herätystä. Tän rytmin kun sais takasin päälle niin olisin onnellinen, mutta kun iltakukkujana tykkään valvoa..

Intissä on oppinut nukkumaan milloin mitenkin, kaikkeen se kroppa tottuu. Vartiossa meillä on lepoa esim. n. 12-15 ja 00-03, ja aluksi tuo on ihan kuolemaa, mutta kun tuota kun vetää viikon ajan niin kyllä lepoa saa niin että selviää. Mikään vireä tila ei ole missään vaiheessa koska ei kuuden tunnin unillakaan olisi, mutta näemmä sitä jotenkin aivot oppivat käyttämään tehokkaammin vähät unet.

Toinen hasardi esimerkki miten leirillä valvottiin 50 tuntia (!) yhteen soittoon, eikä tuotakaan edeltänyt mitkään kovin hyvin nukutut pari päivää (metsässä nekin) niin kun piti tuon jälkeen alkaa kantamaan natolanka laatikoita joita selvä järkisenä kantaa helposti niin tiukkaa teki, kaveri luovutti mutta itse jotenkin hämärän rajamailla selviydyin. Toki kun alkaa pilkkimään seisten (kutsun sienestämiseksi kun näyttää siltä) ja näkee mikro unia silmät auki tietää ettei maksimivoimatasotkaan ole ehkä parhaalla levelillä :D

Aamutreenit ei muutenkaan oikein sovi mulle ja viime yönä tuli nukuttua vaan 3,5h kun ei meinannut nukahtaa millään. Silti päätin mennä salille tekemään etureisi treenin ja eihän siitä mitään tullut. Kyykyssä jouduin tiputtamaan 15kg edellisen kerran sarjapainoista, kun ei vaan jaksanut. Tekniikka oli noilla kevyemmilläkin painoilla ihan perseestä, kun oli niin horroksessa, ettei jaksanut kunnolla keskittyä ja jännittää keskivartaloa.

jos yhtenä yönä nukun kunnolla (n. 10h) niin seuraava yö meneekin sitten pyöritellessä sormia.

Mulla on ihan sama homma ja sen takia viikonloppuisinkin kello soittaa aamulla 8:00-8:30 välillä. Helpottaa huomattavasti arkirytmissä pysymistä (päivätyö) ja sitä kautta myös treenaamista ja ruokailua.

Ihan näin teoreettisesti, onko unilääkkeistä apua palautumiseen? Kun treenataan vähän "ylikuntoiseksi" niin nukahtaminenhan on hankalaa. Ja varmaan myös muu stressi jne mikä haittaa nukkumista, haittaa palautumista? Onko unilääkkeistä haittaa tältä kantilta?

Tuskin ne ainakaan auttaa. Nukahtamis- ja unilääkkeet eivät tarjoa läheskään niin laadukasta unta kuin luonnollinen uni on. Siksi niitä pitäisi käyttääkin vain viimeisenä vaihtoehtona, kun unettomuus on jatkuvaa ja alkaa haittaamaan elämistä ja olemista. Melatoniinia voin omasta puolestani suositella avuksi. Ei toimi kaikilla, mutta ei aiheuta sivuvaikutuksia ja on vähän luonnollisempi vaihtoehto.

Itellä iski heti opiskelujen alettua hirveä unettomuus. Koko yön pyörin kämpässä ja nukun tunnin. Aina aamulla niin tuuterissa, että käyn unissaan sammuttamassa herätyskellot (2). Veikeä herätä kymmentä vaille kahdeksan.

Joku henkinen lukko varmaa kun ennen tuota olin selvittänyt omat unijaksojen pituudet ja pyrkinyt niiden avulla heräämään kevyessä unessa. Nyt ei enää unitemppeli toimi. Valot ja elektroniikka on kiinni tuntia aiemmin, piikkimatolla makoilua, magnesiumi naamariin, ikkuna auki, puuduttava kirja kouraan, meditoin ja rentoudun, en ajattele mitään tunteellisia tai stressaavia asioita ja juon jopa kuuman sukulaatimaidon, niin ei. Tuloksena on pianon soittelua koko yö.

Tai sitten se voi johtua siitä, että olen alkanut aamuisin juomaan teen sijasta yhden kupillisen kahvia. Vieläpä samaan aikaan kun unettomuus tuli. Pitkän aikaa tosiaan olin ilman kahavia, mutta eikai se nyt noin pitkälle voi vaikuttaa? Vieläpä off-viikko salilta menossa, mutta käyn kuitenkin vähintään kävelemässä aina kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jännä homma :).

Kaikki kolme päivää valvonut nyt vähintään neljään ja herännyt puoli kuudelta. En siis yritä väkisin nukkua, vaan nousen harrastamaan ja lukemaan.

Jotain positiivista, niin väsymys ei ole ollut kovin häiritsevää. Nukun ton parisen tuntia yössä ja jospa se keho alkaa siitä ilmottelemaan.

Pahin mitä voi tehdä nukahtamis ongelmiin on stressata niistä = hirveät suunnittelut miten se nukahtaminen tänään onnistuu. Toki pikkujuttuja kannattaa säännölistää ennen nukkumaan menoa, että kroppa tietää milloin sammuttaa valot. Itselläni se oli Simpsonit aina sängyssä maaten kovolta, nukahdan jakson aikana, jos en, niin seuraava peliin ja sitten silmät kiinni. Hyvä sarja, mutta aivoille tuo tarkoitti nukkumaan menemistä :)

Koneen ääressä ei kannata viimeisiä hetkiä ennen nukkumaan menoa välttämättä viettää, lähinnä sen takia että yleensä se viivästyy se nukkumaan meno.

Mulla loppu uniongelmat melatoniinilla, saa nähdä tuleeko takaisin mutta vuosi on saatu nukuttua..

Jostain muistan lukeneeni et ennen nukkumaan menoa, ei kannattais katsoa lainkaa tv:tä, olla koneella, pelata tai mitää sen tapast, vaa vaiks lukee, tai olla vaa ja rauhottuu, et nukahtais helpommi, tiiä sitten pitääkö paikkaansa :D

Jostain muistan lukeneeni et ennen nukkumaan menoa, ei kannattais katsoa lainkaa tv:tä, olla koneella, pelata tai mitää sen tapast, vaa vaiks lukee, tai olla vaa ja rauhottuu, et nukahtais helpommi, tiiä sitten pitääkö paikkaansa :D

Pitänee paikkaansa luultavasti siinä mielessä, että telkkarista yms. tulee kirkasta valoa silmille, jolloin pilkkopimeässä nukkuminen voi tuottaa hankaluuksia.

Sekin helpottaisi nukkumista, kun pystyisi olemaan ajattelematta. Itse huomannut, että mitä pidempään sitä nukkumattia jahtaa, niin sitä enemmän ehtii päätään kaikella turhalla vaivaamaan.

Back
Ylös Bottom