Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Voisikohan sit ollakaan kyse buttwinkistä jos selkä menee notkolle? Eikä luultavasti keskikropastakaan pito lopu jos kerran etukyykky on helpompi. Se on nimittäin keskikroppaa ajatellen huomattavasti raaempi liike kuin takakyykky ja vaatii paljon enemmän pitoja. Jospa kyseessä on vain tekniikkavirhe? Jos se menee liian etupainotteiseksi ja koitat korjata hommaa notkistamalla selkää. Nyt saa joku viisaampi kertoa voisko toi olla oire voimanpuutteesta jossain.

Käytin varmaan väärää termiä (buttwink) kun mulla se pyrstö pullahtaa ulos :D Etureidet on mulla liiankin dominoivat ja juuri siksi kyykkään alas, että sais tota takaosastoa aktivoitua.

Sit ongelmat on etu- ja sisäpuolella, lonkankoukistajissa varmaan ainakin. Lisäksi keskikropan stabilointi saattaa olla puutteelista, eli ne kirraavat lihakset pääsee vielä helpommin vetämään lannerankaa lordoosiin (eli kaarelle).

Sit ongelmat on etu- ja sisäpuolella, lonkankoukistajissa varmaan ainakin. Lisäksi keskikropan stabilointi saattaa olla puutteelista, eli ne kirraavat lihakset pääsee vielä helpommin vetämään lannerankaa lordoosiin (eli kaarelle).

Juu. Lonkankoukistajat on kireät. Mitä muuta kuin venyttelyä ratkaisuksi?

Juu. Lonkankoukistajat on kireät. Mitä muuta kuin venyttelyä ratkaisuksi?

Rullailua nyt ainakin, sitä voi tehdä ennen staattisia venytyksiä. Itsellä käytössä paksu tanko, kun foam roller ei oikein tunnu kunnolla. Kovalla pallolla voi yrittää aukoa vatsan puolelta noita lonkankoukistajia. Youtubesta löytyy hauilla "psoas release" ja "psoas mobility wod" aika paljon kaikkea, siitä vaan alat kahlaamaan ja kokeilemaan. Jos teet istumatyötä tai muuten vaan istut paljon, kannattaa yrittää välillä päästä jotenkin "resetoimaan" lonkankoukistajia, etteivät jumita pitkiä aikoja kerrallaan.

Eihän se edes niin sanonut, ettei jaksais pitää selkää suorassa, vaan että perse nousee. Beginnerin kanssa 100% samaa mieltä.

Mielenkiinnosta miksi etureidet heikot? Jos oletetaan et selkä pysyy suorassa ja perse nousee niin takareidet venyy ja etureidet lyhenee, jos pakart tekis työnsä lonkan lukiten niin tanko nousisi selkäkulman pysyessä samana vaikka polvet ojentuukin? Jos lonkan ojentajat olis tarpeeks vahvat niin lonkkakulmahan ei kasvais kun pohjasta lähtään?

Mielenkiinnosta miksi etureidet heikot? Jos oletetaan et selkä pysyy suorassa ja perse nousee niin takareidet venyy ja etureidet lyhenee, jos pakart tekis työnsä lonkan lukiten niin tanko nousisi selkäkulman pysyessä samana vaikka polvet ojentuukin? Jos lonkan ojentajat olis tarpeeks vahvat niin lonkkakulmahan ei kasvais kun pohjasta lähtään?

Ei. Kun kyykyn pohjassa polvet ojennetaan tangon pysyessä paikallaan (ylävartalo kääntyy enemmän vaakatasoon), ei etureidet joudu tekemään kovinkaan suurta työtä, koska itse painoa ei liikuteta mihinkään. Sitten kun vartaloakin aletaan nostamaan pystyyn, tarttee liikuttaa sitä tankoakin, jollon se on lähinnä tuon takaketjun hommia.

Ei. Kun kyykyn pohjassa polvet ojennetaan tangon pysyessä paikallaan (ylävartalo kääntyy enemmän vaakatasoon), ei etureidet joudu tekemään kovinkaan suurta työtä, koska itse painoa ei liikuteta mihinkään. Sitten kun vartaloakin aletaan nostamaan pystyyn, tarttee liikuttaa sitä tankoakin, jollon se on lähinnä tuon takaketjun hommia.
Näin mäkin sen ajattelen olevan. Jos kyykyssä jullettaminen olisi keskivartalon ja takaosaston heikkoutta niin se kyykky jäisi kyllä siihen sitten kun keskikroppa kallistuu eteen. Se menee aina vain epäedullisempaan asentoon mitä enemmän jalat suoristuu ja kroppa taipuu eteen. Jos sieltä vielä ylös pääsee niin keskivartalo ja takaosastohan on vahva ja eteenpäin kallistamalla pyritään saamaan rasitusta pois etureisiltä.

No minusta etky+ghr+voimapyörä pitäisi olla jo aika kattava alakroppasetti. Mitä muuta sä tohon tarviit enää.

Siis en mä alakroppaan kysynyt liikkeitä vaan keskivartaloon :D GHR toistaiseksi ei kuulu vielä ohjelmaan kun salilla aivan uskomattoman huono tuuri laitteiden ym kanssa. Esim. ylätaljaan mahdoton viritellä tota, samoin puolapuihin. Yritän kovasti keksiä jotain. Mutta jees hyvä jos tuo riittää.

Siis en mä alakroppaan kysynyt liikkeitä vaan keskivartaloon :D GHR toistaiseksi ei kuulu vielä ohjelmaan kun salilla aivan uskomattoman huono tuuri laitteiden ym kanssa. Esim. ylätaljaan mahdoton viritellä tota, samoin puolapuihin. Yritän kovasti keksiä jotain. Mutta jees hyvä jos tuo riittää.

Etukyykky
Suorin jaloin mave
Voimapyörä

...kattava setti sekä alakropalle että keskivartalolle.

Laitetaas vähän jatkoa liittyen jullettavaan kyykkyyn näin joulupäivän ratoksi. Eli ongelma on seuraavanlainen:

[video]http://sdrv.ms/1dDh4Ri[/video]

Siinä on filmillä kyykkypyramidin viimeinen setti eli voimat alkaa olla sopivan ehtyneet niin näkyy tuo kyseinen piirre hyvin. Sama ongelma kyllä vaivaa kevyemmissäkin toistoissa eli kaikki menee hyvin siihen asti kun pitäisi lähteä pohjasta ylös: perse ampuu ekana taakse ja yläkroppa niia enemmän tai vähemmän.
Olen tässä viimeisen kuukauden vääntänyt 2-jakoisella alakropan kahdesti viikossa. Toisessa alakroppatreenissä pääliikkeinä takakyykky ja SJMV sekä toisessa mave ja etukyykky. Vatsojakin on tullut tehtyä ahkerasti kahdesti viikossa staattisilla pidoilla, voimapyörällä ja jalkojen nostoilla. Osaisko kukaan heittää mitään ideoita tuon jullettamisen korjaamiseksi?

Laitetaas vähän jatkoa liittyen jullettavaan kyykkyyn näin joulupäivän ratoksi. Eli ongelma on seuraavanlainen:

Siinä on filmillä kyykkypyramidin viimeinen setti eli voimat alkaa olla sopivan ehtyneet niin näkyy tuo kyseinen piirre hyvin. Sama ongelma kyllä vaivaa kevyemmissäkin toistoissa eli kaikki menee hyvin siihen asti kun pitäisi lähteä pohjasta ylös: perse ampuu ekana taakse ja yläkroppa niia enemmän tai vähemmän.
Olen tässä viimeisen kuukauden vääntänyt 2-jakoisella alakropan kahdesti viikossa. Toisessa alakroppatreenissä pääliikkeinä takakyykky ja SJMV sekä toisessa mave ja etukyykky. Vatsojakin on tullut tehtyä ahkerasti kahdesti viikossa staattisilla pidoilla, voimapyörällä ja jalkojen nostoilla. Osaisko kukaan heittää mitään ideoita tuon jullettamisen korjaamiseksi?

No mun mielestä tuo on etureisien heikkoutta, koska sinähän siirrät tuossa rasituksen takaketjun lihaksille. Just vasta joku tais kysyä samaa asiaa. Tekisin hallittuja, teknisesti hyviä etukyykkyjä paljon. Sellainen rauta millä tekniikka pysyy hyvänä ja paljon volyymiä.

No mun mielestä tuo on etureisien heikkoutta, koska sinähän siirrät tuossa rasituksen takaketjun lihaksille. Just vasta joku tais kysyä samaa asiaa. Tekisin hallittuja, teknisesti hyviä etukyykkyjä paljon. Sellainen rauta millä tekniikka pysyy hyvänä ja paljon volyymiä.
Mun mielestä sitä ei välttämättä kannata alkaa edes korjaamaan, jos kyykky on tarkoutus tehdä jalkaliikkeenä eikä laji ole voimanosto. Sehän on selvä, että johonkin se kyykky viimeisissä toistoissa kaatuu ja joillakin se heikoin lenkki on selkä, joillakin takaosasto, joillakin etureidet... Mulle henk. koht. kaikista paras vaihtoehto on kun etureidet on se mihin homma kaatuu. Niitä kun haluan treenata. Jos treenaan etureidet suhteessa vahvemmaksi kuin vaikka keskivartalon, niin sen jälkeen en voi tehdä enää kyykkyä tehokkaasti etureisille kun keskikropasta loppuu vääntö ennen niitä.

Se on ihan tavoitteista kiinni, mutta aina tekniikan pettäminen viimeisissä toistoissa ei ole merkki siitä, että jotain pitää korjata.

Nyt on youtubessakin kun skydrive näköjään takkuaa jotain. Jullekyykky - YouTube En tiedä miksi se nyt sitten muuttui 240p laaduksi..

Joka tapauksessa mulla tahtoo siis lähteä kaikki takakyykyt painosta huolimatta tuolla samalla tavalla ylös pohjasta. Enkä ole vielä toistaiseksi löytänyt siihen mitään ratkaisua.

Back
Ylös Bottom