Crossfit

Meta title: 💥 CrossFit – Kovaa, kovempaa, kokonaisvaltainen 💥

Meta description: Räjähtävää voimaa, sykettä kohottavia metconeja ja toiminnallista treeniä, joka haastaa koko kropan joka kerta.

Laumasielujen jumppa vitun kovaan hintaan.

Veikkaan että ens kesänä jengi lapioi pellolla paskaa ohjaajan pillin tahtiin uudet verkkarit jalassa, samalla kun suoravelotus raapii tilitä osan 48kk sopimuksesta ja SuperShovelin- liikuntamuodon keksijä vetää pikaveneellä Miamin rantaviivaa edestakaisin.

lisää klokovia

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hintataso on luokkaa Sats, Elixia jne. Jos maksaa lyhyemmän pätkän kerralla, niin silloin on jonkin verran yli. Nyt maksoin 6kk hintaan 78€/kk.

Vähän aikaa kun on tullut kokeeksi heiluttua, niin ihan hyvää jumppaa tuntuu olevan. Ei ole tullut nähtyä noita Youtubesta tuttuja suorituksia livenä, vaikka totta kai ilman treenitaustaa aloittavat joutuu niitä tekniikoita jonkin aikaa hakemaan. Tätäkin ketjua ennen treenien aloittamista lukeneena oletin ylilyöntejä näkyvän paljonkin, mutta ei ainakaan muutaman kuukauden kokemuksella vaikuttaisi olevan todellisuutta ainakaan noilla saleilla, missä käyn. Ennemminkin päinvastoin. Peruskurssilla perusliikkeitä hinkataan kohtuullisen paljon ja ne opetetaan yllättävän säntillisesti. Yleinen fiilis ja ryhmäpaine suosii enemmän hyvää tekniikkaa kuin ylisuurilla painoilla egoilua. Myös niissä aerobisissa treeneissä. Niissä myös treenien kovuus ohjaa automaattisesti pitämään painot maltillisina. Olympianostoja valmennetaan laadukkaasti, mutta jos niissä oikeasti haluaisi hyväksi kehittyä, niin kannattaa keskittyä painonnostoon. Toistoja ei yksinkertaisesti tule tarpeeksi.

Kippileuoistakin on ollut täällä paljon juttua ja ainakin tähän asti ne on näytelleet minimaalista osaa treeneissä, eikä niitä ole pakko tehdä yhtään. En ole vaivautunut edes opettelemaan, vaikka joissain treeneissä helpottaisi. Tekee sitten ne pitkät leuanvetosarjat osin kuminauhan kanssa. 30 tiukkaa leukaa ei mene, eikä asiaa ainakaan auta usein valmiiksi +160 huiteleva syke. Pelkkiä tiukkoja leukoja siis olen itse tehnyt. Jos kisailisi niin olisi varmaan eri juttu, mutta perustreenit keskittyy pitkälti kyykky-mave-olympianostojen + työntöliikkeiden ympärille. Alkuun voimatreeni ja siihen päälle yllättävän raskas kuntopiiri. Mausteena on säännöllisesti kaikkea mielenkiintoista; jotain perusvoimistelua, köysikiipeämistä yms. Näin pertti perustreenaajan näkökulmasta se pitää treenaamisen sopivan vaihtelevana.

Onhan se yhteisöllisyyskin tuossa oma juttunsa ja kahdella salilla treenanneena vaikuttaa ihan positiiviselta. Ihmiset moikkailee ja jutustelee. Sellainen kannustava tekemisen meininki on kaikilla. Miinuksena näin Suomalaisen jurottajan näkökulmasta on suosio. Ruuhkaa tuppaa välillä olemaan, mutta toisaalta onhan tuolla aina mahtunut heilumaan, vaikka välillä on ollut kolmekin ukkoa saman kyykkytangon kimpussa.

Kaikkiaan ihan positiivinen vaikutelma on itselle jäänyt, vaikka selkeästi tietyssä kohdetyhmässä tuntuukin puistatuksia herättävän. Sinänsä ehkä yllättävää, koska treenithän itsessään keskittyy juuri niihin ylistettyihin perusliikkeisiin ja sopii sellaisen atleettisen yleispätevän kunnon tavoitteluun. Ehkä se joillekin on itseisarvo treenata omassa rauhassa? Tuleehan tuota omallakin kohdalla mietittyä, että jatkaako tuon 6kk:n jälkeen vai siirtyykö täysin voimatreeniin, jota tietysti voi siinä 30€/kk tietämissä harrastella. Se taas on luonteeltaan aika erilaista. Yksinäistä ainakin.

Mitä tavoitteita teillä on näiden treenien kanssa? Lihasmassakasvatukseen tuskin sopivat? Vai teettekö dieetillä näitä?

Tavoite tulla paremmaksi crossfitissa. Saada rinnalle 120kg. Kävellä käsillä 20 metriä. Seisoa käsillä minuutin. Tehdä 10 tiukkaa muskleuppia renkailla ja tangolla. Kyykätä enemmän. Nostaa maasta enemmän. Vetää lisäpaino ja toistoleukoja enemmän. Tehdä fran alle 3 minuuttia. Juosta cooper yli 3400. Soutaa 10km alle 37 minuuttia. Eikä mitään vikaa, jos kroppa näyttää hyvältä. Kympin rasvat riittävät.

Tässä teille dieettaajille ja kokeilunhaluisille setti, joka saa etureidet ja pakarat huutamaan hoosiannaa päivää liian aikaisin, rasvan palamaan ja hapenottokyvyn kasvamaan.
Soveltuu erittäin hyvin myös salilla tehtäväksi CrossFit-treeniksi. Setin toimivuuden kannalta on tärkeää, että jokainen yksittäinen toisto tehdään pohjaan saakka. Tauot on merkitty viivojen sisään.

1. Kyykky:
10x50%max-1min-10x70%max-1min-5x10x75%max-joka sarjan välissä 1min tauko, viimeisen kyykkysarjan jälkeen 2min.
2. Jalkaprässi:
10x2*oma paino-1min-10x2,4*oma paino-1min-10x2,8*oma paino.

Tätä voi kutsua vaikka jonkinlaiseksi kymppisetiksi, sarjoja ja toistoja kun on 10x10 ja taukoja yhteensä 10 minuuttia. Ei siis todellakaan mikään aikaa vievä harjoitus, mutta erittäin hyvä montaa eri tarkoitusta varten.

Itse pähkäilin samaa ongelmaa, ja kaverin avustuksella päädyttiin tälläiseen jakoon:
kierto:
1. Crossfit voimatreeni työntävät(kyykkyt, pressit jne) + 10-15min metcon
2. Bodyreeni vetävät + n.5min metcon
3. Pidempi metcon, joku 20-25min
4. Crossfit voimatreeni vetävät(mave, rive jne.) +10-15min metcon
5. Bodyreeni työntävät + noin 5min metcon
6. pidempi metcon, 20-25min

Voimareeneissä tehdään siis 1 liike. Esim. 3x3 Mave + metcon. Bodyreeni normaali 2 jakonen, mutta riippuen CF reenien liikkeist ni keskitytää ehkä enemmän eristävii liikkeisii. Ei esim. omasta mielestäni tarvitse tehdä bodyreenissä uudestaa pystypunnerrusta jos se on jo CF reenissä tehty, vaan tekee esim. vipareita ja pystysoutua.
Muutama kierto takana ja hyvältä tuntuu, mutta kirjaan kuitenkin kaikki tulokset ylös niin voi helpommin seurata kehitystä muutaman kuukauden päähän.
Kiitos, kerrankin joku esimerkki jostakin eikä pelkästään keskustelua mistä ei ymmärrä mitään. Mutta mikä on metcon? Mitä muita termejä CF:iin liittyy?
Miten yhdistäisin crossfit treenin G6:seen?

Todella ärsyttävä nimi viestiketjulla! Itse oon harrastanut kehonrakennusta 15 vuotta ja viim. kaksi vuotta crossfittiä. Eivät poissulje toisiaan mitenkään, pikemminkin päinvastoin, tukevat toisiaan. Oon huomannut, että lihastasapaino ja mm. keskivartalon hallinta ovat kehittyneet ja vatsalihakset erottuu kesät-talvet, eli polttaa rasvaa tehokkaasti ja ei tartte tuntitolkulla kävellä tuolla mettissä "rasvanpolttosykkeellä". Lisäksi CF-yhteisö on ollut mulle yksinäiselle salitreenarille positiivinen yllätys, oonkin saanut paljon uusia ystäviä boxilta. Suosittelen!:)

Taidat olla melkoinen vitsin vääntäjä 15 vuotta kovaa bodaustreeniä ilman tuloksia ja nyt sitten CF-taivas aukeni.

Et ole kyllä bodaillut kovin intentisiivisesti. Tiedän omalta saliltani SM-tason BF-kisaajia jotka haahuilivat salilla 10-12 vuotta, mutta kun saivat ammattivalmentajan ja aloittivat treenamisen kisa mielessä, niin totesivat että mitähän sitä on tähän asti salilla tehty, kun vuodessa parissa sai 5 x enemmän lihasta kuin ensimmäisen 12- vuoden aikana vaikka aloittelijana pitäisi kehittyä nopeimmin.

Eli on bodausta ja taljojen ja reisiojennusten vemputusta huonolla tekniikalla, joilla on eroa kuin yölllä ja päivällä. Tuo on yleisempää naisilla, mutta todella monet miehetkin sortuvat samaan.
Et ole bodannut vaan olet käynyt kuntosalilla 15 vuotta.

- - - Updated - - -

Itseä ei ainakaan harmita yhtään että siirryin perusbodauksesta crossfittiin + pumppi ja voimatreenit päälle. Varsinkin kun oma alkeiskurssin valmentaja on fysioterapeutti ja omaa painonnostotaustan. Aika monta liikettä on jo korjattu kuntoon kyykystä lähtien ja alaselkäkivutkin ovat täysin lähteneet. Jo kuukaudessa liikkuvuuskin on parantunut huimasti. Meillä painotti valmentaja vielä ihan voimaleuat kippileukojen edelle. :)

Kuulostaa siltä mitä sen pitäisikin olla heti alusta lähtien.

Kiitos, kerrankin joku esimerkki jostakin eikä pelkästään keskustelua mistä ei ymmärrä mitään. Mutta mikä on metcon? Mitä muita termejä CF:iin liittyy?
Miten yhdistäisin crossfit treenin G6:seen?
Metabolic conditioning taitaa olla pidennys. Eli se osuus, miksi niin moni crossfitia hehkuttaa. Eli se osuus, kun vedetään hapoille ja koitetaan saada oksennus tulemaan. Termejähän siihen liittyy vaikka kuinka paljon, mutta monesti viittaavat joihinkin ihan tuttuihin juttuihin, mutta vähän raflaavammin.

Ite en uskalla lähteä tuolle metcon linjalle näissä painonnostoliikkeissä. Treenaan aina elämäntapa perjaatteella ja luulen, että jossain vaiheessa tulee ongelmia esim. olkapäähän. Tietty joku peruskuntopiiritreeni silloin tällöin ei varmaa olisi pahitteeksi turvallisilla liikkeillä.

Maven, riven, penkin, kyykyn, pystärin, leuat, dipit yms. teen mieluusti huolellisesti. Kyllä huolellisestikin tehtynä voi vetää failureen asti, ilman että riuhtoo. Ja kyllä sen oksennuksen saa lentämään ihan perus juoksuintervallitreenillä. Tai vaikka uimalla saatanasti. Huomattavasti turvallisempaa, kun painnonnostoliikkeillä. Pahasti on siis crossfit sotkenut liikkeiden tarkoitusperän.

Oon noita crossfittreenejä vetänyt ja onhan ne helvetin haastavia. Kuten aikaisemmin olen sanonut, niin crossfittreenit soveltuvat mielestäni paremmin kunnon mittaamiseen, eikä itse treeniin. Kyllä mulla ihan varmasti tulokset nousee, kun vedän erikseen voimatreenejä ja aerobisia.

Ja vaikka crossfiti saleilla opetelleen tekniikat kuntoon, niin ei se paketti yksinkertaisesti voi pysyä kasassa kun vedetään viimeisillä mehuilla. Ja sillon kun ollaan sillä alueella, eli ns. crossfit alueella, niin homma muuttuu hulluksi.

En ole lukenut topicin kaikkia sivuja ja voi olla, että meni vähän off topic.

En lukenu muutaku alotuspostin. Itteä ärsyttää tää asenne mikä noilla crossfittiä tekevillä yleensä tuntuu olevan, ''tää on ainoa oikea tapa treenata''... Jumalalle kiitos ettei toi villitys oo rantautunu tänne päin suomea.
Toisekseen mitä noista crossfit salien hinnasta kuullu, niin toi hommahan on ihan helvetin moista rahastusta ihmisten kustannuksella. Katoin tos pari päivää sit videon mis joku kaveri teki noita HIIT treenejä crossfit tyyliin ja mainosti kuinka se on ainut oikee tapa treenata ja ''dissas'' muita samalla salilla kävijöitä. Koko videon ajan toivoin et nurkan takaa tulis joku karhu ja vääntäis sen kaverin semmoseen solmuun et sais olla koko saatanan crossfit klaani aukomassa sitä...

Onpas tää crossfit nyt niin iso ja ihmeellinen juttu. Mitä ite olen ymmärtäny ni sehän on vaan yks tapa treenata ihan siinä missä vaikkapa lenkkeily, bodailu tai voimanostokin. Ihan typerää myös verrata jotain crossfittiä ja kehonrakennusta, kun molemmilla on ihan eri tavoitteet. Kukaan tuskin suosittelee pitkänmatkanjuoksua henkilölle, joka haluaa näyttää Ronnie Colemanilta. Totta kai crossfitillä on myös niitä uskovaisia, joiden mukaan se on ainoa oikea tapa treenata, mutta so what? Varmasti joka lajilla on omat vastaavat kannattajat.

Mitä ite crossfittaamiseen tulee ni tykkään. Viimeset kaks viikkoa treenasin jotakuinkin crossfit-tyyliin ja oli ihan hauskaa. Nyt vaihdan kuitenkin takaisin puhtaaseen voimailuun ja bodailuun, koska tavoitteeni ovat enemmän siellä.

Oon varmaan kirjottanu ihan samanlaisen (samanlaisia?) viestin tähän ketjuun jo aiemminkin.

- - - Updated - - -

Mä en oo vieläkään ymmärtäny tätä crosfittiä...

Mitä ymmärtämistä siinä on? Halutaan olla monipuolisesti hyvässä kunnossa.

Mitä ymmärtämistä siinä on? Halutaan olla monipuolisesti hyvässä kunnossa.

Lähinnä tarkoitin millasia ne crossfit treenit on, mitä niissä tehdään, millasilla sarjoilla/toistoilla, onko se jotain kehonpainolla treenamisen ja bodailun sekoitusta?

Munkin mielestä touhuun on vähän vaikea päästä sisään; ehkä siksi että saataisiin myytyä jäsenyyksiä?
Onko kukaan kokeillut Freeletics -treeniä? Sellaista CF -tyylistä treenaamista kotioloissa. Löytyy appsi sekä androidille että ompulle.

Treeneissä on valmiit skaalaukset ja netissä on on-line yhteisö niille jotka kaipaavat toisilta tsemppiä, ja treenit on pisteytetty joten voi kilpailla toisten kanssa jos kaipaa kirittäjää. Mun mielestäni hyvä juttu, tosin erilaisia treenejä saisi olla enemmänkin.

Lähinnä tarkoitin millasia ne crossfit treenit on, mitä niissä tehdään, millasilla sarjoilla/toistoilla, onko se jotain kehonpainolla treenamisen ja bodailun sekoitusta?
Joo, tosi vaikeaa löytää mitään kunnollista tietoa Suomeksi. Jotain yksittäisiä ohjelmia vain. Voisiko joku täältä tätä harrastava laittaa vaikka oman ohjelman ja yleensäkin tietoa CF:sta? Ei kai se ole sitä että tehdään silloin tällöin jotain workouteja kun huvittaa? Kai CF:ssakin jotain rutiinia seurataan viikko/kuukausi tasolla?

Voiko joku selvittää tätä Crossfittia vähän tarkemmin? Auttaisi tosi paljon tämän ketjun ymmärtämisessäkin, että onko järkevää tehdä perinteisen bodailun/voimailun rinnalla yms.

Back
Ylös Bottom