Vastaatkin tuohon ylempään itse. Mitä olen salien nettisivuja selaillut, niin käytännössä kaikki ohjaajat ovat jonkin lajitaustan omaavia, crossfittiin hurahtaneita ja tuon level ykkösen viionloppukurssin käyneitä. Uskallan väittää, että noista lähes kaikilla on suhteellisen ohut kokemus ja osaaminen olympianostoissa - ja mikä tärkeintä niiden valmentamisessa ja valmentamisessa yleensäkin.
Tällöin ei todellakaan ole se ammattilainen niiden kuntoilijoiden tekniikkoja valvomassa ja korjaamassa.
Hmm... minä tunnen Crossfit Kuopion omistajan ja siellä on ainakin kurssia takana painonnostoliitolta ja ties mitä sälää. Toki yksi ihminen ei edusta koko lajia, ja vaikka hän onkin kovasti kokenut, ei se tarkoita että muut ovat. Se on totta, että oma nostaminen ja muiden valmentaminen ovat kaksi eri asiaa. En minäkään osaa olympianostoja valmentaa olympialaisia/kisoja varten, mutta kyllä fysiikkavalmennuksessa voisin käyttää jotain niiden variaatioita (no ehkä rive) jos sen pystyn perustelemaan sekä itselleni, että valmennettavalle. Tarkka saa kuitenkin olla ettei nivel sano piks ja jänne naps.
Nettisivuille voi toki laittaa tai olla laittamatta tittelit ja koulutukset. Täällä pitäisi olla joku CF-valmentaja kommentoimassa asiaa.
- - - Updated - - -
Ihan ok lätinää. Pari juttua hyppää silmille:
"aloittelevan kannattaa ensitöikseen varmistua ensiksi siitä, että laji on virallinen CrossFit-sali"
-Miksi? Eikö jollain muulla kuin Cf Incin hyväksymillä ja sinne lisenssinsä maksavilla saleilla voi saada hyvää valmennusta? Tässä paistaa läpi tämä meneillään oleva puinti crossfitin tuotemerkistä ja käyttöoikeuksista Suomessa.
" Tärkeää on myös, että salin valmentajat ovat tuttuja muiden boxien valmentajille" -Ja minkäköhän takia? Riittääkö, että on nimenä tuttu vai pitääkö olla kavereita?
"Urheilijoiden kehittäminen on CrossFitin alkuperäinen idea, ei ihmisten rahastaminen..." -Terveisin viikonlopun level 1 trainer -kurssi 1000 dollaria, on ramp-kurssit Suomessa n. 250€ + kk-maksut n. 90-110€.
Ohan tuossa hintaa. Minä harrastin itse tätä lajia joskus vuonna 2006-2008 ja ei mulla kyllä rahaa mennyt mihinkään. Eipä kyllä ollut bokseja ja räkkejäkään, mutta kipitin metsässä ja askartelin itse jos jotain piti tehdä. Toisaalta jos joku on valmis maksamaan valmiista ympäristöstä (ei ne painot ja räkit halpoja ole) ja tuolla hinnalla löytyy asiakkaita, ei se multa ole pois.
Huiput tekee mitä tekee ja tekee sen yleensä hyvällä tekniikalla. Mutta se mitä saleilla tapahtuu, niin.. Hyvin tuolla otettiin KB ja TB esimerkiks, enkä oikeesti ymmärrä, miks niitä ei käytetä enemmän ihmisille, joilla ei yksinkertasesti ole voimaa eikä taitoa. Ehkä se on sitä valmentajien kykenemättömyyttä yksilölliseen valmennukseen (=liian isot ryhmäkoot) tai selvää tietotaidon puutetta. Ja joo, jollain taas ihan varmasti on niin upee sali, että näin tehdään, mutta epäilen, että ne on aika vähässä.. Toki ei kaikki wodit sisällä olympianostoja. Uskon, että esim. thruster on sen takia niin suosittu liike wodeissa, koska siinä on sama koko kehon rasitusperiaate ilman suurta vaatimusta taidollisesti.