Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Omalla kohdalla kun takakyykky max oli 250kg niin etukyykky max oli 200kg... takakyykky 5RM 225kg niin etukyykky 5RM 180kg.
Molemmissa etukyykky on tasan 80% siitä mitä takakyykky. Molemmat kokolailla saman verran reisi vaakatason alapuolelle.

Mitään ehdottomasta oikeaa tai väärää prosenttia ei ole, mutta mitä olen etukyykkyjä katsellut, niin keskivertosaliharrastajat jää useimmiten selvästi alle tuon 80% johtuen siitä, että
a) takakyykky on "puolikyykky" mutta etukyykky syvempi jolloin korkeaan prosenttiin takakyykystä on vaikea päästä
b) eivät osaa etukyykkyä mikä yleensä tarkoittaa, että keskikroppa pettää eli paketti ei pysy kasassa

Nuo ja sitten vielä se, että etureisissä ei yksinkertaisesti riitä paukut kun joutuu kyykkäämään kroppa suorassa.

Mikä avuksi kun vain joka toinen kerta pääsen mavessa aloitusasentoon kireän takareiden takia..
Nyt olen ruvennut tekemään tätä venytystä 2-4krt/pv ja ehkä vähän auttaa:

Taitaa sittenkin ongelman lähtökohta olla kireä gluteus maximus koska tänään venytin ja rullasin sen auki kunnolla ja pystyin mavettamaan.
Onko hyviä vinkkejä tämän hoitamiseen?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Taitaa sittenkin ongelman lähtökohta olla kireä gluteus maximus koska tänään venytin ja rullasin sen auki kunnolla ja pystyin mavettamaan.
Onko hyviä vinkkejä tämän hoitamiseen?

Putkirullaa niin, että istut rullan päällä ja sen venytettävän jalan nilkka on toisen polven päällä. Tässä ketjussa taitaa jossain olla video siitä.

Oikea paikka olisi toi voimailupuoli, mutta kun en parin tunnin kahlaamisen jälkeen ole löytänyt sopivaa ohjelmaa sieltä. Ajattelin tuossa vuoden vaihteesta eteenpäin tehdä jotain voimaohjelmaa kyykky ja mavetuloksien parantamiseksi. Täältä varmaan löytyy helpoiten neuvoja jos joku viitsisi linkata tai suositella jotain helppoa ja yksioikoista voimaohjelmaa.

Liikkeinä penkki ja dippi on poissuljettu olkapään takia. Ajattelin runkona seuraavaa:

1. Mave + avut
2. Kyykky + avut
3. Military press + avut
4. Yläkropan bodailua.

Mulla ei siis ole hajuakaan näistä voimaohjelmista joten "hjälpa mig!"

Oikea paikka olisi toi voimailupuoli, mutta kun en parin tunnin kahlaamisen jälkeen ole löytänyt sopivaa ohjelmaa sieltä. Ajattelin tuossa vuoden vaihteesta eteenpäin tehdä jotain voimaohjelmaa kyykky ja mavetuloksien parantamiseksi. Täältä varmaan löytyy helpoiten neuvoja jos joku viitsisi linkata tai suositella jotain helppoa ja yksioikoista voimaohjelmaa.

Liikkeinä penkki ja dippi on poissuljettu olkapään takia. Ajattelin runkona seuraavaa:

1. Mave + avut
2. Kyykky + avut
3. Military press + avut
4. Yläkropan bodailua.

Mulla ei siis ole hajuakaan näistä voimaohjelmista joten "hjälpa mig!"

Sanoisin, että kannattaa laittaa pääpaino joko kyykkyyn tai vetoon. Jos kyykky niin 2 kyykkyä ja 1 veto viikossa on aika hyvä rytmi. Eli esim. ma kyykky ke veto pe kyykky ja sirottelet sinne pari erilevyistä penkkiä, yhden pystärin ja apuina varsinkin yläselkää ja takaolkapäitä. Mahdollisesti myös takareisiä(ghr on tähän paras) ja vatsaa.

Jos veto on tärkeämpi niin sinuna heivaisin takakyykyn kokonaan pois hetkeksi ja tekisin etukyykkyä sen tilalla. Tuolla tavalla pystyy helposti vetämään kahdesti viikossa kovaa ja vaikka alaselkä ottaakin hittiä niin se ei häiritse etukyykkäämistä mitenkään, koska pysty asento. Itse esim. teen tällä hetkellä suunnilleen näin:

1. päivä: etukyykky, penkki/pystäri, rintaa/olkapäitä(esim. flyes tai facepull), ojentajia
2. päivä: mavevariaatio, kulmasoutu kp, ghr, vatsaa, hauista jos viitsin
3. päivä: lepo
4. päivä: alusta

3x4->6x6 tyyliset progressiot on aina hyviä noissa isoissa liikkeissä. Itse teen esim. penkissä monesti 3x4->6x6 ja etukyykyssä vaikka 2x2->4x4 tai jotain sinne päin. En välttämättä suosittele tota mun jakoa ihan sellaisenaa, koska mulla on kokemusta usein treenaamisesta ja hyvä palautumiskyky, mutta viikossa pitäisi ihan hyvin pystyä tekemään pari etukyykkyä ja pari vetovariaatiota kunhan ei vedä usein failureen. Toinen esim. aina pinnaveto eri korkeuksilta ja toinen aina lattiasta normivetona/polvistopilla/suorinjaloin jne. Toinen etukyykkykin voi olla eri leveydeltä tai stoppina/boksilta.

Sanoisin, että kannattaa laittaa pääpaino joko kyykkyyn tai vetoon. Jos kyykky niin 2 kyykkyä ja 1 veto viikossa on aika hyvä rytmi. Eli esim. ma kyykky ke veto pe kyykky ja sirottelet sinne pari erilevyistä penkkiä, yhden pystärin ja apuina varsinkin yläselkää ja takaolkapäitä. Mahdollisesti myös takareisiä(ghr on tähän paras) ja vatsaa.

Jos veto on tärkeämpi niin sinuna heivaisin takakyykyn kokonaan pois hetkeksi ja tekisin etukyykkyä sen tilalla. Tuolla tavalla pystyy helposti vetämään kahdesti viikossa kovaa ja vaikka alaselkä ottaakin hittiä niin se ei häiritse etukyykkäämistä mitenkään, koska pysty asento. Itse esim. teen tällä hetkellä suunnilleen näin:

1. päivä: etukyykky, penkki/pystäri, rintaa/olkapäitä(esim. flyes tai facepull), ojentajia
2. päivä: mavevariaatio, kulmasoutu kp, ghr, vatsaa, hauista jos viitsin
3. päivä: lepo
4. päivä: alusta

3x4->6x6 tyyliset progressiot on aina hyviä noissa isoissa liikkeissä. Itse teen esim. penkissä monesti 3x4->6x6 ja etukyykyssä vaikka 2x2->4x4 tai jotain sinne päin. En välttämättä suosittele tota mun jakoa ihan sellaisenaa, koska mulla on kokemusta usein treenaamisesta ja hyvä palautumiskyky, mutta viikossa pitäisi ihan hyvin pystyä tekemään pari etukyykkyä ja pari vetovariaatiota kunhan ei vedä usein failureen. Toinen esim. aina pinnaveto eri korkeuksilta ja toinen aina lattiasta normivetona/polvistopilla/suorinjaloin jne. Toinen etukyykkykin voi olla eri leveydeltä tai stoppina/boksilta.

Eipä mulla mitään varsinaista priorisointia noiden liikkeiden osalta ole.

Vaikuttaa tälläiselle noviisille varsin sekavalta / haastavalta tuo laittamasi teksti / ohjelma, 531 olisi ainakin aluksi tarpeeksi simppeli mulle. Ajattelin vähän sellaista voimabodailua aloitella kunhan dieetin saa päätökseen tuossa joulun alla. Mitäs apuliikkeitä suosittelet ohessa olevaan ohjelmaan nimenomaan voimabodailun (vittu mikä termi) vinkkelistä?

Eli 531 pohjana + 1 käsijummpapäivä:

1. Kyykky + apuliikkeitä?
2. Standing military press apuliikkeitä?
3. Mave apuliikkeitä? kulmasoutu, leuat jne.?
4. Rinta+kädet bodailumielessä (tämä on mullekin suht selvää kauraa)

Eipä mulla mitään varsinaista priorisointia noiden liikkeiden osalta ole.

Vaikuttaa tälläiselle noviisille varsin sekavalta / haastavalta tuo laittamasi teksti / ohjelma, 531 olisi ainakin aluksi tarpeeksi simppeli mulle. Ajattelin vähän sellaista voimabodailua aloitella kunhan dieetin saa päätökseen tuossa joulun alla. Mitäs apuliikkeitä suosittelet ohessa olevaan ohjelmaan nimenomaan voimabodailun (vittu mikä termi) vinkkelistä?

Eli 531 pohjana + 1 käsijummpapäivä:

1. Kyykky + apuliikkeitä?
2. Standing military press apuliikkeitä?
3. Mave apuliikkeitä? kulmasoutu, leuat jne.?
4. Rinta+kädet bodailumielessä (tämä on mullekin suht selvää kauraa)

531 on ihan hyvä. Apuliikkeet vaikka näin:
1. kyykky: joku vetovariaatio tai julle, keskikroppaa pari liikettä, pohkeet jos kiinnostaa
2. military press: leuat, kapea penkki, kulmasoutu, viparit sivuille
3. mave: etukyykky, keskikroppaa pari liikettä, forkut/grippi jos kiinnostaa
4. penkki: leuat, vinopenkki, hauis, facepull

Pahasti Ot, mutta...

^^ Oisko jotain suuntaa antaavaa toisto/sarjamäärä heittää noille apuliikkeille? Vetovariaatiot? Pinnaveto? Miksi kulmasoutu militaryn kanssa?

Näinä bodailumielessä treenanneen nämä voimaohjelmat näyttää kyllä helevetin kevyiltä :D

Pahasti Ot, mutta...

^^ Oisko jotain suuntaa antaavaa toisto/sarjamäärä heittää noille apuliikkeille? Vetovariaatiot? Pinnaveto? Miksi kulmasoutu militaryn kanssa?

Näinä bodailumielessä treenanneen nämä voimaohjelmat näyttää kyllä helevetin kevyiltä :D

Vetovariaatio=erikorkuiset pinnavedot, sjmv, stoppivedot, korokkeelta vedot, yhden jalan vedot jne. Kulmasoutu tossa, koska laitoin sulle pari vetävää liikettä molemmille yläkroppapäiville. Mieli saattaa muuttua raskaudesta sitten kun liikuttelet isompia rautoja.

4-12 toiston sarjoja. En tekis etukyykyssä tai vedoissa yli kutosia. Eristävissä liikkeissä voit tehdä pidempiäkin. Yleensä vähintään 2-3 kovaa työsarjaa per liike, enimmillään ehkä 5-6(isot liikkeet).

Mulla on lähiaikoina tullut oikean käden kyynärpää kipeäksi kyykyn jälkeen. Olen kokeillut niin että kyynärpäät osoittavat alas ja taakse, mutta aina sama lopputulos. Tanko ei millään tavalla lepää käsien varassa, vaan normaalisti epäkkäiden ja takaolkapäiden päällä.

Esimerkiksi penkistä ja leuanvedosta ei kyykyn jälkeen tule yhtään mitään. Kuntoutusta ja lepoa varmasti vaatii, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla myös kyynärtukia/lämmittimiä, joten kummat näistä mahtaisivat olla paremmat tähän tarkoitukseen.

Rehband Core Line Tenniselbow Support Suojat Kyynärsuojat | Sportamore.fi - Osta Kenkiä ja Vaatteita netistä

Rehband Core Line Elbow Support Suojat Kyynärsuojat | Sportamore.fi - Osta Kenkiä ja Vaatteita netistä

Kokeile venyttää sun kiertäjät olkapäistä(ulkokierto) kunnolla ennen kyykkyä ja levennä vähän otetta. Jos kyykkäät low barina niin kokeile vaihtaa high bariksi, stressaa vähemmän käsiä.

Onko ok tehdä SJMV:tä ja etukyykkyä samana päivänä? Tiedän, että kyykkyä ja mavea ei ole hyvä tehdä samana päivänä, mutta nuo ovat eri liikkeitä, jotka tehdään pienemmillä painoilla. Aloittelijana painotkaan eivät ole vielä lähelläkään satasta.

Back
Ylös Bottom