Teräsmieskuntoon 3 vuoden projektilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToC20
  • Aloitettu Aloitettu
Tietoja itsestäni:

Olen pian 19 vuotta täyttävä poika (muutama kuukausi)
178cm pitkä
67kg paino
Ympärysmittoja:
Kaula 37cm
Hauis(Vasen) 29cm
Hauis(oikea) 30cm
Ranne(vasen) 17cm
Ranne(oikea) 17cm
Rintakehä 98cm
Vatsa 77cm
Reisi (oikea) 56cm
Reisi (vasen) 56cm
Pohje (vasen) 37cm
Pohje (oikea) 37cm
Kyynärvarsi (oikea) 27cm
Kyynärvarsi (vasen) 27cm
Lantio 93 cm
Nilkka (vasen) 23cm
Nilkka (oikea) 23cm

Eli tavoitteeni olisivat seuraavat vuoden 2017 kesään mennessä, kun olen armeijasta päässyt:

3200 metriä Cooperin testi
100kg penkkipunnerrusta, 2 toistoa
150kg jalkakyykkyä, 2 toistoa
100 metrin juoksu alle 12,8 sekuntia
(noin 1:15 100 metrin uinti)
(noin 35 sekuntia 50 metrin uinti)
vauhditon pituus 2,80 metriä
etunojapunnerruksia 50-60 toistoa (minuutissa, puhtaita)
istumaan nousuja 50-60 toistoa (minuutissa, puhtaita)
leuanveto 20 toistoa, päälle minuutin pito/roikkuminen
six-pack

Kysymyksiä: Miten kannattaisi lähteä liikkeelle, onko jossain hyviä sivustoja? Joitain juttuja fysiologiasta ja vastaavasta olen etsinyt.
Samoin mihin lihasmassan kasvattaminen perustuu jne. Juoksussa varmaan peruskuntoa vuosi? Painonnostossa perusteita, liikkeiden monipuolisuutta yms?
Miten ravinto ja lisäravinteet, -proteiinivalmisteet? Niistäkin on jonkinlainen käsitys. Kuten 2g painokiloa kohden proteiinia, olenko väärässä?
Haastavuus on varmaankin notkeuden säilyttäminen?

Tällä hetkellä ne ovat:
2600 metriä Cooperin testi (ennätys 2800 metriä parin vuoden takaa)
65kg penkkipunnerrus, 2 toistoa
80kg jalkakyykky, 10 toistoa
100 metrin juoksu 13,4 sekuntia
vauhditon pituus 2,60 metriä
etunojapunnerruksia 35 toistoa (minuutissa, puhtaita)
istumaan nousuja 38 toistoa (minuutissa, puhtaita)
leuanveto 12 toistoa, päälle minuutin pito/roikkuminen

Lopuksi: En usko, että asenteesta jäisi kiinni, koska muutama kaverikin on mukana haasteessa.
Lisäksi olen huomannut, että olen voinut saavuttaa asenteeni avulla paljon. Omaan muun muassa yli 10 vuoden salibandy kokemuksen, josta osa SM-tasolla.
Huippu opiskelupaikka Aalto-yliopistosta, vaikka yo-kirjoitukset menivätkin penkin alle. Eli älkää tulko sanomaan, että en pysty tähän, se vain lisää motivaatiotani.
Toivon tukevia/inspiroivia kommentteja/neuvoja sekä ehkä jopa jotain harjoitteluohjelman poikasta ja ravintovinkkejä.

Meinaatko sanalla ' edes ', että voisi mennä vähemmälläkin ajalla? Koska olen sitä mieltä, että painonnoston syödessä noutketta, on venyttelyä tehtävä niin jumalattomasti saavuttaakseen tuon 3200 Cooperin testissä.

Intti vie asioita taaksepäin, mutta sen jälkeen tuo pitäisi tulla nuorelta mieheltä vuodessa. Itsellä oli inttiin mennessä cooperitulos 3 600 ja intistä tullessa pääsin hädintuksin 3 000. Vuosi intin jälkeen oltiin yli kolmen tonnin ja kaikki nuo puntti ja ilhaskuntojutut olivat reilusti noiden tavoitteiden yläpuolella. Olin tuolloin suurin piirtein samankokoinen kuin aloittaja.

Sitten on vielä todettavat, etteivät nuo tavoitetasot ole teräsmiestasoja, vaan niihin tarvitaan enemmän.

Sä alat lisätä painoa joka treenikerralla tai toistoja. Uskot vaan että pääset tavoitteisiin niin jossain vaiheessa ne menee rikki. Mitä ollaan nähty ihmisen kehittymisestä, voidaan arvioida että pääset tavoitteisiin nopeammin kuin 3 vuodessa. Venyttelyä ja muuta lihashuoltoa sun kannattaa tehdä muutenkin... Ei ihmisen pitäisi kangistua sen enempää vaikka olisikin vahva ja iso. Sä voit kattoo löytyiskö mun sivuilta RAW Animal | Raakaa ravintoa ja kovaa treeniä! jotain vinkkejä.

Joo jos tosissasi ja hyvällä ohjelmalla treenaat niin ei todellakaan mene kolmea vuotta. Itse veikkaisin jotai yhden ja kahden vuoden väliltä. Selvästi eniten parannettavaa cooppeeissa, joten ota salille vaikka Starting Strength 2-3 kertaa viikossa ja käy lenkillä 2-3 kertaa viikossa ( yksi pitkä pk-lenkki, yksi kova intervalli treeni ja mahdollisesti yksi vk-lenkki ). Ja ruokapuolelle vinkkejä löytyy googlesta ja ravinto-osiosta. Tiivistettynä 130g proteiinia päivässä, 70g rasvoja päivässä ja hiilihydraatteja PALJON, että painosi nousee n. 500 grammaa viikossa.

Meinaatko sanalla ' edes ', että voisi mennä vähemmälläkin ajalla? Koska olen sitä mieltä, että painonnoston syödessä noutketta, on venyttelyä tehtävä niin jumalattomasti saavuttaakseen tuon 3200 Cooperin testissä.
No mutta eihän tuon pitäisi olla mitenkään ongelmallista kerran on motivaatio kohdallaan?

Enkä nyt ihan täysin ymmärrä miten se notkeus tuohon coopperin tulokseen nyt vaikuttaa. Mikäli saliohjelma on monipuolinen ja liikkeet tehdään täydellä liikeradalla niin ei se kroppa nyt mitenkään ihmeellisemmin jumiin mene. Tuo Cooper ei ole vaikea kun muistaa pari asiaa. Ei kannata lähteä nostamaan kehonpainoa turhaan noiden salitulosten saavuttamiseksi. Suunnittele juoksuohjelma nimenomaan tuon Cooperin tuloksen parantamiseksi.

Nuo painonnostotulokset tulevat jo ihan pelkästään pitkäjänteisellä harjoittelulla, 150kg+ kyykky ja 100kg penkki eivät nimittäin ole mitään hirveän vaikeita tuloksia jos kerran motivaatio on kohdallaan.
Vauhditon pituus ja 100m aika tulevat todennäköisesti paranemaan jo pelkästään sillä että jalkoihin saadaan sitä voimaa lisää, mikä tietenkin tapahtuu aika hyvin kyykkytuloksen parantamisella.
Uinti voi olla vaikea, riippuu täysin siitä millainen tekniikka on tällä hetkellä.

Tuohon vastaan heti että vitut. Jos otat kyykyt syvältä ja sisällytät ohjelmaan tankopunnerruksia pään yläpuolelle, niin raajojen liikkuvuuden pitäisi pysyä aika hyvin yllä jo säännöllisellä punttitreenillä. Oletetaan tässä vaiheessa, että liikkuvuus on lähtötasoltaan sellainen, että ko. harjoitteet voit turvallisesti tehdä.

Satasen aika paranee varmasti suhteellisen voimatason nousun seurauksena helpostikin. Sama pätee vauhditomaan pituushyppyyn.. Siihen päälle tekniikka- ym. herkistelytreenit niin 12,8 on paperia. Itselläni parani yläaste- ja lukioiässä vuosi vuodelta satasen aika kehopainon samalla noustessa, vaikka en harrastanut muuta kuin lätkää ja punttia.

Kuulostaa hienolta, että pohditte asioita näin ja annatte 'palautetta'.
3 vuotta on pitkälti vain arvio, sillä tuo 600 metrin parannus Cooperiin tuntuu vain aika kovalta omasta mielestäni.
Mutta nuo painonnosto tavoitteet uskoinkin olevan melko helppoja, sillä lihasten kasvuhan on hyvää 18-22-vuotiaalla?
Ja todettakoon, että olen kuitenkin loppujen lopuksi vasta aloittelija näiden asioiden suhteen.
Siksi kyseenalaistin tuon painonnoston vaikutuksen notkeuteen. Luulin, että monet lihaskimput ovat melko kankeita...

Jatkakaa samaan malliin, olen saanut jo hyvän vaikutelman tämän sivuston auttavuudesta!!

Sä alat lisätä painoa joka treenikerralla tai toistoja. Uskot vaan että pääset tavoitteisiin niin jossain vaiheessa ne menee rikki. Mitä ollaan nähty ihmisen kehittymisestä, voidaan arvioida että pääset tavoitteisiin nopeammin kuin 3 vuodessa. Venyttelyä ja muuta lihashuoltoa sun kannattaa tehdä muutenkin... Ei ihmisen pitäisi kangistua sen enempää vaikka olisikin vahva ja iso. Sä voit kattoo löytyiskö mun sivuilta RAW Animal | Raakaa ravintoa ja kovaa treeniä! jotain vinkkejä.

Erittäin hieno ja informatiivinen sivusto! Suosittelen muillekin näin pikaisen vilkaisun jälkeen. Valitettavasti tällä viikolla ei löydy vielä hirveästi aikaa perehtyä sivustoon, koska viikonloppuna tarkoitus lukea syväjohtamista sekä muuta armeijan materiaalia ensi viikon kokeisiin, jotta matka Haminaan vielä lähitulevaisuudessa toteutuisi!

Kuulostaa hienolta, että pohditte asioita näin ja annatte 'palautetta'.
3 vuotta on pitkälti vain arvio, sillä tuo 600 metrin parannus Cooperiin tuntuu vain aika kovalta omasta mielestäni.
Mutta nuo painonnosto tavoitteet uskoinkin olevan melko helppoja, sillä lihasten kasvuhan on hyvää 18-22-vuotiaalla?

Jatkakaa samaan malliin, olen saanut jo hyvän vaikutelman tämän sivuston auttavuudesta!!
Jos sä haluat juosta sen 3200 metriä cooperiin niin sekin on täysin mahdollista tuossa ajassa.
Olet juuri parhaassa iässä treenaamisen suhteen ja kun sen tiedostaa, niin luulisi treeniin tulevan vielä lisämotivaatiota. Teet huolella ja järkevästi alusta asti keskittyen terveelliseen elämäntapaan. Tsemppiä!

PS. Kiitos palautteesta! :)

painonnosto ei syö notkeutta, vaan lisää sitä. painonnostajat ovat erittäin notkeita urheilijoita.

painonnosto ei syö notkeutta, vaan lisää sitä. painonnostajat ovat erittäin notkeita urheilijoita.

Miksihän olen aina ymmärtänyt niin, että lihasmassan kasvattaminen käsivarsiin/rinnanseudulle olisi haitaksi 'liikkuvuudelle/notkeudelle', esimerkiksi salibandyssa söisi mailankäsittelyä?
En toki tiedä liittyykö tuo notkeus tuohon esimerkkiini mitenkään, mutta toivon että ymmärsit pointtini.

Nythän on niin että Toc20 ei taida olla tietonen mitä painonnosto on. Olympialaisissa oleva laji johon kuuluu kaksi liikettä, Tempaus ja Työntö. Penkkipunnerrus, hauiskäännöt, pystärit, mavet sun muut on lihaskuntoharjotteita, tai mahdollisesti voimanostoa (kyykky, mave, penkki). Älkää IKINÄ sekottako näitä keskenään. Pyhä asia.

Mä jo aattelin, että täällä tavotellaan kovaa Ironman kuntoa, mutta ei ollutkaan :(

Miksihän olen aina ymmärtänyt niin, että lihasmassan kasvattaminen käsivarsiin/rinnanseudulle olisi haitaksi 'liikkuvuudelle/notkeudelle', esimerkiksi salibandyssa söisi mailankäsittelyä?
En toki tiedä liittyykö tuo notkeus tuohon esimerkkiini mitenkään, mutta toivon että ymmärsit pointtini.
Kysymys on enemmänkin herkkyydestä. Jos olet vuosia pelannut niin olet varmasti tottunut laukomaan ja syöttämään palloa tietyllä voimalla. Kun voimat kasvaa se saattaa haitata tuota "Herkkyyttä", riippue täysin siitä kuinka paljon ne voimat kasvaa.

Toivon tukevia/inspiroivia kommentteja/neuvoja sekä ehkä jopa jotain harjoitteluohjelman poikasta ja ravintovinkkejä.

Eihän tuo ole edes haaste.

Tarkoitus ei ole "päteä", vaan kerron kokemuksesta, että kun minä aloitin salitreenin 16-vuotiaana vuonna 2000 olin kaikessa paskempi kuin tuo sinun lähtötasosi enkä oikeastaan ikinä ollut harrastanut yhtään mitään liikuntaa... paitsi uintia ja siinä olin kohtalainen jo silloin. Pari vuotta myöhemmin 18-vuotiaana olin kaikessa parempi kuin mitä tuo sinun tavoitteesi on.

Eikä minulla ainakaan ollut tuolloin yhtään mitään suunnitelmallisuutta missään. Kunhan nyt treenasin kaikkea mitä salilla pystyi (treenit kesti yleensä 3 tuntia) ja kävin silloin tällöin uimassa ja juoksemassa. Syömisen sentään tajusin laittaa heti puolen vuoden jälkeen kuntoon... joskaan ei siinäkään muuta järkeä ollut kuin että määrällisesti niin paljon kuin upposi.

Suosittelen siis, että lähdet liikkeelle siitä, että JUST DO IT... henk. koht. en ainakaan tiennyt mistään mitään ja silti onnistui.

Kysymys on enemmänkin herkkyydestä. Jos olet vuosia pelannut niin olet varmasti tottunut laukomaan ja syöttämään palloa tietyllä voimalla. Kun voimat kasvaa se saattaa haitata tuota "Herkkyyttä", riippue täysin siitä kuinka paljon ne voimat kasvaa.

Nyt se oikea sana löytyi, ja alan ymmärtämään näitä hiuksenhienoja eroja.
Valitettavasti tuo armeija on saanut keskustelutaitoni jäihin, johtuen siitä ettei itse tarvitse ajatella juuri mitään.
Voimme puolestani siirtyä pohtimaan muita asioita saatuamme korjattua väärinymmärrykseni!
Turhaa jauhaa enää samaa, kun jokainen toteaa vuorotellen, etten tiedä asiasta.
Näin se vain on! Oppimaan ja neuvoja tänne tultiin hakemaan. Ei täyttämään aihetta samanlaisilla viesteillä vain eri tavoilla muotoiltuina! :)
Vaikka retorisin keinoin hieman ehkä liioittelenkin edellä mainitun kanssa.

Back
Ylös Bottom