Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En suosittele, saat äkkiä ittes tukkoon. Tietenkin esim. 4-jakoseen sopii, mutta niitä en suosittelekkaan aloittelijoiden tekevän.

Stupiidouu

Tota noistoa raskaus arvista kyselin vaan.. Oon ymmärrätäny ettei "normaalilla" ihmisellä oo niitten suhteen pelättävää, että sellasia yht' äkkiä tulis reenaamisesta, ellei sitten satu vetämään hirveetä horkkaa tjn.. Mua nyt kuitenki mietittyttää kun olen parikymppinen tyty ja salilla oon käyny oma toimsesti joku 7 kk ja mulle on tullu muutama "hento" arpi hauviksiin. Enkä kyllä ole ihan ylenpaattisesti niitä käyny pumppailee :D Eeettä voiko ne johtua sitte jostain muusta ku reenamisesta? Nii ja paino on kyllä pysyny samaoissa melkeen, enemmänki koostumus vaan muuttunu. Kiitos ja anteeksi :D

Niitä saattaa tulla kun iho ei "pysy mukana" esim. Pituus- tai lihaskasvusta johtuen. Se on vähän yksilöllistä tuleeko kuinka herkästi, mut ei niitä tarvi panikoida tai pelätä. Ne haalistuu siitä äkkii huomaamattomiks.

Kyllähän niitä tulee. Meillä sopivasti lihavilta löytyy massukasta ja kyljistä. Löytyy myös olkapäistä, selästä, rinnoista ja haukkareista. Eli kyllä niitä voi tulla vaikka ei horkkaa vedäkkään. Ja eihän ne toki vaarallisia ole.

Osaisiko joku neuvoa aloittelijaa? Omistan ~15 vuotta vanhan 50kg levypainosarjan jossa tangon halkaisija on 30 mm. Tarvetta olisi parille kympin kiekkoja kun alkaa tuo 50 kg olla liian vähän. Prisman verkkokaupasta saisi nyt -30% alennuksella Gymstickin 2x10kg vinyylipainoja joissa reijän halkaisijaksi mainitaan 30mm. Nyt tarvitsisi tietää ovatkohan yhteensopivia tuon 30 mm tangon kanssa? Voisi kuvitella että noissa välystä saisi jonkin verran olla. Esim. gorillasports myy levypainoja 31 mm reijällä noille 30 mm tangoille. Tiedä sitten onko tuo 30mm kuinka tarkasti Prisman sivuille mitattu. Omassa setissä on vinyylikiekoissa välystä lähes 5 mm eli reikä on noin 35 mm.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

4-jakosel treenaan, ja en tiiä oonks mä aloittelija enää, koht reenannu vuode...

No voi niitä siinä tapauksessa ilman muuta ottaa mukaan.

- - - Updated - - -

Elikkäs:

Olkapäät on heikot kuin kissanpennut. Oikeesti.

Teen kolmijakoista ohjelmaa, joissa on asetettu etu- ja sivuolkapäät samalle päivälle, takaolkapäät niitä edeltävälle päivälle. Liikkeet on tällä hetkellä pystypunnerrus etuolkapäille, sivuolkapäille lateral raiseja ja takaolkapäille sit taas rear lateral raiseja. Näitä tehdään sitten 3-4 x 10-12 sarjoina aika pikkuruisilla painoilla. Painot pyöriikin jossain 4-5 kilon tienoilla, poikkeuksena etuolkapäät joilla treeniä tulee tehtyä 20-25kg tangolla tai 10-12,5kg käsipainoilla.

Pitäisikö jatkaa treenaamista ihan näillä liikkeillä ja odottaa tuloksia, vai kenties ottaa lisää liikkeitä ärsyttämään lihaksia?

Oikein hyviä liikkeitä eli jos ei tule tulosta niin mennään pieleen jossain muussa kuin liikevalikoimassa. Noilla pitäisi tulla tulosta jos osaa treenata oikein.

- - - Updated - - -

Osaisiko joku neuvoa aloittelijaa? Omistan ~15 vuotta vanhan 50kg levypainosarjan jossa tangon halkaisija on 30 mm. Tarvetta olisi parille kympin kiekkoja kun alkaa tuo 50 kg olla liian vähän. Prisman verkkokaupasta saisi nyt -30% alennuksella Gymstickin 2x10kg vinyylipainoja joissa reijän halkaisijaksi mainitaan 30mm. Nyt tarvitsisi tietää ovatkohan yhteensopivia tuon 30 mm tangon kanssa? Voisi kuvitella että noissa välystä saisi jonkin verran olla. Esim. gorillasports myy levypainoja 31 mm reijällä noille 30 mm tangoille. Tiedä sitten onko tuo 30mm kuinka tarkasti Prisman sivuille mitattu. Omassa setissä on vinyylikiekoissa välystä lähes 5 mm eli reikä on noin 35 mm.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

Ei kai se auta kun mennä prismaan ja mitata se reikä. Siellä niitä just eilen näin :)

Kysynpä vaihteeksi :D

Kertokaapas pelimiehen ratkaisuja (halpoja) pistää lisäpainot roikkumaan leuoissa ja dipeissä kun ei ole tällä hetkellä käytössä vyötä eikä mitään köyttä tms. Naruahan saa kaupasta, mutta luultavasti painaa ikävästi jos ei laita vyötä väliin. Ideoita?

Kysynpä vaihteeksi :D

Kertokaapas pelimiehen ratkaisuja (halpoja) pistää lisäpainot roikkumaan leuoissa ja dipeissä kun ei ole tällä hetkellä käytössä vyötä eikä mitään köyttä tms. Naruahan saa kaupasta, mutta luultavasti painaa ikävästi jos ei laita vyötä väliin. Ideoita?

Reppua käytin joskus hätätilanteessa. Toimii ihan hyvin jos ei ihan ykkösiä ala tekemään ja lappaa painoa sinne pohjalle sitä tahtia että kangas repeää. Voithan sää ostaa jonkun normaalia isomman kangasvyönkin kaupasta ja modata sinne soljenpäähän jotain narutsydeemiä :D

Mä treenaan elaston kaksijakoisella ohjelmalla ja mietin et kuinka paljon pitäs jäädä toistoja varastoon. Failurea kannattaa varmasti välttää mut onko positiiviseen loppuun asti meneminenki liikaa?

Älä tee pääliikkeitä failureen. Kyllä apuliikkeitä voi vetää failureen, mutta älä ota 2-jakosessa tavaksi.

Reppua käytin joskus hätätilanteessa. Toimii ihan hyvin jos ei ihan ykkösiä ala tekemään ja lappaa painoa sinne pohjalle sitä tahtia että kangas repeää. Voithan sää ostaa jonkun normaalia isomman kangasvyönkin kaupasta ja modata sinne soljenpäähän jotain narutsydeemiä :D

Ei taida reppu kestää kun leuoissa sarjapainot on 30 ja 50 kilon välissä ja dipeissäkin lähempänä 50...

Lihasepätasapaino

Elikkä kuinka aloittaa parantamaan lihasepätasapainoa, kun vaseman puolen epäkkäät ja latsi suurempi kuin oikealla puolella. Maasta vedon teen ristiotteella, mutta vaihdan aina otetta joka toiseen sarjaan. Pitäsikö maastavetoa alkaa tekemään ristiotteella samaten päin, jotta oikea puoli kuormittuisi enemmän vai onko mitään vaikutusta? Kumpi olisi parempi oikealle kädelle parempi ote, myötä vai vastaote? Kulmasoutuun käsipainolla isompaa painoa oikealle puolelle? Kiitosta vastaajille :)

Joo kiitti vastauksista :) vielä tuli mielee yks juttu vatsojen treenaamisesta lisäpainoilla. Kaveri sano että lisäpainoilla vatsalihasten treenaaminen aiheuttaa vatsalihasten ulospäin työntymisen, toivottavasti tajuutte mitä meinaan. Mut mitä mä oon täältä lukenu nii ilmeisesti suurin osa kannattaa kuitenki vatsojen treenaamista lisäpainoilla ihan niin kun muitaki lihasryhmiä. Onks tää mun kaveri ihan satuillu mulle vai onks tossa väitöksessä jotain perää?

Elikkä kuinka aloittaa parantamaan lihasepätasapainoa, kun vaseman puolen epäkkäät ja latsi suurempi kuin oikealla puolella. Maasta vedon teen ristiotteella, mutta vaihdan aina otetta joka toiseen sarjaan. Pitäsikö maastavetoa alkaa tekemään ristiotteella samaten päin, jotta oikea puoli kuormittuisi enemmän vai onko mitään vaikutusta? Kumpi olisi parempi oikealle kädelle parempi ote, myötä vai vastaote? Kulmasoutuun käsipainolla isompaa painoa oikealle puolelle? Kiitosta vastaajille :)

Nimenomaan ei noin. Ensin laitat tekniikat kuntoon ihan kunnolla. Vaikka videoo tänne jos ei muuten. Myös geeneillä on aika iso osa tuossa. Sitten kannattaa tsekata jumit ja panostaa entistä paremmin lihashuoltoon. Fyssarit osaa kattoa onko jotain jumeja/rakennevikoja.

- - - Updated - - -

Joo kiitti vastauksista :) vielä tuli mielee yks juttu vatsojen treenaamisesta lisäpainoilla. Kaveri sano että lisäpainoilla vatsalihasten treenaaminen aiheuttaa vatsalihasten ulospäin työntymisen, toivottavasti tajuutte mitä meinaan. Mut mitä mä oon täältä lukenu nii ilmeisesti suurin osa kannattaa kuitenki vatsojen treenaamista lisäpainoilla ihan niin kun muitaki lihasryhmiä. Onks tää mun kaveri ihan satuillu mulle vai onks tossa väitöksessä jotain perää?

Ei ne mitenkään ulospäin "työnny" mutta sama efekti periaatteessa kun niihin tulee lisää massaa :) Tee vaan huoletta jos tarttet lisää massaa vatsalihaksiin.

onks järkevää lisätä negatiivis viikko 1 jakoseen? esim kuukauden välein.

Ei ne mitenkään ulospäin "työnny" mutta sama efekti periaatteessa kun niihin tulee lisää massaa :) Tee vaan huoletta jos tarttet lisää massaa vatsalihaksiin.
ite olin kuullu että lantio leventyis ku tekee vatsoja painoilla, mites on?

ite olin kuullu että lantio leventyis ku tekee vatsoja painoilla, mites on?

Ai niinku lantioluut loittonee toisistaan? Ai niinku synnyttäjille voi käydä? Mieti hetki..

Eriasia on sitten suurten vatsalihasten aiheuttama illuusio paksusta vyötäröstä, mitä esim. bodarit tuon illuusion takia välttelee.

Back
Ylös Bottom