Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko ylirasitustila lihaskohtainen vai meneekö koko hermosto siitä tukkoon?

Voi olla sekä että. Yksittäinen lihasryhmä voi oireilla jatkuvana särkynä ja olla arka, sekä lihas voi tuntua heikolta/voimattomalta... Ja jos en ole väärin ymmärtänyt, niin hermostoon vaikuttava ylikunto on jo jonkinasteisesti kroonista? Paljon vaikeampi hoitaa ja ihminen on koko ajan väsynyt, korkea pulssi lepotilassa, rauhattomuus..

Onko jotain haittaa jos jakaa selkä/hauis treenit ja rinta/olkapää/ojentaja treenit molemmat kahteen eri salilla käyntiin? On arkisin vähän tiukkaa ajan kanssa ja pystyn tekemään joka päivä n. 30-40min treenin. Jalat teen viikonloppusin erikseen. Eli teen 2x selkä/hauis viikossa ja rinta/olkapää/ojentaja 2x viikossa eri liikkeillä.

^Tuskin on haittaa, kunhan jaat järkevästi sillä tavalla, että esim. hauikset eivät ole väsyneet selkää tehdessä. En ota sitten muuten kantaa, onko tuo jako järkevä.

Kiitoksia vastauksesta! Ei varmaan ole järkevin tapa mutta vähän pakko näin tehdä seuraavat kuukaudet. Ehkä teen niin et jaan selän ja hauiksen omiksi treeneiksi vielä.

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp

Tänään ohjelmassa jälleen tuollaisia mukavuuksia, minkälaisia sarjamääriä ja toistoja kannattaisi tehdä että se penkki tulos nousee? Otanko tangolla vähä keveemmät painot ja pitemmät sarjat ja alan nosteleen vaikka viikosa sen 2,5kg ja kässäreillä kässäreillä kovat painot ja jotai 10 toistoa? Jopa 3x10? Olisiko penkissäkin 3x8?

Tänään ohjelmassa jälleen tuollaisia mukavuuksia, minkälaisia sarjamääriä ja toistoja kannattaisi tehdä että se penkki tulos nousee? Otanko tangolla vähä keveemmät painot ja pitemmät sarjat ja alan nosteleen vaikka viikosa sen 2,5kg ja kässäreillä kässäreillä kovat painot ja jotai 10 toistoa? Jopa 3x10? Olisiko penkissäkin 3x8?

Jos penkkiykkösen kehitys on se juttu, niin lueppas Pakkotoisto.com>Treeni>Miken 2x6-systeemi tai sitten kysyt JTO:lta, joka noista voimajutuista tietää. Löytyy ihan treeniosion etusivulta. Sen voin sanoa, että progressiota tuohon kehitykseen vaaditaan ja palautumisen mukaan penkkaat, vältellen failurea.

E: muista sitten lämmitellä ja tehdä olkapäitä ja ojentajiakin tuon penkkaamisen tueksi.

Jos penkkiykkösen kehitys on se juttu, niin lueppas Pakkotoisto.com>Treeni>Miken 2x6-systeemi tai sitten kysyt JTO:lta, joka noista voimajutuista tietää. Löytyy ihan treeniosion etusivulta. Sen voin sanoa, että progressiota tuohon kehitykseen vaaditaan ja palautumisen mukaan penkkaat, vältellen failurea.

E: muista sitten lämmitellä ja tehdä olkapäitä ja ojentajiakin tuon penkkaamisen tueksi.

-Etukyykky / kyykky / prässi
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus

Tuossa on kokonaisuudessaan tämä treeni minkä teen maanantaisin ja torstaisin. Tulee olkapäät ja ojentajatkin tehtyä. Ohjelmaan olen tyytyväinen siltä osin että muutosta on alkanut kehossa näkymään heti mutta tuo penkki harmittaa, 10kg olen nostanut kuukauteen sarjapainoja mutta nekin nousi silloin kun kreatiinkuurin aloitin, nyt tässä kun alkaa tauko niin varmaan tippuu sarjapainot jonkun verran.

Tuossa on kokonaisuudessaan tämä treeni minkä teen maanantaisin ja torstaisin. Tulee olkapäät ja ojentajatkin tehtyä. Ohjelmaan olen tyytyväinen siltä osin että muutosta on alkanut kehossa näkymään heti mutta tuo penkki harmittaa, 10kg olen nostanut kuukauteen sarjapainoja mutta nekin nousi silloin kun kreatiinkuurin aloitin, nyt tässä kun alkaa tauko niin varmaan tippuu sarjapainot jonkun verran.

Lämmittele kiertäjäkalvosimia ennen penkkiä. Jos tulokset eivät ole nousseet, niin olisiko syytä tutkia syömisiä ja vaa'an lukemaa? Pitää kevyt viikko tai vaihdella sarja- ja toistomääriä?

Jos tankopenkkiä halutaan kasvattaa niin IMO kässäritasapenkin tekeminen ei ole mitenkään erityisen fiksua. Uskoisin, että tankopenkki paranee paremmin tankopenkillä. Ihan maalaisjärjellä.

Joo, itellä jämähti penki yhessä vaiheessa ja vaihoin kässäreihin. Kyllähän se sieltä lähti nousuun, mutta penkkitulosta ajatellen tanko on aina parempi.

:D :pano::worship::5:

Yksi parhaimmista kysymyksistä mitä oon nähny. Ei oo kokemusta, mutta varmasti hienoa.

Jos tankopenkkiä halutaan kasvattaa niin IMO kässäritasapenkin tekeminen ei ole mitenkään erityisen fiksua. Uskoisin, että tankopenkki paranee paremmin tankopenkillä. Ihan maalaisjärjellä.

Meinaatko että siitä olisi haitaksi jotenkin? Ainakin itsestä tuntuu hyvälle ja rinnassa kipua kun aluksi vetelee 3 sarjaa tangolla ja siihen päälle 2-3 kässäreil. Vai meinaatko että ois sama vetää tangolla kokoajan?

Ei. Hyvin hyvin pientä kasvua voi aloittelija saada alussa, mutta ei mitään mistä pitäis alkaa innostumaan.

No ei se kyllä ole mahdollista. Paitsi joissain erikoistapauksissa. Esim. lihava pullukka voi pudottaa rasvaa ja saada samalla pientä lihaskasvua. Aineenvaihdunnastakin riippuu, mutta menee niin turhaksi sepustuksesksi joten yksinkertainen vastaus on ei.

Esimerkki. Jhulmin postista "Siitä kyllä osittain, mutta kyllä useissa tutkimuksissa on samalla myös rasvakudoksen absoluuttinen määrä vähentynyt. Rasvasolut ei muutu toki suoraan lihassoluiksi, mutta rasvavarastoja mobilisoidaan jossain määrin "lihasten kasvun energiaksi".

Meinaatko että siitä olisi haitaksi jotenkin? Ainakin itsestä tuntuu hyvälle ja rinnassa kipua kun aluksi vetelee 3 sarjaa tangolla ja siihen päälle 2-3 kässäreil. Vai meinaatko että ois sama vetää tangolla kokoajan?

Ite tekisin mielummin vaan enemmän volyymia sillä tangolla. Kuitenkin niin liikeratakohtasta toi voimantavoittelu. Mut tää on vaan mun mielipide.

Kysymys ylätakareisien venyttelystä. Täällä pakkiksella ollaan neuvottu menemään hajareisin jonkun penkin päälle kyykynomaiseen asentoon ja tämän jälkeen painamaan napaa kohti penkkiä. Itse en saa mitään tuntumaa kohdealueelle vaan venytys tuntuu enemmän lonkankoukistajien ja nivusten alueella. Teenkö jotain ihan väärin vai onko minulla yksinkertaisesti nuo kyseiset paikat todella kireät ja tarvitsisi niiden venyttelyyn enemmän satsata?

Kysymys ylätakareisien venyttelystä. Täällä pakkiksella ollaan neuvottu menemään hajareisin jonkun penkin päälle kyykynomaiseen asentoon ja tämän jälkeen painamaan napaa kohti penkkiä. Itse en saa mitään tuntumaa kohdealueelle vaan venytys tuntuu enemmän lonkankoukistajien ja nivusten alueella. Teenkö jotain ihan väärin vai onko minulla yksinkertaisesti nuo kyseiset paikat todella kireät ja tarvitsisi niiden venyttelyyn enemmän satsata?

Kokeile laittaa vähemmän jalkoja erilleen niin ei mene niin nivusille.

Back
Ylös Bottom