Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen ruumiinrakenteeltani melko kevyt ja keikun tällä hetkellä siinä lievän alipainon ja normaalipainon välimaastossa (BMI ~18). Aloitin säännöllisen treenaamisen joskus kevättalvella tavoitteenani sellainen "jääkiekkoilijan vartalo" (ts. kehonrakennus ei kiinnosta, kunhan haluan peruskunnon ja vähän atleettisemman vartalon) ja olen alkanut viime aikoina miettimään tuota painoani enemmän. Onko painostani merkittävää haittaa treenaamiselle, vai pitäisikö minun yrittää lihottaa itseäni väkisin jollakin Mäkkiruualla?

Onko painostani merkittävää haittaa treenaamiselle, vai pitäisikö minun yrittää lihottaa itseäni väkisin jollakin Mäkkiruualla?

Lihas painaa... noilla painoilla ja tuolla syömisellä se todennäköisesti ei myöskään siitä paljon tule muuttumaan. Roskaruuan sijaan syö terveellisesti hyvää ruokaa ja riittävästi. Mäkkiruokaan en sijoittaisi senttiäkään, vaikka siitä edullisesti kaloreita saakin.

Ei pikavoittoja tai dieettejä, vaan urheilullinen elämäntapa | Lihastohtori

Olin 4 viikkoa keuhkokuumeessa, tämän jälkeen iski paha flunssa ja sen jälkeen vielä korvatulehdus. Nyt olen vihdoin terve, ja olen käynyt salilla taas viikon. Olin keuhkokuumeen takia viikon sairaalassa, jona aikana painoni tippui 77 kilosta 69 kiloon. Nyt paino on tullut takaisin 75 kiloon, mutta likaisesti tässä on kyllä syötykin. Hanskoista puuttuu 5 senttiä, ja salitulokset ovat liikkeestä riippuen tippuneet 20-60%, vituttaa.

Minkälaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä takomaan takaisin kadotettuja lihoja ja tuloksia? Kuinka kauan tähän prosessiin menee suurinpiirtein? Leukoja esimerkiksi meni ennen 15, nyt 6.

E: Ennen sairastumistani treenasin neljä kertaa viikossa pull/push/legs -tyyppisellä ohjelmalla, ja tuon lisäksi oli vielä erikseen olkapää/käsitreeni, sillä koen että ne tarvitsevat lisätreeniä..

Eikö kyseessä silloin ole romanialainen mave eikä SJMV? (sama koskee myös sitä pakkiksen SJMV-ketjua, jonka aloituspostauksessa on ainakin mun silmään RMV)

Käytännössä asiahan on näin, mutta kyllä nyyssölläkin tekee sen polvet koukussa ja kutsuu liikettä suoriltajaloinmaastavedoksi.

mutta erohan tuleekin siinä että työntääkö lantiota taakse vai ei. Jos lantio tekee edestakasin liikettä niin kyseessä on romanialainen. SJMV meinaa sitä että lantio ei juurikaan liikahda, polven pieni jousto taas on ok ja joillain kireälihaisilla jopa välttämätöntä :D

Jaa jaa, tämä selvä. Vielä siinä on sekin, että itellä ja monella muulla on myöskin mahdotonta saada minkäänlaista tuntumaa ja venytystä sinne takareisille ilman polvien pientä koukkua.

Miten tuollaisen kaksi ja 1 jakoisen treeniohjelman yhdistelmää kannattaisi alkaa rakentamaan? Jaoksi ajattelin Ala-/ Ylä- / Koko kroppa. Lähinnä kyse sarjamääristä kullekin lihasryhmälle. Jalkatreeni on suhteellisen selvä ja tuo yhtenä päivänä tehtävä 1-jakoinen, mutta apua kaivataan tuossa Yläkroppatreenissä.

Jalat:

Kyykky 5x5
Prässi 4 x 10
SJMV 4 x 10
Pohkeet seisten 5 x 10

Yläkroppa: ?
Olkapäävamma (ei peruspenaa,dippiä tai leukoja)

- Yläkroppatreenin varmaan kaksi eri liikettä / lihasryhmä koska jalkatreenissä ei tule yläkertaa treenattua

Koko kroppa:

Mave 5x5
Vinopena smith 3 x 10
Kulmasoutu tagolla 4 x 10
Pystypunnerrus kp 4 x 10
Käsille sekalaista settiä

Miten tuollaisen kaksi ja 1 jakoisen treeniohjelman yhdistelmää kannattaisi alkaa rakentamaan? Jaoksi ajattelin Ala-/ Ylä- / Koko kroppa. Lähinnä kyse sarjamääristä kullekin lihasryhmälle. Jalkatreeni on suhteellisen selvä ja tuo yhtenä päivänä tehtävä 1-jakoinen, mutta apua kaivataan tuossa Yläkroppatreenissä.

Jalat:

Kyykky 5x5
Prässi 4 x 10
SJMV 4 x 10
Pohkeet seisten 5 x 10

Yläkroppa: ?
Olkapäävamma (ei peruspenaa,dippiä tai leukoja)

- Yläkroppatreenin varmaan kaksi eri liikettä / lihasryhmä koska jalkatreenissä ei tule yläkertaa treenattua

Koko kroppa:

Mave 5x5
Vinopena smith 3 x 10
Kulmasoutu tagolla 4 x 10
Pystypunnerrus kp 4 x 10
Käsille sekalaista settiä
Vähän vaikea keksiä mitään liikkeitä kun en tiedä sun vammas laadusta. Ainakin nyt pystäriä ja kulmasoutua yk-päivälle.

^^

Itse itseäni lainaten "ei peruspenaa,dippiä tai leukoja"

Lähinnä, että kuinka monta sarjaa tulisi veivata esim. selkää ja olkapäitä tuossa yläkroppapäivänä, koska alakroppapäivänä ei tule yläkertaan yhtään rasitusta? Oisko seuraavassa järkeä:

Yläkerta:

Kulmasoutu kp 4 x 10
Ylätalja 4 x 10

Vinopena kp 4 x 10
Ristitalja 2 x 10

Ntp 3 x 10
Viparit 3 x 10

Ranskis 2 x 10
Pushdown 2 x 10

Hauisvemputusta

^^

Itse itseäni lainaten "ei peruspenaa,dippiä tai leukoja"

Lähinnä, että kuinka monta sarjaa tulisi veivata esim. selkää ja olkapäitä tuossa yläkroppapäivänä, koska alakroppapäivänä ei tule yläkertaan yhtään rasitusta? Oisko seuraavassa järkeä:

Yläkerta:

Kulmasoutu kp 4 x 10
Ylätalja 4 x 10

Vinopena kp 4 x 10
Ristitalja 2 x 10

Ntp 3 x 10
Viparit 3 x 10

Ranskis 2 x 10
Pushdown 2 x 10

Hauisvemputusta

Tuota ylätaljaa nimenomaan haeskelin, että sitä ilmeisesti voi tehdä. Tuo vaikuttaa ihan hyvältä liikevalikoimalta.

5 virhettä, jotka vaikuttavat unensaantiisi - teetkö nämä? | Terveys | Iltalehti.fi
5. Syöt liian proteiinipitoisen illallisen
Jopa illalliseksi nautittu herkullinen pihvi voi hidastaa unensaantiasi - elimistö kun sulattaa proteiinia kauemmin. Jos syöt siis liian proteiinipitoisesti ennen nukkumaanmenoa, kroppasi ei ole vielä valmis lepoon. Valitse sen sijaan illalliseksi täysjyvää.

Iltalehteä ei koskaan vakavasti voi ottaa, mutta mitä vittua? Ei ilta protskut kyllä yöunia vie? :D Miten ne ihmisiä noin huijaavat, ja kun vielä retoriikkakin antaa uskottavan tuntuisen "uutisen" lukijalle. Ja eikös liika hiilari ennen unia (oli kait jotain yli 40g ennen nukkumaanmenoa nautittuna) haita kasvuhormonin eritystä nukkuessa? Näin jossain tutkimuksessa oli mitä en muista...

5 virhettä, jotka vaikuttavat unensaantiisi - teetkö nämä? | Terveys | Iltalehti.fi

Iltalehteä ei koskaan vakavasti voi ottaa, mutta mitä vittua? Ei ilta protskut kyllä yöunia vie? :D Miten ne ihmisiä noin huijaavat, ja kun vielä retoriikkakin antaa uskottavan tuntuisen "uutisen" lukijalle. Ja eikös liika hiilari ennen unia (oli kait jotain yli 40g ennen nukkumaanmenoa nautittuna) haita kasvuhormonin eritystä nukkuessa? Näin jossain tutkimuksessa oli mitä en muista...

Täyttä paskaa taas vaihteeks. Millähän perusteella toi prode muka veis yöunet? Ei vittu...

Mietin tässä vuoden salilla oleskelun jälkeen, että aloittasiko tekemään 2-jakoista, G6, vai Average F'n Program, vai kenties jotain muuta, näkökantoja? Tavoite ei ole voimannosto eikä bodaus kumpikaan omana, vaan vähän molempia yhessä. PS. Koska mielestänne pääsee "Aloittelija" tittelistä eroon ;)? Vuosi, kaksi, vaiko hä?

Mietin tässä vuoden salilla oleskelun jälkeen, että aloittasiko tekemään 2-jakoista, G6, vai Average F'n Program, vai kenties jotain muuta, näkökantoja? Tavoite ei ole voimannosto eikä bodaus kumpikaan omana, vaan vähän molempia yhessä. PS. Koska mielestänne pääsee "Aloittelija" tittelistä eroon ;)? Vuosi, kaksi, vaiko hä?

Tee sitä, mikä tuntuu susta hyvältä. Eipä siihen parempaa neuvoa oikein voi antaa, kuitenkin kaikilla varmasti tulee voimaa ja lihastakin, kunhan muutkin asiat on kunnossa. Eiköhän aloittelija ole ihan niin kauan kuin itse niin haluaa, itse tulen olemaan ikuisesti aloittelija.

Back
Ylös Bottom