Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Voishan tuotakin tieten kokeilla. 2vk sillonkun aloitin kreatiinikuurin niin laitoin 5kg sarjapainoihin lisää. mutta silti tyssänyt siihen. Oisko siinä mitään ideaa että alkas tekee vaikka 3x5 ja laittas pikkusen enemmä rautaa? vai onko parempi jauhaa 2x6-8?

E:Kumpi ois sitten parempi, 1-, vai 2-jakoinen? Teen tällä hetkellä 2 jakoista ja tykkään siitä kyllä enemmän, saa käydä useammin salilla ja ei ole niin yksitoikkosta. Penkkaan MA ja To

katsoppas nuo periaatteet mitkä on esitelty näissä ohjelmissa:
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/117106-average-f'n-program/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

toimii aloittelijoilla erittäin hyvin ja motivaatio nousee kun viikko toisen perään pystyy nostamaan enemmän rautaa. pitää vain oikeasti muistaa aloittaa riittävän kevyillä painoilla.

katsoppas nuo periaatteet mitkä on esitelty näissä ohjelmissa:
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/117106-average-f'n-program/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

toimii aloittelijoilla erittäin hyvin ja motivaatio nousee kun viikko toisen perään pystyy nostamaan enemmän rautaa.

Jooh, tiedän, mutta rupeaa myös kyllästyttämään kun päivästä toiseen samat liikeet. Tai ainakin itseä rupesi ja siksi halusin aloittaa kaksi jakoisen.

Jooh, tiedän, mutta rupeaa myös kyllästyttämään kun päivästä toiseen samat liikeet. Tai ainakin itseä rupesi ja siksi halusin aloittaa kaksi jakoisen.

minulle ainakin motivaatioon riittää että näkee kehittyvänsä. enemmän kyllästyttää, jos jää sarjapainot junnaamaan kuukausi kaupalla samalle tasolle vaikka liikkeitä olisi kuinka paljon.

Empä minä taia vielä alkaa ohjelmaa vaihtamaan, kummiskin täällä sen joku tietävä suunnitellu, joten luulisi että rupias toimimaan ja lisätäkseni että muutosta on kroppaan tullu ja muilla osa-alueilla toimii hyvin paitsi penkissä. Kaippa se maltti on vaan valttia tässäkin asiassa. Pitää kokeilla vähän pudotella painoja ja alkaa buustaileen ylöspäin. Sitä kyselisin uudestaan tiivistettynä ; Olisiko järkevin ottaa miken 2x6 käyttöön, 3x5 vai jatkaa 2-3x8-10 (riippuen miten se nousee.)

Empä minä taia vielä alkaa ohjelmaa vaihtamaan, kummiskin täällä sen joku tietävä suunnitellu, joten luulisi että rupias toimimaan ja lisätäkseni että muutosta on kroppaan tullu ja muilla osa-alueilla toimii hyvin paitsi penkissä. Kaippa se maltti on vaan valttia tässäkin asiassa. Pitää kokeilla vähän pudotella painoja ja alkaa buustaileen ylöspäin. Sitä kyselisin uudestaan tiivistettynä ; Olisiko järkevin ottaa miken 2x6 käyttöön, 3x5 vai jatkaa 2-3x8-10 (riippuen miten se nousee.)

Vaihtele niitä toistoalueita reippasti vaan sen 5-12 välillä. Pyri siihen, että pitkällä aikavälillä kasvaa noi sarjapainot.

Voiko kreatiinin pistää proteiinijauheen sekaan, kun olisi hieman kätevämpi ottaa se näin kun raahata salille kaiken maailman juomapulloja ja purkkeja?

Voiko kreatiinin pistää proteiinijauheen sekaan, kun olisi hieman kätevämpi ottaa se näin kun raahata salille kaiken maailman juomapulloja ja purkkeja?

Voi. Kannattaa ottaa jotain nopeesti imeytyvää hiilaria myös niin imeytyy protskut ja kreat paremmin. Itse otan krean monesti palkkarin seassa tai sitten kotona ruuan kans.

15v poika 168/72. Ajattelin ruveta kiinteyttämään ja kasvattamaan lihasta. Aiemmin tänä vuonna laihdutin 13 kg, ja osan itse tehdyn proteiinijuoman kanssa. Aamupalaks olen alkanu syömää kaurapuuroa sellaisenaan, plus lasi maitoa, joskus hedelmä. Nyt olis tarkoitus alkaa käymään salilla, ja tehdä perusliikkeitä, painoja en rupea vielä nostelemaan. Mutta miten olisi helpointa saada ylimääräinen läski ja miestissit pois?

- - - Updated - - -

Moi! 15v 168/72. Pudotin vuoden alusta lähtien 13 kg, ja nnyt olis tarkoitus alkaa kasvattamaan lihasta salilla, että saisin ylimääräset läskit ja miestissit pois. Osaako kukaan antaa neuvoja miten olisi helpointa? proteiinijauhetta olen käyttänyt apuna laihdutuksessa.

15v poika 168/72. Ajattelin ruveta kiinteyttämään ja kasvattamaan lihasta. Aiemmin tänä vuonna laihdutin 13 kg, ja osan itse tehdyn proteiinijuoman kanssa. Aamupalaks olen alkanu syömää kaurapuuroa sellaisenaan, plus lasi maitoa, joskus hedelmä. Nyt olis tarkoitus alkaa käymään salilla, ja tehdä perusliikkeitä, painoja en rupea vielä nostelemaan. Mutta miten olisi helpointa saada ylimääräinen läski ja miestissit pois?

- - - Updated - - -

Moi! 15v 168/72. Pudotin vuoden alusta lähtien 13 kg, ja nnyt olis tarkoitus alkaa kasvattamaan lihasta salilla, että saisin ylimääräset läskit ja miestissit pois. Osaako kukaan antaa neuvoja miten olisi helpointa? proteiinijauhetta olen käyttänyt apuna laihdutuksessa.

Mitähän meinaat perusliikkeillä jos et kerran painoja nostele? Perusliikkeissä kun niitä nostellaan. Ja miksi et nostelisi painoja? Se on paras tapa saada kehitystä.

Ota hyvä perusohjelma täältä, esim. http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/117106-average-f'n-program/ tämä.

Lue aloittelijoiden osion stickyketjuista ja ravinto-osiosta ruokavaliosta.

Oisko jollain hyviä lisäravinne juomia/boostereita/jauhoja tjsp. vinkkejä treenin ajaksi kun mulla tuppaa treenin loppuvaiheessa puhti loppumaan ns. totaalisesti, naama menee valkoseks ja lopputreeni suoritetaan tajunnan rajamailla. Oireet ilmenee siten, että puolessa välissä treeniä tulee hirvee nälkä ja lopussa sitten em. tuntemuksia. Oon koitannu tankata pari tuntia ennen jumppaa hiilareita esim. tänään lautasellisen puuroa ja maitorahkan.

Treenit menee yleensä lämppäreiden kanssa noin puoleentoista tuntiin joten liian pitkistä treeneistä ja täten hiilarivarastoiden totaalityhjenemisestä ei ainakaa pitäisi olla kyse. Vai pitäiskö palkkaria alkaa litkimään treenin aikana (palkkaria en käytä ollenkaan tällä hetkellä).

Kokeile tapoja ja eti itelle se sopiva. Ite en esimerkiksi pärjää tyhjällä vatsalla ollenkaan vaikka monet sitä harrastaakin. Normaalisti ennen treeniä syön vajaa 2h ennen kunnon aterian, riippuen ateriasta. 30min ennen 30g heraproteiinia ja treenin aikana BCAA.

Voit koittaa ottaa treeniä ennen heraa ja palkkariksi myös. Jos mieli tekee voit kokeilla jotakin boosteria tai ostaa aminohappoja treenin ajaksi.

Oisko jollain hyviä lisäravinne juomia/boostereita/jauhoja tjsp. vinkkejä treenin ajaksi kun mulla tuppaa treenin loppuvaiheessa puhti loppumaan ns. totaalisesti, naama menee valkoseks ja lopputreeni suoritetaan tajunnan rajamailla. Oireet ilmenee siten, että puolessa välissä treeniä tulee hirvee nälkä ja lopussa sitten em. tuntemuksia. Oon koitannu tankata pari tuntia ennen jumppaa hiilareita esim. tänään lautasellisen puuroa ja maitorahkan.

Treenit menee yleensä lämppäreiden kanssa noin puoleentoista tuntiin joten liian pitkistä treeneistä ja täten hiilarivarastoiden totaalityhjenemisestä ei ainakaa pitäisi olla kyse. Vai pitäiskö palkkaria alkaa litkimään treenin aikana (palkkaria en käytä ollenkaan tällä hetkellä).

Juo treenin aikana palkkaria tai EAA/BCAA ja ehkä maltoo.

Mites usein kannattaa pitää "helppo viiikko". Ja esim jos sarjapainot ei kehity jonkun liikkeen kohdalla, kannattaako laskea painoa vain tästä liikkestä, vai koko lihasryhmästä. Treenasin 1 jakoisella 4kk kun oli painonpudotus päällä, -14kg sain pudotettua. Nyt olen treenannut 4-jakoisella, kun haluan useammin käydä salilla ja olen kyllä tähän mennessä ainakin itselle sopinut hyvin.

Sarjapainoja saanut nostettua ihan ok, kirjaa olen pitänyt seuraavalla tavalla: Esim: Mavessa 6x4 100,105,110f,110s,115... Eli treenikerrat erotettu pilkuilla, eli jos vaikka en jaksa viimeisessä sarjassa vikoja toistoja 110kg kohdalla. Yritän seuraavalla kerralla uusiksi. Tämän onnistusessa jatketaan nostamista, mutta jos feilaa toiseen kertaan niin silloin otetaan takapakkia 5-10kg. Hieman monimutkaisesti selitetty...

Eli itse asiaan. Jos treenaa tällä tavalla ja tuloksia tulee niin onko hyötyä silti pitää välissä ns. kevyempi viikko?

^^

Mitä helvettiä on EAA/BCAA :D ja miten ne toimii tai pitäisi toimia?
Aminohappoja ne on. Google käteen nyt

- - - Updated - - -

Mites usein kannattaa pitää "helppo viiikko". Ja esim jos sarjapainot ei kehity jonkun liikkeen kohdalla, kannattaako laskea painoa vain tästä liikkestä, vai koko lihasryhmästä. Treenasin 1 jakoisella 4kk kun oli painonpudotus päällä, -14kg sain pudotettua. Nyt olen treenannut 4-jakoisella, kun haluan useammin käydä salilla ja olen kyllä tähän mennessä ainakin itselle sopinut hyvin.

Sarjapainoja saanut nostettua ihan ok, kirjaa olen pitänyt seuraavalla tavalla: Esim: Mavessa 6x4 100,105,110f,110s,115... Eli treenikerrat erotettu pilkuilla, eli jos vaikka en jaksa viimeisessä sarjassa vikoja toistoja 110kg kohdalla. Yritän seuraavalla kerralla uusiksi. Tämän onnistusessa jatketaan nostamista, mutta jos feilaa toiseen kertaan niin silloin otetaan takapakkia 5-10kg. Hieman monimutkaisesti selitetty...

Eli itse asiaan. Jos treenaa tällä tavalla ja tuloksia tulee niin onko hyötyä silti pitää välissä ns. kevyempi viikko?

Esim. JTO suosii niitä hyvinkin usein. Itse taas pidän hyvin harvoin jos olisi mahdollisuus treenata kovaa. En sitten tiedä kumpi on parempi. Jos kehitys jatkuu niin varmaan kantsii jatkaa samaa linjaa.

Ajattelin huomenna treenailla yläkroppaa kotona kun sali on suljettu eikä ole korttia juuri nyt millä pääsisin sisään. Muutamasta perusliikkeestä ajattelin väsätä pienen jumppailutuokion, mutta kertokaa kuitenkin onko tämä nyt hyvä vai ei. Ohessa perusteluita miksi juuri nämä liikkeet valitsin.

Maastaveto 3x10
-Vatsat,kyljet,reidet,pakarat,selkä
-Varmasti monipuolisin liike yläkropalle joten en näe syytä jättää sitä pois kun kerran tanko ja muutama levypaino löytyvät. Varmaan maksimissaan saisin siihen tankoon 40-50 kg, pitempiä sarjoja?

Etunojapunnerrus 3x max x lisäpainoilla
- Hyvä liike rintalihaksille on hyvä liike kun ei oikein muutakaan kotona pysty rinnalle tekemään

Leuanvedot 3x max
-hauiksille ja ylipäätään yläkropalle

Maastavedossa tanko on isäni tekemä konepajakoulussa ja siihen taitaa olla 7,7 kg ja 8,5 kg levyt, jos oikein muistan,mutta tangon painoa en muista. Punnerruksissa pistäisin noita samaisia levyjä repuun jotta saisin hieman vastusta. Leuanvedot suoritan ilman lisäpainoja.

Ajattelin huomenna treenailla yläkroppaa kotona kun sali on suljettu eikä ole korttia juuri nyt millä pääsisin sisään. Muutamasta perusliikkeestä ajattelin väsätä pienen jumppailutuokion, mutta kertokaa kuitenkin onko tämä nyt hyvä vai ei. Ohessa perusteluita miksi juuri nämä liikkeet valitsin.

Maastaveto 3x10
-Vatsat,kyljet,reidet,pakarat,selkä
-Varmasti monipuolisin liike yläkropalle joten en näe syytä jättää sitä pois kun kerran tanko ja muutama levypaino löytyvät. Varmaan maksimissaan saisin siihen tankoon 40-50 kg, pitempiä sarjoja?

Etunojapunnerrus 3x max x lisäpainoilla
- Hyvä liike rintalihaksille on hyvä liike kun ei oikein muutakaan kotona pysty rinnalle tekemään

Leuanvedot 3x max
-hauiksille ja ylipäätään yläkropalle

Maastavedossa tanko on isäni tekemä konepajakoulussa ja siihen taitaa olla 7,7 kg ja 8,5 kg levyt, jos oikein muistan,mutta tangon painoa en muista. Punnerruksissa pistäisin noita samaisia levyjä repuun jotta saisin hieman vastusta. Leuanvedot suoritan ilman lisäpainoja.
Pystäriä ja haukkaa voit tehdä. Pystysoutukin onnistuu ja viparit eteen.

Terve vain arvon Pakkislaiset, ensimmäinen postaukseni.

Tilanne on se, että nuoruusvuosien aikana tietokone, roskaruoka ja herkut on tullut liiankin tutuiksi. Nyt on kuitenkin tullut halu pysyvään elämäntapamuutokseen ja saada urheilu ja terveelliset elämantavat osaksi arkielämää. Haaveena on palomiehen ammatti, minne on vielä "pieni" matka...

Armeijan aloitin nyt 2/13 Keuruulla, ja juuri oli lähtötasotestit.
Cooper 2000m
vatsat 28/min
punnerrukset 20/min
171cm / 75kg

Tästä voi siis vetää johtopäätöksen että kunto ei ole kovin hääppöinen.

Keuruulla ajatuksena hyödyntää varusmiesten liikuntamahdollisuuksia: lenkkeilyä, salia, uintia, vaihtelevasti pallopelejä.

Kysymykseni siis onkin, millaista salitreeniä suosittelette ja kuinka paljon suhteessa muuhun liikuntaan? Sanotaan että salilla kävisin keskimäärin 2 arkipäivänä /vko ja kerran viikonloppuvapailla. Muina päivinä muuta urheilua.
Golden Six ohjelmaa kävin tekemässä ennen armeijan alkua joitakin kertoja, kannattaako jatkaa sillä salipuolella vai jonkinlaista muuta ohjelmaa? Kenties keskittyä lähinnä aerobiseen harjoitteluun?
Lenkkeilyn osalta vaihtelevasti eri tyylejä: pitkää kevyesti, lyhyttä ja kovempaa, intervalleja jne?

Kokeneempien vinkkiä kaivaten, kiitän jo etukäteen.

Back
Ylös Bottom